Merivoimien kehitysnäkymät

Tykit ja sutoraketinheittimet ovat ilmeisiä kierrätettäviä. Sikäli kuin noihin heittimiin vielä on/saa ammuksia. Sutoheittimiä on kyllä varastossa runsaasti ennestäänkin jos niitä on vielä meininki käyttää. Ainakin aiemmin niitä varattiin ulkovartiolaivoille tarvittaessa asennettaviksi.

Omasuojaheittimet ja tulenjohtoseuraimet menevät kierrätykseen korveteille. Muusta elektroniikasta en ole niin tarkkaan perillä. Miinalaivoilta nyt ainakin vapautuu vaikka varakaluiksi pari samanlaista tutkaa kuin Hamina-luokalla ja Turvalla. Ehkä niille löytyy koti seuraavilta vartiolaivoilta?

Elektroniikasta ehkäpä vielä ELINT-laitteistot? Vähän kyllä tuntuu köyhäilyltä, mutta mutta... sama systeemi on kai maailmalla isommissakin aluksissa.

https://maanpuolustus.net/threads/laivue-2020.5598/post-460346

Miinalaivoja osataan rakentaa muuallakin kuin Suomessa...

Tässä olisi taiwanilainen pikamiinoitin, uppouma noin 500 tonnia:

1520454662300.png

Design näyttää karulta, mutta saattaa osoittautua toimivaksi. Onko tässä Suomen miinalauttojen korvaaja? Kenties peräti Monitoimialus 2040? ( @StmSvejk )

Yleistä infoa aiheesta, melko vähän itse aluksesta:

https://www.globalsecurity.org/military/world/taiwan/ml.htm

ML NEWCON High-Speed Minelayer

One of three funded programs af of 2017, the high-speed minelayer, is basically a fast patrol vessel with a raised afterdeck to carry and deploy mines. Contract for the design work was awarded in April, with construction of four units to begin in 2017. This will allow Taiwan a low-cost, asymmetric capability, compared to relying on high-end aircraft and missiles to encumber an amphibious invasion across the Taiwan Strait from China.

Mines and other objects can be deployed at sea by aircraft, surface ships, submarines or small, self-propelled vehicles. Usually minelayer ships or converted commercial ships such as ferries or oil support vessels are used. The mines are then launched from the ship by trolley or inclined ramp.

The laying of mines in sea lanes and harbors can efficiently restrict and control hostile marine traffic during wartime. At the outbreak of hostilities, it may be very important to quickly secure control of ports, approach channels, and sea lanes of communication. This may require the use of craft of opportunity to reinforce and supplement a navy's fleet of regular minelaying platforms. A craft of opportunity (hereinafter referred to as "ship") can be any ship whose displacement permits it to carry mines in some quantity--that requirement being satisfied, a craft of opportunity can be any ship, military or civilian, slow or fast, large or small, with or without, or with very limited deck space available for the stowage and handling of mines.

Sea mines are quite heavy--some exceed 2,000 lb in weight--and they are typically configured like aircraft bombs. Such massive, rounded devices are quite difficult to handle on an unstable, rolling ship deck, especially in high seas. For safety reasons it has therefore been found desirable to mechanize the mine handling and drop. Minelaying rail systems, in which mines are cradled on wheeled undercarriages that roll in tracks mounted on the deck, have been employed.

Numerous arrangements have been provided previously which anchor the mine at a predetermined distance below the surface of the water with various means for adjusting the depth below the surface, including the commonly used plummet method of depth taking. However, these previous arrangements did not provide for carrying the mine casing to a relatively deep inoperative position with a subsequent release or delayed rising after a certain time interval to a predetermined adjustable depth below the surface, Where the mine would be operative for its intended purpose, nor did they prevent the mine from being carried below a predetermined maximum depth which would crush the mine casing.

A mine anchor is detachably secured to a buoyant mine casing and incorporates a novel mechanism having a threaded rod along which travels a small trolley. A plummet is also releasably secured to the anchor and is adapted to be released a predetermined time after the mine is launched. A plummet cable attached to the plummet is wound around a drum and passes over a measuring pulley which rotates the threaded rod in one direction during descent of the plummet.

In known mine layers, the mine holes are made either by spade-like digging devices or by means of ploughs. But if the ground is hard or even stony, these mine layers can no longer be used. The mines therefore have to be laid in the open. Moreover, the disadvantage of plough-like devices is that they are exposed to considerable bending moments as a result of the load exerted on them, together with the linkages which connect them to the respective mine transport vehicle. Furthermore, in the known instances, there are no possibilities of levelling the terrain again for camouflage purposes after the mine laying.

Navies are tending to use dedicated minelayer ships less, with the intention being to use converted commercial ships in times of hostilities. Such ships are vulnerable to attack, particularly in a period leading up to hostilities. Additionally, the major proportion of mines will be carried in a very few ships making the potential effect of the loss of even one ship very heavy.

Ship List Name#PortLaid
DownLaunchCommDecommNotes
1201720 2201720 32018204201820

Displacement, full500 tons Displacement, light tons Length, O/A meters / feet Length, W/L meters / feet Length, B/P meters / feet Max Beam meters / feet Draft meters / feet Height meters / feet Propulsion Type Engines Speed, maximum knots Speed, Cruise Knots Range nautical miles at knots Stores endurance days Electronics Weapons Systems
Aviation none Complement

Tämä spagettien PPA on kyllä käsittämättömän ruma laiva.
Katso liite: 19853

PPA to bring BMD Capability to Italian Navy in 2024

http://www.navyrecognition.com/inde...g-bmd-capability-to-italian-navy-in-2024.html

Samaa sarjaa kuin Homer Simpsonin suunnittelema auto...

the-homer-inline4.jpg

Yhdessä Jäämeren radan selvityksistä mielenkiintoinen tieto. Ei toki ihan varmaan päde sota-alukseen, mutta silti.
jäävahvisteisen aluksen pääomakustannus on 10 % suurempi kuin jäävahvistamattoman aluksen
aluksen jäävahvistus lisää polttoaineenkulutusta 10 %
Koillisväylän liikenteessä alusten kunnossapitokustannukset ovat noin 50 % normaalia suuremmat
https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/ramboll_jaameren_ratayhteyden_web.pdf sivu 19

Varmaan silti Pohjanmaa-luokan kohdalla toteutuu useampi noista. Toivottavasti ei tuo 50% verrattuna jäävahvistamattomaan.
Viime kädessä kyky maksaa.

