Merivoimien uusien taistelulaivojen rakentaminen työllistää Rauma Marine Constructionsin, RMC:n telakkaa useiden lähivuosien ajan.
Puolustusvoimat ja Rauma Marine Constructions allekirjoittivat sopimuksen uusien sotalaivojen rakentamisesta syyskuussa 2019. Monitoimikorvetit rakennetaan Raumalla vuoteen 2026 mennessä.
Rauma Marine Constructionsin toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa kertoo, että telakalla on jo meneillään monia valmistelutöitä sotalaivojen rakentamiseksi. Korvettien rakennustyö alkaa ensi vuonna.
Rakentamissopimuksen arvo on lähes 700 miljoonaa euroa. Merivoimien on määrä saada laivue käyttöönsä vuonna 2028.
Merivoimien uudet monitoimikorvetit rakennetaan hallissa. Kaupallisia matkustaja-aluksia telakkayhtiö rakentaa ulkona altaassa. 150-220 metrin pituiset matkustaja-alukset eivät edes kokonsa puolesta mahtuisi halliin.
RMC selvittää parhaillaan hallien erilaisia toteutusvaihtoehtoja.
– Virallista päätöstä monitoimihallista ei vielä ole tehty, mutta se on toteutuessaan merkittävä investointi, Heinimaa sanoo.
Yhden hallivaihtoehdon osalta Rauman kaupunki on jo tasannut maata telakka-alueella.
Rauma Marine Constructions
Rauma Marine Constructionsin telakka-alueella tehdään jo louhintatöitä.
Tarvitaan vesillelaskuproomu
Rakennushallin lisäksi sota-alukset vaativat muitakin investointeja. Heinimaa kertoo, että RMC on jo tehnyt investointeja hitsausteknologiaan korvettien terästöiden mittatarkkuuden saavuttamiseksi. Myös laivojen vesillelasku vaatii uusia järjestelyjä.
– Merivoimien alukset rakennetaan katon alla käytännössä valmiiksi ja kuljetetaan sellaisinaan ulos raskassiirtojärjestelyjen avulla. Ulkona alukset siirretään vesillelaskuproomulle, jonka avulla ne lasketaan veteen, Heinimaa kertoo.
Turvaluokitettu materiaali haastavaa etätöissä
Maailmanlaajuinen koronaviruspandemia on jatkunut yli vuoden ja vaikuttanut kaikkiin laivaprojekteihin. Vaikutukset ovat tuntuneet myös Laivue 2020 -hankkeessa.
– Ihmisten siirtyminen etätöihin teki turvaluokitellun materiaalin käsittelyn vaikeaksi, ja korjaavien toimenpiteiden käyttöönotto on vienyt aikaa, Heinimaa kertoo.
Kun koronapandemia hellittää, niin RMC arvioi yhdessä Puolustusvoimien kanssa pandemian kokonaisvaikutukset Laivue 2020 -projektiin sekä myös mahdolliset jatkotoimenpiteet.
Monitoimikorvettien merkittävimmät laitehankinnat on jo tehty. Sotalaivojen taistelujärjestelmän ja sensorit toimittaa Saab. Lukumääräisesti hankintoja on kuitenkin vielä paljon tekemättä.
RMC:llä rakennettavien kaupallisten laivojen kotimaisuusaste on tavallisesti yli 80 prosenttia. Laivue 2020 -hankkeessa kotimaisuusaste on noin 70 prosenttia taistelulaivoihin liittyvien erikoisvaatimuksien vuoksi.
Vartiolaivojen rakentajaa kilpailutetaan
Joel Maisalmi
Rajavartiolaitos on tilaamassa kaksi uutta vartiolaivaa. Ne kuuluvat samaan luokkaan kuin noin kymmenen vuotta sitten valmistunut Turva..
Rajavartiolaitos kilpailuttaa parhaillaan Suomessa toimivia telakoita kahden uuden vartiolaivan rakentamisesta. Tavoitteena on tehdä laivasopimus vuoden loppuun mennessä.
Uudet laivat korvaavat jo yli 30-vuotiaat Tursas-luokan vartiolaivat. Kaksi laivaa korvaa kolme vanhaa alusta eli Tursaksen ja Uiskon ja jo käytöstä poistetun, Kotkaan merenkulkuoppilaitoksen koululaivaksi menneen Merikarhun.
