Laura Huhtasaari on isänmaallinen

Aika lailla näin. Ainoa uskonto jota avoimesti inhoan ja pilkkaan on islamin uskonto. Juurikin tuon islamin pakon takia. Jos uskonto pakottaa uskomaan itseensä kuoleman uhalla, niin puolestani saa haistaa pitkän paskan. Valtauskonnoista ainoastaan islam on nykypäivänä tällainen, kristinuskokin oireili ajoittain joskus mutta ei onneksi enää pitkään aikaan.

Minulla oli yhdessä vaiheessa työparina harras kristitty, kiltti, mukava ja rauhallinen kaveri. Ei koskaan tyrkyttänyt uskoaan, mutta oli kyllä heti valmis keskustelemaan asiasta jos itse osoitit mielenkiintoa. Olen aikalailla jäsen Vongan kaltainen näissä asioissa itsekin, mutta silti työparin kanssa oli joskus ihan virkistävää keskustella uskonasioista noinniinkuin maallikon asemassa.
Työparini harras uskonnollisuus ei siis ollut minkäänlainen ongelma. Valitettavasti meiltä löytyi myös pari vannoutunutta ateistia, joita parini usko häiritsi ihan helvetisti. Jatkuvasti he haastoivat tätä kahvipaikkakeskusteluissa, yrittivät saada tätä logiikalla tai tieteellä jonkinlaiseen ansaan, tai sitten muuten vaan vittuilivat Jeesuksesta tai vastaavasta. Valittivat jopa työnjohdolle että parini uskonnollisuus "häiritsi" heitä. Homma alkoi jo mennä työpaikkakiusaamiseksi, joten laitettiin sitten "peli poikki" muun porukan kanssa. Sanottiin että nyt turvat kiinni. Turha hyvää miestä kiusata turhan takia.

Ateismikin voi saada ahdasmielisiä, jopa radikaaleja piirteitä. Miten oma uskonnottomuus on muka yhtään parempaa, jos se saa käyttäytymään kuin kiihkouskova?
Kuulostaapa tutulta. Jos vain pöljä uskoo korkeampiin voimiin, niin mitenkäs sitten Newton? Tai Pythagoras? Uskonto väärinkäytettynä ja pakkosyötettynä on myrkkyä, mutta henkilökohtaisena asiana - no henkilökohtainen asia. En oikein osaa hypätä yläpystyä itsenäisyyspäivänä pukua pitävälle ateistille, jonka mielestä Darwin-kala on sovelias rintamerkki tuohon juhlaan.
 
Olen täysin vakuuttunut, että jokainen ihminen tarvitsee joko uskonnollisen tai moraalisen vakaumuksen.

Kommunismi on ollut tragedia sadoille miljoonille ihmisille sen takia, että uskonnot on yritetty korvata maailmankatsomuksella, joka ei ollut millään tavalla toimiva, vaan sitä käytettiin väestön alistamiseen räikeästi ja vielä epäoikeudenmukaisemmin kuin uskontoja joita se tuli korvaamaan.

Toki joitakin poikkeuksia on. Esimerkiksi Puolassa on täysin erilainen ilmapiiri kuin muissa itäblokin maissa. Siinä missä monet itäblokin maiden kansalaiset ovat kieroja, tylyjä ja materialistisia, ovat puolalaiset aivan toista maata. Puolalaisten rohkeus ja suoraselkäisyys välillä hämmentää jopa suomalaisia. No puola oli kommunistinen maa jossa asui katolinen kansa.
Erittäin totta, olen käynyt Rouhe-polakoissa paljon ja sama vaikutelma itselläni. Lisäksi kaikki tapaamani puolalaiset ovat poikkeuksetta hyvin lukeneita, ja jotenkin romantikkoja (varsinkin miehet). Todella hyvin olen aina tullut puolalaisten kanssa toimeen, tosin matkat olleet joka kerta ainoastaan Warshawa - Gdansk - Gdynia/ Sopot - Berlin -akselilla. Etelästä en tiedä, vaikka vuoristoalueet kiinnostasivat näin kiipeilijä-jänönä...



Upeaa Tatra-vuoristoa. Lubię to!
 
Itse tunnen Raamatun aika hyvin. On se tullut useampaankin kertaan luettua. Ja ennenkuin kukaan kysyy niin ei vankilassa :D

Vanha testamentti (juutalaisille Torah) on jo aika seikkailukertomus. Tappoja, raiskauksia, massamurhia jne. Suositeltavaa lukemista.

Uusi Testamentti on sitten hieman tylsempää.
 
