Minä ainakin voin sanoa mielipiteeni muutamaan näistä kohdista:
1. Vaikea käsittää, ilmatyynyaluksesta ei taistelualuksena ole missään kokemusta, ehkä silloisen MERIVE:n laiva-kaatuu-osaston laivainsinöörit pääsi huseeraamaan vailla riittävää valvontaa?
2. Umkhonto nyt ei ole mikään sekoilu, epäilemättä paras valinta siinä vaiheessa. Järjestelmä kyetään kai säilyttämään koko Haminan ja Hämeenmaan elinkaaren ajan. Ohjuksia Suomessa on tietysti aina liian vähän, mutta niiden määrähän on salaisuus.
3. Hamina-luokan hankintaa ei millään mittarilla ollut onnistunut. Telakkatuen paniikinomainen käyttäminen ilman kunnollista suunnitelmaa konseptista lähtien ei voi johtaa hyvään lopputulokseen. Mutta kyllä ne nyt siellä tyydyttävästi hommansa hoitaa - kunhan ei vaan laiteta avomerelle.
4. Rauma-lk:n peruskorjaus on tietääkseni onnistunut sinällään aivan hyvin. Väsyminen alumiiniveneessä jota käytetään kovaa avomerellä on varmaan ihan odotettu ilmiö.
5. Miinantorjunta-alukset perustuvat koeteltuun alustyyppiin, ehkä suomalaiseen versioon on pakattu liikaa kamaa, mikä voi olla haaste alukselle. Jos niissä on jotain ongelmia, mihin on syyttävän sormen osoitettava?
6. Fregattien koko ei ole triplaantunut. Ensimmäiset todelliset konseptit ovat olleet 3200+ tonnin luokassa, josta on julkisten lähteiden mukaan tultu 4300 tonniin kaikki riskivarat ja elinkaaren aikainen kasvunvara mukaan luettuna. Budjetti myöskään ei ole tuplaantunut vaan on noussut n. 20%. Jo pelkkä inflaatio näinä vuosina on ollut jotain ja nousu on kansainvälisesti arvioituna erittäinkin pieni. Samoin aikatauluviivästys, jos se lopulta tulee olemaan n. 2 vuotta, on aivan alan normaaleissa rajoissa (viiveet tyypillisesti 1 vuodesta aina 14 - 15 vuoteen).
Lähde:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4642379d-97c5-482c-b3e5-7a91f99db632
Vaikka Merivoimien asiat ja kasvava merkitys kivääripataljoonien sijaan Suomen puolustuksessa kuinka harmittaisi niin tosiasioissa ja oikeissa numeroissa kannattaa silti pysyä.