Markkinoilla oleva käytetty kalusto

Tähänhän löytyy Patrian Milrem- yksikkö virosta, oliko kokonaan omistuksessa, en muista. Veikeitä pikku ropottiloisia, yhessä mainosvideossa oli .50:nen päällä ja joystikillä ohjaillen pöllyttelivät penkkoja...
Ei apuja, Milrem möi lähinnä Millogia vastaavat osat saadakseen valuuttaa tuon robotiikkapuolen kehittämiseen. Valmiita alustoja varmasti myisivät mielellään, mutta käypä hinta niistä pitäisi maksaa.
 
Ei apuja, Milrem möi lähinnä Millogia vastaavat osat saadakseen valuuttaa tuon robotiikkapuolen kehittämiseen. Valmiita alustoja varmasti myisivät mielellään, mutta käypä hinta niistä pitäisi maksaa.

Itse veikkaan että näiden alustojen markkinat tulevat kehittymään nimenomaan lisenssivalmistuksien suuntaan.
 
Täällä haaveillaan länsikaluston hävitysmyynnistä koronan vuoksi. Toivottavasti ei todellakaan sellaista tilannetta tule eteen, ei olisi tosiaankaan hyvä juttu meillekään. Eiköhän Eurooppa ole ihan tarpeeksi hampaaton jo muutenkin. Siksi toisekseen Suomessa otetaan velkaa 1mrd€/ viikko Koronan takia, voi vaan kuvitella millaisista luvuista puhutaan Italiassa jne. Siinä ei muutama satamiljoonaa kalustomyynnistä paina yhtään mitään
 
Täällä haaveillaan länsikaluston hävitysmyynnistä koronan vuoksi. Toivottavasti ei todellakaan sellaista tilannetta tule eteen, ei olisi tosiaankaan hyvä juttu meillekään. Eiköhän Eurooppa ole ihan tarpeeksi hampaaton jo muutenkin. Siksi toisekseen Suomessa otetaan velkaa 1mrd€/ viikko Koronan takia, voi vaan kuvitella millaisista luvuista puhutaan Italiassa jne. Siinä ei muutama satamiljoonaa kalustomyynnistä paina yhtään mitään

En haaveile, mutta se voi olla hyvinkin realiteetti. Italiaan tai Espanjaan ei kohdistu suoraa perinteistä sotilaallista uhkaa. Riippumatta maiden hallitsevasta koalitiosta, voivat asevoimat tarjota houkuttelevan supistuskohteen.
 
Jatkan mantraa: volvo C303-306 ja HUMVEE
1. onko riittävän yksinkertainen, varastoida ja käytössä. Ruotsilla on varastoissa varmaan useampi tuhat..
2. HUMVEE, onko liian leveä/iso meidän ja huono laatuinen. Käytettynä jenkeistä meille.
 
Jatkan mantraa: volvo C303-306 ja HUMVEE
1. onko riittävän yksinkertainen, varastoida ja käytössä. Ruotsilla on varastoissa varmaan useampi tuhat..
2. HUMVEE, onko liian leveä/iso meidän ja huono laatuinen. Käytettynä jenkeistä meille.

1. Miksi niin luulet? Varastojen ylläpitäminen maksaa, romuraudasta maksetaan. Niin ne polttivat miljoonat hengityssuojaimetkin kun "ei niitä varastoja koskaan tarvittaisi."
 
Jatkan mantraa: volvo C303-306 ja HUMVEE
1. onko riittävän yksinkertainen, varastoida ja käytössä. Ruotsilla on varastoissa varmaan useampi tuhat..
2. HUMVEE, onko liian leveä/iso meidän ja huono laatuinen. Käytettynä jenkeistä meille.
Minusta tuntuu, että vastasin pari kuukautta sitten samaan kysymykseen. Volvo C303:t ovat nuorimmillaankin yli 35-vuotiaita ja valtaosa lienee 40 vuotta tai yli. Ei olisi enää mitään järkeä hankkia näitä. Panssaroimaton maastoauto tai kevyt kuormuri ei myöskään ole puolustusvoimien akuutein puute. Ehkä vastaavista tuotteista uudemmat Bundeswehrin Unimogit olisivat sellaisia, joita EHKÄ kannattaisi miettiä käytettyinä. Niidenkin tulisi olla 2000-luvun tuotteita, jotta niillä olisi jonkinlainen käyttöikä edessä.
 
Hei. Ehkä olen kysynyt samaa aikasemmin, mutt anyt tuli hyvä vastaus. Miksi vanhaa kalustoa, mielummin 80-lukua? Uudemmat eivät kestä niin hyvin varastointia eivätkä ole rautalangalla korjattavissa. Kiitos hyvästä perusteluista.
 
