Merivoimien kehitysnäkymät

Siis miksi niillä välineillä ei harjoiteltaisi, jos ne kerran on olemassa? Lennetäänhän NH90-kalustollakin potilasevakuointeja ja joukkojen siirtoja harjoituksina rauhan aikana! Yhtä lailla kopteri voidaan konfiguroida SUTO-tehtäviin ja harjoitella. Sukellusveneiden puutekaan ei ole mikään ylitsepääsemätön juttu, eivätköhän ruotsalaiset suostu lainaamaan muutaman yhteisharjoitukseen.

Ilmaisin itseni huonosti. Tarkoitin ettei mahdollisuus asentaa ko. laitteisto ole minkään arvoinen jos meillä ei ole koulutettua henkilöstöä. Siksi ei voida ajatella, että laitteistot hankittaisiin vasta harmaassa vaiheessa, tai kakan osuttua tuulettimeen.
 
Siksi ei voida ajatella, että laitteistot hankittaisiin vasta harmaassa vaiheessa, tai kakan osuttua tuulettimeen.

Voidaanko näin ajatella yhtään minkään kaluston suhteen?
 
Osa kalustosta on sen verran helppo omaksua, ettei vaadi pitkää käyttäjäkoulutusta ja sen jälkeen käyttökokemusta hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi.
 
Kysymykseni oli tarkoitettu retoriseksi.

Joka tapauksessa en ole vakuuttunut siitä, että olisi järkevää laskea "kriisitäydennysten" varaan mitään olennaista materiaalia. Resurssit ovat rajoittuneet, ja lisää Horneteja/Leopardeja/Insert-a-High-Value-Military-Equipment-Here on kieltämättä vaikea saada kireässä tilanteessa, kyllä, mutta nämä "ylätason" laitteet käyvät nopeasti turhiksi, jos "alatason" laitteet puuttuvat. Ensin ne alatasot kuntoon kiitos, oli valmistuskapasiteetti sitten kotimaassa/Ruotsissa/Euroopassa ja huoltovarmuus paperilla kuinka hyvä tahansa. Alatason kalusto tarjoaa parhaan "bang for the buck" -suhteen, ja siksi sen pitää olla prioriteetti.

Ei, halvin ei ole aina parasta, ja tässäkin pätee alenevan rajahyödyn laki. En siis sano, että jokaiselle jalkaväkisotilaalle pitäisi hankkia oma NLAW ennen kuin voidaan puhua Hornetien tai Leopardien hankinnasta. Mutta ei se voi mennä niinkään, että ilmapuolustuksemme kestää kolme viikkoa ja jalkaväki alkaa rakoilemaan ammuspulan takia kolmen päivän jälkeen, kun Lapua ei pystykään toimittamaan amitsuunia suunniteltua tahtia Vihtavuoren konkurssin takia.

Minä lasken harmaan vaiheen hankintojen varaan lähinnä heikoimman "bang for the buck" -suhteen kalustoa ja käytännössä varmasti hankittavissa olevaa kalustoa (ottoajoneuvot). Mikään "Ruotsilla on intressi..." ei kelpaa! Ulkomaisten täydennysten varaan ei pidä rakentaa puolustusta, ne ovat vain bonusta ja lisäpäiviä ennen puolustuksen romahtamista.
 
Jokin aika sitten pohdimme merivoimien tulevaa alusluokkaa ja huoltoyhteyksiä Pohjanlahden yli Ruotsiin. Entäpä millaisena näette tilanteen Suomenlahdella?

Mielestäni siinä on toinen reitti, jota pitkin tavara voisi liikkua. Huomattavasti lähempänä Venäjää, kyllä, mutta eikö se ollut niin, ettei sieltä ole tulossa mitään risteilyohjuslastissa olevaa Tu-22M Armadaa isolla a-kirjaimella? Harmi kyllä kyse on erittäin rajoittuneesta kauppareitistä, kun katsoo Liettuan ja Puolan välisen rajan tieverkostoa, mutta kauppareitti se on sekin.

Jos asiaan haetaan transsuomenlahtista näkökulmaa, olemme kuitenkin tässä(kin) asiassa vähintään kohtalaisessa tilanteessa Viroon nähden. Toki, jos se yksi suuri, tai edes useampi pienempi, liittolainen lähettää Itämerelle vahvistetun lentotukialusryhmän, on kauppareitit hyvin turvattu. Jos sitä lentotukialusta ei kuulu, on Viro(kin) saari, kun miettii niitä tärkeimpiä vientikohteita. Tuotteiden hinnat nousevat mahdottomiksi, jos ne pitää kierrättää Latvian, Liettuan, Puolan, Saksan, ja Tanskan kautta Ruotsiin ja edelleen Suomeen... Paitsi jos tuotetaan aineetonta hyvää.

