Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Eikös misussa kääntynyt myös takimmaiset renkaat?
 
En ole toista noista kahdesta ajanut, mutta nopea vertailu jo pelkästään akselistoon ja alustan malliin selvittää ainakin itselleni kohtuullisen paljon ajoneuvon ketteryydestä. Fysiikaalisista laista on hankala päästä eroon, pitkä akseliväli ja yksi kääntyvä akseli ei ainakaan paranna maasto-omituisuuksia

Mutta ihmettelen kovasti, miten näätte misun pasin korvaajana? Kyseessä on kaksi täysin erilaiseen käyttöön tehtyä laitetta, vai vertaatko usein esim. CV:n ja Leon ominaisuuksia toisiinsa?

Niin, jos joku nyt selittäis tällä hetkellä julkisuudessa olevien tietojen pohjalta sekä pasin osalta ajokokemukseen perustuen, kummassa voisi olla parempi maastoliikkuvuus niille, joiden kokemukset autoista rajoittuvat renkaan ja öljynvaihtoon. Allisonin vaihteet ja 6,7L Cummins ei kerro paljoa tavan tallaajalle.

Miksi on vaikea ajatella Misua Pasin seuraajana? Molemmat kuitenkin ovat taistelutakseja loppupeleissä. Vertaan Pasia ja Misua, koska ne molemmat kuuluvat selvästi samaan ajoneuvokategoriaan, armoured personel carrier eli miehistönkuljetusajoneuvo. MRAPit kuuluvat oman näkemykseni mukaan samaan kategoriaan, mutta niissä on vain korostettu tiettyjä piirteitä, mutta loppupeleissä ajavat samaa tarkoitusta eli jalkaväen kuljettamista.
 
Miksi on vaikea ajatella Misua Pasin seuraajana? Molemmat kuitenkin ovat taistelutakseja loppupeleissä. Vertaan Pasia ja Misua, koska ne molemmat kuuluvat selvästi samaan ajoneuvokategoriaan, armoured personel carrier eli miehistönkuljetusajoneuvo. MRAPit kuuluvat oman näkemykseni mukaan samaan kategoriaan, mutta niissä on vain korostettu tiettyjä piirteitä, mutta loppupeleissä ajavat samaa tarkoitusta eli jalkaväen kuljettamista.

MISU ei ole APC vaan MRAP eli panssaroitu kuorma-auto hyvällä miina/IED suojauksella. Tämän näkee mm. maavarasta, alusta geometriasta ja akseleiden suunnittelusta.

XA-180/185 on APC eli panssaroitu maastoajoneuvo kohtuullisella miina/IED suojauksella. Tämän näkee mm. maavarasta, alusta geometriasta ja akseleiden suunnittelusta.

PASI:a voidaan maastoliikkuvuutensa ansioista käyttää rajoitetusti iskuporrasta tukevien joukkojen kuljetukseen esim. hyökkäyksessä. MISU:a voidaan käyttää lähinnä joukkojen kuljetukseen sirpalesuojatusti lähtöasemaan esim. hyökkäyksessä.

Molemmille on PV:ssa tarvetta, mutta ne eivät toisiaan korvaa.
 
Kyllä tuo MISU varmaan sopisi sellaisille joukoille jotka ei poikkea maastossa pahemmin.
 
Tota MTVn juttua lukiessa jää muutama lause mieleen

"Erään tarjouskilpailun yhteydessä pyydettiin näkemystä olemassa olevan miehistönkuljetusvaunun korvaavasta uudesta mallista"

"Suunnitelmissa ja toiveissa on saada pienen esisarjan tilaus ensi vuoden aikana ja käynnistää varsinainen tuotanto 2017." ja sitten tähän vielä kotimaa ja kotimainen tilaaja "Ajoneuvojen valmistus kotimaassa tapahtuisi valittujen yhteistyökumppaneiden toimesta." ja sitten ulkomaille menevät ajoneuvot "Vientimarkkinoilla ajoneuvot valmistetaan lähes aina kohdemaissa."

