Tässä olikin useampiakin asioita mitä en tullut ajatelleeksi. Minulla on sellainen käsitys että merkittävä rooli vieraiden veneiden havaitsemisessa meidän aluevesillä on merenalaisella (kiinteällä?) kuuntelulla. Mikäli tällä kuuntelulla sitten havaittaisiin sukellusvene (tai vaikka saadaan tieto alueella olevasta veneestä virka-apuna ruotsin pojilta (heidän sukellusveneiden tms. kuuntelu), niin:
On varmasti totta että kiinteä kuuntelu on se ainoastaan millä tiettyjä alueita voidaan valvoa 24/7. Toinen kysymys on se että kuinka kaukaa ne havaitsevat uudet sukellusveneet (Diesel, AIP)? Luulisi että nykyään tunnistaminen ja seulominen tehdään digitaalisesti ja automaattisesti, ei ihmiskorvin. 1990-luvulla homma hoitui varusmiesten avulla ja sen luotettavuudessa oli tietämäni mukaan noh, toivomisen varaa, sanotaan näin
. Koskeekohan tuo MEVA-yhteistyö myös pinnanalaista valvontaa?
Kiinteitä kuunteluasemia taas ei voi olla joka paikassa meidän rikkonaisessa saaristossa, vaan ehkä väylillä ja tärkeiden alueiden lähestymisteillä. Kehittynyt sukellusvene voi mahdollisesti tehdä signaalitiedustelua myös aluevesirajan tuntumasta, periskooppisyvyydestä.
Kiinteissä kuuntelusensoreissa ei ehkä ole kuin passiivinen toiminta ettei ne paljastuisi ja enkä tiedä kuinka tarkasti ne voivat suuntia lähellä olevia s-veneitä. Ehkä joku muu tietää tästä enemmän foorumilla?
Voi olla että mietin taas asioita päin honkia, mutta minulla on aina ollut tosiaan käsitys että sukellusveneentorjunnassa olisi melkein oltava kopterit + torpedot, että se on tehokasta. Kuten jo kirjoititkin niin ihan aina noin ei ole, johtuen mm. siitä että sukellusvene varmasti 99% tapauksista huomaa pintamaalin ennen kuin sukellusvene havaitaan.
EN tiedä tästä tarkemmin minäkään. Olen siinä ymmärryksessä että koska sukellusvene voi säädellä syvyyttään ja pysähdellä, se on etulyöntiasemassa. Pinta-aluksen kulku aiheuttaa melkoista ääntä jos mennään kovaa ja sukelluksissa ääni kuuluu todella kauas, jopa satoja kilometrejä. S-veneissä on kaikkein kehittyneimmät sonarit koska se on niiden ainoa sensori veden alla.
Kopterit taas on hyviä siinä että ne liikkuvat nopeasti ja dippaavilla sonareilla saadaan mahdollisesti havainto nopeammin laajalta alueelta. Hekon huono puoli on että ne maksavat tuollaisella laitteistolla turkasesti ja ne on kalliita käyttää. Näin ollen luulen että ASW-hekosta olisi suuri hyöty juuri sen jälkeen kun s-vene havaitaan kiinteällä tai liikkuvalla valvonnalla(alus). Sen jälkeen heko pääsee nopeasti paikalle ja voi aloittaa kohteen etsinnän ja seuraamisen+tunnistamisen. Koko aikaa ei hekoa ja sen miehistöä voi lennättää koska siinä tulee väsy ja kerosiiniä kuluu.
Toinen käyttökelpoinen malli lienee käyttää hekoa saattueen edellä jos sukellusveneiden epäillään olevan alueella ja aikovan hyökätä pinta-alusten kimppuun.
Onkohan muuten mitään tietoa tuleeko laivue 2020 aluksiin kiinteätä sonaria? Syvyytettävä tulee ainakin. Eikö Hämeenmaissa ole kiinteä?