Miehistön kuljetus

Jatkaa vanhaa venäläistä perinnettä tehdä miehistönkuljetusajonuvojen sisätilat ahtaiksi ja kiväärimiesten poistumisreitit hankaliksi. BTR-60:n katonkautta poistuminen. BTR-70/-80 kiväärimiesten poistuminen tapahtuu renkaiden välistä jolloin riskinä on alle jääminen vehkeen liikahtaessa. BMP-1:n takaosa on ahdas kuudelle ja silti tarkoitettu kahdeksalle. BMP-3:n takaosasta poistuminen vaatii ryömimisen moottorin yli ja neljän luukun avaamista, etumatkustajat kiipeävät ulos katon kautta
Hyvä pointti, millon viimeksi on Venäläisillä/CCCP ollut kunnon APC? Äkkisiltään ei tule mitään mieleen, jos jätetään jenkkiapu pois.
 
Kun katsoo "Teräsmiehen" postaamaa ylintä Boomerang-kuvaa täysikokoisena, niin alareunastaan saranoitu isompi luukku/ramppi erottuu selvästi.
 
Oheisen linkin takaa löytyy kuva Armata T-15:sta jossa keulaan on asennettu (mitä ilmeisimmin) kaikki ERA- ja NERA-levyt/modulit paikalleen:

http://www.armyrecognition.com/imag...arade_red_square_moscow_Russian_army_2015.jpg

vlad.
Tuo tornin huputtaminen on kyllä hieman myöhäistä, siitä kun on julkaistu jo yliinkyllin dataa.

450px-Epoch_KBP_Instrument_Design_Bureau_Epoch_Almaty_remote_control_turret_%28RCT%29.jpg

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Epoch_Remote_Control_Turret
 

Voisiko olla jonkinlainen ilmastointilaitteen osa? NBC suodatin? Tai siis ainakin se pömpeli missä se suodatin olisi?

Jännä ajoneuvo sinällään. Kovasti on panssarointia ympäriinsä, mutta polttoainesäiliö näyttäisi olevan täysin suojaamaton. IED:n kanssa sillä tuskin olisi väliä, mutta jos joku ammuskelee kiväärillä, niin nuo säiliöt saattaisivat kehittää vuotoja.
 
Voisiko olla jonkinlainen ilmastointilaitteen osa? NBC suodatin? Tai siis ainakin se pömpeli missä se suodatin olisi?

Jännä ajoneuvo sinällään. Kovasti on panssarointia ympäriinsä, mutta polttoainesäiliö näyttäisi olevan täysin suojaamaton. IED:n kanssa sillä tuskin olisi väliä, mutta jos joku ammuskelee kiväärillä, niin nuo säiliöt saattaisivat kehittää vuotoja.
Meinasin kans sanoa, että on niin klassisen näköinen ilmanputsari pönttö, että alkaa lähennellä jo taktista huijaamista, ja voi sisältää kaikki ajoneuvon salaisimmat asiat.
 
Sen vaan sanon, että tuo voisi olla ärsyttävä maali ampua kessillä. Ei se, että siihen olisi vaikea osua, vaan se että mitä se osuma tekee. Tuossa on arvatenkin kolme erittäin hyvin eristettyä osastoa, eli moottoritila, ohjaamo ja miehistötila/lava. Jos osut moottoriin, niin en usko muuta vahinkoa tulevan, tai ainakin se on vähäistä, ja silloinkin mahdollista vain edestä. Ohjaamo osuma pysäyttää kyllä ajoneuvon, mutta kuljetettavat jantterit ovat vahingoittumattomia, ellei sitten ontelopanos jatka vielä miehistötilaan, mutta silloinkin vaikutus jää aika vähäiseksi. Ajoneuvo jää luultavasti korjattavaan kuntoon. Ja tietenkin jos osuma tulee takaboxiin, niin kuski jatkaa matkaa ja sopivassa paikassa siivoaa takaosaston.
 
Ilman muuta näin. Kun jalkaväli on heittänyt veivinsä lavalla, ei se isompi juttu ole mihin se aseistamaton kuorma-auto suuntaa.
 
