Markkinoilla oleva käytetty kalusto

Jos Bradleyta on jossain poistokorissa saatavana, niiden hankinta on sikäli mielekästä, että pääsevät tulemaan MLRS-hankinnassa syntynyttä synergian siltaa (sama alusta).

Bradleyssa ja MLRS:ssa on ilmeisesti sama 53x15 cm telakenkä, jolla lienee vahva vaikutus etenemiskykyyn. MLRS:n myötä Bradleyn talviominaisuudet (millaiset ne sitten ovatkaan) pitäisi olla Suomessa jollain tapaa tiedossa.

http://afvdb.50megs.com/usa/mlrs.html
http://afvdb.50megs.com/usa/m2bradley.html

MLRS-M270_TrackShoe_Front00.gif

https://www.iso-group.com/sustainment/military-land-vehicles/MLRS-M270/MLRS-M270-T157I-Track-Shoe

Talviominaisuudet eivät välttämättä ole kovin ihmeelliset muissakaan vaunuissa. Challenger 2 jäisellä tiellä:



Ostoskanavaosio: Ärsyttävätkö panssarivaunun telan alle jäävät keittoastiat? Kattilan hyötytilavuus pienenee dramaattisesti ja pahimmassa tapauksessa se alkaa vuotaa. Hanki AMT Gastroguss ja huolesi on tipotiessään.

 
Tottakai Bradley on yleisesti ottaen huonompi vaunu kuin cv90 lukuunotta panssarointia ja tulivoimaa. Jos noita saisi käytettynä halvalla olisi se hieno juttu, vaikka maastoliikkuvuudessa häviää mtlb:ole selvästi.

En missään nimessä ole alan asiantuntija mutta jos kapistuksella ei talvella pääse auratulta tieltä pois, ei se oikein sovellu meidän olosuhteissa siihen hommaan mihin se on tehty.
 
Ostoskanavaosio: Ärsyttävätkö panssarivaunun telan alle jäävät keittoastiat? Kattilan hyötytilavuus pienenee dramaattisesti ja pahimmassa tapauksessa se alkaa vuotaa. Hanki AMT Gastroguss ja huolesi on tipotiessään.


Olen luopunut oman keittiöpanssarivaunun ylläpidosta, joten pärjään tavallisella kattilalla.

Nuorisoa kehottaisin omistamaan kevyesti panssaroituja tai peräti panssaroimattomia keittiövaunuja. Polttoainekustannus ja ylläpitoon tarvittava aika nousevat panssarin paksuuden kasvaessa.
 
Muista,että bradleyt tappoi enemmän Irakin tankkeja kuin Abrams tankit. Montako tankkia hieroen vaunuilla tuhottu?

Suomen osalta melko merkityksetön trivia koska meillä rynnäkkpsv:n rooli ei ole panssarintorjunta. Meillä ei ole pst-ohjuksia rynnäkkövaunuissa ja Bradleystäkin ne otettaisiin varmaan pois jos niitä jostain syystä tänne hankittaisiin.
 
Jos Bradleyta on jossain poistokorissa saatavana, niiden hankinta on sikäli mielekästä, että pääsevät tulemaan MLRS-hankinnassa syntynyttä synergian siltaa (sama alusta).

Bradleyssa ja MLRS:ssa on ilmeisesti sama 53x15 cm telakenkä, jolla lienee vahva vaikutus etenemiskykyyn. MLRS:n myötä Bradleyn talviominaisuudet (millaiset ne sitten ovatkaan) pitäisi olla Suomessa jollain tapaa tiedossa.

http://afvdb.50megs.com/usa/mlrs.html
http://afvdb.50megs.com/usa/m2bradley.html

MLRS-M270_TrackShoe_Front00.gif

https://www.iso-group.com/sustainment/military-land-vehicles/MLRS-M270/MLRS-M270-T157I-Track-Shoe

Talviominaisuudet eivät välttämättä ole kovin ihmeelliset muissakaan vaunuissa. Challenger 2 jäisellä tiellä:



Ostoskanavaosio: Ärsyttävätkö panssarivaunun telan alle jäävät keittoastiat? Kattilan hyötytilavuus pienenee dramaattisesti ja pahimmassa tapauksessa se alkaa vuotaa. Hanki AMT Gastroguss ja huolesi on tipotiessään.

En löytänyt sitä pätkää enää missä CV 9030 ja Bradley kisaavat lumessa, Norjassa. Bradley jäi lähtötelineisiin kuopimaan kun CV mönki ylös rinnettä. Bradleyn ominaisuudet kalpenivat CV:lle selvästi lumessa.
 
Suomen osalta melko merkityksetön trivia koska meillä rynnäkkpsv:n rooli ei ole panssarintorjunta. Meillä ei ole pst-ohjuksia rynnäkkövaunuissa ja Bradleystäkin ne otettaisiin varmaan pois jos niitä jostain syystä tänne hankittaisiin.
Kyllä se aika mukava tilanne on omistaa Tow ohjus jos tulee vihollisen tankki vastaan. Tulihan uusiin CV90 sama panssarintorjuntasysteemi mutta Bill ohjuksella. Tuo on omasuoja. Bradley on paljon parempi vaunu kuin BMB 2.
 
