Liikenneinfran tuhoaminen viivytystaktiikkana

Neuvostoliittolaisessa/venäläisessa sotataidossa nuo vesistönylitysyksiköt (ponttoonit, veneet ja sillat) arvostetaan melko korkealle. Neukuilla oli kymmeniä tuhansia miehiä varattuna liikkeenedistämiseen pelkästään itäsaksassa.

Kannatta myös muistaa, että venäläistän panssaroidut pyöräajoneuvot ja rynnäkkövaunut on uintikykyisiä. Kovapohjaisen vesistön (onneksi meillä harvinaisia) ylittää myös panssarivaunu snorkkelinsa avustamana. Hiekkalaatikolla bemarin uintikyky on yksi hailee, mutta hymy hyytyy nopeasti kun ensimmäinen pataljoona on uinut Kymijoen yli.



Ajoneuvoja ja miehiä saadaan venäläisten kalustolla suomalaisten jokien yli melko helposti. Hävittäminen kannattaa ehdottamasti priorisoida sellaiseen infraan mitä ei voi noin vain korvata esim. satamalaitteisiin, maanalaisiin säiliöihin ja rautatiesiltoihin sekä ratapihoihin. Huollon kululle pitää järjestää mahdollisimman paljon pullonkauloja joihin voidaan iskeä kaukovaikutteisilla aseilla sekä "tiedustelijoiden" aka. sissien toimesta.

Mikä ei kuitenkaan poista sitä, että tilaisuuden tullen ylimeno- ja muu liikkeenedistämiskalusto kannattaa pitää aina hyvin korkealla listassa, kun mietitään mitä maaleja ammutaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jos olet ajanut turku - helsinki motaria niin siinä on ainakin käytetty metalli häkkejä/kasseja jotka ovat täynnä kallio mursketta... painavat >1000Kg kappale... Niitä siirtää aika hätäseen sivusta tielle.
Sen verran kommentoisin, että siinä vaiheessa, kun idästä tuleva A2-keltainen on Turku-Helsinki motarilla, on hitusen myöhäinen aika murehtia sulutuksia...
 
Sen verran kommentoisin, että siinä vaiheessa, kun idästä tuleva A2-keltainen on Turku-Helsinki motarilla, on hitusen myöhäinen aika murehtia sulutuksia...
Lähinnä tarkoitin että niitä asioita mietitään... Kaipa niitä kivi säkkejä idempääkin löytyy... Halpoja tehdä ja täyttää... Pysäyttää kevyemmän liikenteen varmasti...
 
Mutta mitä mieltä olette tuosta isojen kivien käyttämisestä puskulevyjen "stoppareina" - eli että tehdään kuoppa ja pistetään kiven toinen pää sinne ja jätetään toinen pää vain vähän tien pinnan yläpuolelle, soran ja muun rojun joukkoon?

Kuten sanoin, vihollinen voi räjäyttää miinat tai puskulevyllä työntää asfaltin päällä olevan irtokaman miinoineen kaikkineen sivuun. Mutta tuo estää tuon puskulevyn käytön aika tehokkaasti ja koko vaunu menee hyvällä tuurilla paskaksi jos ajaa täyttä höökää sitä päin (puskulevyllään).
 
Mutta mitä mieltä olette tuosta isojen kivien käyttämisestä puskulevyjen "stoppareina" - eli että tehdään kuoppa ja pistetään kiven toinen pää sinne ja jätetään toinen pää vain vähän tien pinnan yläpuolelle, soran ja muun rojun joukkoon?

Kuten sanoin, vihollinen voi räjäyttää miinat tai puskulevyllä työntää asfaltin päällä olevan irtokaman miinoineen kaikkineen sivuun. Mutta tuo estää tuon puskulevyn käytön aika tehokkaasti ja koko vaunu menee hyvällä tuurilla paskaksi jos ajaa täyttä höökää sitä päin (puskulevyllään).

Paljon pienemmällä vaivalla ja tohinalla voi tehdä ainakin kuusi parempaa temppua. Auraa ei suinkaan ajeta kuin Monacon F1ä. Ainakin mitä minä olen nähnyt, ne ovat ihan moderneja vehkeitä, jotka myötäävät pintoja ja kolaavat yllättävän tehokkaasti väylää.

Otan nyt yhden ajatuksen: mitään estettä tai hidastetta ei pitäisi jättää passiiviseksi. Pitää olla aktiivinen. Eli esim. murroksen tms. mestoille pitäisi sijoittaa tj ja ta. Raskaan heittimen mötkylöitä ei mikään vaunu halua takakannelleen. Jalkautuneet raivaajat pitää saada varomaan ta-tulta jne.

