Taisi olla vähän samantapaisia kokemuksia... (koskee myös Arleigh Burke- ja Ticonderoga-luokkaa).Oma rakkaus sotalaivoihin alkoi Perry luokan USS Doyle fregatin cocktail tilaisuudesta. Pink lemonadea meni monta lasillista. Vuosi taisi olla 1996.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Taisi olla vähän samantapaisia kokemuksia... (koskee myös Arleigh Burke- ja Ticonderoga-luokkaa).Oma rakkaus sotalaivoihin alkoi Perry luokan USS Doyle fregatin cocktail tilaisuudesta. Pink lemonadea meni monta lasillista. Vuosi taisi olla 1996.
Osuman saaneet Perryt tosiaan selvisivät hyvin Persianlahdella. Tosin hyvä keli on voinut helpottaa hommaa - ainakin Starkin tapauksessa kuvien perusteella merenkäynti on hyvin heikko. Atlannin aalloissa olisi ehkä käynyt huonosti? Starkin kohdallahan huomattiin että tulipalon jäljiltä sammutusvesi oli kertynyt osastoihin ja se oli kellauttaa laivan kilppariksi: näin epäilen käyneen Moskvalle.Minä ehkä pitäisin aluksen parhaana ominaisuutena kokoisekseen aivan ällistyttävää vaurionkestoa, joka jokaisessa tapauksessa mitä sattui, ylitti alukselle teoriassa laaditun/lasketun kestävyyden. Toki, myös miehistöjen uhrautuva ja sinnikäs vauriontorjunta vaikutti tietenkin asiaan, mutta se, että alus kelluu vaikka vakavuusohjelmisto vakuuttaa aluksen uppoavan, on jotakin mihin ei aina olla totuttu (yleensä käy päinvastoin).
Todennäköisesti sekä liian iso, painava että kallis.Phalanx CIWS, taitaa U.S. Navy olla luopumassa näistä. Voisiko olla tarpeellinen meidän uusiin korvetteihin…
Käytettynä hankinta, kun U.S. navy luopuu. Saahan sen energia aseen sinne myöhemmin, jos tarpeellista/ ajankohtaista.Todennäköisesti sekä liian iso, painava että kallis.
Pitäisin todennäköisempänä jonkinlaista suunnatun energian asetta, joka ehtisi salamannopeasti torjua jopa jonkinlaista drone-parveakin (tälläiset laivoja tai koneita vastaan tarkoitetut "hyönteisparvet" lienevät aivan kohta tulossa. Stanislaw Lem kirjoitti semmoisista jo 1960-luvulla kirjassaan "Voittamaton").
Todennäköisesti sekä liian iso, painava että kallis.
Pitäisin todennäköisempänä jonkinlaista suunnatun energian asetta, joka ehtisi salamannopeasti torjua jopa jonkinlaista drone-parveakin (tälläiset laivoja tai koneita vastaan tarkoitetut "hyönteisparvet" lienevät aivan kohta tulossa. Stanislaw Lem kirjoitti semmoisista jo 1960-luvulla kirjassaan "Voittamaton").
Tuossa 76:ssa on lipas kuvussa, mutta varsinainen makasiini sijainnee edelleen kannen alla. Oikea laivatykki toimii niin, että ammukset syötetään hisseillä alhaalla sijaitsevasta varastosta aseelle. Aseessakin voi olla lipas/lippaat, joista sitten varsinaisen tulitoiminnan aikana ammukset syötetään aseeseen. Se kannella miesvoimin hääräily on aivan amatööriratkaisujen hommaa.Stanisław Lem nyt oli täysin aikaansa edellä. Näemmä Hollannissa Goalkeeperin korvaa seka uusien SUTO-fregattien päätykkinä että muiden isojen alusten omasuojana Leonardo 76/62 Sovraponte. Siinä on asennus pääosin kannen päälle ja ammukset ohjattuja DART-ammuksia. Se onko tuo tulevaisuus vai lyhyen ajan välimalli ennen suunnatun energian aseita jää nähtäväksi.
Ehdin lukea kun oli vapaassa jaossa. Taattua hesari-"laatua." Koko homman asiasisältö: Itämerellä on enemmän kaikkien sotalaivoja liikkeellä kuin aikaisemmin.Lukekaa joilla on pääsy muurin taa. Luultavasti laatujuttu.
“This was an important day and we are proud to be part of the work to strengthen the Finnish Navy’s capabilities. We look forward to delivering our world-leading composite solutions and combat systems in close cooperation with our Finnish customer.”
Mats Wicksell, Senior Vice President and Head of Saab’s Business Area Kockums
Kuulostaa pelottavan kokeilevalta. Onko näitä tehty muihin laivoihin ja jos ei, miksi me olemme koekaniineina?
Saab image
Saab Starts Production Of Finnish Navy’s Composite Masts
On Tuesday, 15 August, a composite cutting ceremony was held at Saab's site in Karlskrona for the first of four masts for the Finnish Navy's new ships.
Naval News Staff 17 Aug 2023
Saab press release
The masts are manufactured in the same composite material that the Swedish Visby-class corvettes are made of, and in which Saab is a world-leading producer.
In September 2019, Saab signed a contract to provide and integrate the combat system for the Finnish Navy’s four new ships in the Pohjanmaa-class (known as the Squadron 2020 programme). Saab is one of the subcontractors for the new Finnish ships, with planned deliveries during the period 2027-2029.
The masts that Saab manufactures for Finland are equivalent in height to a five-story building.
Illustration of mast (Saab image)
Saab has great know-how and a long experience in designing and building with composite materials, such as carbon fibre, and has delivered composite solutions for several different ship classes. There is great interest in such materials as they contribute to a lower ship weight and radar signature. Carbon fibre is a sustainable alternative that does not corrode, lowers fuel consumption and means that more of a ship’s overall weight can be allocated to additional capabilities.
The masts are manufactured in the same composite material that the Swedish Visby-class corvettes are made of, and in which Saab is a world-leading producer.
Kuulostaa pelottavan kokeilevalta. Onko näitä tehty muihin laivoihin ja jos ei, miksi me olemme koekaniineina?
Ihmishahmoista saa hyvän käsityksen minkä kokoluokan aluksista on kyse.
Saab image
Saab Starts Production Of Finnish Navy’s Composite Masts
On Tuesday, 15 August, a composite cutting ceremony was held at Saab's site in Karlskrona for the first of four masts for the Finnish Navy's new ships.
Naval News Staff 17 Aug 2023
Saab press release
The masts are manufactured in the same composite material that the Swedish Visby-class corvettes are made of, and in which Saab is a world-leading producer.
In September 2019, Saab signed a contract to provide and integrate the combat system for the Finnish Navy’s four new ships in the Pohjanmaa-class (known as the Squadron 2020 programme). Saab is one of the subcontractors for the new Finnish ships, with planned deliveries during the period 2027-2029.
The masts that Saab manufactures for Finland are equivalent in height to a five-story building.
Illustration of mast (Saab image)
Saab has great know-how and a long experience in designing and building with composite materials, such as carbon fibre, and has delivered composite solutions for several different ship classes. There is great interest in such materials as they contribute to a lower ship weight and radar signature. Carbon fibre is a sustainable alternative that does not corrode, lowers fuel consumption and means that more of a ship’s overall weight can be allocated to additional capabilities.