Deeiii kirjoitti:commando kirjoitti:Deeii: on kuitenkin hieman eri asia olla ilman sähköä asunnoissa joissa on muukin lämmitystapa kuin sähkö. Myös elintaso yhtäkkinen tippuminen tulee aiheuttamaan enemmän anarkiaa, koska erotus elintason laskussa on suurempi kuin ennen jonka lisäksi varautuneisuus on pienempi. Jos katsotaan noita jenkkien pommituskamppanioita niin ongelma ei ole siviiliväestölle Irakissa tai Georgiassa tai ainakaan ko. konfliktin aikana jopa 30-40 asteen pakkanen. Tietysti esim. Kosovossa sodan aikana ja sitä seuranneina aikoina oli kylmäkin mutta maaliskuu ei tuolla niin kovin kamala ole enää. Lisäksi taloissa on kamiinoita ja takkoja sekä usein oma kaivo.
En ole ikänä palellut niin paljon kuin Kosovossa tammi-helmikuussa; körmyssä nukkumiseen ei riittänyt intin makuupussi + lämppäri täysillä, vaan piti pahimpina öinä olla vielä peitto, pipo ja villakerrasto. Sit oli piru merrassa jos voimakone laukesi eikä sitä saatu käyntiin. Ja mä en ole millään tavalla kylmänarkaa tyyppiä. Se vuorilta silloin tällöin laskeutuva kylmänkostea hernerokkasumu vain on harvinaisen vittumainen ilmiö kun on kymmenenkin astetta pakkasta.
Sarajevossa iso osa ellei suurin osa taloista oli samanlaista m/70 elementtijöötiä kuin Suomen lähiöissä, paitsi huonommalla lämmöneristyksellä. Kamiinoita sitten viriteltiin peltilaatikoista ja tynnöreistä jne, ikkunat olikin monesti jo rikki ja jos ei ollut, tehtiin savutorvelle reikä. Joo, Sarajevossa ei näe enää kovin paljon yli 20-vuotiaita puuistutuksia ja sota vissiin rokotti aika tavalla klassisten jugodesign-huonekalujen varantoja, mutta yllättävän vähän siellä kuoltiin kylmään. Muutenkin Sarajevo oli ja on aika normaali eurooppalainen kaupunki eikä mikään keskiaikainen muinaisjäänne korttelikaivoineen jne. Muistutan kans että siellä sitä piiritystä - siis piiritystä ja tykkitulta ja suora-ammuntaa erinomaisen hyvistä näköala-asemista vuorilta ympäri kaupunkia, ei satunnaisia iskuja silloin tällöin - kestettiin neljä vuotta eikä neljä viikkoa.
Jos nyt oletetaan, että Suomessa katkeaa sähköt keskellä ihan pahinta parin viikon pakkasjaksoa, niin siinä on ensinnäkin ainakin pari päivää ennen kuin rakenteet jäähtyvät. Sitten jokainen ihminen tuottaa lämpöä reilun 100 W teholla; tällä tavalla ei lämmitetä tanssisaleja, mutta jos vaikka kerrostaloissa tietyt huoneet varustetaan nukkumakäyttöön ja huoneeseen laitetaan nukkumaan vällyjen alle kahdeksan ihmistä, niin siinä on jo kohtalaisen patterin verran lämmöntuottoa ilman että edes kamiinaa täytyy sorvata. En tiedä montako päivää tuolla selviää ennen kuin tulee liian kylmä, mutta naparetkeilijät tuntuvat pysyvän hengissä jopa viikkokaupalla ihan telttamajoituksessa.
Perseestähän tuo olisi, ja varmasti sillä olisi jotain vaikutusta taisteluhenkeen ja poliitikkojen päätöksiin. En vain ole ihan satavarma edes siitä, mihin suuntaan.
En siis ihan kybällä usko, että (suomalainen) yhteiskunta lamaantuisi täydelleen jos sähköt katkeaisivat tms. Miksi? Lopunviimein siksi, koska tämmöistä lamaantumista ja yhteiskunnan romahtamista infraan kohdistuvien hyökkäysten tai isompien luonnonmullistusten seurauksina on esitetty tapahtuvan jo ainakin sadan vuoden ajan. Mutta mitenkäs onkaan käytännössä käynyt? Hämmästyttävintä minusta on se, miten vähän, suhteessa ennustuksiin, mitään tälläistä on koskaan tapahtunut.
Tai oikeastaan - lukaisin tuossa äsken Thukydidestä ja samanlaisia argumentteja heiteltiin näköjään niiden alkuperäisten strategien toimesta jo 2500 vuotta sitten, että piiritetty kaupunki sortuu hetkessä kun makeaan elämään tottuneet kaupunkiasukkaat menettävät luksuksensa ja epätoivoistuvat. Ei siis mitään uutta auringon alla?
PS. infran kannalta pakkasaikaan hyökkäämisessä olisi etunsakin. Ehkä tärkein olisi se, että elintarvikkeiden varastointi ja toimitus on ihan olennaisesti helpompaa. Eli vaikka energiaa tarvittaisiin lämpimänä pysymiseen, ruokahuolto kestäisi helpommin.
Pitkiin sähkökatkoihin liittyen olen jo useampaan kertaan tarjonnut luettavaksi oheista puolustuministeriö raporttia, jonka tekemiseen on osallistunut joukko maamme parhaita asiantuntijoita.
http://www.defmin.fi/?s=465
Olen myös keskustellut parin tekemiseen osallistuneen kanssa ja kysynyt, miksi opas rajoittuu alle viikon kuvaukseen, mitä sen jälkeen. Vastaus; täysin mahdoton tilanne talvisaikaan, jota ei enää haluta julkisesti pohtia jo senkin takia, että epämielyttäviä vaihtoehtoja on niin monta.
Olen ottanut sairaalat ja vanhusten hoidon esimerkkinä sillä näissä laitoksissa ei ole mitään mahdollisuuksia käynnistää reippaitten reserviläisten ehdottamia toimenpiteitä.
Olen myös joka kerta todennut, että sähkönjakelu on vain esimerkki.
Mutta pelko pois Rosmari, tähän tilanteeseen ei jouduta sillä noin hankalassa tilanteessa maamme olisi suostunut meille asetettuihin ehtoihin, joihin ei välttämättä edes kuulu täysi antautuminen, myöntymyyspolitiikka ja pari tukikohtaa ehkä. Tässä taas palataan keskustelun lähtökohtiin; mihin me ylipäätään tarvitsemme yleistä asevelvollisuutta jos emme sen tuella pysty pitämään yhteiskuntaamme pystyssä hyökkäyksen toteutuessa. Minua ei kiinnosta suomalaisten metsäpoikien pärjääminen kuusen alla metsässä. Minua kiinnostaa itsenäinen Suomi!
Emme nyt kuitenkaan ole lähelläkään näitä epämielyttäviä vaihtoehtoja ja kaikilla on mahdollisuus olla eri, muuta tai toista mieltä.