Lentokoneita

Ilmavoimien FB-sivulta napattu kuva. MiG-21:n palvelus ilmavoimissa päättyi 7.3.1998, kun Karjalan lennoston Hävittäjälentolaivue 31:n kapteeni Yrjö ”Ylli” Rantamäki lensi MG-138 -koneella viimeisen soolotaitolentoesityksen Rissalassa. Laskeutumisen jälkeen mekaanikot suihkuttelivat koneen päälle venäläistä kuohuviiniä.

1.jpg
 
Guardian: Red Arrows -taitolentoryhmän hävittäjä putosi Walesissa

Britannian kuninkaallisten ilmavoimien taitolentoryhmä osallistui viime kesänä Helsingissä pidettyyn lentonäytökseen.

Britannian kuninkaalliset ilmavoimat kertoo Twitter-tilillään selvittävänsä Hawk-hävittäjän putoamista ilmavoimien harjoitusalueella.

Sanomalehti Guardianin Britannian puolustusministeriöstä saaman tiedon mukaan Walesin pohjoisosissa tiistaina pudonnut hävittäjä on ilmavoimien Red Arrows -taitolentoryhmän kone.
Lehden mukaan turma sattui tiistaina kello 13.30 paikallista aikaa ja hävittäjän kyydissä oli tiettävästi kaksi ihmistä.

Läheisen golfkentän johtaja Rob Jones kertoi Guardianille kuulleensa valtavan pamauksen. Hänen mukaansa kentällä olleet golfarit olivat nähneet laskuvarjoja ennen kuin hävittäjä oli syöksynyt maahan.

Myös Britannian puolustusministeriö selvittää tapausta, mutta toistaiseksi hävittäjän kyydissä olleiden henkilöiden kohtalosta ei ole vielä tietoa.
 

Takapenkkiläinen menehtyi. :cautious:

https://www.telegraph.co.uk/news/2018/03/20/red-arrow-jet-crashes-raf-valley/


An RAF engineer was killed when a Red Arrows jet crashed shortly after take-off at RAF Valley in North Wales, the Ministry of Defence has said.
The pilot survived the crash and is believed to have ejected shortly before the Hawk aircraft hit the ground at the base in Anglesey.

An RAF spokesman said: "It is with great sadness that the MoD must confirm the death of an engineer from the RAF Aerobatics Team (the Red Arrows) in a tragic accident today.
 
Jos oikein muistan...
1) Penkeillä voi lähteä kumpikin erikseen "omasta tahdosta"
2) Koulutuskäytössä lähtö voidaan kytkeä yhteen, jolloin
a) etupenkkiläinen voi lähteä erikseen (vetää lenkistä/kahvasta) ja takapenkkiläinen (opettaja) jää
tai
b) takapenkkiläinen laukaisee, jolloin ensin lähtee etu- ja 0,3 sekuntia myöhemmin takapenkki.
 
Jos oikein muistan...
1) Penkeillä voi lähteä kumpikin erikseen "omasta tahdosta"
2) Koulutuskäytössä lähtö voidaan kytkeä yhteen, jolloin
a) etupenkkiläinen voi lähteä erikseen (vetää lenkistä/kahvasta) ja takapenkkiläinen (opettaja) jää
tai
b) takapenkkiläinen laukaisee, jolloin ensin lähtee etu- ja 0,3 sekuntia myöhemmin takapenkki.

Lainaus Jyrki Laukkasen Hawk-kirjasta:

"Istuimet voidaan laukaista erikseen tai yhteisesti. Yhteishyppy tapahtuu laukaisemalla takaistuin, kun takaohjaamosta on valittu yhteishyppy. Samalla kytkimellä voi myös valita yksittäishypyn. Yhteishypyssä takaistuin lähtee ensin ja etuistuin sen jälkeen."
 
Jos oikein muistan...
1) Penkeillä voi lähteä kumpikin erikseen "omasta tahdosta"
2) Koulutuskäytössä lähtö voidaan kytkeä yhteen, jolloin
a) etupenkkiläinen voi lähteä erikseen (vetää lenkistä/kahvasta) ja takapenkkiläinen (opettaja) jää
tai
b) takapenkkiläinen laukaisee, jolloin ensin lähtee etu- ja 0,3 sekuntia myöhemmin takapenkki.

Muuten noin, mutta takapenkki lähtee ensin.