Suomen ja Viron tärkeimmät vientimaat:

Suomi

Ruotsi 11,1 %
Venäjä 10,0%
Saksa 9,2%
Hollanti 6,3%
Yhdysvallat 6,3%
Yhdistynyt kuningaskunta 5,1%
Kiina 4,6%

(Wikipediasta)

Viro

Ruotsi 16,8%
Suomi 15,3%
Venäjä 12,7%
Latvia 9,2%
Liettua 5,7%
Saksa 4,8%

(Wikipediasta)
 
Jokin aika sitten pohdimme merivoimien tulevaa alusluokkaa ja huoltoyhteyksiä Pohjanlahden yli Ruotsiin. Entäpä millaisena näette tilanteen Suomenlahdella?

Mielestäni siinä on toinen reitti, jota pitkin tavara voisi liikkua. Huomattavasti lähempänä Venäjää, kyllä, mutta eikö se ollut niin, ettei sieltä ole tulossa mitään risteilyohjuslastissa olevaa Tu-22M Armadaa isolla a-kirjaimella? Harmi kyllä kyse on erittäin rajoittuneesta kauppareitistä, kun katsoo Liettuan ja Puolan välisen rajan tieverkostoa, mutta kauppareitti se on sekin.

Jos asiaan haetaan transsuomenlahtista näkökulmaa, olemme kuitenkin tässä(kin) asiassa vähintään kohtalaisessa tilanteessa Viroon nähden. Toki, jos se yksi suuri, tai edes useampi pienempi, liittolainen lähettää Itämerelle vahvistetun lentotukialusryhmän, on kauppareitit hyvin turvattu. Jos sitä lentotukialusta ei kuulu, on Viro(kin) saari, kun miettii niitä tärkeimpiä vientikohteita. Tuotteiden hinnat nousevat mahdottomiksi, jos ne pitää kierrättää Latvian, Liettuan, Puolan, Saksan, ja Tanskan kautta Ruotsiin ja edelleen Suomeen... Paitsi jos tuotetaan aineetonta hyvää.

Suomen ja Viron tärkeimmät vientimaat:

Suomi

Ruotsi 11,1 %
Venäjä 10,0%
Saksa 9,2%
Hollanti 6,3%
Yhdysvallat 6,3%
Yhdistynyt kuningaskunta 5,1%
Kiina 4,6%

(Wikipediasta)

Viro

Ruotsi 16,8%
Suomi 15,3%
Venäjä 12,7%
Latvia 9,2%
Liettua 5,7%
Saksa 4,8%

(Wikipediasta)

Itse kyllä kannatan tunnelien rakentamista sekä Viroon ja Ruotsiin, tietenkin huomioiden niiden kestävyyden vaikka ydiniskuun.
 
Itse kyllä kannatan tunnelien rakentamista sekä Viroon ja Ruotsiin, tietenkin huomioiden niiden kestävyyden vaikka ydiniskuun.
Useita ulosmenoväyliä jokaisesta, eli haarautumiset ennen maanpinnalle tuloa ja sopivan muotoiset rakenteet ja leikkaukset ja kurvit niihin, niin kestävät kyllä käsittääkseni vaikka ydiniskunkin. Silloin vihollisen pitäisi iskeä ydinpommilla tai hyvin vahvalla tavanomaisella kärjellä jokaiseen ulosmenoväylään, joita voisi olla vaikka 10-20 kpl. Kyllä siinä haastetta on. Varsinkin, kun ne olisivat kuitenkin jossain Turun itäpuolella tai Vaasassa meidän päässämme. Helsingin katakombeista voisi tehdä vaikka miten monta salaista kulkuväylää/liitäntää Viroon menevään tunneliin, eikä vanja saisi ikinä tietää niiden sijaintia eikä voisi tuhota niitä.

Tämmöisissä tunneleissa olisi toki myös se hyöty, että rautatien voisi pistää kulkemaan sinne. Viroonhan sopii sama raideleveys kuin Suomessakin on, Ruotsin päähän jouduttaisiin käyttämään jotain muuntosysteemiä tms. Rautateitse tavaraa kulkee nopeammin ja siistimmin kuin autoilla. Yksi raide kumpaankin suuntaan ja väliin rekalla ajettava kaksikaistainen tie, niin se olisi siinä sitten. :)
 
Useita ulosmenoväyliä jokaisesta, eli haarautumiset ennen maanpinnalle tuloa ja sopivan muotoiset rakenteet ja leikkaukset ja kurvit niihin, niin kestävät kyllä käsittääkseni vaikka ydiniskunkin. Silloin vihollisen pitäisi iskeä ydinpommilla tai hyvin vahvalla tavanomaisella kärjellä jokaiseen ulosmenoväylään, joita voisi olla vaikka 10-20 kpl. Kyllä siinä haastetta on. Varsinkin, kun ne olisivat kuitenkin jossain Turun itäpuolella tai Vaasassa meidän päässämme. Helsingin katakombeista voisi tehdä vaikka miten monta salaista kulkuväylää/liitäntää Viroon menevään tunneliin, eikä vanja saisi ikinä tietää niiden sijaintia eikä voisi tuhota niitä.