Laitan tämän klassikkovideon Bradleyn etenemiskyvystä lumessa tähän. Kohdasta 1:17 alkaen.

Olipas mukava katsella kun kaksi bankkua vetää CV:n ylös suosta. Tästä samaisesta aiheesta kun tingattiin taannoin palstalla päivystävän panssariupseerin kanssa. Kaikki kunnia molemille CV:lle, hieno vaunu ja osaava upseeri. Aina ei voi olla oikeassa
 
En löytänyt sitä pätkää enää missä CV 9030 ja Bradley kisaavat lumessa, Norjassa. Bradley jäi lähtötelineisiin kuopimaan kun CV mönki ylös rinnettä. Bradleyn ominaisuudet kalpenivat CV:lle selvästi lumessa.
Tuo on totta. Muissa ominaisuuksissa ei juurikaan jää jälkeen. Olisi ihan hyvä ostos.
 
Olipas mukava katsella kun kaksi bankkua vetää CV:n ylös suosta. Tästä samaisesta aiheesta kun tingattiin taannoin palstalla päivystävän panssariupseerin kanssa. Kaikki kunnia molemille CV:lle, hieno vaunu ja osaava upseeri. Aina ei voi olla oikeassa
Niin, rynnäkkövaunujen tehtävä ei ole edetä suolla tai lumisessa metsässä Suomessakaan.
 
Olipas mukava katsella kun kaksi bankkua vetää CV:n ylös suosta. Tästä samaisesta aiheesta kun tingattiin taannoin palstalla päivystävän panssariupseerin kanssa. Kaikki kunnia molemille CV:lle, hieno vaunu ja osaava upseeri. Aina ei voi olla oikeassa

Eikö se kina ollut ällitällin ja bankun maasto-ominaisuuksista, ei CV:n?
 
Niin, eikai kukaan olettanutkaan että panssarit pärjää kaikkialla. Sattuneista syistä alueilla Lappi-Kainuu-Pohjois-Karjala TEKA on voittamaton. Niillä ei edes harjoitella isossa mittakaavassa mekanisoitua taistelua koska yksinkertaisesti ne ei sovellu siihen valtaosin.
 
Bankkukin voi jäädä suohon jumiin, vaikka se on peto pääsemään vähän joka paikassa. Ja ei ole muuten helppoa saada sitäkään irti. Toinen bankku vetämässä sitä ja joukkueen verran laikukkaan ruskeanaamaisia äijiä jängällä oli aikanaan siellä jossain vinkeä näky. Palatessani helikopterilla tehdyltä vastasissyiskureissulta pienen iskuosaston kanssa jalan totesin kiikarilla touhua tähyiltyäni että ”meitä ei tuolla tarvita” ja suoritimme vaivihkaa sopivan koukkausliikkeen, jotta meitä ei huomattu. Paluumatkalla poimitut hillat yhdistettiin tukikohdassa trangioiden avulla kaikkien repuista realisoituihin kiisselipakkauksiin. Ruskeanaamaiset olivat palatessaan väsyneitä, mutta kiitollisia; hillakiisseli oli maullaan.

Käytettyä ostaessa kyvykkyys, hinta, kunto ja logistiikka-asiat ovat tärkitä pitää balanssissa. Leopard 2A6 -hankinta oli kerrassaan verraton juttu.

Bradleystä ja sen tarpeellisuudesta tai hyödyllisyydestä en osaa sanoa, mutta ei se mikään lumikissa videon perusteella ole kun stä vertaa CV:n etenemiskykyyn, joka samalla rainalla porhaltaa eteen päin. Ja kyllä, nyt tulee taas lisää lunta. Ei muuta kuin kola-Olliksi vain...
 
Auratulta tieltä pois? Pääsee varmasti. Hankessa ei varmaan mene.
Jos ei nyt puhuta mistään metrin kinoksista, niin (CV:llä ainakin) menee kyllä just toisin päin. Jäinen, aurattu tie? Ensimmäisellä vaunulla ei ehkä mitään ongelmaa, parilla seuraavalla alkaa pito kadota, neljäs löytyy ojasta. Hangessa eteneminen ei tee edes tiukkaa.

Tulihan uusiin CV90 sama panssarintorjuntasysteemi mutta Bill ohjuksella.
Ihan mielenkiinnosta, onko lähdettä antaa? Pikaisella Googletuksella ei löytynyt muuta kuin samat jutut kuin ennenkin; RB-56:ta eli Billiä on koitettu CV:hen Ruotsissa muttei yksikään käyttäjä ole tilannut.
 
Jos ei nyt puhuta mistään metrin kinoksista, niin (CV:llä ainakin) menee kyllä just toisin päin. Jäinen, aurattu tie? Ensimmäisellä vaunulla ei ehkä mitään ongelmaa, parilla seuraavalla alkaa pito kadota, neljäs löytyy ojasta. Hangessa eteneminen ei tee edes tiukkaa.


Ihan mielenkiinnosta, onko lähdettä antaa? Pikaisella Googletuksella ei löytynyt muuta kuin samat jutut kuin ennenkin; RB-56:ta eli Billiä on koitettu CV:hen Ruotsissa muttei yksikään käyttäjä ole tilannut.
On saatavissa. Onko uusia cv90 vaunuja edes vuosiin tilattu?
 
Back
Top