Kuulostaapa tutulta. Jos vain pöljä uskoo korkeampiin voimiin, niin mitenkäs sitten Newton? Tai Pythagoras? Uskonto väärinkäytettynä ja pakkosyötettynä on myrkkyä, mutta henkilökohtaisena asiana - no henkilökohtainen asia. En oikein osaa hypätä yläpystyä itsenäisyyspäivänä pukua pitävälle ateistille, jonka mielestä Darwin-kala on sovelias rintamerkki tuohon juhlaan.
Voin kaivata vaikka kuinka paljon maailmanhistoriallisia ajattelijoita jotka eivät uskoneet.

Mutta ei tarvitse yksinkertaista. Kaikki yksinkertaistaminen on per:ta.

Itse mykistyn maailmankaikkeuden edessä ja sen kaikken edessä mitä tiedetään nyt ja vielä enemmään mitä ei tiedetä.
Tätä ihmettelyä riittää. Tiede ja uskonto ovat kuitenkin ristiriidassa.
 
Itsellä siitä sukupolvesta meni 4 kaatuneina (toinen isoisä, sen veli ja 2 iso-enoa) ja ainoa jäljelle jäänyt isoisä menetti jalkansa. Joten "vaikeahan noita on rakastaakaan".
Vaarin veli (turkkulainen) kaatui Kalastajasaarennossa 1941, toiselta puolelta pappa sai kranaatinsirpaleen päähänsä ja menetti kuulonsa toisesta korvasta, ja tuli tosi kiukkuseksi loppuelämäkseen. Oli Ässä-rykmentissä kersanttina ja kk-ryhmän johtajana.
Äänislinna, Karhumaki, Poventsa, Krivi ja Malu löytyi sotilaspassista.
Kevyet mullat papalle, rip.
 
Britti-puolelta meillä on buurisodan käynyt mies, joku iso-eno ehkä, siitä jäi pistin meille sukuun kiertoon. Oli omasta mielestäni väärällä puolella sitä kahakkaa, olen aina itse puolustamassa heikompaa...
Pistinkin oli ruosteessa, saamattomat paskiaiset.
 
Itse mykistyn maailmankaikkeuden edessä ja sen kaikken edessä mitä tiedetään nyt ja vielä enemmään mitä ei tiedetä.
Tätä ihmettelyä riittää. Tiede ja uskonto ovat kuitenkin ristiriidassa.

Olen yrittänyt luodata tätä uskontojen ongelmaa, eli sitä että useiden ihmisten eri aikoina kokoamat tekstit olisivat täysin kirjaimellinen ilmoitus. Sellaiseen stooriin on tietenkin vaikea mennä mukaan.

Tekstit ovat ristiriitaisia.

Jos olisi vain Vanha Testamentti, ja sitä tutkittaisiin kirjaimellisena ohjeena, se olisi silmä silmästä ja hammas hampaasta. UT pehmentää tätä ja on armollisempi.

Koraanista taas joku lukee kirjaimellisesti, että sharia pystyyn. Joku voi lukea hyviäkin asioita, rauhaa.

Tällä taas ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten maailmankaikkeus on rakentunut ja mitä kaikkea löydettävää siinä vielä on. Tieteelläkin on vielä todella paljon tekemistä. Jo yksistään ajan käsitteen kanssa.

Taidetta ei kannata halveksia. Sitä pitää ymmärtää. Raamattu on kertomus. Kuten vaikkapa Kalevala.

Suomalainen mieli on ollut kaikkina aikoina mitä realistisin. Mietitäänpä omaa kertomusperinnettämme. Vain muutamalla kansalla on kosmogonia, myytti maailman synnystä. Muinaisten suomalaisten on tieteellinen, kun sen osaa lukea: alkuräjähdys, elämän kehittyminen meressä jne.

Koko Kalevala kertoo ihmisen suhteesta tietoon ja tietämiseen. Siitä kilpaillaankin, mutta vain Väinämöinen tuntee alkusyyt. Hän on myös valmis menemään fyysisesti syvälle löytääkseen tietoa.

Suomalaisen perinteen mukaan maailma on syntynyt sotkan munasta, kun se hajosi. Alkumunasta tulivat maa, taivas, tähdet ja aurinko. Elämä ja ensimmäinen ihminen (Väinämöinen) syntyivät hiljaa meressä.

En ole koskaan ihmetellyt suomalaista insinööritaitoa. Ilmarinen teki kyborgin (kultainen nainen) ja vaurautta tuottavan mekaanisen välineen, aikansa Nokian, joka sekin hajosi mereen kiistoissa, jättäen vain sirpaleita rannoille Kalevan kansan tulevaksi onneksi.