Tämmöisissä tunneleissa olisi toki myös se hyöty, että rautatien voisi pistää kulkemaan sinne. Viroonhan sopii sama raideleveys kuin Suomessakin on, Ruotsin päähän jouduttaisiin käyttämään jotain muuntosysteemiä tms. Rautateitse tavaraa kulkee nopeammin ja siistimmin kuin autoilla. Yksi raide kumpaankin suuntaan ja väliin rekalla ajettava kaksikaistainen tie, niin se olisi siinä sitten. :)

Jotenkin veikkaan, että se olisi vain raide per suunta ratkaisu ja ulosmenoväyliä olisi vain rajallinen määrä. Toisaalta, pitää muistaa, että ydinaseiden käyttäminen vain huoltoreitin tukkimiseen ei kuullosta parhaalta tavalta käyttää ydinaseita, kun ne ydinpommit voi vipata vihollisen sotilaidenkin niskaan. Mutta koskapa noita tunneleita olisi kaksi kumpaankin Ruotsiin ja Viroon, niin olisi siinä hommaa joka tapauksessa ja Iskandereille ei olisi juuri käyttöä, pl. sillat ja ratapihat, mutta ne tuntuisi aika matalan prioriteetin maaleilta, kun sotilaskohteitakin on olemassa.
 
Rheinmetall MASS omasuojaheitin. Käytössä merivoimien Hämeenmaa, Hamina ja modernisoidulla Rauma-luokalla.

Kyllähän tälläkin jotain varmaan tekee. Raumassa vaan on vähän heikommat mahdollisuudet havaita kohti tulevaa ohjusta jos se on lämpöjälkeen hakeutuva (onko tällaisia todennäköisillä vihollisilla?).

Lisää videoita
https://www.youtube.com/user/1tbpjmr/videos
 
Itse kyllä kannatan tunnelien rakentamista sekä Viroon ja Ruotsiin, tietenkin huomioiden niiden kestävyyden vaikka ydiniskuun.

Talvisodan jälkeen Suomi eli kädestä suuhun, eli huolto kulki käsivarren kautta. Liinahamarin valtamerisatamasta tavara kulki Jäämerentietä muualle Suomeen ja Ruotsiin.

Wiki: Talvisodan päätyttyä Liinahamarin aina jäätön satama Petsamossa nousi korvaamattomaan asemaan koko maan huollon kannalta. Valtakunnan vienti oli pysähdyksissä, ja maa tarvitsi kipeästi viljaa, sokeria, rasvaa, koneita ja voiteluaineita. Britannia oli sulkenut Pohjanmeren ja Saksa Itämeren. Suomen kauppalaivastosta suurin osa oli suljettu Itämerelle, loput alukset olivat hajaantuneina eri valtamerille. Näille voitiin nyt ilmoittaa kotimaan määräsatamaksi Liinahamari.

Varmuusvarastot ja ilmasilta taitavat sopia paremmin nykysotiin. (Tosin koillisväylän avautuminen on avannut keskustelun rautatieyhteyden jatkamisesta Kolarista Jäämerelle; käsivarsi vaatisi kuitenkin metrotunnelin.)
 
Kirjailija Vilho Sorvari (1906–1970) tarinoi Suomen Kuvalehdessä joulukuussa 1939 onnekkaasta kapteeni Hallingista ja hänen vaarallisesta tehtävästään merellä.



Kapteeni Halling vapisi ja kylmä hiki peitti hänen kasvonsa.

Hän seisoi komentosillalla ruorimiehen vieressä vahdissa. Meri löi levottomasti aluksen rautaisia kylkiä vasten, tuuli voihkaili komentosillan ulkopuolella ja läpitunkematon pimeys peitti kaiken näkyväisyyden. Kuitenkaan ei yksikään näistä seikoista vähääkään huolestuttanut häntä, sillä nehän kuuluivat merielämän tavallisiin ilmiöihin.

