Miehistön kuljetus

. Aika erikoinen hankinta hankkia alle parinkymmenen uniikin ajoneuvon kokoelma!

Kyse voi olla myös siitä että nämä saatiin nimellisellä hinnalla jostain svedujen "kanna helvettiin" - ylijäämälaarista, samaan tyyliin kuin ne toistasataa MT-LB:tä jotka maksoivat yhteensä muistaakseni reilut 2 miljoonaa.
 
Se minullakin tuli mieleen ja olisi kieltämättä lähes ainoa järkevä perustelu!
Ei sitä koskaann tiedä mitä meidän kuuluisat kallioluolat ovat syönneet :p

Mutta tosiaan rauhanturvaajien ja erikoisjääkärien ajoneuvojen panssarointiin on alettu selvästi kiinnittää enemmän huomiota viimevuosina sen jälkeen kun suomalaisia haavoittui ja kuoli IED:ssä.
Kuuleman mukaan uudet ajoneuvot ovat myös jo estäneet muutamia omia tappioita.
Tästäsyystä etelä-afrikasta on hankittu edellä mainittuja menopelejä jo melkoinen kasa ja osa taitaa olla jo suomen puolustukseen nakitettuja ajoneuvoja. Tosin kaikissa operaatioissa ei viedä omaa kalustoa vaan saatetaan vuokrata paikanpäältä. En tiedä mikä noiden miina tai IED kestävyys on, mutta voisin veikata että on käsiase/sirpale suojattuja vain joten mielummin varmasti käyttävät paseja tai noita etelä-afrikan kulkupelejä.
 
4500! Siinä on varikot tai legendaariset kalliovarastot pullistelleet.
Toki olihan niillä peijoonisti Tunnaneita yms. hävittäjää.
Silloin on ollut kuin eri planeetalta Suomen ja Ruotsin varusrahat.

Vuoden 1985 vaiheilla Ruotsi oli rakentanut edelliset 40 vuotta puolustustaan ainakin viisinkertaisella budjetilla Suomeen verraten. Sillä rahalla tekee jo kaikenmoista. Ja päästiinhän meilläkin lopulta Nasu-hankintojen myötä jonnekin noin/lähes tuhannen tekan tasolle.
 
Kyse voi olla myös siitä että nämä saatiin nimellisellä hinnalla jostain svedujen "kanna helvettiin" - ylijäämälaarista, samaan tyyliin kuin ne toistasataa MT-LB:tä jotka maksoivat yhteensä muistaakseni reilut 2 miljoonaa.

Ehkä ne tulivat vahingossa samassa kuormassa?
 
@Rannari kun katsoo noita kuvia BV308/309 niin näyttäisi erojen olevan lähinnä ajovalojen sijoitus sekä ilmanvaihto/jäähdytinritilät. PVn esittettelyssä ollut ajoneuvo on selkeästi 308. Ikävä kyllä kovasti näyttää että määrä jää siihen alle 20 kpl. Tietysti jos 309 on tulleet myös niin mahtavaa, mutta taitaa olla toisin. Ruotsin PVn sivut ei tunne 308, mutta 309 löytyy. Tämäkin voisi kertoa 309 jääneen käyttöön.

@BlackFox niinkuin varmaan tiedätkin jo kyseessä RG32M. Kohtuu normaali näky Suomessakin ja hankintamäärä löytyy netistä. Eli vähintään 47 kpl. Käytössä erikoisjoukoilla sekä suojelu ja pioneeri yksiköillä.
 
@Rannari kun katsoo noita kuvia BV308/309 niin näyttäisi erojen olevan lähinnä ajovalojen sijoitus sekä ilmanvaihto/jäähdytinritilät. PVn esittettelyssä ollut ajoneuvo on selkeästi 308. Ikävä kyllä kovasti näyttää että määrä jää siihen alle 20 kpl. Tietysti jos 309 on tulleet myös niin mahtavaa, mutta taitaa olla toisin. Ruotsin PVn sivut ei tunne 308, mutta 309 löytyy. Tämäkin voisi kertoa 309 jääneen käyttöön.

Näin se taitaa olla kun asiaa isommalta ruudulta katselee. Tuo voi selittää myös uutisoinnin puutteen. K.o. kalustolla ei ole kotimaan puolustuksen kannalta käytännössä mitään merkitystä. Kun esittelyprujussakin mainittiin suojattujen tekojen sisältyvän 400kpl kokonaismäärään niin aika ahtaassa raossa ollaan siltäkin pohjalta. Unohdetaan siis nämä ja jatketaan lasikuidun suojissa.
 
