Laivue 2020

Netistä on tällainen maanpuolustuskorkeakoulun tutkielma: Merivoimien toimintakyky talviolosuhteissa. Laitan tutkielman myös tähän liitteeksi.
Tuossa tulikin jo iso annos siitä miksi runkoihin kohdistuu niin kovat odotukset.
Sama homma kuin tuolla toisessa ketjussa. Ei riitä että on suorituskykyä tai joukkoja jos niitä ei saada siirrettyä oikeaan paikkaan.
 
Pitäisi mahtua koska meidä tuleva korvetti on suurempi kuin Saar 6, pituus 105 vs 90m, uppouma 3000 vs 2000 tn.

Niinpäs olikin.

Sittenhän siihen mahtuu koko setti ja jää vielä hyvin tilaa miinoille ja syvyyttävälle kaikuluotaimelle.
 
Varmasti mahtuu. Kokonaan toinen juttu mahtuuko tuollainen setti suomalaiseen budjettiin. Veikkaan että ei. Me emme saa Saksalta rahoitusta hankintoihin...

Saksa maksaa vain 1/4 alusten rungoista tms, kaikki muu menee Israelin budjetista. Eli Saksa ei maksa aseistus-/elektroniikkapakettia.

Aika osuvasti muuten 4 Sa'ar 6-korvetin hinta on samalla tasolla rungoltaan tms. kuin Suomen suunnitelma, eli 4x Sa'ar 6 maksaa 430 mil euroa.

http://www.navyrecognition.com/inde...el-of-first-israeli-navy-saar-6-corvette.html

The cost of the construction is around 430 million euros of which 115 million euros is reportedly covered by the government of Germany. This is for the four vessels but the vessels only, without the cost of Israeli weapons and electronic equipment, which will be installed in Israel.

Tässä sitten vähän osviittaa siitä, miten kallista se aseistus ja elektroniikka voikin olla...

The total cost of the program for the acquisition of these ships is estimated at $ 3 billion in Israel.

Siinä Suomen 1.2 mrd euroa kalpenee... o_O Vaikka kuinka turvauduttaisiin järjestelmien siirtoon poistuvista aluksista, niin oma veikkaus on, että lähempänä 2 mrd euroa tullaan käymään...
 
Viimeksi muokattu:
Tuo lähestymistapa ei toimi ... edes Polariksella... [josta] hajoaa ... potkuri keulasta.

Polaris pärjää keulapotkurinsa turvin ilman syksymistä paksuissakin valleissa. Kymmenen metrin vallista mennään heittämällä läpi.

Korvetin keula voidaan varmasti vahvistaa syöksyjä varten; jäävalli ei ole mitään umpijäätä.
 
niin oma veikkaus on, että lähempänä 2 mrd euroa tullaan käymään...

Ja oma mielipide tähän on, että

giphy.gif
 
Saab esitteli hypersonisten kohteiden tunnistamismoodin Sea Giraffe 4A Fixed Face-tutkaan.

Euronaval 2018: Saab introduces hypersonic detection mode Sea Giraffe radar
https://navaltoday.com/2018/10/24/e...-hypersonic-detection-mode-sea-giraffe-radar/
Swedish defense technology company Saab has unveiled a new “Hypersonic Detection Mode” version of its Sea Giraffe naval radar at the Euronaval show in Paris, France.
Saab says the HDM version is capable of detecting and tracking targets travelling at hypersonic speeds.

As explained, naval vessels face limited time to act against low flying missiles travelling at greater speeds due to the radar horizon. With the emergence of threats in the high supersonic and even hypersonic speed ranges, this threat is getting even worse. Saab is offering a solution to this emerging challenge by introducing a Hypersonic Detection Mode (HDM). It will give the ship more time to act against any target due to quick track formation time.

The HDM capability builds on Saab’s next generation track while scan technology, which enables track start within a fraction of a second for any number of targets, including stealthy ones, in all conditions.

“The hypersonic threat is credible and increasing. Navies around the world are asking for a capability to retain their dominant battlespace awareness and to give them crucial time to act. We are able to meet these requirements by using our existing technology, adapting it for the hypersonic challenge”, says Anders Carp, head of Saab’s business area Surveillance.

The HDM is optimised for the Sea Giraffe 4A Fixed Face, which is a fixed array configuration that belongs to Saab’s multi-functional family of S-band AESA radar systems.

