fulcrum
Greatest Leader
Joskus 'Vaihtoehtoiset puolustushankinnat' -ketjussa taidettiin DX-kuvioita pyöritellä. Miragelle arvioitiin vertailussa melko suuret riskikertoimet. Jälkikäteen voidaan sanoa että ne olivat jossain määrin yliammutut sillä 2000-5 -mallia myytiin maailmalle kuitenkin jossain määrin. Koneen käyttökustannuksia on moitittu korkeiksi mm. Taiwanissa (osaksi johtuen odotettua kovemmasta käytöstä) ja tunnetusti Intian modernisointi oli hyvin kallis. Samantapaisia ongelmia olisi varmaan täälläkin tullut. Micasta olisi aika ajanut ohi viime vuosikymmenellä ja olisiko ilmavoimat malttanut odottaa nyt tulossa olevaa parempaa versiota? Meteor-integrointi olisi kyllä mahdollinen mutta tyyris.Jos Suomi olisikin päätynyt Mirage 2000-5:n, vaikkapa sen vuoksi että McDonalds olisi tyrinyt tarjouksensa tai Finnair ei olisi ollut sen takana? Jos JAS olisi ollut houkutteleva eikä GD olisi tarjonnut C/D Falconia, niin mitäpä olisi käynyt?
Käyttökustannukset olisivat käytännössä todennäköisesti olleet hiukan Hornetia edullisemmat, jolloin ehkä aavistuksen verran rahaa enemmän olisi siirtynyt muiden puolustushaarojen tai Ilmavoimien hankintaan. Mican myötä Ilmavoimilla olisi tehokas tutkaohjus ja pitkän kantaman IP-ohjus. AMRAAM:n kantamaan MICA ei yllä mutta kenties erilaisella doktriinilla hyödyntäen Miragen vahvuuksia - nousunopeutta ja nopeutta - tämä ei olisi loppujen lopuksi iso puute. Onhan MICA kuitenkin merkittävästi parempi kuin Neukkujen, siis Venäjän, R-27 jota käytetään mainoksien ulkopuolella. Lisäksi MICA:n pitkän kantaman IP-ohjus voisi tarjota taktisia etuja joita ei AMRAAM/AIM-9 kombinaatiolla saa.
Le MLU:n myötä Suomen Mirage 2000:n lienee hankittu SCALP-risteilyohjus ja ehkäpä UAE:n Mirage 2000 upgreidien myötä käyttöön olisi tullut Rafalen teknologiaa.
Olisiko ratkaisulla ollut turvallisuuspoliittista merkitystä? Tuskin. Suomi olisi voinut liittyä edelleen EU:n, ehkä hiukan edullisemmin ehdoin. Suomi olisi edelleen NATO:n rauhankumppani, kävisi erinäisissä rauhankumppanuusharjoituksissa sekä nauttisi Nato-option suojaa. Suorat yhteydet USN:n olisivat toki olemattomat mutta onko niillä ollut merkitystä alkuvaiheen innostuksen jälkeen?
Isoin kysymys olisi ollut varmaan Mirage 2000:n ylläpitäminen relevanttina noin 2020-2030 välillä, olisiko Suomi integroinut Meteorin Mirage 2000:n, ehkäpä Intian ja salaa Taiwanin kanssa?
Gripenille DX-vertailussa laskettiin alhaiset käyttömenot mutta korkeat hankintakustannukset ja arvioidut riskit olisivat varmasti osin realisoituneet. Viivästyksiä olisi tullut ja koneen päivitykset olisivat tulleet kalliiksi koska Suomella olisi ilmeisesti ollut joku uniikkiversio käytössä. Joku mainitsi että A/B-malleissa oli myös rakenteellisia ongelmia mikä osaltaan vaikutti niiden lyhyempään palveluskäyttöön Ruotsissa.