Sama onnistuu jo tänäpäivänä ohjuksilla, jos on sopivia ohjuksia. Meillä ei taida olla.400 kilometrin kantamalla Kronstadin laivastotukikohtaa voisi pommittaa Hangosta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Sama onnistuu jo tänäpäivänä ohjuksilla, jos on sopivia ohjuksia. Meillä ei taida olla.400 kilometrin kantamalla Kronstadin laivastotukikohtaa voisi pommittaa Hangosta.
Ei ole tietääkseni tutkahakupäätä. GPS/INS on tietysti kaikissa nykyohjuksissa. IR on NSM:ssä 2-taajuinen eli mid-hi aaltoalueella, mutta siinäpä se kun en tiedä miten se pelittää sumussa ja räntäsateessa!Mainostaahan se NSM alan lehdissä siinä missä Saabbikin. NSM:ssä on noita hakupäitä melko monta, mistä vedellä johtopäätöksiä. IR, RF. Navigointiin gps, inertia, aiemmin tallenettuun maaston muotoihin vertailu.
Kyllä mutta tykistön ammusten torjuminen on suhteellisen hankalaa ja samalla aseella voisi vaikuttaa sekä ilma/meri että maamaaleja vastaan. Noin vertaukseksi ammus omaa noin kolme kertaa suuremman lähtönopeuden kuin 88 Flak ammukset ja reippaasti paremman ballistisen kertoimen.Sama onnistuu jo tänäpäivänä ohjuksilla, jos on sopivia ohjuksia. Meillä ei taida olla.
Ei ole tietääkseni tutkahakupäätä. GPS/INS on tietysti kaikissa nykyohjuksissa. IR on NSM:ssä 2-taajuinen eli mid-hi aaltoalueella, mutta siinäpä se kun en tiedä miten se pelittää sumussa ja räntäsateessa!
Ok. Prf on virallinen tyyppi. Tuosta on ollut aikaisemmin juttua ja näen itse että low-cost PRF ei ole mikään varsinainen hakupää vaan apu jolla ohjus löytää paremmin maalinsa valtamerien suurilla etäisyyksillä. Norjalaiset eivät tuota ole ilmeisesti kokeneet olennaisena omilla vesillään. Vielä vähemmän siitä on hyötyä meillä kun katsoo Itämeren pienuutta.@magitsu tarkoittaa luultavasti passiivista, radioaaltoja nuuskivaa hakeutumismenetelmää termillä "RF". Eli ei tutkahakupää, vaan passiivinen sensori, joka yrittää suuntia ja luokitella kohteita niiden tuottaman sähkömagneettisen säteilyn perusteella.
Australia maksaa tuon hakeutumismenetelmän kehitystyön JSM:ää varten. Joten voi olla, että se on jollakin aikavälillä tulossa myös NSM:ään eräänlaisena päivityksenä (tai sitten ei). Aika näyttää.
http://www.baesystems.com/en-aus/article/bae-systems-australia-technology-in-joint-strike-missile
Näillä etelä-suomen keleillä sitä tulee mietittyä välillä että miten tuleva MTO 2020 suoriutuu taistelussa eri vuodenaikoina.
Saab ryöpyttää jatkuvasti Twitter-tilillään mainosta RBS-15Mk3 kyvyistä ja tutkahakupään soveltuvuudesta kaikkiin olosuhteisiin, koska hankintapäätös lähenee. Kongsberg lienee luottavainen koska se ei juuri mainoksia jakele NSM-ohjuksestaan.
Minä ainakin vedän aika suuret johtopäätökset tulevan hankinnan julkistamisen jälkeen siitä miten ip-ja tutkahakuiset ohjukset vertautuvat meidän olosuhteissamme. Nyt hakupäätekniikasta lähinnä spekuloidaan ja todellisuutta ei tiedä palstalla kukaan.