Sen sijaan uusi, ennen kokematon kauhu puskeutui ympäröivästä olevaisuudesta hänen sieluunsa ja kohotti kasvoille hien kylmästä syysviimasta huolimatta. Rautaisessa syvyydessä tykyttivät aluksen valtimot ja sydän, ja kapteeni kuuli niiden jyminän sekä tunsi aluksen värinän jalkojensa alla. Hän oli näkevinään lämmityshuoneen ja konepuolen miesten hikiset, rasvan kiillottamat kasvot. Ne olivat nousevinaan tulenliekkien valaisemina hänen eteensä.

Kirpeä ahdistus pisti rintaa. Lämmittäjien ja konemiesten kasvot siirtyivät pois, tilalle nousi sarja kalpeita nais-äitikasvoja, lasten, vanhusten ja totisten miesten, jotka väreilivät hänen silmiensä edessä ja katosivat.

Hänen aluksessaan oli lastin lisäksi useita kymmeniä pakolaisia. Kylmä värähdys hypähteli hänen selkänsä nystyrältä toiselle hänen ajatellessaan ihmisiä, jotka mistään tietämättä olivat aluksessa, luottaen sen päällikköön. Hän oli äsken käynyt salongissa kuuntelemassa radiotiedotukset. Kuiva, virallinen ääni oli ilmoittanut, että alue, jossa hänen aluksensa parhaillaan kulki, oli miinoitettu.

Tämän kuuleminen oli pahasti järkyttänyt häntä. Katsottuaan merikorttia oli hän todennut, että oli sama, menikö eteen- vai taaksepäin, kaikkialla väijyi sama uhka. Oli siis paras mennä eteenpäin, vaikkakin hän tunsi olevansa niin kuin sokea, joka harhaili kuilujen välissä täysin tietoisena niiden olemassa olosta ja joka hetki pelkäsi suistuvansa murskaavaan tyhjyyteen.



Huulien välistä oli kuitenkin kirvonnut sielusta pakkautunut rukous. Itsensä puolesta ei hän pelännyt vähääkään, mutta aluksessahan oli paitsi laivaväkeä, useita kymmeniä pakolaisia. Hän oli vastuussa jokaisesta sielusta.

Hän oli äsken hiljennyttänyt varovaisesti vauhtia. enää ei voinut hiljentää vähääkään, sillä aluksessa olevat ihmiset olisivat sen havainneet ja pelästyneet. Pakolaiset muutenkin, nuo raukat, olivat järkkyneitä ja tarvitsivat hermoilleen lepoa, varsinkin kun muutamat heistä olivat sairaita.

Tarpeellisiin varokeinoihin oli kuitenkin ryhdytty. Vanhin perämies oli saanut määräykset ja kehotuksen pitää suunsa kiinni, ja laivamiehet olivat hoitaneet loput tietämättä hekään mitään vaarasta. Alus ikään kuin hiipii askel askelelta yhä syvemmälle pimeyteen. Joka hetki kapteenin hätä paisui.

Tämä oli suorastaan hirvittävää. Ei vähääkään vapahdusta, vaan piinaavaa epätietoisuutta, kalvavaa jännitystä ja odotusta, joka tuntui kiihkollaan halkaisevan verisuonen. Minä hetkenä tahansa saattoi hän kuulla valtavan räjähdyksen ja tuntea aluksen murskautuvan allaan sydäntä särkevien ihmisäänien tukehtuessa pimeyteen.



Hyvä jumala!

Äkkiä hän tunsi, että joku seisoi hänen vierellään, ja käänsi päätään. Niin, siinä oli todellakin joku, omituisensävyisestä tummasta kankaasta valmistetussa puvussa oleva mies, jonka päässä oli tumma hattu. Hän katsoi kapteenia, mutta tämä ei saanut selvää hänen kasvoistaan, sillä hatun varjo tuntui peittävän kaikki.

Kuka te olette? hän ihmeekseen kuuli itsensä kuiskaavan. Vieras seisoi värähtämättä, sitten hän liikahti ja asettui kapteenin rinnalle, kasvot aluksen kulkusuuntaan päin. Kumma kylmyys hohki kapteenin kasvoille, sydämessä jyskytti jonkinmoinen kysymyssarja, mutta hän ei voinut enää kysyä mitään. Omituinen turtumus valtasi hänen tahtonsa. Hänen kalpeat kasvonsa tiukkuivat hikeä.

Lisää vauhtia, kuuli hän muukalaisen lausuvan. Voimatta lähemmin ajatella käskyn oikeutta tarttui kapteeni merkinantokellon kampiin ja väänsi sitä. Konehuoneesta kuului vaisu kilahdus, ja heti koneiden tahti muuttui tiheämmäksi. Muukalainen tuijotti liikkumatta pimeyteen. Hänen huulensa puhuivat taas.