Näin se taitaa olla kun asiaa isommalta ruudulta katselee. Tuo voi selittää myös uutisoinnin puutteen. K.o. kalustolla ei ole kotimaan puolustuksen kannalta käytännössä mitään merkitystä. Kun esittelyprujussakin mainittiin suojattujen tekojen sisältyvän 400kpl kokonaismäärään niin aika ahtaassa raossa ollaan siltäkin pohjalta. Unohdetaan siis nämä ja jatketaan lasikuidun suojissa.

No ei se välttämättä tuota KV-touhua varten silti ole. Laitteet ovat vanhoja, niissä ei ole mikään merkittävä panssarointi, miinasuojaa ei varmaan ollenkaan joten ei olisi kyllä ensimmäinen ajoneuvo jonka ulkomaille lähettäisin. Toki onhan niitä NASUjakin ollut ulkomailla (TSAD).
 
@Rannari kun katsoo noita kuvia BV308/309 niin näyttäisi erojen olevan lähinnä ajovalojen sijoitus sekä ilmanvaihto/jäähdytinritilät. PVn esittettelyssä ollut ajoneuvo on selkeästi 308. Ikävä kyllä kovasti näyttää että määrä jää siihen alle 20 kpl. Tietysti jos 309 on tulleet myös niin mahtavaa, mutta taitaa olla toisin. Ruotsin PVn sivut ei tunne 308, mutta 309 löytyy. Tämäkin voisi kertoa 309 jääneen käyttöön.

@BlackFox niinkuin varmaan tiedätkin jo kyseessä RG32M. Kohtuu normaali näky Suomessakin ja hankintamäärä löytyy netistä. Eli vähintään 47 kpl. Käytössä erikoisjoukoilla sekä suojelu ja pioneeri yksiköillä.
Ja porin prikaatin valmiusjoukoilla "erikoisjoukot", jostain olin lukeneeni että saattaisi olla jo 97kpl.
Tuota määrä en itsekkään tarkaan tiedä että paljon niitä lopulta on. Hyväksi havaittu laitos kuulemma.
 
No ei se välttämättä tuota KV-touhua varten silti ole. Laitteet ovat vanhoja, niissä ei ole mikään merkittävä panssarointi, miinasuojaa ei varmaan ollenkaan joten ei olisi kyllä ensimmäinen ajoneuvo jonka ulkomaille lähettäisin. Toki onhan niitä NASUjakin ollut ulkomailla (TSAD).

Teka on ainoita länsimaisia vaihtoehtoja jos halutaan todella hyvää maastoliikkuvuutta. Ja vähäinenkin suoja on parempi kuin ei mitään joten kyllä tuolle voisi hyvinkin kooveekäyttöä löytyä. Se taas ei sinällään tarkoita mitään. Jossain on joka tapauksessa jääkärikomppanian verran porukkaa jolla on nyt hitusen aiempaa parempi sirpalesuojaus ajoneuvoissaan. Pieni askel eteenpäin sekin ihan siitä riippumatta missä maassa he palvelevat. Hankkeen kustannukset lienevät olleet lähinnä olemattomat. Naapuri oli vain tyytyväinen kun sai tavaran pois nurkista lojumasta.
 
97 on kyllä jo sellainen luku että maanpetturuudesta tuollaisista päättävät pitäisi tuomita. Varmoja ilmeisesti on tuo 47 kpl sen lisäksi netissä on muistaakseni mainittu 23 kpl tilaus, mutta ajanjakso ja toimitukset tuntuvat sotkeutuneen samaan ajanjaksoon sopivan 25 (?) kpl tilaukseen. Toki kehälavetteja on tullut enemmän kuin tuo 47 kpl, joten...
 
97 on kyllä jo sellainen luku että maanpetturuudesta tuollaisista päättävät pitäisi tuomita. Varmoja ilmeisesti on tuo 47 kpl sen lisäksi netissä on muistaakseni mainittu 23 kpl tilaus, mutta ajanjakso ja toimitukset tuntuvat sotkeutuneen samaan ajanjaksoon sopivan 25 (?) kpl tilaukseen. Toki kehälavetteja on tullut enemmän kuin tuo 47 kpl, joten...

Pahoittelen Wikin lainaamista mutta siellä annettiin Suomelle RG32/M-määräksi 74kpl.
 
97 on kyllä jo sellainen luku että maanpetturuudesta tuollaisista päättävät pitäisi tuomita. Varmoja ilmeisesti on tuo 47 kpl sen lisäksi netissä on muistaakseni mainittu 23 kpl tilaus, mutta ajanjakso ja toimitukset tuntuvat sotkeutuneen samaan ajanjaksoon sopivan 25 (?) kpl tilaukseen. Toki kehälavetteja on tullut enemmän kuin tuo 47 kpl, joten...
En ole nähnyt sellaista määrää suomessa noita ajoneuvoja mitkä viittaisi noin isoon määrään mutta en tiedä paljon niitä tarkalleen on ulkomailla. Veikkaan kuitenkin että niitä on hankittu enemmän kuin tuo 47kpl nykyään kaikenkaikkiaan.
 
