Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tai jos jatketaan modulaarisuuden tiellä niin sinne voi lisätä Logistiikka ja Pioneeripataljoonasta osia tai koko pataljoonan. Varmaan esikunta ja viestipataljoona on ainakin semmonen, joka prikaatiin kuuluu vaikka sataisi ämmiä.

Ihmettelen suuresti jos prikaatiin ei samalla tavalla "aina" kuulu myös jokin määrä jalkaväkeä.
 
Tai jos jatketaan modulaarisuuden tiellä niin sinne voi lisätä Logistiikka ja Pioneeripataljoonasta osia tai koko pataljoonan. Varmaan esikunta ja viestipataljoona on ainakin semmonen, joka prikaatiin kuuluu vaikka sataisi ämmiä.

Kyllä siellä pitää olla korvamerkittynä sen jalkaväkiprikaatin komentaja ja hänen esikuntansa, huoltopataljoona, pioneeripataljoona, ilmatorjuntaa, viestipataljoona sekä tiedusteluun sopivia porukoita.

Sen verran laajalla alueella tollasta porukkaa aijotaan käyttää että tiedustelun pitää olla kunnossa
 
Osaako joku kaivaa kuvia ja kertoa ehkä lisääkin tästä ajoneuvosta? Wikipedian mukaan on olemassa tällainenkin, mutta minä en löydä mitään tietoa.

RG-32M Full armour (Driver + 8)
 
Osaako joku kaivaa kuvia ja kertoa ehkä lisääkin tästä ajoneuvosta? Wikipedian mukaan on olemassa tällainenkin, mutta minä en löydä mitään tietoa.

RG-32M Full armour (Driver + 8)

Tällainen maininta löytyi

-- Another full-length armoured body version extending to the rear axle of the RG32M is made available. It can carry seven crew members with their kits and has a maximum payload capacity of 1,000kg.

http://www.army-technology.com/projects/rg-32M/

, joten wikipediassa lienee virhe miehistön lukumäärän osalta. Ensimmäistäkään kuvaa en ole itse ajoneuvosta nähnyt, joten yhtään ei kai koskaan rakennettu. Epäilen tosin Full armour-mallin olleen ulkomuodoltaan hyvin RG-33:sen kaltainen.

EDIT: rukkaskikalla oli parempaa tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Olikin mennyt minulta ohi, että keväällä 2015 BAE poistui kuvioista ja RG:n valmistaja on nykyiseltä nimeltään Denel Vehicle Systems: "BAE Systems Land Systems South Africa (LSSA) has been rebranded as Denel Vehicle Systems (DVS) following its takeover by the state owned Denel Group, which is positioning DVS to focus on the international market."

http://www.defenceweb.co.za/index.p...l-vehicle-systems&catid=7:Industry&Itemid=116

RG32M-varianteista sanotaan: "A full armoured body variant, which seats up to seven crew, is also available. This includes additional rear protection extended over the rear axle." Sain tuosta käsityksen, että "full armoured" on se 'farmarimalli', jota on Suomellakin. Valmistajan luokittelussa farkku on taas erikoismalli ja vakiomalli on 'double cab pickup' tavarakopilla tai avolavalla. Kaikista kolmesta on kuvia linkin alareunassa.

http://www.denelvehiclesystems.co.za/products/denel-omc
 
Okei, kiitos @Kyttääjä @rukkaskikka !

Ajattelin aikaisemmin, että tuo nimenomainen malli voisi olla mielekäs vaihtoehto Pasin korvaajaksi. RG-32:sta on nähtävästi saatu hyviä kokemuksia, joten olisi luonnollista jatkaa samalla linjalla. Mutta jos ainoa merkittävämpi ero (nykyiseen Suomessa käytössä olevaan versioon nähden) on muutaman ylimääräisen penkin ahtaminen ajoneuvoon, niin sitten on parempi unohtaa ajatus. Kuljetuskapasiteetti jää turhan nirkoiseksi, minkä lisäksi ainakin alueellisissa joukoissa ryhmä joudutaan hajottamaan useampaan ajoneuvoon.

