Minun nähdäkseni itse räjähtävän kappaleen muoto tai hankkiminen ei miinojen palauttamisessa ole se ongelma. Sen sijaan ne käytännöt ja menetelmät, millä kaikki seuraava onnistuu yhtä aikaa, ovat nopeasti katoavaa osaamista kun aiheen laajaan koulutukseen tulee katko.
- Estetään omien ja siviilien päätyminen omaan miinakenttään
- Varmistetaan väliaikaisen miinoitteen turvallinen purkaminen asemista poistuttaessa
- Varmistetaan turvallisen raivauksen tapahtuminen ja onnistuminen sodan jälkeen
- Varmistetaan miinoitteen asettelu tehokkaalla ja viholliselle vaikeasti raivattavalla tavalla
- Mahdollistetaan miinoitteen rakentaminen nopeasti ja turvallisesti myös vihollisuhan alla
Arkistoista löytyvistä dokumenteista ja kirjoista löytyy tietysti paljon sen aikaisista käytännöistä. Mutta kirjalliset lähteet ovat aina vain osa kokonaisuutta. Paljon hiljaista tietoa ja osaamista, etenkin harvoin eteen sattuvissa erikoisemmissa tilanteissa/paikoissa tarpeellista sellaista, on jo kadonnut, osin jopa lopullisesti. Sen kaiken oppiminen uudestaan vaatii paljon aikaa, työtä, ja ikävä kyllä myös verta, vaikka kaikki tehtäisiin syvän rauhan oloissa.
Minun mielestäni tämän vuoksi kiellosta pitäisi erota per heti ja aloittaa tuo opiskelu välittömästi.