Ei varmaan tarkoita mitään, mutta voi siellä sittenkin se PV kytkös olla.
 
Näkemys miehistökuljetusvanusta voi olla vaikka mikä, onko se sitten hyvä, tai ei, on toinen asia.

Pisteet CV90FIN:lle kun avasit MRAP:n ja APC:n erot.
 
Kyllä tuo MISU varmaan sopisi sellaisille joukoille jotka ei poikkea maastossa pahemmin.

Hmm, kaupunkijääkäreillä on Paseja. Saattaisikohan toivelistalla olla niiden korvaaminen Misuilla, jolloin Pasit vapautuisivat esimerkiksi alueellisille joukoille?
 
MRAP = Mine-Resistant Ambush Protected eli erityisesti siis miina ja IED uhkaa sekä väijytyksiä vastaan. Missä miinoilla/IED:llä ja/tai väijytyksellä voi vaikuttaa? Tiestöllä. Tosin kehitysmaissa tiestö on sen verran heikossa kunnossa että sekin vaatii jo tietynlaista rajoitettua "maastoliikkuvuutta". Suojaa on siis optimoitu IED:tä ja kevyitä aseita vastaan, osaan on myös lisätty suojausta sinkoja vastaan (RPG) ns. Häkkipanssareilla. Kuljetuskapasiteetti usein puoliryhmä tai pieni ryhmä (6-8). Esim Afganistanissa ennen kun Britit saivat riittäviä määriä MRAP:ja he käyttivät TEKA:a jotta pystyivät kiertämään maaston kautta tiestöt joilla on miina/IED tai väijytysuhka.

APC = Armoured Personnel Carrier on taas tela- tai pyörä-alustainen maastokelpoinen kuljetusajoneuvo jolla tuetaan liikettä taistelukentällä. Tämä vaatii maastoliikkuvuutta tieliikkuvuuden lisäksi. Suoja on optimoitu epäsuorantulen sirpaleita ja käsiaseita vastaan ja usein puutteellinen suora-ammunta aseita vastaan. Kuljetus kapasiteetti usein reilu ryhmä tai puolijoukkue (10-12).
 
Hmm, kaupunkijääkäreillä on Paseja. Saattaisikohan toivelistalla olla niiden korvaaminen Misuilla, jolloin Pasit vapautuisivat esimerkiksi alueellisille joukoille?
Yksi hyvä käyttökohde. Toinen hyvä käyttökohde olisi hankkia MiSu:ja juuri niille alueellisille TSTOS:lle jotka liikkuvat traktorikalustolla. Kaupunkijääkärit ovat muuten myöskin alueellisia joukkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Onko MISU:n suhteen haettu miina- ja IED suojausta sirpalesuojauksen kustannuksella? Meille varmaan sirpalesuojaus olisi tärkeämpi kuin jossain kehitysmaissa operoitaessa, vai?
 
Tämä kysymys erityisesti @CV9030FIN :

Onko maailmalla olemassa järkihintaisia APC-tyyppisiä pyöräajoneuvoja? AMV, Piranha & co. ovat varmaankin laadultaan ihan hyviä, mutta kaikki ovat sen verran kalliita, että niistä on melkein järkevämpää tehdä saman tien IFV heittämällä konetykki päälle.
 
Tämä kysymys erityisesti @CV9030FIN :

Onko maailmalla olemassa järkihintaisia APC-tyyppisiä pyöräajoneuvoja? AMV, Piranha & co. ovat varmaankin laadultaan ihan hyviä, mutta kaikki ovat sen verran kalliita, että niistä on melkein järkevämpää tehdä saman tien IFV heittämällä konetykki päälle.
Juuri näin. Hyviä on ja pirun kalliita.
Eipä juuri ole halpoja "työjuhtia"...suuntaus on ollut pois APC:tä kohti IFV:ä.