Lemminkäisen äiti taas paikkasi hajonneen poikansa ompelemalla luut luuhun ja lihat lihaan sellaisessa kuvauksessa, että eräs huippukirurgi sanoi sen olevan täysin virheetön operaation kuvaus.

Tätä tarkoitin sillä, että tarina Aatamista ja Eevasta on luettava hyvän ja pahan tiedon merkityksen kautta. Ihminen on yksin tietonsa kanssa, hän ei ole enää viaton lapsi eikä siten paratiisissa.

Jos joku ajattelee, että maailmankirjallisuuden merkkiteokset pitää lukea yksi yhteen ilman avointa mieltä, hän on vähän hönö.
 
Näin on. Kalevala on mielenkiintoinen ja aika hyvin kerrottu ja nähtyy asiat näin pienellä kansalla, jos vertaa muihin isojen kansojen maailmanselitys kertomuksiin.

Jos joku ajattelee, että maailmankirjallisuuden merkkiteokset pitää lukea yksi yhteen ilman avointa mieltä, hän on vähän hönö.
Totta kai voi ja pitääkin lukea kirjallisuus avoimella mielellä, mutta sitähän ei kutsutan pyhäksi eikä sitä palvota.
Niitä saa kritisoida ja haukkua ihan vapaasti. Minä en palvo ketään kirjailijaa eikä ole mitään yksittäistä teosta jota luokkittelisin "tämä on ylin".
 
Vanha testamentti (juutalaisille Torah) on jo aika seikkailukertomus. Tappoja, raiskauksia, massamurhia jne. Suositeltavaa lukemista.

Luin kerran puolet Koraanista, mutta loput jäi lukematta, kun totesin että tämähän muistuttaa ihan Raamattua. Mikä ilo lukea kirjaa, jos tietää miten tarina päättyy.

Ja ei, en lukenut oikeaa Koraania. EI tuo arabia taivu.
 
Mannerheim oli vanhana sotilaana osallistunut taistelujen keskellä kenttähartauksiin. Kuvassa yllä hän on suurten sotaharjoitusten jälkeen kenttähartaudessa Viipurissa syksyllä 1939 ratsunsa Käthyn selässä (1934-53).
Kenttähartaudessa ja kenttäehtoollisella sotilas yhä edelleen tunnustaa oman rajallisuutensa ja haavoittuvuutensa. Samalla hän jättää koko elämänsä – niin ajallisen kuin ikuisen - Jumalan siunauksen varaan.
Näin on aina ollut ja tulee olemaan iankaikkisesti..molemmilla puolin rintamaa. Vain uskonnot ja niiden tunnustamat jumalat vaihtelee ajasta ja/tai paikasta riippuen.
 
Luin kerran puolet Koraanista, mutta loput jäi lukematta, kun totesin että tämähän muistuttaa ihan Raamattua. Mikä ilo lukea kirjaa, jos tietää miten tarina päättyy.

Ja ei, en lukenut oikeaa Koraania. EI tuo arabia taivu.

Raamatussa ja Koraanissa on varsin paljon samaa symboliikkaa, moraalikäsitystä ja historiaa..ovathan niiden kertomukset alkujaan suurin piirtein samoilta seuduilta. Suomalaisille saattaisi sopia paljon paremmin joku rauhanomaisempi ja luonnonläheisempi uskonto. Kenties sellainen mikä suomensukuisilla kansoilla on ilmeisesti ollut aikoinaan ennen kristinuskon leviämistä.
 
Harmittaa aina kun ihmiset sotkevat evoluutioteorian ja luomistyön. Darwin sen jo nimesi. Lajien synty. Ei Elämän synty. Evoluutiota tapahtuu kokoajan meidän ympärillä. Se ei silti selitä ihmistä eikä etenkään niitä ihmisiä joiden verestä ei löydy geneettistä jäljitettävyyttä apinaan. Apinan kehittymisestä ihmiseksi taitaa puuttua se yksi linkki. Olen nähnyt eri Homo-lajien kehitysasteiden kallot rivissä aikajärjestyksessä. Evoluutio näkyy selvästi. Ovat gorillamaisia ja otsa siinä muuttuu evoluution myötä. Ihmiskallo on täysin erilainen näihin verrattuna. Ei Laura mielestäni ole hakoteilla luomistyöstä. Ehkä vain siihen käytetystä tekniikasta ja Jumalasta henkilönä. Vaan kukapa tietää.
 
