Miehistön kuljetus

Itse olen päässyt vertailemaan vain Pasia ja Tekaa, Teka mahdollistaa joustavamman toiminnan, Pasi voi olla kuin "pallo jalassa" ja määrää toimintaa kaavamaisempaan suuntaan.
Siis riippuu täysin joukosta ja tehtävästä mutta oma käsitys uudesta taistelusta on sellainen että Tekaan kallistun, käsitykseni voi olla väärä.
 
Itse olen päässyt vertailemaan vain Pasia ja Tekaa, Teka mahdollistaa joustavamman toiminnan, Pasi voi olla kuin "pallo jalassa" ja määrää toimintaa kaavamaisempaan suuntaan.
Siis riippuu täysin joukosta ja tehtävästä mutta oma käsitys uudesta taistelusta on sellainen että Tekaan kallistun, käsitykseni voi olla väärä.
Minusta puolestaan tuli Pasi-uskovainen jo kultaisina nuoruusvuosina 1980-luvun lopulla, kun silloinen UUDJP oli juuri saanut ensimmäiset Pasinsa ja nuori alokas aloitteli sotilasuraansa...

Pasin edut korostuvat juuri täällä Kehä III:n sisäpuolella. Rauhan aikana Pasi soljuu muun liikenteen mukana ilman mitään ihmeellisyyksiä ja 80-100 km/h marssinopeus on helposti ylläpidettävissä. Ajoneuvolla on nopeaa siirtää joukkoja vaikka 100 km päähän, jos tarve ja maastoliikkuvuus riittää siihen, että tuhoutuneen tien kohdan voi oikaista maaston kautta. Kokokaan ei ole niin massiivinen kuin vaikkapa AMV:llä.

EDIT: En varmaan paljasta suuria sotasalaisuuksia, kun kerron esimerkin yhdestä pääkaupunkiseudulla toteutetusta harjoituksesta. Pääsimme reserviläisvoimin suunnittelemaan komppaniaparin vastahyökkäyksen teollisuusalueelle. Harjoituksessa 2 JK:ta hyökkäsi rinnakkain yhdelle pääkaupunkiseudulla olevalle teollisuusalueelle kahden alueelle johtavan tien suuntaisesti. Lähtöalue sijaitsi noin 15 km päässä. Lähtöalueelta parisenkymmentä Pasia ajoi muun liikenteen seassa lähtöasemaan, jossa joukko jalkautettiin ja hyökkäys aloitettiin. Homma sujui kuin Strömsössä ja hyökkäyksen nopeus oli hurja! Ja oli hienoa seurata lähtöasemassa itse suunniteltua hyökkäystä, kun joukot menivät juuri niin kuin kartalla oli kuvattu!... :)
 
Viimeksi muokattu:
Minusta puolestaan tuli Pasi-uskovainen jo kultaisina nuoruusvuosina 1980-luvun lopulla, kun silloinen UUDJP oli juuri saanut ensimmäiset Pasinsa ja nuori alokas aloitteli sotilasuraansa...

Pasin edut korostuvat juuri täällä Kehä III:n sisäpuolella. Rauhan aikana Pasi soljuu muun liikenteen mukana ilman mitään ihmeellisyyksiä ja 80-100 km/h marssinopeus on helposti ylläpidettävissä. Ajoneuvolla on nopeaa siirtää joukkoja vaikka 100 km päähän, jos tarve ja maastoliikkuvuus riittää siihen, että tuhoutuneen tien kohdan voi oikaista maaston kautta. Kokokaan ei ole niin massiivinen kuin vaikkapa AMV:llä.

EDIT: En varmaan paljasta suuria sotasalaisuuksia, kun kerron esimerkin yhdestä pääkaupunkiseudulla toteutetusta harjoituksesta. Pääsimme reserviläisvoimin suunnittelemaan komppaniaparin vastahyökkäyksen teollisuusalueelle. Harjoituksessa 2 JK:ta hyökkäsi rinnakkain yhdelle pääkaupunkiseudulla olevalle teollisuusalueelle kahden alueelle johtavan tien suuntaisesti. Lähtöalue sijaitsi noin 15 km päässä. Lähtöalueelta parisenkymmentä Pasia ajoi muun liikenteen seassa lähtöasemaan, jossa joukko jalkautettiin ja hyökkäys aloitettiin. Homma sujui kuin Strömsössä ja hyökkäyksen nopeus oli hurja! Ja oli hienoa seurata lähtöasemassa itse suunniteltua hyökkäystä, kun joukot menivät juuri niin kuin kartalla oli kuvattu!... :)

Itse ottaisin Pasit sieltä pois ja antaisin tilalle jotain MRAP kalustoa. :D
Ylipäänsä en usko skenaarioihin joissa Helsingissä taistellaan muita kuin erikoisjoukkoja vastaan.
Pääkaupunkiseudun lähelläkin on kyllä korpea ja suota jonne itse jouduimme Pasi kalustolla, Tekalla olisi ollut sielläkin töitä, niillä liikkuen olisi lyönyt helposti vihollisen joka myös liikkui Paseilla.


