JR49
Respected Leader
Hyvä huomio! Aloin katsomaan eka, että onko Vampire piirretty väärässä mittakaavassa, mutta niin se vaan on.Tuota kuvaa kun näin maallikkona katsoo, ihmetyttää; eikös toi Vampiren nousu ja lasku edellytä että koko kansi on tyhjä ?
Mihin siellä mahtuu toinen kone odottamaan ... vaikka nousu tapahtuisikin katapultilla (tuosta ei oikein saa selvää onko sellainen keulassa, siinä lukee "event accellerator" ?..que ??) niin laskeutumisessahan tuolle kannelle ei mahdu toista konetta.
Speksien mukaan 20 Sea Vampirea pitäisi olla kyydissä.
Mihin Ruotsi ylipäänsä oli tarvitsemassa tuota .. (pullistelu tietenkin on hyvä syy)
Ruotsi olisi siis tässä tehnyt oman escort carrier -luokan.
Kuvassa legendaarinen HMS Avenger, jossa vain 120 metrin kansi, mutta antaa toki hyvän mittakaavan hommaan. Sea Hurricane kuitenkin pienempi kuin suihkukone.
Ja tuosta kun katsoo tonnistoa, niin huomaa, että jopa HMS Argus oli isompi!
https://en.wikipedia.org/wiki/Escort_carrier
Joten tuo pullistelu on hyvä teoria
Juuri lukemassa Eric M. Bergerudin kirjaa Fire in the sky; The air war in the south pacific. ja siitä tuhat asiaa oppineena, niin yksi jenkkien vahvuus tukialustaisteluissa oli se, että he pitivät koneensa iskuvalmiina lentokannella koko ajan, vaikka olisikin ollut sääriskiä. Kannen alle vietiin vain vaurioituneet ja huoltoa tarvitsevat.
Perusteena oli nimenomaan nopea taisteluvalmius ja iskukyky, koko lennostolla, eikä tipottain.
Ruotsalaisten tukialus olisi ollut tätä tipoittain, ei kauhalla -luokkaa. Ja operointitilaa tässäkään mielessä ei Itämeri tarjonnut.