Ok. Prf on virallinen tyyppi. Tuosta on ollut aikaisemmin juttua ja näen itse että low-cost PRF ei ole mikään varsinainen hakupää vaan apu jolla ohjus löytää paremmin maalinsa valtamerien suurilla etäisyyksillä. Norjalaiset eivät tuota ole ilmeisesti kokeneet olennaisena omilla vesillään. Vielä vähemmän siitä on hyötyä meillä kun katsoo Itämeren pienuutta.
NSM/JSM käyttänee ir:n perustuvaa hahmontunnistusta loppulähestymiseen ja maalinvalintaan.
Ohjuksissa on eroja mutta paljon samojakin ominaisuuksia kuten:Nähdäkseni hakupääteknologiasta on vaikea vetää johtopäätöksiä tehtävän ohjusvalinnan kautta, koska ohjukset ovat muutoinkin hyvin erilaiset. NSM on pieni ja hankalasti havaittava, RBS-15 taas on selkeästi isompi ja ohjuksen havaittavuus lienee suurempi, puhtaasti ulkonäön perusteella arvioituna.
Miksi? Tämä on juuri se seikka mitä olen pohtinut vaikka tiedän että Norjassa sataa vettä ja lunta + räntää. Oma kokemukseni jäähdyttämättömästä hakupäätekniikasta on vain kannettavista laitteista mutta sen mukaan sade ja kosteus + ihan varmasti räntäsade jossa näkyvyys on lähellä nollaa, aiheuttaa IR-hakupään "harmaantumisen". Tämä siksi koska vesi eristää/absorboi tehokkaasti ir säteilyä. Norjalaiset ovat kyllä kehittäneet 2-taajuisen IR-hakupään mutta mistään ei käy ilmi miten tämä vertautuu tutkaan nähden. Olisi varsin mielenkiintoista jos säällä ei olisi mitään vaikutusta ir:n suorituskykyyn.MUTTA yleisellä tasolla pidän erikoisena sääolosuhteista huolehtimista.
Ei siitä haittaa ole mutta ei suurta hyötyäkään. Katso huviksesi vaikka suomenlahtea ja sitten tyyntä valtamerta. Suomen lahden keskellä seilaava laiva on n. 30 km lähimmästä rannikkotutkasta joten se ei pääse tutkahorisonttiin piiloon ohjuksilta.Miksi PRF:stä ei olisi hyötyä pienillä vesillä? Totta kai siitä on hyötyä siinä missä isoillakin merialueilla!
Kyllä tukea varmasti mutta tuo ei ole mikään ihmeitä tekevä ja mullistava uutuus minusta, vaan apukeino jolla juuri autetaan sen maalin löytymistä. Tätähän olen yrittänyt selittää täällä! Kuten itsekin vastasit jo, niin maalihan voi kytkeä tutkansa pois päältä vaikka se epätodennäköistä onkin.Infrapunasensori on todennäköisesti pääasiallinen hakeutumiskeino ohjuksen viimeisillä kilometreillä. Passiivisella radiotaajuussensorilla voidaan tukea ohjuksen matkaa riittävän lähelle maalia, jotta infrapunahakupää saa maalin näkyviin. Tämä on etu, jos ajatellaan, ettei infrapunasensori toimikaan riittävän hyvin huonoissa olosuhteissa. Lisäksi tarpeen vaatiessa pelkällä passiivisella radiotaajuussensorillakin kyetään kaiken järjen mukaan hakeutumaan maaliin. Olettaen tietysti, että maali säteilee jotakin havaittavaa säteilyä - kaikki eivät luultavasti säteile.
Miksi? Tämä on juuri se seikka mitä olen pohtinut vaikka tiedän että Norjassa sataa vettä ja lunta + räntää. Oma kokemukseni jäähdyttämättömästä hakupäätekniikasta on vain kannettavista laitteista mutta sen mukaan sade ja kosteus + ihan varmasti räntäsade jossa näkyvyys on lähellä nollaa, aiheuttaa IR-hakupään "harmaantumisen". Tämä siksi koska vesi eristää/absorboi tehokkaasti ir säteilyä. Norjalaiset ovat kyllä kehittäneet 2-taajuisen IR-hakupään mutta mistään ei käy ilmi miten tämä vertautuu tutkaan nähden. Olisi varsin mielenkiintoista jos säällä ei olisi mitään vaikutusta ir:n suorituskykyyn.
