Laivue 2020

Sinä olet kyllä taas ihan pihalla. Nato ei allokoi (mikä sinällään olisi siis heidän voimavarojen jakamista...) millekään maalle yhtään mitään semmoisia velvollisuuksia, joiden takia ne maat rakentavat jotakin. Ei ole olemassa mitään "laivastovaatimuksia". Asia menee ihan päinvastoin: ensin valtio rakentaa OMIEN suoristuskykyvaatimusten mukaiset sotavoimat, mahdollisuuksien mukaan yhteensopivina toki, ja sitten se antaa sieltä erilaisten Naton johtoportaiden joko rauhanajan, tai sodanajan joukkoihin suorituskykyjään. Ei Nato määrää millainen laivasto Saksalla tai Tanskalla on. Maa päättävät siitä ihan omien sotilaallisten, poliittisten ja taloudellisten vaikuttimien mukaan. Niinpä laivastot ovat olleet, samoin muutkin puolustushaarat, hyvin eri näköisiä eri aikakausina. Sitä ei Nato säätele millään tavoin. Sitten kun maalla X on tietynkaltaiset sotavoimat, liittokunnan eri johtoportaissa ja toimielimissä suunnitellaan niiden käyttöä siltä osin kuin se maa tarjoaa niitä Naton johtoportaiden käyttöön tai sitten Naton yhteisen taistelusuunnitelman mukaan niitä käytetään kansallisten johtoportaiden johdossa tai sitten aivan maan oman suunnitelman ja tarpeen mukaan.

Esimerkiksi NRF:ään eri maat, Suomi ml. ovat tarjonneet niiden omien tarpeiden tai muiden rajoituksien mahdollistamat voimat. Ei Nato voi tulla sanomaan, että alista tuo ja tuo joukko meidän johtoportaalle. Kaikki tapahtuu ennalta tehdyn suunnitelman mukaan, mikä on Naton huippukokouksessa vahvistettu korkeimmalla poliittisella tasolla, jolloin jokainen maa voi vaikuttaa miten asiassa menetellään ja mitkä joukot kuuluvat minkäkin johtoportaan alaisuuteen.

Suomen korvettihankkeeseen ei Nato ole vaikuttanut tuon taivaallista, vaikka varmaankin alukset rakennetaan yhteensopiviksi. Koska niin tehdään jokaisen joukon kohdalla tänä päivänä. Toivottavasti se indikoi sitä, että liitymme vielä joku päivä ja pääsemme siten eroon ikuisesta Venäjän hyökkäyksen uhasta.
Kiitos @Analysti! @KymJP2K: tuo sama olisi selvinnyt linkittämästäni dokumentista...
 
Vertaile seuraavaksi Saksalaiseen 1900t Saar6 meko a100 430mil eur/kpl.

Kukaan ei oikeastaan tiedä Sa'ar 6:n lopullista hintaa. Vain Saksan toimittamien lavettien hinta on kutakuinkin tiedossa. Aluksethan varustetaan ja taistelujärjestelmä integroidaan vasta Israelissa. Jotain kansainvälisten lehtien haastatteluartikkelien ml Jerusalem Post arvioista voi luonnollisesti aproksimoida. Esittämäsi +400 meur/alus lienee aika lähellä, mutta olen itse löytänyt myös huomattavasti korkeampia arvioita. Se pitää tosin muistaa, että germaanien värkkäämät alukset ovat huisin kalliita. Pelkästään K130 oli vuoden 2013 hintatasossa 300 meur, ja sijoittuu suorituskyvyssä Rauma lkan ja Hamina lkan välimaastoon!
 
Näin on. Eli tonnit on käytetty hyvin erikoisella tavalla. Se sopinee Israelin doktriiniin, mutta "Pohjanmaat" ovat paljon tasapainoisempia yleistaistelualuksia, jotka soveltuvat huomattavasti laajempaan tehtäväkirjoon. Ja ovat miehistölleen huomattavasti mukavampia paikkoja työskennellä, asua ja elää kaikki nämä tulevat vuosikymmenet. Jolloin ihmisten vaatimustaso vain kasvaa. Kun ajattelemme esim "Turunmaa"-luokan korvettia, niin 1960-luvulla ne majoitustilat ovat olleet luksusta...