Itse kun on tullut seurattua puskista vastustajan toimintaa niin usein nähnyt heikot kohdat jonne pitäisi iskeä mutta kalusto ei salli.
 
Olkoon tämä viimeinen kerta omaltaosaltani, mutta voin ihan asian selventämiseksi kertoa suuntaa-antavan esimerkin niille jotka eivät asiaa tunne:

Olet siis A2 KELTAISEN joukoissa ja olet psv- ja rpsv:llä kalustolla varustetun mekanisoidun prikaatin mukana etenemässä kohti suomalaisten linjoja. Tykistö tukee ja ilmavoimat pörrää ja juna kulkee....
Eräällä jumalanhylkäämällä kantatiellä kaakkois-suomessa etummainen tankki lähtee yllättäen kiertoradalle poks!, vaikka oletettuun vihollisasemaan on matkaa 20 km.
No, kolonna tietty seis ja hop! takana lähtee toinen vaunu ilmaan ja sitten.....

Iltasatu loppuu tähän etten mene vahingossa yksityiskohtiin. Mutta kuvittele jos sama asia toistuu 10-15 km välein erinäisillä tiepätkillä ilman varoitusta. Joka kerralla menee 1-2 vaunua tai mka:ta ja tappioita tulee jatkuvasti 4+ miestä kaatuneina ja loppu haavoittuneina. Vastapuolesta tai sen tappioista ei havaintoa (ei vaikka niitä tulisi), jokakerta romut pitää raivata tieltä, miinojenraivaus käyntiin (varmuuden vuoksi), haavoittuneet evakuoida(koska itävihollinenkaan ei ole robotti), pyytää ilmatukea jne. Ja kaikki tämä muutaman hassun erkin takia. Viivytys on melkoinen, tappioita tulee tasaisesti ja moraali sitä myöten heikkenee. Kaikki tämä ennenkuin vihulainen saapuu edes paikallisjoukkojen puolustusalueelle, jossa varsinainen show alkaa.

Heräsitkö unesta tässä vaiheessa:eek:

Onneksi A:lla kakkoseen ei ole resursseja tiedusteluun ja vastasissi toimintaan:p

10km 2 vaunua ja 4-10 solttua tappioina=100km 20 vaunua ja 100 kaatunutta. 200km 40 vaunua ja 200 kaatunutta. A2 hyppii riemusta. Ja vodkapullot korkataan esikunnissa:salut:
 
Viimeksi muokattu:
Ei välttämättä olisi ollenkaan huonompi idea muodostaa joillekin etelän joukoille teka-kuljetuskomppanioita kuten myös niille pohjoisemman alueen joukoille, joilla pääkalustona on Valtra.

Millä joukolla on pääkalustonaan traktoreita? Jos vastaus on joku muu kuin PR05, MEKTSTOS, MOOTTSTOS, ALTSTOS tai JP (HAJ) niin ei tarvitse vastata.
 
Tuossa hyvä kokoelma hankalimpia maastonkohtia ja vertailua autoihinkin.

Täytyy myöntää että avartui ihan uudenlaiseksi kuva tekan käytöstä. Jotenkin epämääräisesti sen aina pohjoisen lumille mieltänyt. Mutta tuossahan möyritään ihan Nuuksion maisemissa. "Nyt mennään tuosta suon yli että (koppi) heilahtaa!"... ihan mahtava peli! (Ei päästy ikinä näkemäänkään saati kyytiin...)
 
Minulla oli ilo kerran nähdä (en tiedä oliko Bankku vai Nasu) lapin hangilla kertausharjoitukessa. Käyntiääni oli matala ja vielä luminen metsä vaimensi joten muutaman kymmenen metrin päässä kun meni niin oli melkein äänetön.
 
Lähdin eilen Helsinki-Vantaalta pohjoista kohti ja Tuusulantiellä tuli siviiliauton kyydissä vastaan erikoisen näköinen Nasu. Ikkunat olivat todella pienet ja koko nuppi oli sitä myöten tavallista järeämmän näköinen. Takavaunussa oli pelkkä lava ilman laitoja. Onko Nasusta olemassa joku paremmin suojattu versio vai mikä tuo mahtoi olla?
 
Lähdin eilen Helsinki-Vantaalta pohjoista kohti ja Tuusulantiellä tuli siviiliauton kyydissä vastaan erikoisen näköinen Nasu. Ikkunat olivat todella pienet ja koko nuppi oli sitä myöten tavallista järeämmän näköinen. Takavaunussa oli pelkkä lava ilman laitoja. Onko Nasusta olemassa joku paremmin suojattu versio vai mikä tuo mahtoi olla?

Jaa tälläinen vai?
149.jpg


Vai olisiko kyseessä ollut ihan normi BV206:n kuormaversio?

http://www.army-uk.info/equip.php?ID=175
 
Olisiko hyvä kompromissi mudostaa kuljetuskomppanioita Tekoista prikaateihin, silloin ne olisivat aina niille soveltuvassa käytössä.
Tokin nyt kävi ilmi ettei niitä dieseleitä ole enää missään tarjolla.