Tuosta ketjusta tuli mieleen EMP aseiden uhka kuljetuskykymme osalta. Nykyaikaiset autot ovat tupaten täynnä elektroniikkaa. Pitäisikö EMP aseiden mahdollinen käyttö ruveta huomioimaan omissa järjestelyissä? Miten asia tulisi huomioida? Voidaanko siviilistä otettavia ajoneuvoja jotenkin suojata vai onko ottokalusto pakko unohtaa?
Kuparinen maadoituskaapeli moottorista roikkumaan maahan ja toinen vastaava rungosta roikkumaan maahan, niin jo on jotain suojaa. Mutta juu, ongelma tuo on kyllä. Voivat hyytyä aika pahastikin.

Toinen juttu on sitten, miten siviilipuolen ajoneuvojen EM-suojaus tiedustelun osalta hoituu? Jos ei mitenkään - tai jos ei armeijan ajoneuvoissakaan tuota ole huomioitu, niin se on sitten vihollisen signaalitiedustelulle kissanpäivät! Jo Vietnamin sodassa jenkit käyttivät elektronista tiedustleua ja paikansivat Vietminhin autoja niiden sytytysjärjestelmän lähettämän hajasäteilyn avulla. Ottaen huomioon tekniikan kehittymisen ja ajoneuvojen elektroniikan ja sähkön lisääntymisen, eli liene vaikeaa viholliselta tänä päivänä tehdä samaa. Ja kun voi paikantaa meidän ajoneuvot, voi paikantaa meidän joukot. Ja mikä vielä mielenkiintoisempaa, jos oikein tämä homman osaavat, niin voivat erotella eri ajoneuvoluokat toisistaan ja vieläpä eri ajoneuvotkin toisistaan yksilöllisestikin jopa. Siinäpä onkin sitten "avoimin kortein pelaamista" vihollista vastaan, jos ja kun vihollinen voi pysyä kärryillä, missä mikäkin joukko on ja mihin se on siirtynyt milloinkin, seuraamalla vain elektromagneettisestä spektristä autojen liikkumista niiden hajasäteilyn avulla.
 
Kuparinen maadoituskaapeli moottorista roikkumaan maahan ja toinen vastaava rungosta roikkumaan maahan, niin jo on jotain suojaa. Mutta juu, ongelma tuo on kyllä. Voivat hyytyä aika pahastikin.

Toinen juttu on sitten, miten siviilipuolen ajoneuvojen EM-suojaus tiedustelun osalta hoituu? Jos ei mitenkään - tai jos ei armeijan ajoneuvoissakaan tuota ole huomioitu, niin se on sitten vihollisen signaalitiedustelulle kissanpäivät! Jo Vietnamin sodassa jenkit käyttivät elektronista tiedustleua ja paikansivat Vietminhin autoja niiden sytytysjärjestelmän lähettämän hajasäteilyn avulla. Ottaen huomioon tekniikan kehittymisen ja ajoneuvojen elektroniikan ja sähkön lisääntymisen, eli liene vaikeaa viholliselta tänä päivänä tehdä samaa. Ja kun voi paikantaa meidän ajoneuvot, voi paikantaa meidän joukot. Ja mikä vielä mielenkiintoisempaa, jos oikein tämä homman osaavat, niin voivat erotella eri ajoneuvoluokat toisistaan ja vieläpä eri ajoneuvotkin toisistaan yksilöllisestikin jopa. Siinäpä onkin sitten "avoimin kortein pelaamista" vihollista vastaan, jos ja kun vihollinen voi pysyä kärryillä, missä mikäkin joukko on ja mihin se on siirtynyt milloinkin, seuraamalla vain elektromagneettisestä spektristä autojen liikkumista niiden hajasäteilyn avulla.

Tuo homma Vietnamista onnistui, koska ne ajoneuvot olivat pääasiassa suojaamattomia. Suojatut järjestelmät eivät ole havaittavissa tuolla tavalla. Mitä taas tulee nykypäivään, niin elektroniikkaa on niin paljon, että uskoisin suojausmääräystenkin olevan aika tiukat, koska vapaasti säteilevä systeemi häiritsee muita laitteita.
 