Mitä tulee noihin esteisiin, niin olen joskus ammoin nähnyt kuinka ratakiskoa on upotettu pystyyn tiestöön. Onhan se pirullinen tolppa.
 
Otan nyt yhden ajatuksen: mitään estettä tai hidastetta ei pitäisi jättää passiiviseksi. Pitää olla aktiivinen. Eli esim. murroksen tms. mestoille pitäisi sijoittaa tj ja ta. Raskaan heittimen mötkylöitä ei mikään vaunu halua takakannelleen. Jalkautuneet raivaajat pitää saada varomaan ta-tulta jne.
Paitsi ne joiden ohi vihollisen kärjen on tarkoitus päästä ilman että huomaa koko estettä ennen kuin on liian myöhäistä.
 
Paitsi ne joiden ohi vihollisen kärjen on tarkoitus päästä ilman että huomaa koko estettä ennen kuin on liian myöhäistä.
Ei. Valvomaton este ei ole vaan este korkeintaan hidaste ja sillänsä hukkaan heitettyä työtä.
 
Ei. Valvomaton este ei ole vaan este korkeintaan hidaste ja sillänsä hukkaan heitettyä työtä.
Passiivinen ei vielä välttämättä tarkoita täysin valvomatonta ja ota huomioon myös esteen aktivoitumisesta seuraavat välittömät vihollistappiot. Kyllä ei ole järkevää jos halutaan vain hidastaa mutta asia on eri jos halutaan tehdä motti ja aiheuttaa tappioita.
Lisäksi omaa toimintaa rajoittaa vaaravyöhyke.
 
Passiivinen ei vielä välttämättä tarkoita täysin valvomatonta ja ota huomioon myös esteen aktivoitumisesta seuraavat välittömät vihollistappiot. Kyllä ei ole järkevää jos halutaan vain hidastaa mutta asia on eri jos halutaan tehdä motti ja aiheuttaa tappioita.
Lisäksi omaa toimintaa rajoittaa vaaravyöhyke.
En kyllä tajua yhtään mitä tarkoitat.
 
En kyllä tajua yhtään mitä tarkoitat.
No esimerkiksi A2:n siltakalustossa on vähiten päätyosia. Silta on räjäytetty osittain "huonosti" ja vihollista vastaan taistellaan normaalisti. Jos ja kun joen molemmat puolet on vallattu A2:n pioneerit tekevät uuden sillan "sopivaan" kohtaan mutta X tuntia toimenpiteen jälkeen menee samalla kerralla sekä uusi silta että perustukset joita käytettiin sekä kaikki liian lähellä olleet. Uutta siltaa ei tule ihan heti ja joen toisella puolella olevat ovat sen aikaa ilman kunnon huoltoa.
 
No esimerkiksi A2:n siltakalustossa on vähiten päätyosia. Silta on räjäytetty osittain "huonosti" ja vihollista vastaan taistellaan normaalisti. Jos ja kun joen molemmat puolet on vallattu A2:n pioneerit tekevät uuden sillan "sopivaan" kohtaan mutta X tuntia toimenpiteen jälkeen menee samalla kerralla sekä uusi silta että perustukset joita käytettiin sekä kaikki liian lähellä olleet. Uutta siltaa ei tule ihan heti ja joen toisella puolella olevat ovat sen aikaa ilman kunnon huoltoa.
Aha...no varmaan noinkin. Yleensä kuitenkin yksinkertainen on kaunista. Itse en kyllä jättäisi mitää kyllä tarkoituksella "huonosti" räjäytetyksi...riski on melkoinen, että homma ei menekään niin kuin suunniteltu...Mielummin käyttää senkin r-aine määrän siten, että sillan rakentaminen on riittävän vaikeata esim. räjäyttää sillan + katkoo tien ojarumpujen kohdalta jolloin pitää korjata tie ennen kun saa siltakaluston paikalle... Ja jos sitä siltapaikkaa joka tapauksessa valvotaan niin kun sinun mallissa niin yhdellä KES:lla tä TAK:llä pysäyttää sen rakentamisen sitä r-ainetta kustannustehokkaammin... Mutta tämähän on vaan minun mielipiteeni... ;)
 
Viimeksi muokattu:
Näin maallikon silmin - jos kerran olemme nähneet vaivan ja investoineet aikaa, miehiä ja kalustoa siihen että olemme tehneet hävitteen ja siihen liitetyn sulutteen, ja siten luoneet paikan jonka eteen saadaan panssarikärki suurella todennäköisyydellä pysähtymään, niin miksi emme tosiaan käyttäisi sitä epäsuoran maalipisteenä?