XA, VAB, TPz Fuchs, jne. Ovat vanhoja eikä valmistuksessa enään.
 
Juuri näin. Hyviä on ja pirun kalliita.
Eipä juuri ole halpoja "työjuhtia"...suuntaus on ollut pois APC:tä kohti IFV:ä.

Miten arvioisit IFV:n käyttöarvoa ilman taistelupanssarivaunuja? Ilmeisesti konetykin tulivoimasta on ihan selvää hyötyä puolustuksessa, mutta hyökkäyspuuhiin tarvitaan lisäksi taistelupanssarivaunuja.

Oikeuttaako IFV:n parempi maastoliikkuvuus ja parempi tulivoima hintaeron suhteessa Misun kaltaisiin panssaroituihin taistelutakseihin (MRAP)? Vertailuun vaikuttavia osatekijöitä on hirveä määrä (mm. henkilöstö, maasto, vihollinen), eikä yksi ratkaisu sovi kaikkiin tilanteisiin, mutta yritetään yleistää. Muistelen hämärästi lukeneeni jotakin siihen suuntaan, että konetykillinen AMV olisi ollut PV:n haaveissa, ja AMV-hankinnan ruunasi lähinnä konetykin puuttuminen. Tämä tukisi sitä vaihtoehtoa, että IFV on oikeasti pirun tehokas myös hintaansa nähden.


Kuriositeettina mainittakoon, että itse asiassa Fuchs on valmistuksessa Algeriassa luultavasti tälläkin hetkellä. Tosin modernisaatiosta huolimatta konstruktio on wanha, ja hinta ei ole järkihinta (vajaa 3 miljoonaa euroa vaunulta), vaikka siihen kuuluisi tuo RWS ja tukku varaosia.
 
Onko MISU:n suhteen haettu miina- ja IED suojausta sirpalesuojauksen kustannuksella? Meille varmaan sirpalesuojaus olisi tärkeämpi kuin jossain kehitysmaissa operoitaessa, vai?

Tienvarsipommeja on niin montaa tyyppiä (EFP jne.) kuin on tekijöitä, mutta paineaallon jälkeen ne taitavat tuottaa yleisimmin juuri sirpaleita. Isokaliberinen tykistön murkula on ymmärtääkseni perinteinen, ja jos sellainen räjähtää tien vieressä juuri ja juuri maahan haudattuna, niin sirpaleita tulee luultavasti ihan kohtuullinen määrä ajoneuvon kylkeenkin.

Saattaa olla, että katto ei ole yhtä hyvin suojattu kuin pohja ja kyljet, mutta suojaus lienee silti parempi kuin vaikkapa Pasissa. Eikä se varmaan hirveitä maksa, jos PV pyytää lisäämään suojausta kattoon vihollisen tykistön varalta. Iskarit ja jotain muuta pientä joudutaan kenties vaihtamaan vahvempiin, mutta huonosti on asiat, jos ajoneuvoon ei ole suunniteltu minkäänlaista modulaarisuutta/kasvuvaraa.

Eikä miinasuojaus välttämättä ole huono asia, vaikka pääsääntöisesti puolustammekin hyökkäämisen sijaan. Sirotemiinat ja esimerkiksi räjähtämättömät tytärammukset muodostavat uhan myös puolustajan ajoneuvoille ja henkilöstölle.
 
Eikä miinasuojaus välttämättä ole huono asia, vaikka pääsääntöisesti puolustammekin hyökkäämisen sijaan. Sirotemiinat ja esimerkiksi räjähtämättömät tytärammukset muodostavat uhan myös puolustajan ajoneuvoille ja henkilöstölle.
Ei niin, eikä kukaan niin väittänytkään. MISU:sta tulee vaan mielikuva, että se on suunniteltu ensisijaisesti 3. maailman operaatioita varten, mikä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö se voisi silti soveltua meidän käyttöön.
 
Back
Top