Eikähän siinä ole just nuo kaikki kolme: 1) hinta, 2) tila ja 3) juuri se, että joka tapauksessa tietyn nopeuden jälkeen akselin itsensä ja potkurin melu on joka tapauksessa kovempi kuin niiden generaattoreiden.Sen verran täytyy nyt kehua Pohjanmaata, että tuosta CODLAG-propulsioratkaisusta voi olla aidosti ylpeä. Maailmanluokan tekniikkaa sukellusvenejahteihin eikä löydy ihan jokaisesta korvetista tai fregatistakaan.
Muualla ei ole taidettu julkaista mitään asiasta kuin SS:n Maanpuolustuksen ja turvallisuuden osto-opas 2018 -lehtisessä... eli suolan kanssa, mutta eipä ole mitään vastakkaistakaan tietoa näkynyt.
Vaan osaavatko foorumin laivanrakentajat kertoa, miksi vain kaksi neljästä generaattorista vaimennetaan? Miksei samantien kaikkia neljää, onko vaimennus erityisen kallista tai tilankäytön kannalta haasteellista? Voihan se olla, että yksi generaattori sanoo sopimuksen irti kesken kaiken tai muuten vain haluttaisiin ajaa kovempaa ja pitää melutaso silti matalana. Vai tuottaako esim. potkurit niin paljon melua nopeuden noustessa, ettei kaikkia neljää generaattoria kannata sen takia vaimentaa?
Koneisto tiedetään siis tarkasti, koska valmistajat ovat julkaisseet alukseen tehdyt kaupat aika pian niiden syntymisen jälkeen.