(tulikomento ehtikin ensin)
 
Laskeskelin että tuo oli Red Arrowsien historian 16:sta onnettomuus ja yhdeksäs kuolonuhri. 2011 oli huono vuosi: tapahtui kaksi kuolemaan johtanutta onnettumuutta, joista toisessa Hawkin heittoistuin laukesi koneen ollessa maassa, johtaen ohjaajan kuolemaan kun laskuvarjokaan ei auennut. Heittoistuimen valmistajalta Martin-Bakerilta sakotettiin juuri yli miljoona puntaa tuon onnettomuuden johdosta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Arrows#Incidents_and_accidents
https://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Sean_Cunningham

Red Arrows death: Ejection seat firm fined £1.1m
http://www.bbc.com/news/uk-england-lincolnshire-43171049
 
Jenkkilaivaston F-14 Tomcat -hävittäjät lentävät libyalaisten Mig-25-, Su-22- ja Mig-23-koneiden kintereillä. MiG-25 yrittää melkoisia kurvailujakin karistaakseen Tomcatin, mutta eihän raskas ja kömpelö torjuntahävittäjä saa ketterämpää Grummania kannoiltaan.

Huomatkaa toki, että ei tämä ole tykkikameraa. Kunhan vain lentävät varoituksena kaverien kannoilla ja muistuttavat ettei lähemmäs tukialusta kannata tulla. Ohjesääntöhän oli, että Libyan koneita ei saa ampua, elleivät nämä ammu ensin, härnäsivät kaverit miten kovasti tahansa.

 
MiG-valokuvauskone lisätankeilla ja liikkuva valokuvakehittämö. Lienevät tuttuja entiselle Tiedustelulentolaivueen miehelle (en kai muista väärin?) ? :)

Katso liite: 20711Katso liite: 20712
Juu, tai äffä-Migit tosiaan poistui niin nopeasti minun tultuani laivueeseen, etten juuri mitään niitten kanssa kerennyt tehdä. Tai, juu. Myöhemmin olin joutoaikana purkamassa yhtä valemaalikoneeksi. :)
Noita kuvatukiautoja tehtiin Ilmavoimille muutama, Tikkakoski sai aina uusimman ja minä pääsin käyttämään alle vuoden vanhaa. Yritin katsoa yksityiskohtia tuosta. En löydä paikkaa neljälle suoraan alasveivattavalle stabiloivalle pönkkäjalalle. Eli voi olla eri yksilö - tai sitten en vaan näe niitä. Onko tuolla telin takana?. Mutta joo. Perässä on pimiö, sitten kehityskone(huone), seuraavaksi analysointihuone (jossa siis filmit voitiin analysoida heti tuoreeltaan) ja sitten tuleekin enää ohjaamo. Pimiö oli hyvä nakkisuoja. Sinne pääsi aina lukon taakse elbaa..., siis lataamaan filmejä valmiiksi tyhjentyneisiin kasetteihin.

Tuo 92 Hopeatorvi on Tikkakoskella museossa, eikö? Missä tuo kuvatukiauto on kuvattu? Yksi sellainen oli hiljan Nokialla poistohuutokaupassa, mutten kerennyt valitettavasti edes nostalgiamielessä katsomaan.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, tai äffä-Migit tosiaan poistui niin nopeasti minun tultuani laivueeseen, etten juuri mitään niitten kanssa kerennyt tehdä. Tai, juu. Myöhemmin olin joutoaikana purkamassa yhtä valemaalikoneeksi. :)
Noita kuvatukiautoja tehtiin Ilmavoimille muutama, Tikkakoski sai aina uusimman ja minä pääsin käyttämään alle vuoden vanhaa. Yritin katsoa yksityiskohtia tuosta. En löydä paikkaa neljälle suoraan alasveivattavalle stabiloivalle pönkkäjalalle. Eli voi olla eri yksilö - tai sitten en vaan näe niitä. Onko tuolla taistelun takana?. Mutta joo. Perässä on pimiö, sitten kehityskone(huone), seuraavaksi analysointihuone (jossa siis filmit voitiin analysoida heti tuoreeltaan) ja sitten tuleekin enää ohjaamo. Pimiö oli hyvä nakkisuoja. Sinne pääsi aina lukon taakse elbaa..., siis lataamaan filmejä valmiiksi tyhjentyneisiin kasetteihin.

Tuo 92 Hopeatorvi on Tikkakoskella museossa, eikö? Missä tuo kuvatukiauto on kuvattu? Yksi sellainen oli hiljan Nokialla poistohuutokaupassa, mutten kerennyt valitettavasti edes nostalgiamielessä katsomaan.

Joo. MG-92 on museossa. Tietääkseni kuvat ovat Luonetjärven kentältä. Otettu avoimien ovien päivän tai jonkun lentonäytöksen kalustoesittelyn yhteydessä.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Back
Top