Merivoimien kehitysnäkymät

ESA Director General Jan Worner signed a Memorandum of Intent with Rolls-Royce today, as the two entities agree to investigate how space technology can be used to develop autonomous and remote-controlled ships.

The partners will pool their expertise to analyse and implement space-enabled services for autonomous and remote-controlled shipping, which reduces the opportunity for human error and allows crews to concentrate on more valuable tasks.

The plan is to study the applications of various space assets to autonomous shipping, such as satellite-based positioning, better situational awareness using Earth observation data, and satcom services for improved onboard connectivity.

The collaboration with the Rolls-Royce Ship Intelligence division aims to develop and validate new ship-to-shore integrated land-based and satellite-based systems solutions, which ESA has been working on for some time under its Satellite for 5G (S45G) initiative. S45G aims at developing and demonstrating integrated satellite- and terrestrial-based 5G services, across multiple vertical markets and various use cases.

The 5G next generation of communication services will rely on this harmonious integration of networks, driving a convergence of fixed and mobile services, including satcom services. ESA is supporting the technological and supply chain evolutions that are required to weave together terrestrial and space services, with a focus on the transport sector (maritime, aviation and land base), and on other vertical markets like public safety and media.

This unified space-and-ground service is what will enable the operation of commercial autonomous shipping, as well as drive innovation in future commercial marine vessels, cargo logistics and smart ports.

The two partners agreed to cooperate to test, validate and innovate on satcom connectivity technologies and applications between vessel and shore, as well as support the testing and modelling of the safety-critical software that would make self-operated ships viable.
Future Rolls-Royce navigation and telecommunication equipment will be able to be tested at ESA's technical heart in the Netherlands, capitalising on the centre's space-grade facilities.
Jan Worner said: "Space technologies provide tangible benefits for the citizens of Europe.

Partnerships, such as this one with Rolls-Royce, take solutions originally developed for the unique challenges of the space environment and bring them down to Earth.

"Space 4.0 and ESA's Satellite for 5G initiative enable, support and foster developments, validations and trials of products and applications in diverse areas of the maritime industry, and this partnership between ESA and Rolls-Royce will enable satellites to serve ship intelligence, marine operations, navigation, cargo logistics, maritime safety, healthcare, passenger and crew communications."
http://www.gpsdaily.com/reports/Space_technology_to_drive_autonomous_ships_999.html
 
Ja epäilemättä saariin on jo vedetty piuhat kiinteää data yhteyttä varten.

Ja epäilemättä keväällä 2015 Helsingin edustalla havaittu vedenalainen kohde kävi tekemässä wiretapit näihin kaapeleihin. :)
 
Ja epäilemättä keväällä 2015 Helsingin edustalla havaittu vedenalainen kohde kävi tekemässä wiretapit näihin kaapeleihin. :)

Mahdollisesti, mutta mitä selaisella voisi saada aikaan? Se laite ei voi toimia pattereilla loputtomiin ja jos se alkaa lähettämään jotakin, niin se voidaan huomata. Ja jos se on tarkoitettu kaukolaukaistavaksi räjähteeksi, niin sillä ainoastaan pakotetaan käyttämään langattomia yhteyksiä, jos se nyt alunalkujaankin toimii parin vuoden jälkeen.
 
Videossa muuten lastattiin ITO12 NASAMS alukseen. Olikohan saareen matka?

Ehkäpä! Merivoimien korvetit aukaisevat muuten uusia mahdollisuuksia myös ilmapuolustukselle tilanteessa, jossa merellistä uhkaa ei esim. liittolaisten toiminnan vuoksi ole. Haminoitahan on käytetty pääkaupunkiseudun ilmapuolustuksen tukena - etuna liikkuvuus matalillakin väylillä ja häive, haittana jääominaisuuksien puute. Korvetit pystyvät syväyksestäänkin huolimatta liikkumaan laajasti pääkaupunkiseudun väylillä ja vaihtelemaan näin ilmapuolustuksen painopistettä - toivottavasti paremmalla ohjuskalustolla kuin Haminat.
 
Nasams proomulle ja taistelutehtävistä ylimääräiset Busterit kiskomaan. Ulos työnnetty ilmatorjunta, eikä Korvettien tarvitse lähteä Turun saariston suojista :cool:
 
Ehkäpä! Merivoimien korvetit aukaisevat muuten uusia mahdollisuuksia myös ilmapuolustukselle tilanteessa, jossa merellistä uhkaa ei esim. liittolaisten toiminnan vuoksi ole. Haminoitahan on käytetty pääkaupunkiseudun ilmapuolustuksen tukena - etuna liikkuvuus matalillakin väylillä ja häive, haittana jääominaisuuksien puute. Korvetit pystyvät syväyksestäänkin huolimatta liikkumaan laajasti pääkaupunkiseudun väylillä ja vaihtelemaan näin ilmapuolustuksen painopistettä - toivottavasti paremmalla ohjuskalustolla kuin Haminat.

Vähän epäilen, josko monitoimialuksia kannattaa työntää Helsingin edustalle kovan sodan oloissa. Alusten ilmatorjuntaa voisi yhtä hyvin käyttää Maarianhaminan ja Hangon välisen ilmatilan puolustamisessa Kaliningradista tulevaa uhkaa vastaan tai Pohjanlahden rannikkokaupunkien (ja satamien) puolustuksen osana. Toki jos mihinkään muualle ei kohdistu ilmauhkaa, niin voihan ne viedä vaikka Kotkaan, en minä sillä.
 
http://www.defmin.fi/ajankohtaista/tiedotteet?9_m=9044

"Puolustusministeri Jussi Niinistö on valtuuttanut 19.12.2017 Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen allekirjoittamaan sopimukset Hamina-luokan ohjusveneiden peruskorjaamiseksi.
Peruskorjauksen yhteisarvo on noin 223 miljoonaa euroa ja sen työllistävä vaikutus Suomessa on noin 300 henkilötyövuotta."

Pintatorjuntajärjestelmä valitaan ensi vuonna, valittu torpedo-järjestelmä oli itsestään selvyys jo jonkun aikaa.
///
Korjattu tekstiä, jotta ketjuun ei tule turhaa ihmettely-spämmiä asiasta, joka on jo ketjussa selvitetty edempänä.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmatorjuntajärjestelmä valitaan ensi vuonna, valittu torpedo-järjestelmä oli itsestään selvyys jo jonkun aikaa.

Kyllä uutisessa puhuttii pintatorjuntaohjuksista, ei ilmatorjunnasta.
 
Pintatorjunta on toisen aluksen torjuntaan tarkoitettu? Ovatko torpedot sitten sukellusvenetorjuntaan?
 
Back
Top