Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ampumakalotit ovat yhden aikakauden ajatus. Ajateltiin rynnäkövaunun jalkaväen voivan osallistua taisteluun. Idea oli siis edetä kaikki aseet tulittaen, mutta kuten jo todettiin ei osuminen perustu muuhun kuin tuuriin.
Amerikkalaiset kehittivät jopa tuota varten oman aseen.
http://2.bp.blogspot.com/-QBfJk78x1ok/VUWceyDdJBI/AAAAAAABLPU/gSlAQw7e5EE/s1600/viewFile.jpg
http://xbradtc.files.wordpress.com/2011/01/381portg_thumb.jpg?w=644&h=287

Ampumakalotti on kuitenkin kallis osa joka heikentää panssarointia. Siksi siitä on luovuttu monessa konseptissa, mm. CV90;ssä.
 
Kuten tuossa edellä jo mainittiin, ampumakalotit oli tarkoitettu pääsääntöisesti taisteluun saastuneella alueella. Bemarin ampumakaloteista voi jopa periaatteessa osua johonkin, koska ase on hyvin tuettu jos vertaa esimerkiksi Pasin pelkkiin aukkoihin. Ylipäätään tulenkäyttö ei kuitenkaan ollut "one shot one kill" -tyylistä snipuilua, vaan lamauttavaa tulenkäyttöä, jolla pidettiin vihollisen päät matalana niin kauan, että joku muu joukko sai ne lahdattua. Panssarointi on kalottien kohdalla heikompi ja kalotit estävät panssaroinnin lisäämisen. 1960-luvulla panssarointia ei kuitenkaan pidetty niin tarpeellisena, koska oletettiin käytössä olevien onteloammusten läpäisevän kuitenkin kaiken. Nykyvaunuissa ampumakaloteista on pääsääntöisesti luovuttu, koska edut eivät vastaa haittoja. Paremmat sensorit ja sisältä ohjattavat kakkosaseet hoitavat homman.
 
Näin tänään Turussa tumman beigen värisen Patria AMV:n kuljetettavana kuljetusauton lavalla. Olen aika varma tunnistuksesta, mutten ihan täysin sillä näin sen vasta kun meni ohi. Mitä sellainen AMV tekee Turussa?
 
Näin tänään Turussa tumman beigen värisen Patria AMV:n kuljetettavana kuljetusauton lavalla. Olen aika varma tunnistuksesta, mutten ihan täysin sillä näin sen vasta kun meni ohi. Mitä sellainen AMV tekee Turussa?

Menossa satamaan?
 
Voipi olla että E-afrikalla on kiinnostusta noihin hyvän miinasuojauksen vuoksi. Voi olla ns. "esittelykappale".
 
Ilmeisesti 2013 Patria ja Denel Land Systems on sopineet tuotannosta. 16 ekaa kappaletta valmistetaan (valmistettiin?) Suomessa Patrian toimesta ja loput E-Afrikassa. Tiedä sitten, arvailuahan tämä on.
 
Patrialla on asiakkaita monessa maassa, sen lisäksi on erilaisia myynninedistämis tapahtumia joihin vaunuja kuskataan. Muutenkin jos vaunu on menossa satamaanpäin niin ei kannata ihmetellä. Jos niitä tulee vihreänä tai maastokuvioituna toiseen suuntaan iso määrä niin silloin tilanne onkin jo toinen.
 
Ilmeisesti 2013 Patria ja Denel Land Systems on sopineet tuotannosta. 16 ekaa kappaletta valmistetaan (valmistettiin?) Suomessa Patrian toimesta ja loput E-Afrikassa. Tiedä sitten, arvailuahan tämä on.

Kyllähän tuollaisesta toimituksesta tosiaan tiedotettiin.
 
Lähdin eilen Helsinki-Vantaalta pohjoista kohti ja Tuusulantiellä tuli siviiliauton kyydissä vastaan erikoisen näköinen Nasu. Ikkunat olivat todella pienet ja koko nuppi oli sitä myöten tavallista järeämmän näköinen. Takavaunussa oli pelkkä lava ilman laitoja. Onko Nasusta olemassa joku paremmin suojattu versio vai mikä tuo mahtoi olla?

Ehkä se olisi uuden salaisen aseen eli panssaroidun tiedustelunasun proto :D Noita panssaroituja tekoja mallia BV308 tuli nyt sitte vissiin n kappaletta tekahankintojen mukana. Mikähän noiden lukumäärä ja sijoitus lie?

Ehkä pasistakin saisi tiedusteluversion aikaiseksi, tehdään avolava ja siirretään nekin pellit eteen. Britit tätä ovat näemmä pohtineetkin jo:

498498b48c9ace3b6eab27982d7c22f1.jpg
 
Ruotsilla on ilmeisesti ollut Bv308-tekoja 20 kpl ja Bv309:a oli 93 kpl. Mille joukoille jakaisit nämä tekat, jos a) pv:llä on ainoastaan 20 kpl Bv308:a tai b) jos pv:llä olisi kaikki 113 panssari-tekaa?
 
Ruotsilla on ilmeisesti ollut Bv308-tekoja 20 kpl ja Bv309:a oli 93 kpl. Mille joukoille jakaisit nämä tekat, jos a) pv:llä on ainoastaan 20 kpl Bv308:a tai b) jos pv:llä olisi kaikki 113 panssari-tekaa?

