Raveni
Greatest Leader
Vonka kirjoitti:ctg kirjoitti:Tiedusteluketju? Oletko sä lukenut yhtään näitä sivuja?
Olen.
Mitään salassapidettävää tässä ei ole. Mutta.
Tällainen keskustelu säästää paljon vaivaa. Ajattele vaikka sotilasasioihin erikoistunutta lähetystösihteeriä, joka joutuu muiden tehtäviensä ohella työkseen keräämään eri sotilasaikakauslehdistä tietoja. Näin nettiaikana asia helpottuu. Ei tarvitse kuin laittaa keskusteluketju pyörimään.
Sivupolkujen seasta kirkastuvat hissukseen kaluston pienimmätkin detaljit, jokaisen ammuksen määrä ja kuinka paljon niitä on. Kas kun ei vielä, minkä kuusen juurella ne ovat ja miten niitä vartioidaan. Varmaan jostain sekin.
Tärkein juttu on tietenkin valmis analyysi eri artikkeleiden pohjalta, mahdollisesti kokemusta omaavien omat havainnot jne. Tällaisestakin ketjusta saa tarkat tiedot viidessä minuutissa ja valmiit linkit. Vaikka istuisi samaan aikaan Ulan Batorissa.
Suurin osa sotilaallisista tiedoista on julkista, mutta kerääminen, yhdistely ja analysointi on yleensä aikaa vievää hommaa.
Minä ainakin ihmettelen silloin, kun joku kärttää koko ajan lisää tietoja ohi sen, mitä taviksen tarvitsee tietää ja mitä on ilmoitettu.
Itse lähtisin siitä että naapurin tiedustelun resurssit varmasti riittävät siihen että tietävät mitä lähialueella tapahtuu sekä myös vähän kauempana. Ei sotilastiedustelun tarvitse lukea jonkin netti foorumin vääntöjä ja v****a... Niillä kavereilla on ihan omat sivut ja lähteet ja voipi olla että tietävät suomen puolustuksen tilan paremmin mitä 99.9% Suomalaisista. Niin kauan kuin keskustelut perustuvat omiin mielipiteisiin, kuulopuheisiin ja julkisiin lähteisiin en näe minkäänlaista riskiä että naapuri tai kukaan muukaan pääsisi sota salaisuuksiin käsiksi... Välillä tosin tuntuu että muutamien päättävien tahojen voisi olla kyllä hyvä hieman foorumia lueskellakin