Aino todennettu luomistyö on tämä lapiolla pihassa heiluminen. Muu on sitä evoluutiota. Sitten on uskonasiat erikseen ja niissä käytännön syistä on asiat voitu tiivistää vaikka seitsemään päivään.
 
Aino todennettu luomistyö on tämä lapiolla pihassa heiluminen. Muu on sitä evoluutiota. Sitten on uskonasiat erikseen ja niissä käytännön syistä on asiat voitu tiivistää vaikka seitsemään päivään.

Olen näitä muinaisten ihmisten viisaita tarinoita tulkitessani löytänyt seitsemännestä päivästä tärkeän tiedon. Runsaslumisten talvien raskaiden luomistöiden jälkeen sen nimenomaan tajuaa, että kaikkein tärkein luomistyö tapahtui seitsemäntenä päivänä. Silloin Jumala loi levon.

Wanha kansa niin Kaanaan maassa kuin Suomessakin vihasi burnoutia. Jos pääsisin itse kirjoittamaan Raamattua, profetoisin siellä kaikenlaisen multitaskaamisen saatanallisuutta vastaan. Lepo on tärkeätä. On suuri synti ahnehtia kaikki tunnit rahaa ja menestystä. Pitää "pyhittää" lepopäivä!

Makoilin äsken sohvassa hereillä pari tuntia, join hyvää keskipaahtoista kahvia ja katselin aamun hitaita telkkuohjelmia. Miten ihmeellistä kaikki onkaan.
 
Britti-puolelta meillä on buurisodan käynyt mies, joku iso-eno ehkä, siitä jäi pistin meille sukuun kiertoon. Oli omasta mielestäni väärällä puolella sitä kahakkaa, olen aina itse puolustamassa heikompaa...
Pistinkin oli ruosteessa, saamattomat paskiaiset.

Hassusti mullakin on kaukainen sukulainen joka oli buurisodassa buurien puolella kersanttina.
 
Ei natseilla ole hirveästi järkeen vedottu vaan primitivisiin tunteisiin. Ei järkeen voi kuulua kallon mittaus ja sen perustella yli-ihmisen määrittely.

Yksistään holokaustin sujuvaan toimittamiseen tarvittiin rutkasti saksalaista insinööriJÄRKEÄ. Oppinut kyläkoulunopettaja osoittautui oivalliseksi organisaattoriksi ja elinkeinoelämän voimajehut käyttivät matemaattista osaamistaan, jotta ihmisparoista saatiin hyöty irti ennen loppua. Sama oppinut ihminen, joka pimputti flyygeliä upseerikerholla tai kirkossa mykistäen yleisönsä taidoillaan otti iltasella metrisen pampun kynsiinsä ja aloitti kurinpitosessiot avuttomien ihmisten parissa.

Silkkaan ihmisjärkeen uskominen on kuin antaisi molemmat kiveksensä koulutetun susikoiran leikkikaluiksi ja toivoisi, ettei sillä vaan tule oikosulkua....
 
Tuo tuntuu olevan Maidanin kestovirhe, olettaa että pahuus ja järki ei voi asua samassa kallossa. Haukkuu Putiniakin koko ajan tyhmäksi. Ei tyhmä saa valtaansa kokonaisen valtion ja sen varat omaan käytöönsä.
 
Tuo tuntuu olevan Maidanin kestovirhe, olettaa että pahuus ja järki ei voi asua samassa kallossa. Haukkuu Putiniakin koko ajan tyhmäksi. Ei tyhmä saa valtaansa kokonaisen valtion ja sen varat omaan käytöönsä.

Juu, ei älykkyys ja pahuus sulje toisiaan pois. Moraalin puute on se, mikä yhdistää sekä entisen NKP:n että NSDAP:n porukoita. Monetkin olivat hyvin koulutettuja ja älykkäitä, mutta pakassa oli kaikilla se mustapekka joka mahdollisti asiat.
 
Yksistään holokaustin sujuvaan toimittamiseen tarvittiin rutkasti saksalaista insinööriJÄRKEÄ. Oppinut kyläkoulunopettaja osoittautui oivalliseksi organisaattoriksi ja elinkeinoelämän voimajehut käyttivät matemaattista osaamistaan, jotta ihmisparoista saatiin hyöty irti ennen loppua. Sama oppinut ihminen, joka pimputti flyygeliä upseerikerholla tai kirkossa mykistäen yleisönsä taidoillaan otti iltasella metrisen pampun kynsiinsä ja aloitti kurinpitosessiot avuttomien ihmisten parissa.