Kapteeni kuuli:

Oikealla… Vielä… Suoraan… Piiru vasempaan… Hiukan lisää vauhtia… Nyt hiljaisella… Hyvä…

Vasemmalle… Oikealta hehkuu kaukainen punavalo, sitä kohti… Hiljainen vauhti…

Aluksen jyskyttivät kuin rummut kapteenin korvakalvoissa. Hän oli uskollisesti toistanut salaperäisen muukalaisen käskyt ruorimiehelle, ja tämä puolestaan oli toiminut niiden mukana. Jokin tuntematon voima tuntui hallitsevan kapteenin sielua, ja vaikka hän yritti vapautua siitä, ei se herpautunut. Se kietoi kaikki hänen ajatuksensa syliinsä. Kylmä muukalainen tuntui ikään kuin lujalla tahdonvoimalla pakottavan hänet tottelemaan.

”Suoraan…”

”Täydellä vauhdilla…”

”Selvä…”

Alhaalla kilisi kello.

Muukalainen oli kadonnut. Kapteeni nojasi kalmankalpeana seinään isojen hikipisaroiden tippuessa kasvoiltaan lattialle. Ojentaen vapisevan kätensä erästä nastaa kohti hän painoi sitä. Tuokion kuluttua astui vanhin perämies sisään ja jäi tyrmistyneenä tuijottamaan kapteeniin.

”Ottakaa selko, missä olemme”, tämä kuiskasi käheästi.

”Oletteko sairas?”, kysyi perämies, mutta kapteeni ei vastannut, tuskin kuulikaan.

Perämies poistui ja palasi muutaman minuutin kuluttua. Kun hän ilmoitti paikan, vavahti kapteeni ikään kuin helpotuksesta. Raskaasti henkäisten hän hipaisi otsaansa. Vaaravyöhyke oli läpäisty.

”Antakaa tutkia alus perinpohjin”, virkkoi kapteeni.

”Etsikää tummapukuista miestä. Hänellä on musta hattu ja…”

Nyt hän vasta huomasi, ettei hän oikeastaan voinut selittää miehen ulkonäköä. Se oli ollut niin epämääräinen, ettei siitä ollut jäänyt mieleen kuin tummuus. Perämies odotti lisäselvityksiä, mutta kun niitä ei kuulunut, lähti.



Kapteeni oli luovuttanut vahdin toiselle perämiehelle ja oli jo hytissään, kun vanhin perämies tuli ilmoittamaan, ettei tummapukuista miestä ollut koko aluksessa, vaikka häntä oli haettu kaikkialta. Merkillistä. Kuinka mies oli voinut poistua täyttä vauhtia kulkevasta aluksesta? Sehän on mahdotonta. Mutta kuitenkin hän oli poissa. Ja mistä hän oli tullut?

Kapteeni pyyhki otsaansa syvien mietteiden jyskyttäen päässään.

”Käskekää ruorimies tänne”, hän virkahti äkkiä.

Se, mitä ruorimies kertoi, järkytti kuitenkin hänet aivan lopullisesti. Matruusi nimittäin sanoi, ettei vahtivuoron aikana komentosillalla ollut ollut muita ihmisiä kuin kapteeni ja hän. Sen hän uskalsi vannoakin, jos tarvittiin.

Kapteeni lähetti matruusin pois ja istuutui pöytänsä ääreen. Katse koetti tunkeutua ikkunan takana olevaan pimeyteen aivan kuin hakien sen takaa ratkaisua monille kysymyksille. Laineiden ja koneiden jyminä karkasivat hänen ulottuviltaan pois, ja omituinen kiilto silmissään hän kuiskasi:

Olisiko siis tapahtunut ihme? Jos niin on, niin kiitos, Herra, että sain olla välikappaleenasi. Päivän valjetessa kohtasi heidät luotsialus. Sen väki katsoi ihmeissään ylös heihin ja päällikkö huusi:

”Kuinka te pääsitte miinakentän läpi? Sehän on niin täynnä.”

Kukaan ei voinut sanoa mitään, sillä nythän vasta saatiin tietää, että he olivat useita tunteja harhailleet kuoleman kanssa sokkosilla miinakentässä. Vanhin perämies tuijotti syvä jähmetys katseessaan kapteeniin. Tämä katsoi ulapalle eikä puhunut mitään. Koko ajan hän kuiskaili sielussaan kysymästä, joka puoliyöstä lähtien oli hehkunut hänen mielessään kuin tulinen lause:

Kuka tai mikä oli yöllä johtanut alusta?

Hän koetti miettiä tuota samaa ja samaa ja löytää ratkaisun sille, mutta ei päässyt mihinkään tulokseen. Hänen oli tyydyttävä toteamaan, että oli tapahtunut jotakin, mikä ihmisen järki ei jaksanut käsittää, että alus hädintuskin mahtuu menemään niiden kahden välistä. Teillä oli onnea.