Minä varustaisin niillä niin monta teka-tst-osastojen iskuportaan jääkärikomppaniaa kuin mihin määrä antaa mahdollisuudet.

Harkitsin että voisiko niillä varustaa teka-tstosastojen pstohjus- ja itohjusjoukkueita, mutta päätin sitten että turhaa antaa A2 keltaiselle noin selvää merkkiä jonka pohjalta voi suoraan nähdä lennokki- tai satelliittikuvasta missä tst-osaston pst- tai it- voima menee.
 
Toivottavasti meille on hankittu myös mallia 309. 308-versioita on koko maailmassa vain 19kpl ja niistäkin on osa muita kuin miehistönkuljetukseen tarkoitettuja.

Tällaisen sivun löysin jossa asiaa on avattu hiukan tarkemmin.

Tuon perusteella voisi päätellä ikkunattoman takavaunun viittaavan malliin 309 ja näytöksessä oli ikkunaton teka.

Samoin tuo lähde vahvistaa sen vanhan tiedon jonka mukaan Ruotsi olisi aikanaan hankkinut 4500 BV206-mallia. Toinen lähde antoi saman lukeman ja mainitsi Suomen hankkineen niitä aikanaan 180kpl.

Jos meillä on ainoastaan 308 niin varusteisiin niillä yhden komppanian. Siinä se sitten olisikin.
 
Samoin tuo lähde vahvistaa sen vanhan tiedon jonka mukaan Ruotsi olisi aikanaan hankkinut 4500 BV206-mallia. Toinen lähde antoi saman lukeman ja mainitsi Suomen hankkineen niitä aikanaan 180kpl.
4500! Siinä on varikot tai legendaariset kalliovarastot pullistelleet.
Toki olihan niillä peijoonisti Tunnaneita yms. hävittäjää.
Silloin on ollut kuin eri planeetalta Suomen ja Ruotsin varusrahat.
 
Määrää ei ole vahvistettu, hyshys käsittääkseni. Osa suomessa ja osa ulkomailla. Tältäpäivältä kuva, osa on tutussa tummanvihreässä kuosissa suomessa.
hiljakseen hankittu lisää viimevuosina
pahoittelen että näkyy vain keula

Edit: ei en tarkoita Hiluxia :D Ennekun kun kukaan näsäviisas kerkeää huomauttamaan
2015-08-08 23.01.07.webp
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti meille on hankittu myös mallia 309. 308-versioita on koko maailmassa vain 19kpl ja niistäkin on osa muita kuin miehistönkuljetukseen tarkoitettuja.

Tällaisen sivun löysin jossa asiaa on avattu hiukan tarkemmin.

Tuon perusteella voisi päätellä ikkunattoman takavaunun viittaavan malliin 309 ja näytöksessä oli ikkunaton teka.

Samoin tuo lähde vahvistaa sen vanhan tiedon jonka mukaan Ruotsi olisi aikanaan hankkinut 4500 BV206-mallia. Toinen lähde antoi saman lukeman ja mainitsi Suomen hankkineen niitä aikanaan 180kpl.

Jos meillä on ainoastaan 308 niin varusteisiin niillä yhden komppanian. Siinä se sitten olisikin.
Tämä olikin hyvä sivusto! Sivun tietojen perusteella Bv308:a on ollut neljää eri versiota (miehistönkuljetus, logistiikka, sairaankuljetus, johto). Ajoneuvoista kaksi rakennetiin Bv309-prototyypeiksi, joten varsinaisia Bv308:a jäi jäljelle ainoastaan 17 kpl - neljänä eri versiona! Bv308:t on rakennettu 1993 ja Bv309:t 2000-luvun alkuvuosina. Alan epäillä, että Suomeen on hankittu ainoastaan nämä parisenkymmentä Bv308:a. Esimerkiksi Pv:n kalvomateriaalissa puhutaan pelkästään Bv308:sta ja ilmoitetut mitat täsmaavät Bv308:n kanssa. Niillä ei tosiaan saa varusteltua kuin yhden komppanian. Aika erikoinen hankinta hankkia alle parinkymmenen uniikin ajoneuvon kokoelma!
 
Tämä olikin hyvä sivusto! Sivun tietojen perusteella Bv308:a on ollut neljää eri versiota (miehistönkuljetus, logistiikka, sairaankuljetus, johto). Ajoneuvoista kaksi rakennetiin Bv309-prototyypeiksi, joten varsinaisia Bv308:a jäi jäljelle ainoastaan 17 kpl - neljänä eri versiona! Bv308:t on rakennettu 1993 ja Bv309:t 2000-luun alkuvuosina. Alan epäillä, että Suomeen on hankittu ainoastaan nämä parisenkymmentä Bv308:a. Esimerkiksi Pv:n kalvomateriaalissa puhutaan pelkästään Bv308:sta ja ilmoitetut mitat täsmaavät Bv308:n kanssa. Niillä ei tosiaan saa varusteltua kuin yhden komppanian. Aika erikoinen hankinta hankkia alle parinkymmenen uniikin ajoneuvon kokoelma!

Paitsi jos noita oikeasti tarvitaan ulkomailla?
 
Back
Top