Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tykkäät tiedustella Pasilla?
Minusta se on ihan perseestä, kai esikunnan porukkaa voi kuskata Paseillakin mutta kyllä ryhmille sopisi Tekat tai Hiluxit.
Missä välissä siellä muuten kukaan nukkua haluaa?

Ei se tiedustelukärrynä ole kokonsa vuoksi optimaalisin jos ei ihan huonoinkaan: yllättävän hiljaa se tulee (plus ääntä on helppo erehtyä luulemaan siviiliajoneuvoksi), ja sit taas toisaalta pakittaa vikkelästi tarvittaessa. Varsinainen hiippailu pitää kyllä suorittaa ihan jalkapelillä, ei tuolla perinteistä panssaritiedustelua ("bemarinroihut merkkaavat vihollistasan" ;)) missään nimessä tehdä.

Mutta näkisin että telavehkeillä varustettu tiedustelukomppania olisi aika äkkiä vaikeuksissa jos sen pitäisi pysyä pyörien päälle nostetun prikaatin perässä tai peräti sen kuuluisan askeleen edellä. Eli jos prikaatin pääosat on varustettu vekottimella X niin tiedusteluosien pitää käytännössä olla kans - jos ei nopeampaa värkkiä löydy. Hilux olisi varmaan hivenen nopeampi ja TiedK:lla on kyllä muutama maasturi, mutta niillä on ikävä töräyttää esim. sirotemiinaan. Ja 180-sarjan vaunu menee kyllä osaavan kuskin kieputtamana semmoisista paikoista mihin melkein mikä tahansa maasturi jää kiinni. 203 on sitten liian raskas, siitä en koskaan tykännytkään.

Pasissa on hyvää hyvä operatiivinen ja kohtalainen maastoliikkuvuus, miinoilta, sirpaleilta ja käsiaseilta suojaava panssarointi ja se, että tiedustelupartion pitkäaikaiseenkin elämiseen tarvitsemat kamat saadaan aika jouhevasti mahdutettua kyytiin: ei tarvitse odotella toista kiesiä varusteille.

Et selvästi ole tarpeeksi pasitellut :). Ei oo ollu edes härkävaunussa yhtä makoisat olot kuin pannussa kun keskikäytävän täyttää esim. repuilla ym kamalla ja lyö päälle makuualustan. Kerran nukuin koko kahdeksan tunnin siirtymän, jokusen sata kilometriä. Oli virkeä olo lähteä partioon siitä sitten.
 
Ei se tiedustelukärrynä ole kokonsa vuoksi optimaalisin jos ei ihan huonoinkaan: yllättävän hiljaa se tulee (plus ääntä on helppo erehtyä luulemaan siviiliajoneuvoksi), ja sit taas toisaalta pakittaa vikkelästi tarvittaessa. Varsinainen hiippailu pitää kyllä suorittaa ihan jalkapelillä, ei tuolla perinteistä panssaritiedustelua ("bemarinroihut merkkaavat vihollistasan" ;)) missään nimessä tehdä.

Mutta näkisin että telavehkeillä varustettu tiedustelukomppania olisi aika äkkiä vaikeuksissa jos sen pitäisi pysyä pyörien päälle nostetun prikaatin perässä tai peräti sen kuuluisan askeleen edellä. Eli jos prikaatin pääosat on varustettu vekottimella X niin tiedusteluosien pitää käytännössä olla kans - jos ei nopeampaa värkkiä löydy. Hilux olisi varmaan hivenen nopeampi ja TiedK:lla on kyllä muutama maasturi, mutta niillä on ikävä töräyttää esim. sirotemiinaan. Ja 180-sarjan vaunu menee kyllä osaavan kuskin kieputtamana semmoisista paikoista mihin melkein mikä tahansa maasturi jää kiinni. 203 on sitten liian raskas, siitä en koskaan tykännytkään.

Pasissa on hyvää hyvä operatiivinen ja kohtalainen maastoliikkuvuus, miinoilta, sirpaleilta ja käsiaseilta suojaava panssarointi ja se, että tiedustelupartion pitkäaikaiseenkin elämiseen tarvitsemat kamat saadaan aika jouhevasti mahdutettua kyytiin: ei tarvitse odotella toista kiesiä varusteille.

Et selvästi ole tarpeeksi pasitellut :). Ei oo ollu edes härkävaunussa yhtä makoisat olot kuin pannussa kun keskikäytävän täyttää esim. repuilla ym kamalla ja lyö päälle makuualustan. Kerran nukuin koko kahdeksan tunnin siirtymän, jokusen sata kilometriä. Oli virkeä olo lähteä partioon siitä sitten.

Olen pasitellut tarpeeksi, itse viihdyin maastossa kaukana koko vehkeestä.
Itsekin liikkeessä nukkunut moottorin päälläkin väsyneenä mutta metsässä en nukkunut edes teltassa vaan aina kuusen juurella.
 
Tällaisilla tiedustelijoiden pitäisi liikkua, vapauttaisi Paseja muille.