Vartiolaiva 2025-hankkeen apulaisprojektipäällikkö Olli Posti ei avaa kilpailutuksen tarkkaa aikahaarukkaa, mutta kertoo, että pyrkimyksenä on kesäkuukausien aikana valita telakka, jonka kanssa varsinaiset sopimusneuvottelut aloitetaan.
"Ihmisten siirtyminen etätöihin teki turvaluokitellun materiaalin käsittelyn vaikeaksi, ja korjaavien toimenpiteiden käyttöönotto on vienyt aikaa."
Jyrki Heinimaa
toimitusjohtaja, Rauma Marine Constructions
– Tavoite aikataulu on, että vuoden loppuun mennessä olisi laivasopimus tehty, mutta tämä on toki vain tavoite.
Rajavartiolaitoksen uudet alukset ovat Turva-luokan aluksia eli kokoluokka, tehtävät ja suorituskyky ovat pitkälti samat kuin noin kymmenen vuotta sitten valmistuneessa ulkovartiolaiva Turvassa.
– Kyllä kaikki kehitys tietysti huomioidaan, mitä sinä aikana on tapahtunut. Keihäänkärki on aluksen ympäristöystävällisyys, jota yritetään parantaa Turvaan nähden.
Suomenlahdelle sijoitettu Turva-alus kulkee nesteytetyllä maakaasulla, LNG:llä. Rajavartiolaitoksen uusien aluksien polttoainetta ei ole vielä päätetty.
– Odotetaan nyt tarjouksia, tarjoajia on pyydetty tuomaan omia ehdotuksiaan esiin. Ei ole tarkkoja rajoja laitettu, mutta korostetaan ympäristöystävällisyyttä. Nykyisin löytyy yhä enenevässä määrin hybridityyppisiä ratkaisuja laivoihin.
Telakoilla on kiinnostusta
Ulkovartiolaiva Turvan rakensi aikoinaan STX Finlandin Rauman telakka. Nyt saman luokan alusten rakentamiseen on kiinnostusta muillakin kuin RMC:n Rauman telakalla.
Apulaisprojektipäällikkö Olli Posti kertoo, että kiinnostus Rajavartiolaitokselle rakennettavia aluksia kohtaan on ollut suurta.
– Meidän kannalta on positiivista, että saadaan kilpailua aikaiseksi. Tämä ei välttämättä ole aina tilanne. Tällä kertaa onneksi on näin.
Posti ei kommentoi tarjouskilpailuun osallistujia. Rajavartiolaitoksen tavoitteena on, että laivat olisivat liikenteessä vuoden 2025 tuntumassa, mutta aikataulu riippuu saapuvista tarjouksista ja telakoiden rakennustilanteesta. Suunnitteluvaie voi kestää vuoden ennen kuin rakentaminen alkaa.
Rauma Marine Constructionsin telakalla on pitkä tilauskanta. RMC sai äskettäin tasmanialaisen TT-Linen kahden matkustaja-autolautan tilauksen. Jälkimmäinen laivoista toimitetaan vuonna 2024. Lisäksi telakkaa työllistävät sotalaivat ja Tallinkille tulevan shuttle-aluksen rakennustyö.
Meyer Turun telakan risteilijöistä koostuva tilauskanta ulottuu vuoteen 2025. Kun Meyerin perhe osti Turun telakan, niin silloinen toimitusjohtaja Jan Meyer sanoi, että Turun telakalla voitaisiin rakentaa risteilijöiden lisäksi myös erikoisaluksia.
Laivojen sijoituspaikkaa ei päätetty
Rajavartiolaitos ei ole vielä päättänyt kahden uuden laivan sijoituspaikkaa. Postin mukaan ne sijoitetaan sinne, missä ne parhaiten palvelevat koko rannikon mitalta. Tursas ja Uisko on sijoitettu Länsi-Suomen merivartiostoon.
Apulaisprojektipäällikkö Posti ei vielä osaa sanoa millaisia henkilöstövaikutuksia uusilla laivoilla on.
– Henkilöstösuunnittelu on yksi osa laivaprojektia, joten varmasti vaikutuksia on, ja ne huomioidaan ennen laivojen valmistumista.
Suomen uusien sotalaivojen rakentamista valmistellaan jo täyttä vauhtia Raumalla. Rauma Marine Construction rakentaa Laivue 2020 neljä monitoimikorvettia uudessa monitoimihallissa sisätiloissa, eikä ulkoaltaassa, kuten kaupalliset laivat. Turvallisuussyistä sotalaivojen ja kaupallisten laivojen...
www.ts.fi