Einomies1
Respected Leader
Kun puhutaan vaikka 4-5 laivan saattueesta niin sellainen plutoona on helppo havaita vaikkapa VEDEN ALTA kuuntelemalla (sukellusveneet, vesikuunteluasemat). Ei siis tarvita supertutkaa tai perustutkaakaan välttämättä.Helppo havaita? Millä? Havaitaanko ne "supertutkalla" 500km päästä tai kauempaa?
Aluevesirajan tuntumassa kuunteleva sukellusvene havaitsee varmasti saattueen sen tullessa pois saariston suojasta ja voi välittää tietonsa eteenpäin. Veden alta tapahtuva havainnointi on paljon helpompaa ja riskittömämpää viholliselle koska sen ei tarvitse pelätä meidän kykyämme jota ei käytännössä juuri ole. Tulevaisuudessa saadaan lyhyen kantaman torpedoja mutta edelleen suto-helikopterit puuttuvat kuten pitkän kantaman ASROC.
Venäjä rakentelee koko ajan hiljaisia AIP-sukellusveneitä ja uusia pienoissukellusveneitä joihin tulee myös kyky vaikuttaa (ohjukset / topedot).Puhumattakaan siitä, että Pohjanlahti on syvyytensä takia hyvin vaikea ympäristö sukellusveneille
Sukellusvene voi miinoittaa aluetta vain kulkemalla siitä läpi tai pienoissukellusvene voi valvoa aluetta ja välittää tietonsa kauempana olevalle pinta-alukselle tai sukellusveneelle joka pystyy hakeutumaan edulliseen laukaisuasemaan torpedohyökkäystä varten. Toinen vaihtoehto on laukaista ohjuksia kun tiedetään alusten suunta, sijainti ja nopeus. Naapuri voi pudottaa myös kaukomittaussensoreita sukellusveneistään alueelle jotka välittävät tiedot eteenpäin. Onhan noita keinoja, mahdotontako?
Vaikeaa ehkä mutta ei mahdotonta ja noihin pitää varautua.
Aluksen on vaikeata käyttää kaikkia sensoreitaan ja aseitaan varsinkin matalalla lentäviä maaleja vastaan jos siinä on katve vieressä (rakennuksia, kalliota, puita).Jos yksittäisellä aluksella on satamassa esim. 32 CAMM-ER ohjusta, miten se poikkeaa samasta laivasta sataman ulkopuolella?
Kehotan kuuntelmaan Radio Kipinän "Merisodankäynti" ja kohta 22:30 eteenpäin.
Liikkuva alus on vaikeampi maali eikä aluksen sensoreita rajoita saariston katveet, sen jo mainitsin. Jos alus on piilotettuna saaristoon niin sitten sitä on hankala havaita mutta mitä enemmän se käyttää sieltä aktiivisia sensoreitaan niin sen helpommin se voidaan havaita ja paikantaa, se ei siis pysy piilossa kauaa.Miten se ei pysty puolustamaan itseään samalla tavalla kuin avomerellä, jos se on taisteluvalmiudessa?
Totta, jos puhutaan tutkahakuisista ohjuksista, mutta vastapuoli voi käyttää muitakin asetyyppejä paikallaan olevaan maaliin kun se on havaittu.Itse asiassa mantereen/saaren/luodon tuntumassa oleva laiva on aika paha maali jopa nykyaikaisille meritorjuntaohjuksille. Taidat projisoida omia ajatuksiasi "keskusteluksi".
Nyt taisit vastata itsellesi samassa kirjoituksessa joten en vaivaudu kommentoimaan Aegis-juttuja koska ne eivät ole meille realismia.Kas kummaa, että USN on täysin erimieltä sekä ilmatorjunnan että ballististen ohjusten torjunnan kannalta esim. Arleigh Burke-luokan hävittäjien osalta joilla on SM-6 ja muu BMD-varustus. Suomelle moisia ei tule, mutta Affenanmaalle noilla Suomen korveteilla voi ilmatorjunnan kannalta olla suurikin merkitys.
Suomen vähät korvetit menevät täysin hukkaan jos ne sidotaan Maarianhaminan sataman suojaamiseen. Sota-alus on tehty liikkumaan ja taistelemaan merellä, ei satamissa. Korveteilla on monia tehtäviä jotka lienee mainittu tarpeeksi monta kertaa täälläkin, niihin tuskin kuuluu kaupunkien suojaaminen ilmauhkaa vastaan.
Jos Ahvenanmaan koetaan olevan niin suuressa vaarassa että sinne tarvitaan alueilmatorjuntaa niin varmaan on järkevämpää siirtää sinne NASAMS-patteri kuin ajattaa ensimmäisenä korvetti satamaan. Korvetteja tarvitaan siinä tilanteessa aika paljon enemmän muissa tehtävissä. ITO-12 voi liikkua vapaasti alueella ja suojata itseään maastossa sekä liikkeellä.
Nyt taisi käydä niin että juoksit itse omaa nyrkkiäsi päinKehoittaisin tutustumaan perusasioihin ensin, sitten ei teikäläisen mielipiteitä jouduta tyrmäämään heti kättelyssä.
Meriliikenteestä: tuossa kipinän jutussa sanottiin että jos suomen tuonti mereltä (80% kokonaismäärästä)korvattaisiin rekoilla niin yhden päivän tavaramäärä on sitä luokkaa että rekkajono ulottuisi Helsingistä Tampereelle. Siinä perspektiiviä, eli meriliikennettä ei voida korvata muuten. Jos tavaraa ei tule sisään, tehtaat pysähtyvät ja ihmiset alkavat nähdä nälkää jo viikon, parin päästä. Varastoja ei ole kellään pitkäksi aikaa. Jos vienti ei vedä, ei saada rahaa eikä voida ostaa kuin velaksi.