Lyhyt vastaus: vanhat romut tuppaavat olemaan loppunajettuja eikä varaosiakaan ole välttämättä tehty vuosikausiin. Nykyään on kovin vähän tarjolla sellaista koipussitettua kalustoa vaan mm.kuorma-autot ovat olleet jatkuvassa käytössä. Esmes 1970-luvun Proto-Sisut alkoivat tuossa vuosituhannen jälkeen olla aivan varusmiesraiskatussa kunnossa, vaihteistot ajettu sileiksi ja männänrenkaat hioutuneet pois. Parhaat apajat ostoksille alkavat olla käytetty, ne olivat silloin kun NATO-maat ja itäblokki purkivat kylmän sodan organisaatioitaan ja toisessa aallossa reilu 10v. sitten kun itälaajentumisen ansiosta raskas kalusto katsottiin tarpeettomaksi (*köh* Hollanin Leopardit *köh*), nämä olivat suhteellisen tuoreita kaluja yleensä ja osin valmiusvarastoituja. Tässä on vähän sellainen että vaikea on kylvää sieltä minne ei ole rekkoja kylvetty.
 
Jatkan mantraa: volvo C303-306 ja HUMVEE
1. onko riittävän yksinkertainen, varastoida ja käytössä. Ruotsilla on varastoissa varmaan useampi tuhat..
2. HUMVEE, onko liian leveä/iso meidän ja huono laatuinen. Käytettynä jenkeistä meille.

Noista humveista en niin tiedä, mutta nuo c300 sarjalaiset volvot on jotenkin tuttuja. Jos noita uutena saisi puoli ilmaiseksi (ei saa), niin miksipäs ei. Kestää varmasti varastointia, ja on ehta peli menemään metsässä, kenttähuoltoon riittää työkaluksi lusikka ja ei ole hienouksilla pilattu. Vanhoista p*skoista ei kannata maksaa juuri mitään, eikä niitä pitkän varastoinnin jälkeen tahdo saada liikkeellekkään. Toki rahalla voi varastoida mitä tahansa, mutta onko hinnan arvoinen sijoitus?
 
Kuvitellaanpa, että Italiasta ja Espanjasta avautuu Korona-ale sotakalustolle, mitä Suomi voisi hankkia jos tarjolla olisi? Italiasta tulee mieleen F-35 koneet, jos tilausta supistetaan. Bandvagneja, jos saadaan. Espanjasta Santa Barbara 155/52 -kanuunoita korvaamaan 122 H 63:t, Iveco LMV:tä miehistönkuljetusajoneuvoksi.


Näihin meillä voisi olla varaa:


MTC 90 – Fresia F18 4x4
 
Intistä ei kannata muodostaa mitään romuvarastoa. Mieluummin vähemmän käypää ja uutta kuin junalasteittain roinaa.

Onko tämä viittaus DDR:n kuolinpesään kajoamiseen?
 
Olisko jostain saatavilla vähän ajettuja UAZeja? Maastoliikkuvuus hyvä ja vaativat vähän huoltoa. Maakuntajoukoille passeleita.
 
Lyhyt vastaus: vanhat romut tuppaavat olemaan loppunajettuja eikä varaosiakaan ole välttämättä tehty vuosikausiin. Nykyään on kovin vähän tarjolla sellaista koipussitettua kalustoa vaan mm.kuorma-autot ovat olleet jatkuvassa käytössä. Esmes 1970-luvun Proto-Sisut alkoivat tuossa vuosituhannen jälkeen olla aivan varusmiesraiskatussa kunnossa, vaihteistot ajettu sileiksi ja männänrenkaat hioutuneet pois. Parhaat apajat ostoksille alkavat olla käytetty, ne olivat silloin kun NATO-maat ja itäblokki purkivat kylmän sodan organisaatioitaan ja toisessa aallossa reilu 10v. sitten kun itälaajentumisen ansiosta raskas kalusto katsottiin tarpeettomaksi (*köh* Hollanin Leopardit *köh*), nämä olivat suhteellisen tuoreita kaluja yleensä ja osin valmiusvarastoituja. Tässä on vähän sellainen että vaikea on kylvää sieltä minne ei ole rekkoja kylvetty.

Osaatko arvata, minkä takia Suomeen ei ikinä hankittu Bundeswehrin kuorma-autoja? Baltian maillahan noita on ainakin ja kai muuallekin Itä-Euroopan NATO-maille jaettiin noita korvaamaan itäblokin ihmeet. Brittien vanhat DAF:t kelpasivat kuitenkin hiljan meille. Oliko välissä sellainen kausi, että täällä oli kalustoa riittävästi vai miksi emme asioineet samoilla apajilla?
 
