fulcrum
Greatest Leader
Mäkin pitäisi omituisena, jos Gnatissa olis ollut jokin omalaatuinen tekninen ominaisuus, mikä olisi estänyt Sidewinderin kytkemisen siihen. Se on aika yleinen modifikaatio kumminkin ja ase aika yksinkertainen lajissaan.
No lähinnä ajattelin sitä että Gnat on fyysisesti tosi pieni, tyhjäpaino sama kuin vaikka joku Hurricane tms. 30-luvun lopun potkurihävittäjä. Siipien kuormaus niin pienessä koneessa voi olla haastavaa. Mutta kyllä se varmaan tosiaan olisi ainakin sen kaksi ohjusta voinut kantaa, pystyihän siinä kantamaan rakettikasetteja ja lisäsäiliöitäkin. (kuvassa Ajeet jossa oli vissiin hiukan vahvempi rakenne).
Edellämainittu Gina, ei vallan valtava laitos sekään, pystyi kantamaan jopa 4 Sidewinderiä. Niin huikeassa aselastissa en tosin ole sitä koskaan nähnyt.
Vuosikymmenen lopulla hävittäjätorjunta pelkillä tykeillä alkoi harvinaistua (iipat tekivät näin Miragella, Shafrir-1 ja Matra R.530 osoittautuivat käytännössä lähes hyödyttomiksi. Mirage kuitenkin kaarsi lähes kaikissa korkeuksissa ja nopeuksissa MiG-21:tä tiukemmin eikä K-13:a voitu ampua etusketoria kohti, joten brutaali tykkinahistelu oli edessä koska totesivat sen tehokkaimmaksi niissä olosuhteissa: 23 MiGistä 22 ammuttiin alas tykeillä) ja Vietnamissa MiG-17 ei varmaankaan saanut ohjuspäivitystä sodan aikana, jos sai koskaan (sinänsä MiG-17:ään on kyllä ainakin K-55 pultattu), syytä en osaa kuin arvioida, olisiko jopa sama kuin iipoilla?
MiG-17:n tuotanto ehti loppua ennen kuin K-13 tuli käyttöön, mutta jälkikäteen joihinkin koneisiin laitettiin myös niitä:
Kiinalaisten J-5:ssä oli varmaan myöhemmin myös ohjusaseistus.
...mutta haaveiltiinkohan MiGien lisähankinnasta? Niitähän oli vain parikymmentä ja myös tällä voisi spekuloida Fougien kustannuksella).
60-luvun lopulla MiG-21M oli mukana kaavailuissa toisen hävittäjälaivueen varustamisessa. Ilmavoimat kuitenkin päätti että se haluaa länsimaisen tyypin. Presidentti piti sotakalustohankintoja tarkan vahdinnan alla joten oli mietittävä tarkkaan mitä halusi.
Valmet esitti Fougan lisenssivalmistuksen jatkoksi F-5B:tä. Valtiovalta ei tainnut innostua ajatuksesta.