31227281.jpg
 
Niin, ainakin Puman ja CV;n pää-aseistus on sama kaliperia. Ja Puuman paremmasta (?) panssaroinnista ei ehkä ole niin paljon hyötyä täällä? Parempaa hyötyä CV;n keveydestä kun täällä on sitä suomaastoakin jonkun verran.
 
Niin, ainakin Puman ja CV;n pää-aseistus on sama kaliperia. Ja Puuman paremmasta (?) panssaroinnista ei ehkä ole niin paljon hyötyä täällä? Parempaa hyötyä CV;n keveydestä kun täällä on sitä suomaastoakin jonkun verran.

Ja sillä on arvonsa, että saa vietyä 33% enemmän jalkaväkipopulaa metsässä käytävään taisteluun.
 
Ehdottomasti. Kyllä 2 miestä/vaunu lisää voi jossain tilanteessa ratkaista tuloksen jopa. Jos on 2 vaunua yhdessä niin on jo 4 miestä enemmän.
 
Ehdottomasti. Kyllä 2 miestä/vaunu lisää voi jossain tilanteessa ratkaista tuloksen jopa. Jos on 2 vaunua yhdessä niin on jo 4 miestä enemmän.

2 miestä auttaa epäilemättä ryhmää jatkamaan tehtävää pitempään tai sitten voidaan mennä 7:n miehen porukalla ja otetaan enemmän kamaa mukaan. Käsittääkseni ruotsalaiset menevät 7 ukon organisaatiolla, kun tilaa tarvitaan kamoille enemmän. Ei siinä sinällään mitään, onhan se kiva kun majoitus välineet tms. kulkevat mukana tai enemmän ammuksia.
 
WP_20150709_15_47_42_Pro.webp

Me ei panssarimiehet jäätiin miettimään mitä nuo ruskeat letkut on.

Vaunu on bemari ykkönen
 
@Iso-Mursu @Isäm Maam Puolustaja
Oikein! Kuvan kolmannessa putkessa oikealta katsoen näkyy aseeseen kiinnitettävä pää, jonka siis teoriassa pitäisi kerätä ruutikaasut pois kiertämästä takatilasta. Käytännössä vaikutus jää hyvin pitkälti siihen, että se estää hylsyjen kimpoilun vierustorien silmään.
 
Kysymys PS-JV:lle. Milloin noita ampuma -kalotteja käytetään? Videoissa on nähty, että kun marssitaan pitempiä matkoja, niin ukot viihtyy vaunun kannella. Jos hyökätään ja ollaan vaunussa ja vaunu liikkuu, niin onko kalotit käytössä (A2)? Pystyykö käyttämään ajon aikana? Miksi länsivaunuissa ei mokomia ole (perstuntuma)?
 
Näin jokamiesluokan ajattelulla nuo ampuma-aukot tuntuu jotenkin "turhilta". Voisiko olla niin että ne tuntuivat 60-luvulla Neuvostoliitossa käytännöllisemmiltä kuin oikeasti ovat? Eipä silti, ainahan sitä on hyvä olla vaihtoehtoisia suunnitelmia erilaisiin tilanteisiin?
 
Kysymys PS-JV:lle. Milloin noita ampuma -kalotteja käytetään? Videoissa on nähty, että kun marssitaan pitempiä matkoja, niin ukot viihtyy vaunun kannella. Jos hyökätään ja ollaan vaunussa ja vaunu liikkuu, niin onko kalotit käytössä (A2)? Pystyykö käyttämään ajon aikana? Miksi länsivaunuissa ei mokomia ole (perstuntuma)?

Alunperin idea oli, että ukot voi ampua vaunun suojista kun hyökätään ydinaseilla ammutun tulivalmistelun läpi 70-luvun Länsi-Saksassa.
 
Sinäänsä parasta Panssarimuseon reissussa oli se että pääsi istumaan Ällitällissä ja AMV:n kyydissä.

Ei oikein 190 cm pitkä keski-ikäinen reservin huoltomies mahtunut toiseen.

Toiseen mahtui ihan hyvin
 
Viimeksi muokattu:
Näin jokamiesluokan ajattelulla nuo ampuma-aukot tuntuu jotenkin "turhilta". Voisiko olla niin että ne tuntuivat 60-luvulla Neuvostoliitossa käytännöllisemmiltä kuin oikeasti ovat? Eipä silti, ainahan sitä on hyvä olla vaihtoehtoisia suunnitelmia erilaisiin tilanteisiin?

Olisihan nuo olleet Suomessakin käyttökelpoisia. Jos meinataan tehdä syvä isku vaikkapa Uralille niin ei siinä auta yhtenään jalkautella :D
 
Mutta oikeastihan nuo ampuma-aukot on ihan turhia. Sisällä olevien kannalta huonoja (ääni, hylsyt, ruutikaasut jne.) ja ulospäin ei kuitenkaan saada mitään vaikutusta kun ei mihinkään osu. Ja mikä on se tilanne jossa oikeasti jouduttaisiin ampumaan sisältä? TRA?
 
Back
Top