Ei siitä haittaa ole mutta ei suurta hyötyäkään. Katso huviksesi vaikka suomenlahtea ja sitten tyyntä valtamerta. Suomen lahden keskellä seilaava laiva on n. 30 km lähimmästä rannikkotutkasta joten se ei pääse tutkahorisonttiin piiloon ohjuksilta.
Low-cost PRF ei vaikuta sellaiselta sensorilta että sillä voidaan toimia pelkästään tai määrittää iskukohta tarkasti. NSM pitää sisällään jo erittäin kehittyneen hakujärjestelmän vaikka toimiikin optronisesti.
Kyllä tukea varmasti mutta tuo ei ole mikään ihmeitä tekevä ja mullistava uutuus minusta, vaan apukeino jolla juuri autetaan sen maalin löytymistä. Tätähän olen yrittänyt selittää täällä! Kuten itsekin vastasit jo, niin maalihan voi kytkeä tutkansa pois päältä vaikka se epätodennäköistä onkin.
Saksa hankki NSM:n uusiin korvetteihin Norjan sukellusvenekauppojen vastakauppoina, en ole varma mutta tietääkseni RBS-15 pysyy sen rinnalla käytössä. Saab riitautti aikoinaan Puolan NSM:n valintaan päättyneen kilpailutuksen mm. haastamalla NSM:n IP-hakupään soveltuvuutta vaikeissa sääolosuhteissa. Kongsberg toimitti omia lisäselvityksiään oikeusistuimelle, joka hylkäsi Saabin kanteen.
Ohjuksissa on eroja mutta paljon samojakin ominaisuuksia kuten:
- pituus +/- 4 m, painossa eroa enemmän 407 kg vs. 630 kg. (NSM ehkä nopeampi ja RBS:n tst-kärki x2 suurempi)
- maksimikantama samaa luokkaa n. 200 km pinnalta laukaistaessa
- nopeus subsooninen
- molemmissa GPS/INS ja mahdollisuus useiden waypointtien suunnitteluun.
NSM on jonkin verran vaikeammin tutkalla havaittava muotoilultaan, mutta juuri hakupää on se missä eroja on eniten. NSM on passiivinen joten aluksen ESM ei kykene varoittamaan ohjuksen tutkan skannauksesta. RBS havaitaan oman tutkan vuoksi heti kun se kytkeytyy etsintämoodiin ja häirintäkeinoja on enemmän. Yleisesti kyllä olen NSM:n kannalla koska se vaikuttaa ovelammalta ja on passiivinen.
Miksi? Tämä on juuri se seikka mitä olen pohtinut vaikka tiedän että Norjassa sataa vettä ja lunta + räntää. Oma kokemukseni jäähdyttämättömästä hakupäätekniikasta on vain kannettavista laitteista mutta sen mukaan sade ja kosteus + ihan varmasti räntäsade jossa näkyvyys on lähellä nollaa, aiheuttaa IR-hakupään "harmaantumisen". Tämä siksi koska vesi eristää/absorboi tehokkaasti ir säteilyä. Norjalaiset ovat kyllä kehittäneet 2-taajuisen IR-hakupään mutta mistään ei käy ilmi miten tämä vertautuu tutkaan nähden. Olisi varsin mielenkiintoista jos säällä ei olisi mitään vaikutusta ir:n suorituskykyyn.
Ei siitä haittaa ole mutta ei suurta hyötyäkään. Katso huviksesi vaikka suomenlahtea ja sitten tyyntä valtamerta. Suomen lahden keskellä seilaava laiva on n. 30 km lähimmästä rannikkotutkasta joten se ei pääse tutkahorisonttiin piiloon ohjuksilta.