Silkkaan ihmisjärkeen uskominen on kuin antaisi molemmat kiveksensä koulutetun susikoiran leikkikaluiksi ja toivoisi, ettei sillä vaan tule oikosulkua....
Ei tietoisesti mieleltään terve ihminen tälläistä tekisi. Tietoinen mieliterveys on yksi osa "järki" määritelmä.
Olen alunperin kirjoittanut "natsien tekemiset eivät perustuneet järkeen".
Järki ei ole vain älykkyyden osamäärä (enemmään Herman30:lle vastauksessa), vaan se on myös mm.tietoista mielenterveyttä. Tietoisesti mieleltään terveet eivät koskaan ryhtyisi näihin hirvittävyksiin mitä natsit ovat tehneet mm juutalaisille.

Hitlerin Saksan esimerkkilla ennen kaikkea nähtyy miten PROPAGANDA omasta erinoimaisuudesta voi tehdä ihmisille - kaikille, enemmän älykkälille ja vähemmään älykkäille. Koulutettuille ja vähemmän koulutetuille. Se voi tehdä ihmisistä elukkoita, olivat ne insinööriksi koulutetut, tai lääkäriksi tai miksi vaan. Koulutuskaan ei tee ketään järkeväksi auttomattisesti.


Tuo tuntuu olevan Maidanin kestovirhe, olettaa että pahuus ja järki ei voi asua samassa kallossa. Haukkuu Putiniakin koko ajan tyhmäksi. Ei tyhmä saa valtaansa kokonaisen valtion ja sen varat omaan käytöönsä.
Ei ole mitään kestovirhe. Ja edelleen olen sitä mieltä ettei pahus ja järki voi asua samassa kallossa.
En ole koskaan olettanut saati kirjoittanut tälläistä että pahuus ja järki voivat asua samassa kallossa. Keksit omia.
Sen sijan jo koulun ajoiltaan olin tietoinen että pahuus ja älykkyys voivat asua samassa kallossa. Koeta ymmärttää että järki on enemmään kun älykkyydenosamäärä.

Järki minulle aina merkitse enemmään kun pelkkä älykkyyttä.

"Järki tarkoittaa kykyä erityisesti vaativiin älyllisiin toimintoihin, ajattelu- ja käsityskykyä. Käsitettä käytetään kuvaamaan myös tietoisen mielen terveyttä ja harkintakykyä sekä järkevää, järkiperäistä ajattelua, järjellisyyttä."

Ylistää sinä vaan putinia älykkäksi, mutta minä en pidä sitä älykkänä, vaan korkeintain keskinkertaisuutena, joka toimii erittäin typerästi typerästi. Tästä kirjoittanut. Olen myös kirjoittanut "Putin ei ole sentään idiotti (sanan suorassa merkityksessä). Putin on siinä välimaastossa ja seison sanojeni takana.
Ja lopeta ajatuksiani ja kirjoitettun tekstini vääristäminen ja yksinkertaistaminen.

Myös juuri sinä olet haukkunut minua halveksien "joku ulkomaalainen" muka kirjoittaa tässä ja esittää mielipiteitä. Ennen kun läksytät toista menee täydellisenä ihmisenä peiliin eteen katsomaan itseäsi ja mietti: millä tavalla sinä eroat jostain hitlerin natseista joka sanoo "joku juutalainen sanoi/halusi /ilmaisi jne."
 
Viimeksi muokattu:
Yksistään holokaustin sujuvaan toimittamiseen tarvittiin rutkasti saksalaista insinööriJÄRKEÄ. Oppinut kyläkoulunopettaja osoittautui oivalliseksi organisaattoriksi ja elinkeinoelämän voimajehut käyttivät matemaattista osaamistaan, jotta ihmisparoista saatiin hyöty irti ennen loppua. Sama oppinut ihminen, joka pimputti flyygeliä upseerikerholla tai kirkossa mykistäen yleisönsä taidoillaan otti iltasella metrisen pampun kynsiinsä ja aloitti kurinpitosessiot avuttomien ihmisten parissa.

Silkkaan ihmisjärkeen uskominen on kuin antaisi molemmat kiveksensä koulutetun susikoiran leikkikaluiksi ja toivoisi, ettei sillä vaan tule oikosulkua....
Holokausti ei olisi onnistunut ilman IBM:n mekaanisia tieto/laskukoneita jotka mahdollistivat tehokkaan tiedonkäsittelyn.
Manuaalisesti tuo olisi ollut erittäin hankalaa.
 
Back
Top