Huhta
Greatest Leader
Muutama sivu aiemmin keskusteltiin siitä, mitä mallia Ruotsista tulleet (tulevat?) panssaroidut telakuorma-autot ovat. Minä haluaisin huomauttaa tässä välissä, että ruotsalaiset ovat periaatteessa voineet poistaa isommankin erän panssaroituja telakuorma-autoja. Ruotsi kun on tilannut yli 100 uutta BV410 telakuorma-autoa joitakin vuosia sitten. En pitäisi mahdottomana, ammattiarmeijan pieni miesmäärä huomioiden, että heillä ei ole tavoitteenakaan varustaa kovin isoja sodanajan joukkoja. Tällöin vanhat telakuorma-autot ovat hyvinkin voineet löytää tiensä Suomeen.
Pidän kummallisena useiden kirjoittajien halua sijoittaa nuo ajoneuvot taisteluosastoihin. Minä sijoittaisin kummassakin tapauksessa telakuorma-autot Kainuun prikaatiin, valmiusyhtymään. Pienemmän erän käyttäisin prikaatin tiedustelukomppanian kehittämiseen, mutta koko lastin tullessa pyrkisin varustamaan panssaroiduilla telakuorma-autoilla prikaatiin lisäksi "keihäänkärkipataljoonan".
Ruotsilla on ilmeisesti ollut Bv308-tekoja 20 kpl ja Bv309:a oli 93 kpl. Mille joukoille jakaisit nämä tekat, jos a) pv:llä on ainoastaan 20 kpl Bv308:a tai b) jos pv:llä olisi kaikki 113 panssari-tekaa?
Pidän kummallisena useiden kirjoittajien halua sijoittaa nuo ajoneuvot taisteluosastoihin. Minä sijoittaisin kummassakin tapauksessa telakuorma-autot Kainuun prikaatiin, valmiusyhtymään. Pienemmän erän käyttäisin prikaatin tiedustelukomppanian kehittämiseen, mutta koko lastin tullessa pyrkisin varustamaan panssaroiduilla telakuorma-autoilla prikaatiin lisäksi "keihäänkärkipataljoonan".