Mukava kun voin auttaa. "Fleet oiler" on WW2 termi tankkilaivalle joita USA:lla oli hieman toista sataa. Mielestäni kuvastaa kivasti asiaa mitä aiot tässä tehdä, eli tankata aivan liian pitkälle ajettua pikkuvenettäsi jotta pääset sillä takaisin rantaan.
All US Navy Oilers and tankers of World War II, listed by type and class, with links to individual ships.
www.ibiblio.org
Jos oileria tarvitsee, hollantilaisilla (taas kerran) olisi valmiina konsepti. Mittaa 200m ja syväys vain 7,8m. Samalla mahtuu 6kpl Nh90 ja kunnolla tavaraa ruumaan. Samalla voidaan odottaa amerikkalaisten maihinousukaluston uusintaa ja siirtyä ahvenanmaan puolustuksen osalta haihattelusta oikeaan materiaaliin.
en.wikipedia.org
Rahtilaivan polttoaineen kulutusta estimoidaan kaavalla MAX x (speed%)^3. Jossa max on a maksiminopeuden kulutus ja speed% on ajonopeus maksimista. ^3 on kuutio. Eli jos 4000 GWT tonnin rahtipaatti vie vaikka 20t/päivässä hana auki, vie se 50% nopeudella 20t * (0,5)^3. Täysi lasti lisää kulutusta noin 20%. Käytetyn polttoaineen rikkipitoisuus (% palamatonta) lisää kulutusta. Lisäksi kysymys kulutuksesta on "hieman" outo, laivojen rungot ovat yksilöitä ja laivan kulutus selviää lopulta käytön perusteella.
Fregattien kulutuksen arviointia haittaa lisäksi käytöön tuleva diesel-kaasumoottori. Kaasumotti GE:ltä, Diisselit Manilta. Kaasulla ajetaan vain huippunopeutta, joten kaasun kulutus riippuu täysin huippunopeudella ajatusta ajasta. Tämä taas riippuu tehtävästä. Näiden kulutuksesta minulla ei ole tarkkaa tietoa, mutta voisin yrittää kysellä kun tunnen muutaman värtsillä moottoreita suunnittelevan tohtorin. Joka tapauksessa fleet oilerisi tarvitsee sekä neste- että kaasutankit.
P.S. No jos helpottaa niin Finnlinesin ex-tj oli minulla jonkin aikaa töissä. Laivailtiin asioita. Tämän kokemuksen perusteella mm. itsenäisen suomen huollon tuominen meriteitse oli aivan typerää jo pelkkien vakuutusmaksujen vuoksi, eikä tonnikustannuksessa juuri säästetä järkeviin vaihtoehtoihin verrattuna. Peruskoulutukseltani olen tuta-DI, erilaisia toimitusketju- ja ostohommia 15v. Olen myös rakennellut kehitysmaihin ison sataman ja siihen liittyvät rauta- ja moottoritiet. Nykyään harjoitan lääketiedettä, jota muuten voi harrastaa hyvinkin joustavasti pari päivää viikossa.
Niin mitenkäs se B2 ostos vai hommataanko lentotukialus? Näillä itämerellä tekee kaikkea sinun strategioihisi sopivia juttuja. Kuvastat hyvin tässä langassa "experttinä" esiintyvää ihmistä, jonka oikea kokemus luultavasti on puoli vuotta Haminalla keittiössä. Sen jälkeen onkin jo amiraalin natsat tienattu ja capex valtuudet lentotukialuksen ostoon.