Low-cost PRF ei vaikuta sellaiselta sensorilta että sillä voidaan toimia pelkästään tai määrittää iskukohta tarkasti. NSM pitää sisällään jo erittäin kehittyneen hakujärjestelmän vaikka toimiikin optronisesti.
Kyllä tukea varmasti mutta tuo ei ole mikään ihmeitä tekevä ja mullistava uutuus minusta, vaan apukeino jolla juuri autetaan sen maalin löytymistä. Tätähän olen yrittänyt selittää täällä! Kuten itsekin vastasit jo, niin maalihan voi kytkeä tutkansa pois päältä vaikka se epätodennäköistä onkin.
Tämä viittaa vahvasti siihen suuntaan, että RBS-15 varustaa vain pienen osan pinta-aluksista, ainoastaan ne viisi Braunschweig-luokan korvettia, joilla RBS-15 on jo ennestään käytössä. Sen sijaan arvelen, että Brandenburgit, Sachsenit ja Baden-Württembergit (yht. 11 alusta) saavat NSM:t, kuten myös tulevat Braunschweigit. Enkä hämmästyisi, jos myös RBS-15:t lentäisivät romukoppaan. Eivät varmasti ensimmäisinä, kun ne ovat verraten uusia toisin kuin Harpoonit, mutta sanotaan 10 vuoden sisällä.
Tostahan oli jossain alan lehdessä juttua. Ekoihin Braunschweigeihin piti tulla Polyphem mutta kun se peruuntui tarvittiin jotain tilalle jolloin hankittiin Saabilta ohjukset. Hankittu RBS-15 Mk3 on kait ollut Saksassa jonkin sortin pettymys ja käyttöönottotestit ovat menneet perseelleen. Lopulta on kait hankittu vain kertatäyttö ohjuksia kyseisiin korvetteihin.
Tiedän kyllä mutta kunhan pähkäilin vaan noiden kahden eroja. En missään nimessä usko että NSM olisi täysin sääriippuvainen mutta kun en tunne teknologiaa tarpeeksi...En väitä tuntevani asiaa lähellekään yhtä hyvin kuin foorumin kalustoharrastajat. Yleisellä tasolla voi kuitenkin kommentoida, että merikäyttöön tarkoitettu ohjus joka ei toimi huonoissa olosuhteissa on käyttökelvoton ohjus. Merialueilla on toki eroa, mutta Norjan rannikon olosuhteet ovat erityisen haastavat.
Onko jotain lähdettä?Hankittu RBS-15 Mk3 on kait ollut Saksassa jonkin sortin pettymys ja käyttöönottotestit ovat menneet perseelleen.
Kyllä koska Polyphem on kuituohjattu ohjus ja tarkoitettu alunperin monitoimiseksi maa/meriympäristöön. Ei siis varsinainen METO.Polyphem on kyllä ohjukseksi käsittämättömän kevyt.
Onko jotain lähdettä?
No jos heittelee jotain spekulaatiota niin ei luulisi olevan vaiva vinkata mistä ko.tieto/aavistus on lähtöisin? Muuten lukijan on perin vaikeata perehtyä ja kommentoida asiaa, varsinkin kun tuo linkki on saksankieliseltä sivustolta jota en itse seuraa/ymmärrä kovin hyvin.Pitääkö teille kaikki googlata?
"Point Mugu Sea Test Range, Calif. – The U.S. Navy is closer to delivering its new Long Range Anti-Ship Missile (LRASM) after completing another milestone test flight from an Air Force B-1B Lancer Dec. 8 over Point Mugu Sea Test Range in California. During the test, aircrew aboard the B-1B simultaneously launched two missiles against multiple moving maritime targets for the first time....
...Early operational capability for the LRASM is slated for 2018 on the U.S. Air Force B-1 Lancer and 2019 on the U.S. Navy F/A-18E/F Super Hornet."
Sama löytyy jo täältä mutta eipä haittaa muistuttaa...NSM / JSM tietoa parin vuoden takaa:
https://ndiastorage.blob.core.usgovcloudapi.net/ndia/2014/PSAR/albright.pdf