Pahoittelen Wikin lainaamista mutta siellä annettiin Suomelle RG32/M-määräksi 74kpl.

Ei wikipedian lainaaminen ole mitenkään kiellettyä. Sisältö ratkaisee.

Jälkimmäinen lähde tuolla kertoo kolmesta tilauksesta 26 (vuonna 2010)+23+25=74 kpl.

Varmoja tilauksia mitkä netistä löytyy ajankohtineen ja hintoineen on seuraavat. Ensimmäinen tilaus oli 6 kpl, toinen 16 kpl (vuonna 2010) ja kolmas 25 kpl. Näiden lisäksi usealla sivulla mainitaan myös 2011 vuodelle 23 kpl, tälle en ole löytänyt muita tietoja.
 
Ei wikipedian lainaaminen ole mitenkään kiellettyä. Sisältö ratkaisee.

Jälkimmäinen lähde tuolla kertoo kolmesta tilauksesta 26 (vuonna 2010)+23+25=74 kpl.

Varmoja tilauksia mitkä netistä löytyy ajankohtineen ja hintoineen on seuraavat. Ensimmäinen tilaus oli 6 kpl, toinen 16 kpl (vuonna 2010) ja kolmas 25 kpl. Näiden lisäksi usealla sivulla mainitaan myös 2011 vuodelle 23 kpl, tälle en ole löytänyt muita tietoja.

Uusimmassa Suomen Sotilas lehdessä (3/2015) on muuten RG32M:n tyyppiesittely ja koeajo (alk. s. 79).

Artikkelissa mainitaan julkisiin lähteisiin perustuen Suomessa olevan 74 kpl kyseistä "taktista partioajoneuvoa". Puolustusvoimat ei vastannut selkokielellä lehden esittämään tiedusteluun RG32M:n kokonaismäärästä - niitä on "useita kymmeniä". Tietty epävarmuus tekijä jätettiin julkisten lähteiden 74 kappaleeseen.

vlad.
 
Jep, RG32M:hän oli myös näyttävästi esillä lippujuhlapäivän paraatissa Oulussa kesäkuussa. Saattaisikohan vielä löytyä videota YLE Areenasta tai juutuubista?

Siitäkin päätellen niillä on kotimaan(kin) toimintaan liittyvä tehtävä ainakin mietittynä vaikkakin tosiasiallinen käyttökohde lienee ylivoimaisesti suurimmalla osalla nykyisistä ko. ajoneuvoista jossain kuumemmassa (pun intended) paikassa.
 
RG32M kalustoa on ollut esillä myös porilaisten euroopan reissukuvissa. Ihan kiitettäviä määriä.

Voisi melkein kuvitella että porilaisten tiedusteluosat voisivat sodan syttyessä olla varustettuna moisilla.

Mentäisiin kärjessä ja vältettäisiin vastustajaan törmämistä. Etsitään paikka sivustasta ja Spiket pois kyydistä aiheuttamaan tuhoa
 
Artikkelissa mainitaan julkisiin lähteisiin perustuen Suomessa olevan 74 kpl kyseistä "taktista partioajoneuvoa". Puolustusvoimat ei vastannut selkokielellä lehden esittämään tiedusteluun RG32M:n kokonaismäärästä - niitä on "useita kymmeniä". Tietty epävarmuus tekijä jätettiin julkisten lähteiden 74 kappaleeseen.

2012 BAE uutisoi että sen vuoden tilauksen myötä Suomeen toimitettujen ajoneuvojen määrä on yhteensä tuo 74 kpl, tilaus toimitettuna kesällä 2013.

BV308 saattaisi myös mennä rannareiden valmiuskäyttöön, useammalla maalla näyttäisi olevan maihinnousukäytössä vastaavia.
 
Uusimmassa Suomen Sotilas lehdessä (3/2015) on muuten RG32M:n tyyppiesittely ja koeajo (alk. s. 79).

Artikkelissa mainitaan julkisiin lähteisiin perustuen Suomessa olevan 74 kpl kyseistä "taktista partioajoneuvoa". Puolustusvoimat ei vastannut selkokielellä lehden esittämään tiedusteluun RG32M:n kokonaismäärästä - niitä on "useita kymmeniä". Tietty epävarmuus tekijä jätettiin julkisten lähteiden 74 kappaleeseen.

vlad.

2012 BAE uutisoi että sen vuoden tilauksen myötä Suomeen toimitettujen ajoneuvojen määrä on yhteensä tuo 74 kpl, tilaus toimitettuna kesällä 2013.

