Tämä Haminoiden / miinalauttojen yms. alusten korvaaminen on varmasti asia josta on _mielipiteitä_
Toki kokonaisuus vaikuttaa paljon mitä muiden laitteiden kanssa tehdään.
a) Yksi vaihtoehto:
Itse näkisin Suomessa korvetin hiukan vartiomoottorivene tyyliin, mutta isompana. Ei suorituskyvyltään super-moniosaaja, vaan hyvä omasuoja ja kyky toimia saattajana ja operoida jäissä. Työjuhta joka ulkomerellä olisi Pohjanmaiden kanssa, sisäsaaristossa vaikka yksinkin. Nykyään pystytään kuitenkin jakamaan tilannekuvaa.
Näitä ainakin neljä, kiitos.
Lisäksi miinalautat korvattaisiin low-tech miinalautoilla. Eli kuljetus/miinoituskykyinen lautta joka ei ole itsenäisesti toimiva taistelualus, vaan lavetti.
b) Toinen vaihtoehto olisi kaksi (?) Pohjanmaata lisää ja low-tech miinalautat. Eli kuljetus/miinoituskykyinen lautta joka ei ole itsenäisesti toimiva taistelualus, vaan lavetti.
Toki kokonaisuus vaikuttaa paljon mitä muiden laitteiden kanssa tehdään.
a) Yksi vaihtoehto:
Itse näkisin Suomessa korvetin hiukan vartiomoottorivene tyyliin, mutta isompana. Ei suorituskyvyltään super-moniosaaja, vaan hyvä omasuoja ja kyky toimia saattajana ja operoida jäissä. Työjuhta joka ulkomerellä olisi Pohjanmaiden kanssa, sisäsaaristossa vaikka yksinkin. Nykyään pystytään kuitenkin jakamaan tilannekuvaa.
Näitä ainakin neljä, kiitos.
Lisäksi miinalautat korvattaisiin low-tech miinalautoilla. Eli kuljetus/miinoituskykyinen lautta joka ei ole itsenäisesti toimiva taistelualus, vaan lavetti.
b) Toinen vaihtoehto olisi kaksi (?) Pohjanmaata lisää ja low-tech miinalautat. Eli kuljetus/miinoituskykyinen lautta joka ei ole itsenäisesti toimiva taistelualus, vaan lavetti.
74 tonnia kantavuutta imaisee lähes Hamina-luokan lelut ja tuossa pari sivua takaperin kerrotaan että ilmatyynyalusta on harkittu vielä fregattiprojektin yhteydessä. Toivottavasti tähän ei lähdetä, mutta merivoimien oston historiaa katsoessa mikään ei yllätä. Miinoittaminen tuolla härvelillä olisi myös maailman ensimmäinen tapaus.
Jos fregattia olisi myyty ulkomaille, ehdottaisin pientä Haminan ja miinalaivan väliin sijoittuvaa jäissäkulkelpoista KORVETTIA. Tätä voitaisiin tarjota myös ulkomaille. Joka tapauksessa realistinen fokus on balttian pikkumaiden auttaminen ja lähempänä pietarin saaristoa seilaaminen, ei mikään 6000t fleet oiler made in finland carrier group kiinan merella. Hölmöläisten puheita taas kerran tässä langassa.