Käyttökustannukset on aika teoreettinen juttu jos ne istuu varastossa.
Niin, eihän Suomen erikoisolosuhteissa tarvitse kouluttaa Leopard-miehistöjäkään ja Hornetitkin vain seisovat hangaareissa...
Ei vaan, kyllä niillä käyttökuluilla on merkitystä. Puhtaasti koulutuskäytössä tarvittavan polttoaineen, varaosien ja työn (kouluttajat, huolto) päälle tulevat vielä ne kuuluisat varastointikulut, joita ottoajoneuvoilla ei ole. Lisäksi sota-aikana sillä on merkitystä, tarvitseeko taisteluosasto kaksi vai viisi tankkiautollista polttoainetta päivässä.
Tekan suoja tulee enemmän sen kyvystä liikkua tiestön ulkopuolella.
Tuossa videolla mentiinkin metsässä oikein reipasta kävelyvauhtia...
Lähinnä telakuorma-autoilla on se etu, että esimerkiksi miinoitettu tienpätkä voidaan kiertää maaston kautta. Vaihtoehtoisesti voidaan operoida heikommalla uralla (jokin kinttupolku kelirikkoaikaan) pidempään kuin pyöräajoneuvoilla, koska uran muuttuminen velliksi ei ole samanlainen ongelma.
Umpimetsässä ajaminen ei sen sijaan vaikuta kovinkaan järkevältä miltään kantilta katsottuna. Polttoainetta kuluu paljon enemmän kuin tiellä, ja nopeus putoaa murto-osaan siitä, mitä se on uralla. Sanoisin, että tiestön ulkopuolelle menemistä pyritään välttämään loppuun asti, koska se nyt vain on epäkäytännöllistä. (Lapin tunturit on toinen asia.)
Jossakin Lappeenrannan pohjoispuolella tela-kuorma-autoista voi jo nähdä hyötyäkin vesistöjen takia ja pohjoiseen mentäessä myös tiestön heikkenemisen vuoksi, mutta eikös telakuorma-autoja ole jo hankittu siellä aktiivisesti taisteleville joukoille?
Minun laskujeni mukaan viime aikoina on hankittu n. 300 kappaletta, minkä lisäksi osa "vanhoista" telakuorma-autoista jatkaa palvelustaan vielä monta pitkää vuotta. Norjalaisten hinnat ovat olleet niin matalat, tyyliin 30 000 euroa per telakuorma-auto, että puolustusvoimat tuskin on joutunut tinkimään hankinnoista hankintamäärärahojen puutteen vuoksi.
Miksikö ei hankittu enemmän? No kenties sen takia, ettei se ole taloudellisesti järkevää? Ehkä telakuorma-autojen huolto, varastointi ja kouluttaminen onkin kalliimpaa niiden käyttöarvoon nähden kuin
@Talvela arvelee?
Tekoilla varustettu osasto on moninkertaisesti tehokkaampi ja joustavampi kuin pyörillä kulkeva, varsinkin uudessa taistelutavassa.
Mihin ne eivät sovi Suomessa?
"Moninkertaisesti tehokkaampi" on aika raju ilmaisu. Miksi kukaan sitten päätyi ostamaan alun perin sekä Paseja että telakuorma-autoja? Alueellisten joukkojen uusi taistelutapakaan ei välttämättä ole niin mullistava kuin kuvittelisi, ei ainakaan siellä suorittavassa portaassa. Lisäksi esim. HAJP vaikuttaa kokoonpanolta, jossa mitään raskaita ajoneuvoja ei juuri ole.
Puolustusvoimat kirjoitti:
Pohjois-Suomessa taisteluosastojen iskuportaat varustetaan telakuorma-autoilla. Etelä-Suomessa osalle alueellisista joukoista riittää panssaroituja pyöräajoneuvoja ja maastokuorma-autoja, mutta pääosa liikkuu ottoajoneuvoilla.
-PV