Einomies1
Respected Leader
Tämä on nyt omaa kokemustani 90-luvulta kun olin varusmies mutta:Piti semantiikka lopettaa osaltani mutta lisätään nyt vielä lainaus puolustusvoimilta.
Sissiradiokoulutus on jopa kirjattu vaikka itse sissikoulutus on puolustusvoimien sivuilla vähemmän tiedotettu.
Tiedustelijoita sen sijaan koulutetaan vähän yhden sun toisen joukko-osaston sisään. Sitten voi vääntää onko sisseillä myös tiedustelijoita, ovatko he kaikki tiedustelijoita tai onko isompi määrä tiedustelijoita soveltuva kutsuttavaksi sisseiksi. Ja mitä tarkoittaa kun saa sissihavun barettiinsa tai mitä tarkoittaa jos koko ljk kelpaa sisseiksi ja tiedustelijoiksi.
Entä jos uuden taisteluopin mukaisesti komppanian verran ensi-iskun sotilaita ajautuukin tilanteeseen jossa ei ole yhteydessä ehjään rintamalinjaan tai omiin joukkoihin ja toimii itsenäisesti vihollisen selustaan iskien niin kuinkas lähellä touhu on sissikomppanien touhuja.
- jalkaväen tiedustelu oli aikanaan erikoistumiskoulutus kuten oli sissilinjakin (KymJp)
- sissikomppania (rauh.aik.)on yksikkö jossa koulutettiin siis sekä sissejä, tiedustelijoita ja sissiradistejakin
- sissiradisteilla ei minun aikanani ollut juuri mitään muuta yhteistä sissilinjan kanssa kuin havu olkapäässä. Kaikki niiden aika meni "titaamiseen" eli radiohommissa. Siellä oli ihan eri tyyppisiä taiteilijasieluja joiden lahjakkuus oli jossain muualla kuin taistelemisessa. Välillä tuntui että osa niistä ei pärjäisi mukana päivääkään tositoimissa ja osa oli ihan ok porukkaa. Sissiradisteilla oli kuitenkin ihan eri koulutus kuin varsinaisilla sisseillä ja tiedustelijoilla.
Oma erikoistumiskoulutus on JV/TIED eli sain jalkaväen tiedustelulinjan koulutuksen mutta myös sissitaktiikkaa harjoiteltiin. Itse tiedustelussahan ei keskitytä hyökkäämään vaan tarkkailemaan.