BV308 saattaisi myös mennä rannareiden valmiuskäyttöön, useammalla maalla näyttäisi olevan maihinnousukäytössä vastaavia.

Olisiko mahdollisesti kyseessä sama lähde, joka ei anna riitävää varmuutta. Nyt tarvitaan jotain tarkempaa tietoa.


Edelleen varmoja ovat:
1. 6 kpl tilaus 2004, toimitus 2006 (Lähde: SIPRI, tämä on varmaa tietoa vaikka itse en SIPRIstä perusta)
2. 16 kpl (+7 kpl optio) tilaus 2010, toimitus 15 kpl 2010 ja 1 kpl 2011 (Lähde: http://www.deagel.com/news/Finland-Orders-16-RG-32M-Armored-Vehicles_n000007337.aspx)
3. 25 kpl tilaus 2012 (Lähde: http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...kii-15-miljoonalla-panssariajoneuvoja/1875066)

Näistä tulee siis 47 kpl varmoja, jos tuon yhden tilauksen optio toteutunut niin määrä 54 kpl tai mahdollisesti option lisäksi hankittu 3 lisää jolloin 2010 vuoden hankinnat nousisi 26 kpl (tämä Army Technology lähde ja sama siis jossa tuo 74 kpl tulee esiin) eli yhteensä 57 kpl

Tämän lisäksi pyörii tuo 23 kpl tilaus vuodelle 2011, mutta tästä en löytänyt yksittäistä uutisointia joka sen vahvistaisi. Lisäksi löytyy vielä tällainen joka tuo vielä yhden juonteen laskelmiin Army Guide. Lisää epämääräisyyttä ja erilaisia lukuja.

Jos nyt lasketaan vielä tuo 23 kpl mukaan kokonaismääräksi tulee 80 kpl. Arvailuja voi jatkaa myös niiden kehälavettien osalta, joiden hankintamäärä menee reilusti tuon 47 kpl yli ja optioneen jopa lähemmäs tuota @BlackFox kertomaa. Käytetäänkö sitä muulla kuin RG-32ssa?
 
Paljos sitä uutta kehälavettia on hankittu? Siis noin about määrällisesti.
Siitä oli jokin uutinen parivuotta sitten.

Tuo RG32 luku on ns aika positiivinen. Voihan se pitää paikkansa mutta veikkaisin että ei ihan 97kpl ole.
Enemmän kuitenkin kuin tuo 47. Kyllä uskon vahvasti että RG32 on kaavailtu tehtäviä ihan suomessakin kasvavin määrin.
Monissa harjoituksissa noita nähnyt. Hiljakseen hankitaan lisää.

Edit. Pv sivuillakin itseasiassa lukee että tehtävät ovat kiirsinhallinta ja miehistönkuljetus

 
Viimeksi muokattu:
Olisiko mahdollisesti kyseessä sama lähde, joka ei anna riitävää varmuutta. Nyt tarvitaan jotain tarkempaa tietoa.

Suomen Sotilas ei nimeä "julkisia lähteitä", joten siihen on vaikea ottaa kantaa. Ajoneuvoa käsittelevässä tyyppiesittelyssä nousee kahdessa kohdin esille kappalemäärä 74, alla suora lainaus toisesta kohdasta, ja toisessa kohdassa on puolustusvoimien antamana vastauksena kappalemäärään "useita kymmeniä".

"Versio joka lähtöön

RG32M:n kehitys alkoi vuonna 2001 aikaisemman RG32 Scout -panssariajoneuvon pohjalta ja ensimmäiset luovutukset tehtaalta tilaajalle tehtiin vuonna 2003. RG32M:n tarkkaa valmistusmäärää tehdas ei Suomen Sotilaalle kyselyistä huolimatta kertonut, kuten ei käyttäjiäkään. Valmistusmäärä on sen ilmoituksen mukaan yli 450 ajoneuvoa. Suuri käyttäjämaa on Ruotsi, joka on vuodesta 2005 alkaen ostanut näitä panssariajoneuvoja ainakin 260. Suomessajulkiset lähteet ilmoittavat meillä olevan 74 RG32M-ajoneuvoa, mutta emme saaneet Puolustusvoimilta vahvistusta lukumäärästä. Pienempiä määriä on muun muassa Irlannilla, jolla on 27 ajoneuvoa. ...
". (Suomen Sotilas 3/2015 s. 81).

Artikkelinkin perusteella pääasiallisin käyttötarkoitus (tarve) on kriisinhallinnassa, jossa on ollut selkeä tämänluokan ajoneuvon puute, mikä on ilmennyt etenkin vaativimmissa tehtävissä Afganistanissa (esim. panssaroitu Mercedes-Benz G300 ei ole pystynyt täyttämään näitä vaatimuksia).

vlad.
 
Back
Top