Deeiii
Eversti
Tykkäät tiedustella Pasilla?
Minusta se on ihan perseestä, kai esikunnan porukkaa voi kuskata Paseillakin mutta kyllä ryhmille sopisi Tekat tai Hiluxit.
Missä välissä siellä muuten kukaan nukkua haluaa?
Ei se tiedustelukärrynä ole kokonsa vuoksi optimaalisin jos ei ihan huonoinkaan: yllättävän hiljaa se tulee (plus ääntä on helppo erehtyä luulemaan siviiliajoneuvoksi), ja sit taas toisaalta pakittaa vikkelästi tarvittaessa. Varsinainen hiippailu pitää kyllä suorittaa ihan jalkapelillä, ei tuolla perinteistä panssaritiedustelua ("bemarinroihut merkkaavat vihollistasan" ) missään nimessä tehdä.
Mutta näkisin että telavehkeillä varustettu tiedustelukomppania olisi aika äkkiä vaikeuksissa jos sen pitäisi pysyä pyörien päälle nostetun prikaatin perässä tai peräti sen kuuluisan askeleen edellä. Eli jos prikaatin pääosat on varustettu vekottimella X niin tiedusteluosien pitää käytännössä olla kans - jos ei nopeampaa värkkiä löydy. Hilux olisi varmaan hivenen nopeampi ja TiedK:lla on kyllä muutama maasturi, mutta niillä on ikävä töräyttää esim. sirotemiinaan. Ja 180-sarjan vaunu menee kyllä osaavan kuskin kieputtamana semmoisista paikoista mihin melkein mikä tahansa maasturi jää kiinni. 203 on sitten liian raskas, siitä en koskaan tykännytkään.
Pasissa on hyvää hyvä operatiivinen ja kohtalainen maastoliikkuvuus, miinoilta, sirpaleilta ja käsiaseilta suojaava panssarointi ja se, että tiedustelupartion pitkäaikaiseenkin elämiseen tarvitsemat kamat saadaan aika jouhevasti mahdutettua kyytiin: ei tarvitse odotella toista kiesiä varusteille.
Et selvästi ole tarpeeksi pasitellut . Ei oo ollu edes härkävaunussa yhtä makoisat olot kuin pannussa kun keskikäytävän täyttää esim. repuilla ym kamalla ja lyö päälle makuualustan. Kerran nukuin koko kahdeksan tunnin siirtymän, jokusen sata kilometriä. Oli virkeä olo lähteä partioon siitä sitten.