Protolabin Misuakin on pohdittu Pasin korvaajaksi (ainakin tällä foorumilla), ja se on ehkä todennäköisempi ja järkevämpi vaihtoehto mm. kapasiteettinsa ja kotimaisuutensa puolesta. Toivottavasti tässä ei kuitenkaan mennä teollisuuspoliittiset syyt edellä, jos ajoneuvo ei oikeasti ole hyvä...
 
Pasit ymmärykseni mukaan peruskorjataan ja elvytetään.
Näin olin lukeneeni raportista mikä pitäisi olla ihan no secret leimaa.
 
Pasit ymmärykseni mukaan peruskorjataan ja elvytetään.
Näin olin lukeneeni raportista mikä pitäisi olla ihan no secret leimaa.

Tavoitteena taisi olla peruskorjata suunnilleen puolet Paseista. Tavoitteesta on rahoitettu toistaiseksi neljännes.
 
Tavoitteena taisi olla peruskorjata suunnilleen puolet Paseista. Tavoitteesta on rahoitettu toistaiseksi neljännes.

Ja muistaakseni tuo tarkoittaa nimenomaan XA-180:n peruskorjauksia. Eli muut mallit vielä odottavat vuoroaan, jos nyt vielä ovat niin isossa tarpeessakaan.
 
Ja muistaakseni tuo tarkoittaa nimenomaan XA-180:n peruskorjauksia. Eli muut mallit vielä odottavat vuoroaan, jos nyt vielä ovat niin isossa tarpeessakaan.

Ilmeisesti mallia 180 on Suomella käytössä aika paljon enemmän kuin mallia 185? Mitään täsmällisiä määriä en kyllä muista nähneeni joten tämä käsitys voi olla vääräkin. 200-sarja onkin vielä melko tuoretta eli vain 10-15 vuotta vanhaa.
 
Ilmeisesti mallia 180 on Suomella käytössä aika paljon enemmän kuin mallia 185? Mitään täsmällisiä määriä en kyllä muista nähneeni joten tämä käsitys voi olla vääräkin. 200-sarja onkin vielä melko tuoretta eli vain 10-15 vuotta vanhaa.

Englannin kielinen wiki sanoo, että 185 olisi yleisin malli. Ja minulla oli tälläinen mielikuva myös.
 
Englannin kielinen wiki sanoo, että 185 olisi yleisin malli. Ja minulla oli tälläinen mielikuva myös.

Valmistusvuosista päätellen tuo ei mielestäni voi mitenkään pitää paikkaansa. En kylläkään muista miten tällaiseen ajatukseen aikanaan päädyin :(
 
Valmistusvuosista päätellen tuo ei mielestäni voi mitenkään pitää paikkaansa. En kylläkään muista miten tällaiseen ajatukseen aikanaan päädyin :(

Tulipahan mieleen, että se wikin maininta ei välttämättä koskenut ainoastaan meidän kalustoa, vaan sisälsi myös vientimallit.
 
Pasit ymmärykseni mukaan peruskorjataan ja elvytetään.
Näin olin lukeneeni raportista mikä pitäisi olla ihan no secret leimaa.

En tarkoittanut, että Pasit korvattaisiin tässä ja nyt, eihän PV ole mitään sellaista sanonutkaan julkisesti. Peruskorjauksilla saadaan vähän lisää elinaikaa, mutta ensimmäiset vaunut ovat nähneet jo suunnilleen 30 palvelusvuotta ja liian monta saapumiserää.

Jollakin aikavälillä Paseja pitää alkaa korvata. On myös melko varmaa, että kaikki vaunut eivät mene peruskorjaukseen. Osa on todennäköisesti saanut sen verran kovaa rääkkiä, ettei peruskorjaus ole mielekäs vaihtoehto. Joitakin vaunuja lienee myös tuhoutunut täysin rauhanturvaoperaatioissa ja tulipalojen seurauksena. Määrä ei välttämättä ole kovin suuri, mutta puhuttaneen useammasta kymmenestä yksilöstä. Olisi kiva, jos niille saataisiin korvaajat mahdollisimman pian.