Sa'ar 6 lka hankitaan nähtävästi ensisijassa Israelin öljy- ja kaasukenttien suojaamiseen. Muutoin merivoimat pärjää loistavasti ns ohjusveneluokalla ja sukellusveneillä. Heillä on hieman erilainen doktriini kuin meillä, ja se ei edellytä mitään monitoimialuksia, vaan raakaa tulivoimaa!
 
Sinä olet kyllä taas ihan pihalla. Nato ei allokoi (mikä sinällään olisi siis heidän voimavarojen jakamista...) millekään maalle yhtään mitään semmoisia velvollisuuksia, joiden takia ne maat rakentavat jotakin. Ei ole olemassa mitään "laivastovaatimuksia". Asia menee ihan päinvastoin: ensin valtio rakentaa OMIEN suoristuskykyvaatimusten mukaiset sotavoimat, mahdollisuuksien mukaan yhteensopivina toki, ja sitten se antaa sieltä erilaisten Naton johtoportaiden joko rauhanajan, tai sodanajan joukkoihin suorituskykyjään. Ei Nato määrää millainen laivasto Saksalla tai Tanskalla on. Maa päättävät siitä ihan omien sotilaallisten, poliittisten ja taloudellisten vaikuttimien mukaan. Niinpä laivastot ovat olleet, samoin muutkin puolustushaarat, hyvin eri näköisiä eri aikakausina. Sitä ei Nato säätele millään tavoin. Sitten kun maalla X on tietynkaltaiset sotavoimat, liittokunnan eri johtoportaissa ja toimielimissä suunnitellaan niiden käyttöä siltä osin kuin se maa tarjoaa niitä Naton johtoportaiden käyttöön tai sitten Naton yhteisen taistelusuunnitelman mukaan niitä käytetään kansallisten johtoportaiden johdossa tai sitten aivan maan oman suunnitelman ja tarpeen mukaan.

Esimerkiksi NRF:ään eri maat, Suomi ml. ovat tarjonneet niiden omien tarpeiden tai muiden rajoituksien mahdollistamat voimat. Ei Nato voi tulla sanomaan, että alista tuo ja tuo joukko meidän johtoportaalle. Kaikki tapahtuu ennalta tehdyn suunnitelman mukaan, mikä on Naton huippukokouksessa vahvistettu korkeimmalla poliittisella tasolla, jolloin jokainen maa voi vaikuttaa miten asiassa menetellään ja mitkä joukot kuuluvat minkäkin johtoportaan alaisuuteen.

Suomen korvettihankkeeseen ei Nato ole vaikuttanut tuon taivaallista, vaikka varmaankin alukset rakennetaan yhteensopiviksi. Koska niin tehdään jokaisen joukon kohdalla tänä päivänä. Toivottavasti se indikoi sitä, että liitymme vielä joku päivä ja pääsemme siten eroon ikuisesta Venäjän hyökkäyksen uhasta.

Päinvastoin. Ilmeisesti et vieläkään ymmärrä kysymyksen syvyyttä:

Saksalaisten laivastohankintoja perustellaan Naton määrittämillä suorituskykyvaatimuksilla.

Mahdollisia syitä:
Vaihtoehto 1: Sisäpoliittinen sumutus saksalaisen puolustusbudjetin tuntien
Vaihtoehto 2: Siellä on jossain puolustussuunnitelmia joissa määritellään mitä kantokykyä Natovaltiolla pitää olla. Esim Hollannilla (huomaa, suomen kokoinen valtio) on 4 fregattia ja sukellusveneitä.
Vaihtoehto 3: Natolla on jokin tietty tehtäväkierto tai taktiikka joka vaatii minimillään 4kpl laivaryhmän, esimerkiksi 1 piraattijahdissa, 2 korkeassa valmiudessa, 1 korjauksessa piraattijahdin jälkeen. Tässä tapauksessa saksalaiset eivät ole osanneet arvioida tehtävien jälkeisen huollon kestoaikaa, jolloin saatavuus valmiuskorveteissa laskee alle mitä natolle on luvattu.