Ilmeisesti ylipaineen tuottava NBC-filtteri FBUA-100A (ФВУА-100А). Auton perästä keulaa kohti katsoen oikenpuoleinen pönttö on suodatin ja vasemmanpuoleinen sisältää pumpun. Ajoneuvon sisällä on lisäksi säätöyksikkö. Tuote lienee yleisessä myynnissä, koska valmistaja ilmoittaa hinnankin, 150000 ruplaa, päivän kurssilla noin 2640e. Linkistä löytyy myös venäjänkielinen manuaali.

http://www.specoborona.ru/products/457/8746/
 
Ja nyt se alkaa!

No nyt lähtee Pasien uusiminen käyntiin. 280 Pasia modataan, onko se paljon vai vähän?

Ruotuväki 3/14 tietää kertoa että:

****************
Teksti: Emmi Sivonen

Pasit päivitetään nykyaikaisemmiksi
Pasi-miehistönkuljetusvaunuille tehdään kattava perushuolto ja elinjaksopäivitys.
Vaunujen modernisointi kehittää joukkojen liikkuvuutta.

Puolustusministeri Carl Haglund päätti viime vuoden lopussa puolustusvoimien tulevaisuuden hankinnoista.
Patria Oyj:n valmistamiin XA-180-miehistönkuljetusvaunuihin tullaan tulevaisuudessa tekemään elinjaksopäivitys. Niin kutsuttu Pasi on panssaroitujen miehistönkuljetusvaunujen ensimmäinen versio, jonka valmistus aloitettiin 1980-luvun alussa. Modernisoinnin tarkoituksena on päivittää vaunut vastaamaan paremmin tätä päivää.
– Pasi-vaunut ovat käytössä todella hyvät, eikä kyseisessä mallissa ole merkittäviä ongelmia. Ne ovat toimineet sekä kansainvälisissä että kotimaisissa tehtävissä, Maavoimien esikunnan jalkaväen tarkastaja, eversti Jukka Valkeajärvi kertoo.
Vaunuja odottaa mittavat uudistukset
Niin kutsuttujen Pasi-miehistönkuljetusvaunujen elinjaksopäivitys kattaa muun muassa liikenne- ja miinaturvallisemmat istuimet, uusitun sähköjärjestelmän mittaristoineen, uuden puhelujärjestelmän sekä uusitun sisä- ja ulkopinnoitteen. Sähköjärjestelmän modernisointi mahdollistaa esimerkiksi radioiden ja sähköisten laitteiden latauksen vaunun takatilassa.
Lisäksi Pasien avainkomponentit, kuten moottori, voimansiirto ja akselit tarkastetaan perusteellisesti. Tarvittaessa osat peruskorjataan tai vaihdetaan kokonaan uusiin.
– Vaunuihin tehdään kattava perushuolto. Turvallisuuteen kiinnitetään huomiota uusilla miinasuojatuilla istuimilla, jotka ovat samanlaiset kuin uudempaa mallia olevissa AMV-vaunuissa, Valkeajärvi lisää.


Pasien päivitys tapahtuu vaiheittain
Sopimuksen perusteella ensimmäisessä vaiheessa tullaan päivittämään 70 Pasi-vaunua. Ensimmäinen vaihe tullaan aloittamaan kuluvan vuoden lopussa, ja sen on arvioitu kestävän vuoteen 2017 saakka. Sopimukseen sisältyy lisähankintavaraus, jonka perusteella loput vaunuista tullaan päivittämään vuosina 2017–2021. Elinjaksopäivitys tullaan tekemään yhteensä 280 ajoneuvolle.
Eversti Valkeajärven mukaan uudistuksella on myös työllisyyttä lisäävä vaikutus. – Hankkeella on mittava työllistävä vaikutus kotimaassa, mikä on yli 200 henkilötyövuotta.