Olisko jostain saatavilla vähän ajettuja UAZeja? Maastoliikkuvuus hyvä ja vaativat vähän huoltoa. Maakuntajoukoille passeleita.

Ei hyvä Jumala! :eek:

Olin RUK:ssa koksuna, kun VK:n platalle ilmestyi uunituore viestiajoneuvoksi kalustettu Pulla-Uaz. Ekalla metsäkeikalla auton taka-akseli katkesi ja auton peräkonttori meni ns. päreiksi. Taattua neuvostolaatua, kilometrejä oli autoon kertynyt varmaan alle 1000!
 
Luonnollisesti jos uusi taka-akseli tilattiin naapurista, niin saatiin loppuosa autosta kaupanpäälle.

Performance Based Logistics on ihan yhtä vaarallinen järjestely, tuli se sitten idästä tai lännestä...
 
Osaatko arvata, minkä takia Suomeen ei ikinä hankittu Bundeswehrin kuorma-autoja? Baltian maillahan noita on ainakin ja kai muuallekin Itä-Euroopan NATO-maille jaettiin noita korvaamaan itäblokin ihmeet. Brittien vanhat DAF:t kelpasivat kuitenkin hiljan meille. Oliko välissä sellainen kausi, että täällä oli kalustoa riittävästi vai miksi emme asioineet samoilla apajilla?

Veikkaan rohkeasti kotimaisen tuotannon tukemista. Voi kans olla, että noiden hankintojen jälkeen ei uusia maastokuormureita juuri tarvittu, ja BW on myynyt kalustoaan siihen vaiheeseen juurikin NATO-liittolaisille. Ainakin tossa 2000-luvulla Masit olivat vielä hyvässä kuosissa ja niiden jatkeeksi oli hankittu letka Eemeleitä (Sisu E11T) ja 2010-luvulla sitten kovakuorisia E13T, asvalttihommiin tuli Scaniaa ja Actrosia. Sanotaanko vaikka näin, että ei se kuorma-autojen saatavuus ainakaan koskaan ole ollut mikään ongelma eikä näytä olevan kalustokirjavuuskaan olleen. Estettä sinänsä en BW:n MANeille näe, ehkä joku tiiviimmin PV:n ajoneuvojen kanssa tekemisissä oleva osaa valottaa ( @crane ? @CV9030FIN ?)

Scaniaa on jo pitkään hankittu asvalttiveturiksi ja viime vuosina myös Mersun Zetrosia ja Unimogia. Neliveto-Ategoa oli myös jossain välissä varuskunta-autona, mutta varsinaiselle maastopuolelle mentiin pitkään Sisulla ja emse se A2045 on kuulemani mukaan aika susi tekele joka kyhättiin lähinnä työllisyysmielessä. Varuskunta-autoina sitten on näkynyt vaikka sun mitä, esmes kasarilla hankittuja Renault S130 pornokopilla ja ilman, ihme nelivetoisia nokkasisuja asvalttipyörillä (SL171), suorastaan hellyttävän pieniä minikuormureita (SK151), maasto-SK181:t taas ilmeiseesti korvaamaan tuotannosta poistunutta Masia, kasarillakin oli muistaakseni jokunen Unimog, sinisessä värissä olevia Land Cruisereita 80/90-vaihteesta, vihreitä Defendereitä, aivan onnettomia VW syncro -ambulansseja (varsinaiset lämärit ilmeisesti ajoivat harjoituksissa G-mersun alustalle rakennetuilla koppilansseilla, joita niitäkin vaivasti sama ongelma: ankara ylipaino), ja sitten YYA-helmiä kuten ZIL-131 ja...oliko se GAZ-53 se aivan onneton putka-GAZ, missä vaihdekeppi on jokseenkin kuskin korvanjuuressa? Siellä olisi kuule ollut mahtava aineisto alan museoon tarjolla yksistään KaiPr autohalleilla!