Tarina on julkaistu ensi kerran Suomen Kuvalehdessä 49/1939
 
Kirjailija Vilho Sorvari (1906–1970) tarinoi Suomen Kuvalehdessä joulukuussa 1939 onnekkaasta kapteeni Hallingista ja hänen vaarallisesta tehtävästään merellä.



Kapteeni Halling vapisi ja kylmä hiki peitti hänen kasvonsa.

Hän seisoi komentosillalla ruorimiehen vieressä vahdissa. Meri löi levottomasti aluksen rautaisia kylkiä vasten, tuuli voihkaili komentosillan ulkopuolella ja läpitunkematon pimeys peitti kaiken näkyväisyyden. Kuitenkaan ei yksikään näistä seikoista vähääkään huolestuttanut häntä, sillä nehän kuuluivat merielämän tavallisiin ilmiöihin.

Sen sijaan uusi, ennen kokematon kauhu puskeutui ympäröivästä olevaisuudesta hänen sieluunsa ja kohotti kasvoille hien kylmästä syysviimasta huolimatta. Rautaisessa syvyydessä tykyttivät aluksen valtimot ja sydän, ja kapteeni kuuli niiden jyminän sekä tunsi aluksen värinän jalkojensa alla. Hän oli näkevinään lämmityshuoneen ja konepuolen miesten hikiset, rasvan kiillottamat kasvot. Ne olivat nousevinaan tulenliekkien valaisemina hänen eteensä.

Kirpeä ahdistus pisti rintaa. Lämmittäjien ja konemiesten kasvot siirtyivät pois, tilalle nousi sarja kalpeita nais-äitikasvoja, lasten, vanhusten ja totisten miesten, jotka väreilivät hänen silmiensä edessä ja katosivat.

Hänen aluksessaan oli lastin lisäksi useita kymmeniä pakolaisia. Kylmä värähdys hypähteli hänen selkänsä nystyrältä toiselle hänen ajatellessaan ihmisiä, jotka mistään tietämättä olivat aluksessa, luottaen sen päällikköön. Hän oli äsken käynyt salongissa kuuntelemassa radiotiedotukset. Kuiva, virallinen ääni oli ilmoittanut, että alue, jossa hänen aluksensa parhaillaan kulki, oli miinoitettu.

Tämän kuuleminen oli pahasti järkyttänyt häntä. Katsottuaan merikorttia oli hän todennut, että oli sama, menikö eteen- vai taaksepäin, kaikkialla väijyi sama uhka. Oli siis paras mennä eteenpäin, vaikkakin hän tunsi olevansa niin kuin sokea, joka harhaili kuilujen välissä täysin tietoisena niiden olemassa olosta ja joka hetki pelkäsi suistuvansa murskaavaan tyhjyyteen.



Huulien välistä oli kuitenkin kirvonnut sielusta pakkautunut rukous. Itsensä puolesta ei hän pelännyt vähääkään, mutta aluksessahan oli paitsi laivaväkeä, useita kymmeniä pakolaisia. Hän oli vastuussa jokaisesta sielusta.

Hän oli äsken hiljennyttänyt varovaisesti vauhtia. enää ei voinut hiljentää vähääkään, sillä aluksessa olevat ihmiset olisivat sen havainneet ja pelästyneet. Pakolaiset muutenkin, nuo raukat, olivat järkkyneitä ja tarvitsivat hermoilleen lepoa, varsinkin kun muutamat heistä olivat sairaita.

Tarpeellisiin varokeinoihin oli kuitenkin ryhdytty. Vanhin perämies oli saanut määräykset ja kehotuksen pitää suunsa kiinni, ja laivamiehet olivat hoitaneet loput tietämättä hekään mitään vaarasta. Alus ikään kuin hiipii askel askelelta yhä syvemmälle pimeyteen. Joka hetki kapteenin hätä paisui.

Tämä oli suorastaan hirvittävää. Ei vähääkään vapahdusta, vaan piinaavaa epätietoisuutta, kalvavaa jännitystä ja odotusta, joka tuntui kiihkollaan halkaisevan verisuonen. Minä hetkenä tahansa saattoi hän kuulla valtavan räjähdyksen ja tuntea aluksen murskautuvan allaan sydäntä särkevien ihmisäänien tukehtuessa pimeyteen.



Hyvä jumala!