Mitä niillä sitten kuljetettaisiin? Materiaalin lastaaminen ja purkaminen on mahdottoman epäergonomista, eikä käy yksiin nykyisen vaihtolavalogistiikan kanssa.
 
Mitä niillä sitten kuljetettaisiin? Materiaalin lastaaminen ja purkaminen on mahdottoman epäergonomista, eikä käy yksiin nykyisen vaihtolavalogistiikan kanssa.

Pankusta on muuten joku tehnyt koukkulava versioitakin. Mutta ei se tietenkään kykene kuskaamaan 15t:n konttia.
 
Jaa tälläinen vai?

Vai olisiko kyseessä ollut ihan normi BV206:n kuormaversio?

http://www.army-uk.info/equip.php?ID=175

Ei vaan se oli ihan selvästi Nasu. Nupin muoto sama kuin normimallissa mutta ikkunat paljon pienemmät.

Siis karkeasti niin kuin tämä mutta nupin pinnat sileämmät ja ikkuna-aukot ehkä neljäs- tai viidesosan alkuperäisistä. Ensivaikutelma oli selkeästi sellainen että kyseessä oli panssaroitu ajoneuvo.
 
Itse nasun kuvaajakin pääsyt kuvaan pv arkistoon.
Taitaa kapiainen olla puikoissa
 
Ittekin tämmöisenä pitkän linjan "pasistina" ja jopa ajoluvat sille joskus ajaneena pidän kyseistä vehjettä varsin kelpoisena tänne eteläisemmän Suomen maisemiin. Suot ovat hankalia mutta muuten maastoliikkuvuus riittää aika hyvin esteiden ohittamiseen, ja näillä seuduilla tuota tiestöä kyllä riittää sen verran että lähtöasemiin 1-2 km päähän päästään aina. Eihän niillä tarkoituskaan ole ajella vihollisen ryhmitykseen tai siitä läpi.

Sitten se operatiivinen liikkuvuus on ihan omaa luokkaansa, millään muulla vehkeellä ei samaan pääse. Eikä siitä panssaroinnistakaan haittaa liene, oletettavasti vähentää kovasti ainakin vihulaisen ilmavoimien ja sirotemiinojen tms. aiheuttamia tappioita.

MRAPeihin jne. verrattuna etuna on sekin, että kuljetuskapasiteettia on jonniin verran enemmän. Eli tarpeen vaatiessa esim. koko tiedustelukomppania siirtyy pelkillä orgaanisilla Paseillaan tarvitsematta (välttämättä) kuorma-autoja mihinkään. Plussaa siitäkin, että pannun sisällä pystyy pienillä valmisteluilla koko partio nukkumaan ihan pitkällään :).
 
Ittekin tämmöisenä pitkän linjan "pasistina" ja jopa ajoluvat sille joskus ajaneena pidän kyseistä vehjettä varsin kelpoisena tänne eteläisemmän Suomen maisemiin. Suot ovat hankalia mutta muuten maastoliikkuvuus riittää aika hyvin esteiden ohittamiseen, ja näillä seuduilla tuota tiestöä kyllä riittää sen verran että lähtöasemiin 1-2 km päähän päästään aina. Eihän niillä tarkoituskaan ole ajella vihollisen ryhmitykseen tai siitä läpi.

Sitten se operatiivinen liikkuvuus on ihan omaa luokkaansa, millään muulla vehkeellä ei samaan pääse. Eikä siitä panssaroinnistakaan haittaa liene, oletettavasti vähentää kovasti ainakin vihulaisen ilmavoimien ja sirotemiinojen tms. aiheuttamia tappioita.

MRAPeihin jne. verrattuna etuna on sekin, että kuljetuskapasiteettia on jonniin verran enemmän. Eli tarpeen vaatiessa esim. koko tiedustelukomppania siirtyy pelkillä orgaanisilla Paseillaan tarvitsematta (välttämättä) kuorma-autoja mihinkään. Plussaa siitäkin, että pannun sisällä pystyy pienillä valmisteluilla koko partio nukkumaan ihan pitkällään :).

Tykkäät tiedustella Pasilla?
Minusta se on ihan perseestä, kai esikunnan porukkaa voi kuskata Paseillakin mutta kyllä ryhmille sopisi Tekat tai Hiluxit.
Missä välissä siellä muuten kukaan nukkua haluaa?
 
Ok, käsitin ajatuksesi väärin., mutta eikö joukot kulje omilla ajoneuvoillaan?
Erilliset kuljetuskomppaniat ovat huollon joukkoja.

Kyse olikin prikaatin reservistä silloin kun niille olisi tarvetta, ulkomailla sitä harrastetaan, yleensä kevyelle jalkaväelle jolla ei ole vakituista kalustoa.
Etelässäkin on paikkoja joissa maasto on hankalaa tai tiet voivat olla poikki tai vaarallisia liikkua.
Mutta kävi jo ilmi että Ruotsissa ei ole enään tuhansia meille sopivia tekoja joten turha pohtia asiaa sen enemmän.
 
Back
Top