Samaten ilmeisesti koko maan loppuun ajetut Protot laivattiin sinne loppuunajettaviksi, yksistään omassa komppaniassani tuhottiin 9 kk palvelusaikanani 3 (kolme!) A45:ttä romutuskuntoon. Ne olivat aivan loppuunajettuja raakkeja, yksikin tunnettiin siitä että sen käynnistys kylmänä vei 5 minuuttia johtuen holtittomasta start-pilotin käytöstä. Eetterillä oli käytännössä räjäytetty männänrenkaat helvettiin joten kone ei millään jaksanyt kylmänä pitää puristuksia, vaan rysähti käyntiin, ampui kierrokset rajoittimeen ja sammui. Kesti kymmenkunta yritystä saada se käymään, kunhan moottori oli lämmennyt. Ja tämä oli siis kesällä. Yhdestä saatiin pakki päälle kuudenkympin vauhdissa, kun vaihdekepin ohjauslevy oli aivan läpihoro ja keppikin ilmeisesti puoliksi irti. Sen tempun jälkeen sitten puolet laatikon hampaista levisikin pitkin maisemaa. Itse kytkin nuorena jössinä puolentoista vuorokauden valvomisen jälkeen vahingossa vintturin päälle väärällä hetkellä jolloin se veti rungon siinä määrin mutkalle että polttoaineputket katkesivat. Vintturin käyttö oli opetettu Masilla, missä se toimii aivan eri tavalla. Protossa vaijeria ei voi laskea hytistä, vintturi voi vain vetää. Kotiutuessani näin romutuspihalla (hylätyt autot hinattiin yhteen tiettyyn paikkaan odottamaan kuljetusta) ainakin kolme oman komppaniani Protoa, kaikkiaan niitä oli vähintään puolen tusinaa ja pari muuta kuhmuista romua.

Ja UAZista...ei, ei hyvä helvetti EI! Se ei ole maastokelponen eikä helppohuoltoinen, lähinnä niiden negaatio. En ole eläissäni nähnyt yhtä paljon huoltoa ja hoivaa kaipaavaa romua, ja mä ajan demarinraiskaamalla lähes 20 vuotta vanhalla Fordilla. Se oli ihan mässistä kiinni että saiko UAZin edes käyntiin, jos sellaiselle oli ajomääräys, mentiin halleille hyvissä ajoin, kokeltiin minkä saa käyntiin, ajettiin sillä takaisin komppaniaan ja marssittiin luutnantin toimistoon pyytämään, että voisiko tämä muuttaa ajomääräyksen rekisterinumeron.
 
Osaatko arvata, minkä takia Suomeen ei ikinä hankittu Bundeswehrin kuorma-autoja? Baltian maillahan noita on ainakin ja kai muuallekin Itä-Euroopan NATO-maille jaettiin noita korvaamaan itäblokin ihmeet. Brittien vanhat DAF:t kelpasivat kuitenkin hiljan meille. Oliko välissä sellainen kausi, että täällä oli kalustoa riittävästi vai miksi emme asioineet samoilla apajilla?

1990-luvun alkupuolella oltiin laatimassa uutta Rannikonpuolustus 2000-mietintöä/tutkimusta, kun Suomen Saksan sotilasasiamies ilmoitti, että nyt olisi vähän käytettyjä ja hyviä maastokuorma-autoja myynnissä. Kyseessä oli purettavista ns Euro-ohjus -järjestelmistä jäljelle jääneet Man 8x8 lavetit. Määrä olisi hyvin riittänyt kaikkien silloisten RT-patteristojen tykkien vetäjiksi ja a-tarvikeajoneuvoiksi. En tiedä, mihin joutuivat, mutta ainakaan meille niitä ei ostettu.
 
Veikkaan rohkeasti kotimaisen tuotannon tukemista. Voi kans olla, että noiden hankintojen jälkeen ei uusia maastokuormureita juuri tarvittu, ja BW on myynyt kalustoaan siihen vaiheeseen juurikin NATO-liittolaisille. Ainakin tossa 2000-luvulla Masit olivat vielä hyvässä kuosissa ja niiden jatkeeksi oli hankittu letka Eemeleitä (Sisu E11T) ja 2010-luvulla sitten kovakuorisia E13T, asvalttihommiin tuli Scaniaa ja Actrosia. Sanotaanko vaikka näin, että ei se kuorma-autojen saatavuus ainakaan koskaan ole ollut mikään ongelma eikä näytä olevan kalustokirjavuuskaan olleen. Estettä sinänsä en BW:n MANeille näe, ehkä joku tiiviimmin PV:n ajoneuvojen kanssa tekemisissä oleva osaa valottaa ( @crane ? @CV9030FIN ?)

Scaniaa on jo pitkään hankittu asvalttiveturiksi ja viime vuosina myös Mersun Zetrosia ja Unimogia. Neliveto-Ategoa oli myös jossain välissä varuskunta-autona, mutta varsinaiselle maastopuolelle mentiin pitkään Sisulla ja emse se A2045 on kuulemani mukaan aika susi tekele joka kyhättiin lähinnä työllisyysmielessä.
Jaaa-aaa vaikea sanoa miksi ei ole BW:n MAN:eja hommattu, ehkä niissä näkyy käyttö jo aikalailla. Onko niitä edes aktiivisesti tänne kaupattu, onko meillä sinänsä ollu tarvetta ja onko nähty MAN:in huoltoverkosto Suomessa jotenki ongelmalliseksi. Hankala sanoa. Todellinen yllätys oli kyllä niiden Daffien hommaaminen
 
Back
Top