Äkkiä hän tunsi, että joku seisoi hänen vierellään, ja käänsi päätään. Niin, siinä oli todellakin joku, omituisensävyisestä tummasta kankaasta valmistetussa puvussa oleva mies, jonka päässä oli tumma hattu. Hän katsoi kapteenia, mutta tämä ei saanut selvää hänen kasvoistaan, sillä hatun varjo tuntui peittävän kaikki.

Kuka te olette? hän ihmeekseen kuuli itsensä kuiskaavan. Vieras seisoi värähtämättä, sitten hän liikahti ja asettui kapteenin rinnalle, kasvot aluksen kulkusuuntaan päin. Kumma kylmyys hohki kapteenin kasvoille, sydämessä jyskytti jonkinmoinen kysymyssarja, mutta hän ei voinut enää kysyä mitään. Omituinen turtumus valtasi hänen tahtonsa. Hänen kalpeat kasvonsa tiukkuivat hikeä.

Lisää vauhtia, kuuli hän muukalaisen lausuvan. Voimatta lähemmin ajatella käskyn oikeutta tarttui kapteeni merkinantokellon kampiin ja väänsi sitä. Konehuoneesta kuului vaisu kilahdus, ja heti koneiden tahti muuttui tiheämmäksi. Muukalainen tuijotti liikkumatta pimeyteen. Hänen huulensa puhuivat taas.

Kapteeni kuuli:

Oikealla… Vielä… Suoraan… Piiru vasempaan… Hiukan lisää vauhtia… Nyt hiljaisella… Hyvä…

Vasemmalle… Oikealta hehkuu kaukainen punavalo, sitä kohti… Hiljainen vauhti…

Aluksen jyskyttivät kuin rummut kapteenin korvakalvoissa. Hän oli uskollisesti toistanut salaperäisen muukalaisen käskyt ruorimiehelle, ja tämä puolestaan oli toiminut niiden mukana. Jokin tuntematon voima tuntui hallitsevan kapteenin sielua, ja vaikka hän yritti vapautua siitä, ei se herpautunut. Se kietoi kaikki hänen ajatuksensa syliinsä. Kylmä muukalainen tuntui ikään kuin lujalla tahdonvoimalla pakottavan hänet tottelemaan.

”Suoraan…”

”Täydellä vauhdilla…”

”Selvä…”

Alhaalla kilisi kello.

Muukalainen oli kadonnut. Kapteeni nojasi kalmankalpeana seinään isojen hikipisaroiden tippuessa kasvoiltaan lattialle. Ojentaen vapisevan kätensä erästä nastaa kohti hän painoi sitä. Tuokion kuluttua astui vanhin perämies sisään ja jäi tyrmistyneenä tuijottamaan kapteeniin.

”Ottakaa selko, missä olemme”, tämä kuiskasi käheästi.

”Oletteko sairas?”, kysyi perämies, mutta kapteeni ei vastannut, tuskin kuulikaan.

Perämies poistui ja palasi muutaman minuutin kuluttua. Kun hän ilmoitti paikan, vavahti kapteeni ikään kuin helpotuksesta. Raskaasti henkäisten hän hipaisi otsaansa. Vaaravyöhyke oli läpäisty.

”Antakaa tutkia alus perinpohjin”, virkkoi kapteeni.

”Etsikää tummapukuista miestä. Hänellä on musta hattu ja…”

Nyt hän vasta huomasi, ettei hän oikeastaan voinut selittää miehen ulkonäköä. Se oli ollut niin epämääräinen, ettei siitä ollut jäänyt mieleen kuin tummuus. Perämies odotti lisäselvityksiä, mutta kun niitä ei kuulunut, lähti.



Kapteeni oli luovuttanut vahdin toiselle perämiehelle ja oli jo hytissään, kun vanhin perämies tuli ilmoittamaan, ettei tummapukuista miestä ollut koko aluksessa, vaikka häntä oli haettu kaikkialta. Merkillistä. Kuinka mies oli voinut poistua täyttä vauhtia kulkevasta aluksesta? Sehän on mahdotonta. Mutta kuitenkin hän oli poissa. Ja mistä hän oli tullut?

Kapteeni pyyhki otsaansa syvien mietteiden jyskyttäen päässään.

”Käskekää ruorimies tänne”, hän virkahti äkkiä.

Se, mitä ruorimies kertoi, järkytti kuitenkin hänet aivan lopullisesti. Matruusi nimittäin sanoi, ettei vahtivuoron aikana komentosillalla ollut ollut muita ihmisiä kuin kapteeni ja hän. Sen hän uskalsi vannoakin, jos tarvittiin.