Mehän olemme täällä palstalla jo todenneet, että panssaroitua vihollista vastaan on paras toimia epäsuoralla, ja panssaroidulta viholliselta pitää saada vauhti pois että siihen kyetään epäsuoralla vaikuttamaan.

Ei näitä varmahkoja pysäytyspaikkoja niin paljoa ole varmaankaan käytössä että olisi varaa jättää pelipaikkoja käyttämättä.
 
Näin maallikon silmin - jos kerran olemme nähneet vaivan ja investoineet aikaa, miehiä ja kalustoa siihen että olemme tehneet hävitteen ja siihen liitetyn sulutteen, ja siten luoneet paikan jonka eteen saadaan panssarikärki suurella todennäköisyydellä pysähtymään, niin miksi emme tosiaan käyttäisi sitä epäsuoran maalipisteenä?

Mehän olemme täällä palstalla jo todenneet, että panssaroitua vihollista vastaan on paras toimia epäsuoralla, ja panssaroidulta viholliselta pitää saada vauhti pois että siihen kyetään epäsuoralla vaikuttamaan.

Ei näitä varmahkoja pysäytyspaikkoja niin paljoa ole varmaankaan käytössä että olisi varaa jättää pelipaikkoja käyttämättä.

No ei varmasti jätetä. Kai tässä nyt uskaltaa todeta muutamien kirjoittajien jäljissä, että puolustustaistelun perusta on valmistelu.
 
No ei varmasti jätetä. Kai tässä nyt uskaltaa todeta muutamien kirjoittajien jäljissä, että puolustustaistelun perusta on valmistelu.
Ei kyllä me hävitään seuraava sota kun me ollaan niin p*skoja...
 
Toki on mutta onko siihen aikaa? Kuten joku sanoi niin ajoitus on tärkeää että ei oma toiminta häiriinny
CV olisi voinut avata asiaa vähän enemmänkin. Keskusteluun osallistuvilla on erilainen aselaji- ja sot koulutustausta, joiltakin saattaa puuttua kokonaan.

Kyse on siis siitä, ettei suluttamista tee taakse koko ajan vilkuileva pioneerijoukkue juuri ja juuri vihollisen lähestyvän panssarikärjen edellä. Sulutettavat tiet
käsketään ennalta ja oma liikenne ohjataan muille reiteille. Toisaalta isoille teille ei olisi muutoinkaan asiaa ilmavaaran johdosta.

Tähän lisäisin vielä sen verran, että sulutetta ei ole tarvis tehdä valmiiksi ns. "kerralla" vaan sulutteeseen voidaan jättää aukko omalle liikenteelle. (Erilaiset sulutteen valmiusasteet). Sulute tehdään sitten valmiiksi ts. toimeen pannaan, kun on tarvis, mikä on suht nopeasti tehty. Tämän hoitaa jo yleensä alueella päivystävä "normi" jalkaväki. PV:n sivuilla olevista taisteluoppaista löytyy tarkempaa tietoa, jos jotakuta kiinnostaa.

Aha...no varmaan noinkin. Yleensä kuitenkin yksinkertainen on kaunista. Itse en kyllä jättäisi mitää kyllä tarkoituksella "huonosti" räjäytetyksi...riski on melkoinen, että homma ei menekään niin kuin suunniteltu...Mielummin käyttää senkin r-aine määrän siten, että sillan rakentaminen on riittävän vaikeata esim. räjäyttää sillan + katkoo tien ojarumpujen kohdalta jolloin pitää korjata tie ennen kun saa siltakaluston paikalle... Ja jos sitä siltapaikkaa joka tapauksessa valvotaan niin kun sinun mallissa niin yhdellä KES:lla tä TAK:llä pysäyttää sen rakentamisen sitä r-ainetta kustannustehokkaammin... Mutta tämähän on vaan minun mielipiteeni... ;)

Eiköhän se juurikin näin ole tarkoitus hoitaa. Kerralla paskaksi ja mahdollisimman vaikeaksi korjata. Jos se silta täytyy räjäyttää, on syytä pitää huoli, että se myös lähtee.

Tehokkaimmillaan puolustus sota olisi varmaan juuri sellaista että vihollisen pysäytys murrosteeseen tai miinoitukseen. Tämän jälkeen epäsuoraa niskaan niin että jytinä kuuluu moskovaan saakka. Epäsuoraa siis tarvitaan ja sitä tarvitaan paljon. Koska jos se ole mobiilia niin sitä täytyy olla useammassa paikassa saatavalla.