Tämän vuoksi kyselen resurssiallokaatioita. Julkisissa papereissa voidaan sanoa vaikka kenttätykkimäärä -50% tai fregatit korveteiksi, jos sattuu huvittamaan.

Ai 4 fregattia, tiedätkö kenellä muulla on 4 fregattia? No Norjalla on 4. Suomelle tulee 4. Portugalilla on 5kpl. Tanskalaisilla on 4kpl 3500t ja 5kpl 6000t luokassa, mutta siellä on grönlanti vahdittavana. Alkaisiko jo selvitä miksi lukumäärä NELJÄ vaikuttaa Nato konseptissa hieman erilaiselta?

Mitäs mieltä te muuten olette 8 MTO:n satsista ja taikasanoista GIUK, bear ja bastion?

Tiedoksi @Hanski
 
Päinvastoin. Ilmeisesti et vieläkään ymmärrä kysymyksen syvyyttä:

Saksalaisten laivastohankintoja perustellaan Naton määrittämillä suorituskykyvaatimuksilla.

Mahdollisia syitä:
Vaihtoehto 1: Sisäpoliittinen sumutus saksalaisen puolustusbudjetin tuntien
Vaihtoehto 2: Siellä on jossain puolustussuunnitelmia joissa määritellään mitä kantokykyä Natovaltiolla pitää olla. Esim Hollannilla (huomaa, suomen kokoinen valtio) on 4 fregattia ja sukellusveneitä.
Vaihtoehto 3: Natolla on jokin tietty tehtäväkierto tai taktiikka joka vaatii minimillään 4kpl laivaryhmän, esimerkiksi 1 piraattijahdissa, 2 korkeassa valmiudessa, 1 korjauksessa piraattijahdin jälkeen.


Ai 4 fregattia, tiedätkö kenellä muulla on 4 fregattia? No Norjalla on 4. Suomelle tulee 4. Portugalilla on 5kpl. Tanskalaisilla on 4kpl 3500t ja 5kpl 6000t luokassa, mutta siellä on grönlanti vahdittavana.

Mitäs mieltä te muuten olette 8 MTO:n satsista ja taikasanoista GIUK, bear ja bastion?

Tiedoksi @Hanski
:facepalm:
 
Kannattaa päästää irti ajatuksesta, että Natolla olisi omaa sotilaalllista suortituskykyä tai se ohjaisi jäsenvaltioiden sotavoimien kehitystä tai asettaisi niille vaatimuksia. Nato ei toimi niin, vaikka Venäjän liturgia näin tahtoo uskotella.

Jos saksalaiset haluavat osallistua Naton tiettyihin vapaaehtoisiin rakenteisiin, voidaan niihin sopivia suorituskykyjä tällä toki perustella.
 
Ei, valitettavasti olet pihalla, kuten tavallista. Mutta jatka toki rölläystä. :solthum:
Pihalla kuin se yksi naru. Olkoon. Kun se ei mistään mitään tiedä niin kiehukoot omissa liemissään. Jessus mitä sekoilua, "neljä"... Täytyy kyllä sanoa, että on ensimmäinen kerta kun kuulen, Naton puuttuvan alussarjan suuruuteen ja vielä tarkalla luvulla neljä. Minkähän takia Saksalla on kuitenkin rivissä tällä hetkellä 10 fregattia? Norja rakensi 5 (yksi upposi), Tanskalla niitä on 3. Puolalla 2, Iso-Britannialla 13...

Minun nimittely makaroninkeittäjäksi (mitä en kyllä pitkään jaksa enää kuunnella) kertoo kyllä myös mistä on kyse. Kukahan täällä on enemmän soveltuva sinne makaronin keittoon ja kuka laivastoasioiden asiantuntijaksi?
 
Pihalla kuin se yksi naru. Olkoon. Kun se ei mistään mitään tiedä niin kiehukoot omissa liemissään. Jessus mitä sekoilua, "neljä"... Täytyy kyllä sanoa, että on ensimmäinen kerta kun kuulen, Naton puuttuvan alussarjan suuruuteen ja vielä tarkalla luvulla neljä. Minkähän takia Saksalla on kuitenkin rivissä tällä hetkellä 10 fregattia? Norja rakensi 5 (yksi upposi), Tanskalla niitä on 3. Puolalla 2, Iso-Britannialla 13...