What are hypersonic threats?
https://saabgroup.com/media/stories/stories-listing/2018-10/what-are-hypersonic-threats/

 
Tuossa tulikin jo iso annos siitä miksi runkoihin kohdistuu niin kovat odotukset.
Ei riitä että on suorituskykyä tai joukkoja jos niitä ei saada siirrettyä oikeaan paikkaan.

Näin on.
"Lämpimissä" maissa joissa jäätä tai jäätäviä olosuhteita ei eteen tule, ei tarvitse tällaista tutkimusta ja suunnittelua tehdä tai sitä ei osata riittävän hyvin.
Meidän on pakko. Ja se täytyy tehdä myös hyvin.
 
https://yle.fi/uutiset/3-10472648
Rauman telakka on tehnyt paluun laivanrakentajien kärkikastiin – varatoimitusjohtaja: "Kyllä työvoimaa löytyy Suomesta ja Euroopasta"
...
Tämän lisäksi Rauman telakka on saamassa neljän sotalaivan tilauksen puolustusvoimilta. Asia nytkähti eteenpäin, kun puolustusministeri Jussi Niinistö(sin.) valtuutti puolustusvoimat aiesopimuksen tekemiseen. Sopimuksen arvo on noin 600 miljoonaa euroa, ja se tietää töitä vuosikausiksi.
 

No, nyt ei ilmeisesti ainakaan tingitä rungoista. Uutinen on hyvä siinä mielessä, että runkojen kanssa tehtyä säästämistä on liki mahdotonta korvata myöhemmin muutoin kuin rakentamalla täysin uudet rungot. Haminoiden kanssahan kävi jälkiviisaasti ajatellen vähän tuolla tavoin, sopivampi koko olisi saattanut olla lähempänä Visbytä.
 
No, nyt ei ilmeisesti ainakaan tingitä rungoista. Uutinen on hyvä siinä mielessä, että runkojen kanssa tehtyä säästämistä on liki mahdotonta korvata myöhemmin muutoin kuin rakentamalla täysin uudet rungot. Haminoiden kanssahan kävi jälkiviisaasti ajatellen vähän tuolla tavoin, sopivampi koko olisi saattanut olla lähempänä Visbytä.

Ei ollut aikaa suunnitella kunnolla kun tukiaiset piti saada käyttöön. Paranneltiin vain vähän Rauman suunnitelmia. Ja Haminan piti myös olla se laivueen vähemmän tärkeä alustyyppi ilmatyynyalusten rinnalla. Voi olla että jos olisi lähdetty vasiten kehittämään uutta ohjusveneluokkaa olisi alus hyvinkin eri näköinen kuin nyt.
 
Siinä Suomen 1.2 mrd euroa kalpenee... o_O Vaikka kuinka turvauduttaisiin järjestelmien siirtoon poistuvista aluksista, niin oma veikkaus on, että lähempänä 2 mrd euroa tullaan käymään...

Tämähän on selvää jo 100 sivua sitten. 300miljoonaa euroa ei todellakaan osta 3000t hampaisiin asti aseistettua fregattia alueilmantorjunnalla ja SUTO-kyvyllä.

Oma arvio on 1,8miljardia mukaanlukien vähäiset siirtyvät järjestelmät. 600miljoonan kustannus tultaneen piilottamaan muihin rannikon puolustuksen hankintoihin kuten torpedohankinnassa nähtiin.
 
Tämähän on selvää jo 100 sivua sitten. 300miljoonaa euroa ei todellakaan osta 3000t hampaisiin asti aseistettua fregattia alueilmantorjunnalla ja SUTO-kyvyllä.

Oma arvio on 1,8miljardia mukaanlukien vähäiset siirtyvät järjestelmät. 600miljoonan kustannus tultaneen piilottamaan muihin rannikon puolustuksen hankintoihin kuten torpedohankinnassa nähtiin.

Nyt vaan on julkista tietoa samankaltaisista aluksista, joita havitellaan. Aikaisemmin oli arvailuja.
 
No, nyt ei ilmeisesti ainakaan tingitä rungoista. Uutinen on hyvä siinä mielessä, että runkojen kanssa tehtyä säästämistä on liki mahdotonta korvata myöhemmin muutoin kuin rakentamalla täysin uudet rungot. Haminoiden kanssahan kävi jälkiviisaasti ajatellen vähän tuolla tavoin, sopivampi koko olisi saattanut olla lähempänä Visbytä.

Mikä haminoissa on vikana, paitsi Amiraalin peniksen pienuuskompleksi? Tasan puolet Visbyn aselastista, ok hinta, matala syväys.
 
Back
Top