Tästä on täällä jo jotain asiasta puhuttu, mutta kyllä ne sulutteet tosiaan suunnitellaan ja yhteistyö on voimaa tässäkin asiassa. Joka aselajista löytyy (tai ainakin pitäisi löytyä) ne sen lajin asiantuntijat. Tätähän se on juuri intissäkin harjoiteltu yhteistoiminta eri aselajien välillä. Taistelevat ja taistelua tukevat aselajit ja joskus on varaa jopa diskuteeraukseen. Eivät pioneerit mene ominpäin suluttamaan pitkin metsiä ja tiestöä, eikä tykistö itsekseen keksi, että minne sitä iskua tai sulkua ampuvat tarpeen tullen.

Puu- ja kalliomurrosteet täällä onkin jo käsitelty. Muista hävittämiseen ja suluttamiseen käytettävissä olevista pioneerikalustosta ja materiaaleista uskallan sanoa sen verran, että itse olen niihin henkilökohtaisesti erittäin tyytyväinen, kuten pioneeriaselajin kehitykseen puolustusvoimissa yleisesti viime vuosina. Materiaalin määrätilanteesta en osaa sanoa, mutta kuten CV on jonkun kerran sanonut, sitä varten ovat ammattimiehet, jotka sen miettimisen hoitavat.

EDIT. Toki jalkaväkimiinojen kieltämiseen ei yksikään puolustusvoimien toiminnasta jotain tajuava voine olla tyytyväinen. Tyytyväisyydella tarkoitin nimenomaan isomman mittaluokan panostamiseen ja suluttamiseen liittyvää kalustoa ja materiaalia.
 
Viimeksi muokattu:
Korean suunnalla on astetta järeämmin valmistauduttu tieinfran puolesta, etäisyys rajalta Souliin kun on erittäin lyhyt. Googlettamalla löytää paljon kuvia erilaisista järkäleistä mitkä on rigattu rautakangella tai jopa nappia painamalla rojautettavaksi tielle. Pikanttina mausteena lisätty myös pari järeämpää versiota :)

kr05_06c.jpg
 
Jossain näin että myös noissa kohdissa missä tie on suomessa louhittu kallion läpi, kallion reunukset ovat valmistauduttu räjättämään tielle isoina lohkareina.

Mites muuten kun olen katsellut tuota loviisa-kotka-hamina tietä niin nykyään se tie on yhtä ränniä mikä on reunustettu massiivisilla äänivalleilla. Kuvittelisin että antaa aika hyvät asemat puolustukseen ja vihollisen on vaikea päästä rännistä ulos.

Äänivalleja on jopa kahdessa eri portaassa
 
Haluaisin lisätä tähän keskusteluketjuun vielä vihollisen selustassa olevien huoltoteiden tuhoamisen. Sen toteuttaminen vaatii valiosissejä, mutta on erittäin tehokasta, koska selustassa huoltokuljetukset toimitetaan enimmäkseen rekoilla tai rautateitä. Jo pelkkä ajastettu miina silloin tällöin tiellä häiritsee huoltoa huomattavasti. Vesistöjen ylityspaikkojen tuhoaminen vihollisen kotimaaperällä on haastava tehtävä, mutta onnistunee. Itäblokin puolella oltiin tietysti jo kylmän sodan aikaan vainoharhaisia ja rakennettiin kahluuteitä ja kahluusiltoja näkymättömiin heti ylityskohdan vedenpinnan alle. Näiden salaisten sotilasteiden etsiminen, miinoittaminen ja tuhoaminen on kyky jota kannattaa harjoitella.
 
Oli sitten murroste tai sulute, niin jotkut matalalla liitävät tai helikopterimalliset automatisoidut lennokit voisivat olla vastaus sellaisten hidasteiden vartiointiin, joissa maastonvalvontatutkaa ei ole kannattavaa käyttää.
Riistakameratkin on keksitty.
Ei se kamera niin paljoa maksa, ettekö sitä voisi puuhun ripustaa.
Mahdollistaa myös prinsessa Dianan kuninkaallisesti hyväksymät tähysteiset henkilömiinoitteet.
Eiköhän sitä meilläkin ole mietitty, kun talebaanit käyttää noita jo rutiinilla.

Kiinteitä muutaman€ tiedustelukameroita kannattaa kylvää sinnetänne muutenkin vaikka vaan liikennettä laskemaan.
 
Juttelin tuossa vanhan veteraanin kanssa niin kertoi että jos oltaisiin viellä lähdetty vetäytymään niin olisivat räjäyttäneet saimaan kanavaportit ym.
Tämähän toimisi samalla tapaa nykyäänkin, käsittääkseni järviin on tehty juoksutus kanaviakin millä saadaan vettä nostettua ennen sen tulvittamista.( siis eritoten juuri tätä varten)
 
Back
Top