Minun nimittely makaroninkeittäjäksi (mitä en kyllä pitkään jaksa enää kuunnella) kertoo kyllä myös mistä on kyse. Kukahan täällä on enemmän soveltuva sinne makaronin keittoon ja kuka laivastoasioiden asiantuntijaksi?
Pedon luku on saanut vertaisensa, Naton luku 4 ja kaiken tämän salaliiton on keksinyt jääkäri Suomesta :LOL:
 
Pihalla kuin se yksi naru. Olkoon. Kun se ei mistään mitään tiedä niin kiehukoot omissa liemissään. Jessus mitä sekoilua, "neljä"... Täytyy kyllä sanoa, että on ensimmäinen kerta kun kuulen, Naton puuttuvan alussarjan suuruuteen ja vielä tarkalla luvulla neljä. Minkähän takia Saksalla on kuitenkin rivissä tällä hetkellä 10 fregattia? Norja rakensi 5 (yksi upposi), Tanskalla niitä on 3. Puolalla 2, Iso-Britannialla 13...

Nerokas salaamismenettely kun yhdelläkään liiton maalla ei ole aluksia neljällä jaollista määrää :D

Onhan näitä teorioita. Eräs nimeltä mainitsematon toisen polven kansanedustaja Turun suunnalta taisi epäilllä Suomen uusien fregattien olevan tarkoitettu USA:n ja NATO:n meille osoittamiin kansainvälisiin tehtäviin. Lopullisena todisteena se että alukset ovat alkuun ilmoitettua hieman isompia ja suunnilleen saman kokoisia kuin USA:n LCS:t.
 
yli 100m PiTää OllA, koSkA AmiRaaLieN kUnNia vaaTii IsoMpaa kuiN RajAn VL Turva!!!

Ja sitten herrojen valta meri purjehduksiin pitää olla kylmä ilma laitteet sekä yli sata metriä runko tilaa että pääsee viher vasemmiston kansain välisiä tehtäviä savi maja maihin tekemään. Huijausta on tämä. Luvattiin että alle sata metriä on mutta tulikin monta metriä yli. Kuka tämänkin maksaa ja mitä laki sanoo??? Kysynpähän vaan!
 
yli 100m PiTää OllA, koSkA AmiRaaLieN kUnNia vaaTii IsoMpaa kuiN RajAn VL Turva!!!

Ja sitten herrojen valta meri purjehduksiin pitää olla kylmä ilma laitteet sekä yli sata metriä runko tilaa että pääsee viher vasemmiston kansain välisiä tehtäviä savi maja maihin tekemään. Huijausta on tämä. Luvattiin että alle sata metriä on mutta tulikin monta metriä yli. Kuka tämänkin maksaa ja mitä laki sanoo??? Kysynpähän vaan!

Sehän on lainarahaa. Ei sitä tarvihe maksaa.
 
yli 100m PiTää OllA, koSkA AmiRaaLieN kUnNia vaaTii IsoMpaa kuiN RajAn VL Turva!!!

Ja sitten herrojen valta meri purjehduksiin pitää olla kylmä ilma laitteet sekä yli sata metriä runko tilaa että pääsee viher vasemmiston kansain välisiä tehtäviä savi maja maihin tekemään. Huijausta on tämä. Luvattiin että alle sata metriä on mutta tulikin monta metriä yli. Kuka tämänkin maksaa ja mitä laki sanoo??? Kysynpähän vaan!
Kyllä täytyy sanoa, että meitä on moneen junaan ja osa jää asemallekin. Onko tuo jonkinlaista satiiria, vai uskotko tuohon tosiaan itse?

