Olen tässä seurannut harvinaisen asiallista ja antoisaa keskustelua maanpuolustuksesta ja henkilöstön käytöstä ja huomasin itse tehneeni virheen. Kun kirjoitin varusmiespalvelun jälkeisestä koulutuksesta (painottaen akteemista sellaista) tarkoitin tosiasiassa koulutuksen ja työkokemuksen yhdistelmää. En itse ole valmistuttuani opinahjostani koskaan työskennellyt pääaineeni aineyhdistelmän parissa. Silti väitän olevani oman alani huippuosaajia Suomessa. Alan, jolle on käyttöää myös maapuolustuksessa.
En täysin tunne Sveitsin järjestelmää, mutta sen rakentuessa hyvin pitkäaikaisen ja lähes "uran" mittaiseen jaksottaiseen koulutukseen, maassa on varmasti otettu huomioon myös kokonaismaanpuolustuksen tarpeet aivan eri tavalla kuin meillä.
En tässä nyt lähde toistamaan kaikkea aiemmin kirjoittamaani, mutta:
Turvallisuus- ja puolutuspoliittinen selonteko sekä sen perusteella Eduskunnassa käyty keskustelu osoittavat, että kokonaismaanpuolustuksemme tarpeet sivuutetaan lähes kokonaan, tämä heijastuu myös yleiseen keskusteluun, joka lähes yksinomaan keskittyy puolustusvoimien milloin mihinkin ongelmaan.
Hyvät veljet, tulevaa (epätodennäköistä) sotaa ei voiteta metsissä, eikä yksinomaan puolustusvoimien toimesta, siihen tarvitaan koko yhteiskunta. Neuvotteluista tai mahdollisista antautumisen ehdoista ei päätä metsässä piileskelevä prikaatin komentaja, ei armeijakunnan (vast) komentaja, ei edes puolustusvoimien komentaja. Siitä päättävät maan hallitus ja presidentti yhdessä, jos heidät enää saadaan kokoon. Tähän päätökseen ei vaikuta se, onko meillä mahdollisesti vielä metsissä taistelukykyisiä joukkoja, vaan se kuinka pahaan jamaan väestömme jo on joutunut tai on välittömästi joutumassa. Niin toimii jokainen vastuuntuntoinen ja kansastaan huolta kantava poliitikko! Höyrypäät ovat asia erikseen. Jos olisitte edes siinä määrin kuin minä selvittäneet sosiaalipuolen ja palo- ja pelastustoimen saloja, tietäisitte, että siviiliväestömme ja etenkin kaupunkimme ja niiden sairaan- ja vanhustenhoito olisi parissa päivässä täydellisen katastrofin edessä. Enkä edes ole asiantunija tällä sektorilla!
Yleistä asevelvollisuutta voi järkiperustein puolustaa ainoastaan jos olemme liittouneita niin vahvan osapuolen kanssa, että hyökkäys Suomeen aiheuttaisi välittömästi vastaiskun, eikä hyökkääjä pystyisi tuhoamaan tai ottamaan haltuunsa strategisia kohteita ja lamaannuttamaan yhteiskuntaamme. Sota ei syty hetkessä ja ymmärrän, että osa päättäjistämme elää siinä toivossa, että tilanteesn kiristyessä voisimme vielä päästä "suojelukseen", mutta tässä toiveajatuksessa on riskinsä.
Ilman taustatukea yleisellä asevelvollisuudella ei ole sotilaallista merkitystä, muita hyviä puolia voi kukin sitten rauhassa keksiä, mutta kalliiksi tulee! Eräs ratkaisu olisi satsata varoja mittavien kodinturvajoukkojen perustamiseen. Niiden tehtävänä olisi laajalla sektorilla varmistaa yhteiskuntamme elintärkeiden toimintojen pyörittäminen myös kriisiaikoina. Näillä joukoilla olisi todellista käyttöä niille taistelujoukkojen kannalta yli-ikäisille osaajille, jotka nyt jäävät kortistoon. Tämä toiminta täydentäisi hyvin myös liittoutuneen Suomen sotilaallista maanpuolustusta. Ikävä tosiasia on kuitenkin, etteivät tällaiset ehdotukset (muunnelmineen) etene. Poliittisesti on helpompi ylläpitää status quota ja kaikkien osapuolten suojella reviirejään, joten älkää unta nähkö. Suomi on maa, joka monessa suhteessa elää perinteisten harhojensa ja toiveajattelun varassa. Ja hyvä (halpaa) niin, kunhan kupla ei puhkea!