Yhdessä Jäämeren radan selvityksistä mielenkiintoinen tieto. Ei toki ihan varmaan päde sota-alukseen, mutta silti.

https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/ramboll_jaameren_ratayhteyden_web.pdf sivu 19

Varmaan silti Pohjanmaa-luokan kohdalla toteutuu useampi noista. Toivottavasti ei tuo 50% verrattuna jäävahvistamattomaan.
Viime kädessä kyky maksaa.
Ei varmaan ihan päde yks yhteen sota-alusten kohdalla. Siviilirahtialusten kohdalla varmaankin pitää paikkaansa.

Suomi kokoaa itse omat torpedonsa? Vai kusettaako Google translator taas kerran.

Voi olla muutakin kuin pelkkä kokoonpano (tillverka = valmistaa), esim. laukaisimien valmistus lienee ihan mahdollista. Sinällään ei mikään hirmuinen yllätys, sillä kyllähän teollista yhteistyötä yleensä edellytetään näissä projekteissa.

Miinalaivoja osataan rakentaa muuallakin kuin Suomessa...

Tässä olisi taiwanilainen pikamiinoitin, uppouma noin 500 tonnia:

Katso liite: 19917

Design näyttää karulta, mutta saattaa osoittautua toimivaksi. Onko tässä Suomen miinalauttojen korvaaja? Kenties peräti Monitoimialus 2040? ( @StmSvejk )

Yleistä infoa aiheesta, melko vähän itse aluksesta:

https://www.globalsecurity.org/military/world/taiwan/ml.htm

Siinäpä mielenkiintoinen koppero. Omasuoja puuttuu ja miinoitusnopeus ei ole tiedossa, mutta miksei?

Miinakiskojen toiminta tässä lienee se seurattava asia.

The visiting warships are eleven in total including, the Qatari Fast attack craft HUWAR (Q05), Destroyer INS KOLKATA, the lead ship of the Kolkata-class stealth guided-missile destroyers of the Indian Navy, Frigate BNS BANGABANDHU which is a guided missile frigate of the Bangladesh Navy, and is one of the most modern currently in service, and Frigate CARLO MARGOTTINI from Italy. US navy is participating with three warships, Destroyer USS SAMPSON (DDG-102), an Arleigh Burke-class destroyer in the United States Navy, and two Navy special mission patrol vessel MK VI which are class of patrol boats in service.

Ilmeisesti RAAF oli hankkiessaan JASSMeja arvioinut myös SLAM-ER-hankintaa. Ensin mainittu oli koettu paremmaksi laivojen torjuntaan, joten jälkimmäisiä ei hankittu ensinkään.
Tämä RAAF-speksattu JASSM (parempi terminaalivaiheen sensori + 2-suuntainen datalinkki) oli vyörytetty osaksi hanketta ja ominaisuuksia kerrotaan päätyneen lähinnä -ER:ään.

Toki lähinnä "foorumitieto". Sillä ovatko ne nyt sitä kaksisuuntaisella linkillä olevaa -ER:ää kumminkaan vielä ostelleet...

JASSM = PTO!

Viimeksi muokattu:
Britit aloittavat Type 31 halpis-fregattien rakentamisen, niillä on tarkoitus korvata osa poistuvista Type 23 luokan fregateista.
Tämän artikkelin mukaan viisi T31e alusta maksaa 1,25 miljardia puntaa ja jutusta saa sen käsityksen että hinta sisältäisi 57mm tykin, CAMM ilmatorjuntaohjukset, tutkavarustuksen mutta ei ASW systeemejä eikä meritorjunta-ohjuksia. Jos olen ymmärtänyt oikein niin edulliselta vaikuttaa ?

Alukset ovat 117m pituisia ja 14,6m leveitä, uppouma 3680 tn, nopeus 25+ solmua, miehistöä 98 eli vähän isompia kun meille tuleva uusi Pohjanmaa-luokka.

https://www.defensenews.com/global/...tems-launches-the-type-31-frigate-for-export/

Britit aloittavat Type 31 halpis-fregattien rakentamisen, niillä on tarkoitus korvata osa poistuvista Type 23 luokan fregateista.
Tämän artikkelin mukaan viisi T31e alusta maksaa 1,25 miljardia puntaa ja jutusta saa sen käsityksen että hinta sisältäisi 57mm tykin, CAMM ilmatorjuntaohjukset, tutkavarustuksen mutta ei ASW systeemejä eikä meritorjunta-ohjuksia. Jos olen ymmärtänyt oikein niin edulliselta vaikuttaa ?

Alukset ovat 117m pituisia ja 14,6m leveitä, uppouma 3680 tn, nopeus 25+ solmua, miehistöä 98 eli vähän isompia kun meille tuleva uusi Pohjanmaa-luokka.

https://www.defensenews.com/global/...tems-launches-the-type-31-frigate-for-export/

En kyllä käsitä miten Britannia voi vieläkin kaavailla joidenkin aluksien jättämistä ilman meritorjuntaohjuksia.

Back