Aluksen koko tulee puhtaasti siitä, että suorituskykyvaatimukset täyttääkseen alukseen pitää asentaa tietynlaiset asejärjestelmät. Eikä ne mahdu ihan pikkulaivaan, mm. miinoitusjärjestelmä vaatii aika paljon tilaa (asia, mikä ei liene mikään sotasalaisuus). Lisäksi on monta muuta asiaa, nopeus, jäävahvistus, taistelunkestävyys jne jne... Jäähdytys on tarpeellinen aivan kotimaan operaatioissakin, jotta henkilöstö ja laitteisto pysyy toimintakuntoisena. Oletko ajanut 4 tunnin vahtia ilmastoimattomassa taistelukeskuksessa, kun tuhansia watteja sähköä muuttuu siellä suurimmalta osaltaan lämmöksi. Vie tietokoneesi saunaan, laita kiuas päälle ja kokeile.

"Pohjanmaat" voisivat olla hiukan nykyistäkin pidempiä, ellei ahdas merimaasto rajoittaisi niiden kokoa. Nyt on vähän niin kuin pakattu täyteen.

Sinä maksat ja laki sanoo, että se sillä tavalla oikein hyvä! :)
 
Nerokas salaamismenettely kun yhdelläkään liiton maalla ei ole aluksia neljällä jaollista määrää :D

Onhan näitä teorioita. Eräs nimeltä mainitsematon toisen polven kansanedustaja Turun suunnalta taisi epäilllä Suomen uusien fregattien olevan tarkoitettu USA:n ja NATO:n meille osoittamiin kansainvälisiin tehtäviin. Lopullisena todisteena se että alukset ovat alkuun ilmoitettua hieman isompia ja suunnilleen saman kokoisia kuin USA:n LCS:t.
Osa väestä, ja kansanedustajistakin on pilannut päänsä erilaisilla kemikaaleilla. Sitten tulee tuollaista tekstiä suusta ulos...
 
Kannattaa päästää irti ajatuksesta, että Natolla olisi omaa sotilaalllista suortituskykyä tai se ohjaisi jäsenvaltioiden sotavoimien kehitystä tai asettaisi niille vaatimuksia. Nato ei toimi niin, vaikka Venäjän liturgia näin tahtoo uskotella.

Jos saksalaiset haluavat osallistua Naton tiettyihin vapaaehtoisiin rakenteisiin, voidaan niihin sopivia suorituskykyjä tällä toki perustella.
Eihän nämä tajua Natosta mitään. Suu käy koko ajan, mutta edes Naton nettisivuilta ei ole käyty katsomassa, mikä se järjestö oikein on, mitä se puuhaa ja mitä kaikki maksaa. Moni voisi yllättyä, että Naton budjetti on pienempi kuin Suomen puolustusbudjetti.
 
yli 100m PiTää OllA, koSkA AmiRaaLieN kUnNia vaaTii IsoMpaa kuiN RajAn VL Turva!!!

Ja sitten herrojen valta meri purjehduksiin pitää olla kylmä ilma laitteet sekä yli sata metriä runko tilaa että pääsee viher vasemmiston kansain välisiä tehtäviä savi maja maihin tekemään. Huijausta on tämä. Luvattiin että alle sata metriä on mutta tulikin monta metriä yli. Kuka tämänkin maksaa ja mitä laki sanoo??? Kysynpähän vaan!

Artisti (verottaja) maksaa, kuten aina, kaiken. Tuo mistä koko tulee on ihan puhdasta matematiikkaa: halutaan tietty nopeus, tietty suorituskyky (järjestelmät, miinat, jää yms.), tietty toimintaetäisyys ja tarpeeksi henkilöstöä ajamaan järkevästi alusta tietyn vaaditun ajan. Kaikki tämä vaatii tilaa ja lisää aluksen painoa. Kun tuo yhtälö on laskettu, halutaan sinne pieni puskuri lisäksi, ettei sitten heti kun on politiikot kannella pällistelemässä uutta ja hienoa pitäisi työtä tekevää miehistöä jättää rannalle (näin yksinkertaistetusti).

Verottajien rahojen tuhlausta on se, ettei olla rehellisiä projekteissa. Sanotaan, että silta rautatien yli maksaa viisi miljoonaa, ja sitten vaan hanat auki (nyt hinta-arvio 20 miljoonaa). Tuohon saisi laki puuttua! Itse henkilökohtaisesti maksan puolustusvoimien hankintoja verorahoillani mielelläni.
 
Back
Top