Toisaalta kovin pientä ajoneuvomäärää ei oikein kannata lähteä hankkimaan mm. huollon takia. Ehkäpä toimivin ratkaisu olisi se usein esitetty ajatus, että jatketaan Porin prikaatin AMV-hankintoja (KONETYKILLÄ KIITOS!) ja valutetaan Paseja eteenpäin organisaatiossa. Tosin silloin kannattaisi tilata kerralla melkeinpä koko prikaatin tarpeiksi, ja ~150 konetykillisen AMV:n hankinta ei ole realismia seuraavina vuosina.
 
Pasit ovat kuulemma vasta elinkaarensa puolessavälissä, ja peruskorjattuna niillä rullaillaan yli 50-vuotissyntymäpäivän. Olisiko tuossa 280:ssa kaikki XA-180:t jotka peruskorjataan, niitähän on valmistettu ilmeisesti 400+´? Uudemmat 185:t ovat sitten asia erikseen. Se on totta että olisi suotavaa saada PORJPR:lle uudempaa ajoneuvokalustoa lisää (=XA-360 eli AMV), jolloin vanhempia paseja voisi tosiaan valuttaa alueellisille joukoille, jolloin niissä voitaisiin luopua ottoajoneuvoista ja kuorma-autoista taistelukäytössä entistä enemmän.
 
Pasit ovat kuulemma vasta elinkaarensa puolessavälissä, ja peruskorjattuna niillä rullaillaan yli 50-vuotissyntymäpäivän. Olisiko tuossa 280:ssa kaikki XA-180:t jotka peruskorjataan, niitähän on valmistettu ilmeisesti 400+´? Uudemmat 185:t ovat sitten asia erikseen. Se on totta että olisi suotavaa saada PORJPR:lle uudempaa ajoneuvokalustoa lisää (=XA-360 eli AMV), jolloin vanhempia paseja voisi tosiaan valuttaa alueellisille joukoille, jolloin niissä voitaisiin luopua ottoajoneuvoista ja kuorma-autoista taistelukäytössä entistä enemmän.

Itse ehdottaisin, että ne Pasit mitä on liitettynä CV-90 joukkueisiin, voitaisiin korvata Misuilla. Itseasiassa veikkaan, että koko prikaatissa ei ole yhtään Pasia mitä ei voisi korvata jollakin muulla ajoneuvolla, mahdollisesti Misu alustaisella. Tästä vapautuneet Pasi alustat voidaan sitten siirtää muihin yksiköihin. Huollon kannalta tässä olisi se, että Karjalan Prikaatissa vaihtuu vain ajoneuvo tyyppi ja sillä selvä. Ja se Pasit saava yksikkö saa lisää ajoneuvoja mitä sillä oli ennestään, tai sitten joku yksikkö saa käyttöönsä paseja mitä sillä ei aikaisemmin ollut, mutta eipä varmaan ollut mitään muutakaan panssaroitua kalustoa.
 
Itse ehdottaisin, että ne Pasit mitä on liitettynä CV-90 joukkueisiin, voitaisiin korvata Misuilla. Itseasiassa veikkaan, että koko prikaatissa ei ole yhtään Pasia mitä ei voisi korvata jollakin muulla ajoneuvolla, mahdollisesti Misu alustaisella. Tästä vapautuneet Pasi alustat voidaan sitten siirtää muihin yksiköihin. Huollon kannalta tässä olisi se, että Karjalan Prikaatissa vaihtuu vain ajoneuvo tyyppi ja sillä selvä. Ja se Pasit saava yksikkö saa lisää ajoneuvoja mitä sillä oli ennestään, tai sitten joku yksikkö saa käyttöönsä paseja mitä sillä ei aikaisemmin ollut, mutta eipä varmaan ollut mitään muutakaan panssaroitua kalustoa.

Tässä kohtaa täytyy huomata se, että KARJPR käyttää paseja melko paljon muussakin kuin CV90-joukkueissa.
 
Tässä kohtaa täytyy huomata se, että KARJPR käyttää paseja melko paljon muussakin kuin CV90-joukkueissa.

