Kylmän sodan salaisuudet??

Oslovuonossa sijaitseva Oscarsborgin rannikkotykistölinnake upotti 9.4.1940 Osloon pyrkineen saksalaisristeilijä Blücherin. Kylmän sodan aikana linnakkeen tehtävä oli torjua neuvostolaivaston yritykset tunkeutua pääkaupungin läheisyyteen.

 
Juu, terrahan oli kuin moderni kilpa ajoneuvo, tunti radalla kuusi pajalla
Laiskana miehenä turvauduin forumin erinomaiseen hakutoimintoon ja kopioin mitä oon joskus Terrasta kirjoitellu. Onneksi ei ollu rahaa ostaa niitä kovin paljon:

Terra kuului 1970-luvulle, ne häipyi kentältä jo 1980-luvun alkuvuosina. Silloin 70-luvulla ei ollu muuta kuin yhdenlainen organisaatio, prikaati-70. Ulkomuistista raskaat aseet oli 24 tykkiä, 6-putkinen KrhK sekä kussakin 4:stä pataljoonasta 4-putkinen krh-osasto sekä jokaiseen komppaniaan kuulunut 2-putkinen kevyt krh-joukkue. Pst-organisaatioita en näin tarkkaan muista mutta aseina olivat raskaat singot.
Terrat veti jv:n kranaatinheittimiä sekä toimi pioneerien ajoneuvoina. Kiväärijoukkueet liikkui Valmetin tavallisilla traktoreilla joissa oli PV:n teettämät Velsan peltilavat.

Terra oli liikkui maantiellä polkupyörän nopeudella, maastossa (metsätiellä) ripeä jalkamies käveli perässä tai ohikin, jos kuski sääli lavalla flipperipalloina sinkoilevia matkustajia. Hirveä meteli vehkeestä lähti eikä ollut mitenkään pidetty ajolaite. Nopean poistamisen syyksi muistelen ongelmia voimansiirrossa. Näin siis rauhan ajan harjoituksissa, silloin 1970-80 lukujen vaihteessa en ollu tehtävissä missä olis pääsy tutustumaan joukkojen sa-varustukseen. Yleisesti silloin raskaat pstot saivat ainakin periaatteessa intin vetäjän, kevyet taas siviilista. Kevyimpiä tykkejä vedettiin traktoreilla, ei tosin niillä Valmeteilla vaan esim 4-veto Ford Countylla. Paras siviilivetäjä oli tietysti tukkiauto, kuten on edelleenkin.
 
Laiskana miehenä turvauduin forumin erinomaiseen hakutoimintoon ja kopioin mitä oon joskus Terrasta kirjoitellu. Onneksi ei ollu rahaa ostaa niitä kovin paljon:

Terra kuului 1970-luvulle, ne häipyi kentältä jo 1980-luvun alkuvuosina. Silloin 70-luvulla ei ollu muuta kuin yhdenlainen organisaatio, prikaati-70. Ulkomuistista raskaat aseet oli 24 tykkiä, 6-putkinen KrhK sekä kussakin 4:stä pataljoonasta 4-putkinen krh-osasto sekä jokaiseen komppaniaan kuulunut 2-putkinen kevyt krh-joukkue. Pst-organisaatioita en näin tarkkaan muista mutta aseina olivat raskaat singot.
Terrat veti jv:n kranaatinheittimiä sekä toimi pioneerien ajoneuvoina. Kiväärijoukkueet liikkui Valmetin tavallisilla traktoreilla joissa oli PV:n teettämät Velsan peltilavat.

Terra oli liikkui maantiellä polkupyörän nopeudella, maastossa (metsätiellä) ripeä jalkamies käveli perässä tai ohikin, jos kuski sääli lavalla flipperipalloina sinkoilevia matkustajia. Hirveä meteli vehkeestä lähti eikä ollut mitenkään pidetty ajolaite. Nopean poistamisen syyksi muistelen ongelmia voimansiirrossa. Näin siis rauhan ajan harjoituksissa, silloin 1970-80 lukujen vaihteessa en ollu tehtävissä missä olis pääsy tutustumaan joukkojen sa-varustukseen. Yleisesti silloin raskaat pstot saivat ainakin periaatteessa intin vetäjän, kevyet taas siviilista. Kevyimpiä tykkejä vedettiin traktoreilla, ei tosin niillä Valmeteilla vaan esim 4-veto Ford Countylla. Paras siviilivetäjä oli tietysti tukkiauto, kuten on edelleenkin.
Kytkin niistä vissiin ensin sprakasi, lavalla nukkuminen onnistui huonosti juuri metelin takia :)
 

Iso kiitos tästä kuvasta! Muistan lukeneeni joskus kauan sitten Ruotuväestä tuosta jutun, olen sitä silloin tällöin etsiskekkyt muttn ole löytänyt.

Siinä kerrottiin että PV oli pyytänyt kotimaisia tehtaita panostamaan neliveto-traktorien valmistukseen. Valmet ei ollut kiinnostanut, joten PV päätti ihan itse tehdä tuollaisen proton.

Lehtijutun mukaan prototyyppi vakuutti Valmetin neliveto-traktorin mahdollisuuksista, eli ihan hukkaan tuo kokeilu ei mennyt.
 
Hustler oli hämmästyttävän moderni lentolaite joka kaatui lähinnä siihen että se oli speksattu liian tiukasti. Se oli yhden tempun sirkushevonen: se vei yhden vetypommin perille Mach2 nopeudella, ja siinä se. Mitään muuta sillä ei voinut tehdä. Erittäin kevyeen ja siroon runkoon ei mahtunut paljoa kasvupotentiaalia ja suurin asekuorma oli vaatimaton.

NL:n vastaavat tuotokset Blinder ja Bounder olivat floppeja nekin. Blinderillä sentään oli edes vähän monikäyttöisyyttä vaikka teknillisesti se oli dinosaurus B-58:aan verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:

Pirkkalan lentokentällä oli Mig-25 ulkona varastoituna monta vuotta. Siellä oli myös Mig-23 . Ko. koneet oli yksityisomistuksessa. Myöhemmistä vaiheista ei ole tietoa

Muistaakseni sama kaveri omisti molemmat koneet.

 

Pirkkalan lentokentällä oli Mig-25 ulkona varastoituna monta vuotta. Siellä oli myös Mig-23 . Ko. koneet oli yksityisomistuksessa. Myöhemmistä vaiheista ei ole tietoa

Omistajan poika oli minun poikani luokkakaveri. Eivät lentäneet koskaan Suomessa
 
Back
Top