Pasien nykyaikaistaminen liittyy maanpuolustuksen kehittämisohjelmaan, jonka tarkoituksena on kehittää joukkojen liikkuvuutta. Ajoneuvot ovat varustettu erityisesti alueellisten ja operatiivisten joukkojen käyttöön. Uudistetut vaunut tullaan sijoittamaan Karjalan, Porin ja Uudenmaan prikaateihin.

http://www.tekniikkatalous.fi/Liike...myonsi+patrialle+sarjavalmistusluvan/a1060925

Pasien modernisointi alkaa - Puolustusvoimat myönsi Patrialle sarjavalmistusluvan


pasi_medium_87038b.jpg


Puolustusvoimat on myöntänyt Patrialle sarjavalmistusluvan XA-180- miehistönkuljetusvaunujen eli Pasien modernisointiprojektiin.

Patria toimitti marraskuussa 2014 esisarjavaunun Puolustusvoimille testikäyttöön. Hyväksyttyjen testien jälkeen ja nyt saadun sarjavalmistusluvan myötä projekti siirtyy sarjatuotantovaiheeseen, joka toteutetaan vuosien 2015-2017 aikana. 70 ajoneuvon sarjasta 20 toimitetaan vuoden 2015 aikana.

XA-180-ajoneuvoista vanhimmat ovat 1980-luvun alkupuolelta. Modernisointihankkeen ansiosta yksittäisen ajoneuvon kokonaiselinkaari kasvaa jopa yli 50 vuoteen. Patria on ajoneuvon alkuperäisvalmistaja.
 
Jatkaa vanhaa venäläistä perinnettä tehdä miehistönkuljetusajonuvojen sisätilat ahtaiksi ja kiväärimiesten poistumisreitit hankaliksi. BTR-60:n katonkautta poistuminen. BTR-70/-80 kiväärimiesten poistuminen tapahtuu renkaiden välistä jolloin riskinä on alle jääminen vehkeen liikahtaessa. BMP-1:n takaosa on ahdas kuudelle ja silti tarkoitettu kahdeksalle. BMP-3:n takaosasta poistuminen vaatii ryömimisen moottorin yli ja neljän luukun avaamista, etumatkustajat kiipeävät ulos katon kautta

Alabino220415part2-30-L.jpg


Alabino220415part2-46-L.jpg


Mielenkiintoinen uutuus tuo kaksiovisuus.

Tätä "pieniovisuutta" minunkin piti kommentoida jo aiemmin viikolla. Kuten @ctg :n linkittämistä kuvista voi nähdä, vaunujen (Kurganetz-25 ja Boomerang) takana on kaksi ovea eli suurempi ramppityyppinen ovi, jonka keskellä on sitten pienempi ovi/luukku. Eli perivenäläisestä/-neuvostoliittolaisesta systeemistä on sikäli päästy eroon, että nyt poistumistie on (tarvittaessa) suurikokoinen ramppi eikä mikään pieni luukku. (Voisin kuvitella, että pienempi ovi on ns. varauloskäynti eli jos ramppiin tulee jotain vikaa eikä se toimi niin tällöin olisi käytössä sen keskellä sijaitseva pienempi ovi eikä ainoana poistumisreittinä olisi kattoluukut).

Boomerangin sisätiloja on muutamin paikoin kritisoitu liian matalina, joskin eräiden havaintokuvien perusteella niissä ei kauheaa eroa olisi vrt. Strykerin vastaavat tilat - joskin on muistettava, että havainnot on tehty päättelemällä, koska havaintokuvien tekijöillä ei ole ilmeisesti ollut käytössään sisäkuvia Boomerangista. (jos löydän uudelleen kyseiset kuvat niin linkitän ne ketjuun).

vlad.
 
Ainakin Bradleyssä on vastaava "lukku jossa ovi" ratkaisu.

Olen miettinyt miksi meillä ei ole vastaavaa CV90 kalustossa. Olen ymmärtänyt ettei haluttu, mutta miksi? Tähän löytyy varmasti joku perustekkin.
 
Pasien modernisointi alkaa - Puolustusvoimat myönsi Patrialle sarjavalmistusluvan


pasi_medium_87038b.jpg

Kannattaa muuten huomioida että panssarointiin ei modernisoinnissa kosketa. Valmiit vaunut tulevat näyttämään ulkoapäin alkuperäisiltä 180/185-malleilta. ^Uutisessa käytetty kuva lienee siis jostain toisesta mallista/prototyypistä.

Kuva modatusta Pasista:
pasi03.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top