Onko joku tehtävä jossa pasi on aivan välttämätön? Muistaakseni heillä ei ole Crotaleja ja tutkia on muillakin alustoilla, kuin vain pasin alustalla. Jonkun viesti/komentoajoneuvo on varmaan sellainen, mutta eiköhän kumpikin tuollainen ole rakennettavissa misun alustalle ja sellaisen rakentaminen olisikin aika väistämätöntä tuolle alustalle, jos niitä nyt alunalkaenkaan hankittaisiin.
 
Pasit ovat kuulemma vasta elinkaarensa puolessavälissä, ja peruskorjattuna niillä rullaillaan yli 50-vuotissyntymäpäivän. Olisiko tuossa 280:ssa kaikki XA-180:t jotka peruskorjataan, niitähän on valmistettu ilmeisesti 400+´?

Wikipedian mukaan XA-180 ja XA-185 yhteismäärä olisi 425 kpl. Lähteen lisäksi lukuun kannattaa kuitenkin suhtautua varauksella siitä syystä, että ei ole mitään varmuutta, onko siinä huomioitu esimerkiksi Viroon myytyjä yksilöitä. Luku on sen verran pyöreä, että se saattaisi hyvinkin olla PV:n kaikkiaan tilaama kokonaismäärä. Toisaalla Wikipediassa taas sanotaan, että XA-180/XA-185 sarjaa olisi yhteensä vain 260 vaunua (originaalilähteenä AEMI-ilmoitus), mutta jo modernisointipuheet vahvistavat tiedon vääräksi (70+210). Voi tietysti olla, että lukua sekoittavat järjestelmäalustat (Crotale, tutka, viesti, jne.).

Mitä tulee tuohon 50-vuotissyntymäpäivään, niin aika mielenkiintoista, että BTR-60 ei kelvannut mihinkään jatkokäyttöön, vaan stenattiin ilmeisesti jo ~10 vuotta sitten. En kyllä käsitä yhtään... Sehän oli uudempi kuin BTR-50 ja kulki pyörillä, joten huollon luulisi olleen helppoa. Teknisesti se toki oli 50-lukua, mutta oli se nyt kuorma-autoa taistelunkestävämpi.
 
Wikipedian mukaan XA-180 ja XA-185 yhteismäärä olisi 425 kpl. Lähteen lisäksi lukuun kannattaa kuitenkin suhtautua varauksella siitä syystä, että ei ole mitään varmuutta, onko siinä huomioitu esimerkiksi Viroon myytyjä yksilöitä. Luku on sen verran pyöreä, että se saattaisi hyvinkin olla PV:n kaikkiaan tilaama kokonaismäärä. Toisaalla Wikipediassa taas sanotaan, että XA-180/XA-185 sarjaa olisi yhteensä vain 260 vaunua (originaalilähteenä AEMI-ilmoitus), mutta jo modernisointipuheet vahvistavat tiedon vääräksi (70+210). Voi tietysti olla, että lukua sekoittavat järjestelmäalustat (Crotale, tutka, viesti, jne.).

Mitä tulee tuohon 50-vuotissyntymäpäivään, niin aika mielenkiintoista, että BTR-60 ei kelvannut mihinkään jatkokäyttöön, vaan stenattiin ilmeisesti jo ~10 vuotta sitten. En kyllä käsitä yhtään... Sehän oli uudempi kuin BTR-50 ja kulki pyörillä, joten huollon luulisi olleen helppoa. Teknisesti se toki oli 50-lukua, mutta oli se nyt kuorma-autoa taistelunkestävämpi.

Siis tuo AEMI-ilmoituksen 260 vaunua sisältää vain operatiivisten joukkojen yhtymien 180/185-kaluston, eli Karjalan Jääkäriprikaatin ja Porin Jääkäriprikaatin. (lähde AEMI-ilmoitus) Ei siis yhtään alueellisen joukkojen kalustoa, joilla myöskin on 180/185-kalustoa. Viesti/johtamisajoneuvot ovat 202-alustaisia, ja ne on erikseen ilmoitettu AEMIssa, niitä on reilu 100.

En tiedä mistään mitään, mutta olen ollut siinä käsityksessä että tuo BTR-60 kaikinpuolin melko umpisurkea vaunua. Voi olla että on aiheetonta haukkumista, tietävämmät kertokoot mielipiteensä, vaikka @CV9030FIN ?
 
Back
Top