Kapteeni lähetti matruusin pois ja istuutui pöytänsä ääreen. Katse koetti tunkeutua ikkunan takana olevaan pimeyteen aivan kuin hakien sen takaa ratkaisua monille kysymyksille. Laineiden ja koneiden jyminä karkasivat hänen ulottuviltaan pois, ja omituinen kiilto silmissään hän kuiskasi:

Olisiko siis tapahtunut ihme? Jos niin on, niin kiitos, Herra, että sain olla välikappaleenasi. Päivän valjetessa kohtasi heidät luotsialus. Sen väki katsoi ihmeissään ylös heihin ja päällikkö huusi:

”Kuinka te pääsitte miinakentän läpi? Sehän on niin täynnä.”

Kukaan ei voinut sanoa mitään, sillä nythän vasta saatiin tietää, että he olivat useita tunteja harhailleet kuoleman kanssa sokkosilla miinakentässä. Vanhin perämies tuijotti syvä jähmetys katseessaan kapteeniin. Tämä katsoi ulapalle eikä puhunut mitään. Koko ajan hän kuiskaili sielussaan kysymästä, joka puoliyöstä lähtien oli hehkunut hänen mielessään kuin tulinen lause:

Kuka tai mikä oli yöllä johtanut alusta?

Hän koetti miettiä tuota samaa ja samaa ja löytää ratkaisun sille, mutta ei päässyt mihinkään tulokseen. Hänen oli tyydyttävä toteamaan, että oli tapahtunut jotakin, mikä ihmisen järki ei jaksanut käsittää, että alus hädintuskin mahtuu menemään niiden kahden välistä. Teillä oli onnea.



Tarina on julkaistu ensi kerran Suomen Kuvalehdessä 49/1939
Tämä ukko saisi olla komentosillalla kun naapurin ohjuksia alkaa lähestymään laivastomme alusyksiköitä.
 
Useita ulosmenoväyliä jokaisesta, eli haarautumiset ennen maanpinnalle tuloa ja sopivan muotoiset rakenteet ja leikkaukset ja kurvit niihin, niin kestävät kyllä käsittääkseni vaikka ydiniskunkin. Silloin vihollisen pitäisi iskeä ydinpommilla tai hyvin vahvalla tavanomaisella kärjellä jokaiseen ulosmenoväylään, joita voisi olla vaikka 10-20 kpl. Kyllä siinä haastetta on. Varsinkin, kun ne olisivat kuitenkin jossain Turun itäpuolella tai Vaasassa meidän päässämme. Helsingin katakombeista voisi tehdä vaikka miten monta salaista kulkuväylää/liitäntää Viroon menevään tunneliin, eikä vanja saisi ikinä tietää niiden sijaintia eikä voisi tuhota niitä.

Tämmöisissä tunneleissa olisi toki myös se hyöty, että rautatien voisi pistää kulkemaan sinne. Viroonhan sopii sama raideleveys kuin Suomessakin on, Ruotsin päähän jouduttaisiin käyttämään jotain muuntosysteemiä tms. Rautateitse tavaraa kulkee nopeammin ja siistimmin kuin autoilla. Yksi raide kumpaankin suuntaan ja väliin rekalla ajettava kaksikaistainen tie, niin se olisi siinä sitten. :)

Palataan asiaan sadan vuoden päästä...:D
 
Rheinmetall MASS omasuojaheitin. Käytössä merivoimien Hämeenmaa, Hamina ja modernisoidulla Rauma-luokalla.

Kyllähän tälläkin jotain varmaan tekee. Raumassa vaan on vähän heikommat mahdollisuudet havaita kohti tulevaa ohjusta jos se on lämpöjälkeen hakeutuva (onko tällaisia todennäköisillä vihollisilla?).

Minkä verran nykyaikaisissa meritorjuntaohjuksissa on alla olevan mainosvideon kohdassa 2:15 esitetyn kaltaista "tekoälyä"?

 
Minkä verran nykyaikaisissa meritorjuntaohjuksissa on alla olevan mainosvideon kohdassa 2:15 esitetyn kaltaista "tekoälyä"?

Toivottavasti paljon, MTO-85M on kyseessä eli Suomen meripuolustuksen kivijalka.
 
Toivottavasti paljon, MTO-85M on kyseessä eli Suomen meripuolustuksen kivijalka.

Ei ole mitään todisteita että Merivoimilla olisi käytössä Mk3 versiota. Kyseessö modernisoidut ohjukset eli vain joitain ominaisuuksia.



Meritorjuntaohjuksissa on häirinnän tai fyysisten vastatoimien vaikeuttamiseksi erilaisia ominaisuuksia mutta kuinka tehokkaasti ne toimivat MASS omasuojalaitteiden kaltaisia järjeslmiä vastaan. Eli jos lyödään silppua maalin ja ohjuksen väliin niin että ohjus ei havaitse maalia niin voiko ohjus osua maaliin?
 
Back
Top