Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Janes esittelee Rheinmetal Lynxin


ja Saksan Armeijan uuden Puuman.


Tuo Foss on muuten ollut kuvioissa aika pitkään. Edelleen löytyy hyllystä tämä kirja, jonka ostin poikasena Lontoosta 90-luvun alkupuolella.

il_570xN.847739873_syau.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Tuo Foss on muuten ollut kuvioissa aika pitkään. Edelleen löytyy hyllystä tämä kirja, jonka ostin poikasena Lontoosta 90-luvun alkupuolella.

Luulisin hänen olevan Janessilla editorina. Taikka Senior Researcherina. Ei silti, en voinut nimetä hän koska pätkät on Janesin utuubi kanavalta. Ja nämä kirjoittajat eivät saa suoraa creditiä, koska ovat Janesin nimen alla. Silti, erittäin pätevä kaveri, joka on vuoden aikana aatellut aivan samoja aatoksia kuin mekin ja hän on hyvillään, että uutta kehitystä on alalla.
 
Onko kenelläkään tietoa mitä Puuman ja Lynxin tornit kustantavat? Ja paljon niihin saa ladattua a-tarviketta?
 
The main weapon is the MK30-2 / ABM automatic cannon, developed and built by Rheinmetall. The use of this cannon brings a host of advantages for the vehicle crew. The turret has a reserve of 200 rounds of two different ammunition types for the main weapon. This means that the weapon can be resupplied with ammunition without the soldiers having to leave the protected vehicle interior. The turret also enables moving targets to be engaged accurately and effectively even when the vehicle itself is moving. Naturally, other weapons of various calibers or from other suppliers can also be integrated in the LANCE turret. Full flexibility is ensured in this respect as well.

Eli 200 ammusta, ja lisää saa ladattua sisältä. Ei kuitenkaan sano, että onko siellä karuselli vai joku muu systeemi tuohon tarkoitukseen.
 
Singaporen AFV (Armoured Fighting Vehicle) proto

Singapore_Armed_Forces_have_received_first_prototype_next_generation_Armoured_Fighting_Vehicle_640_001.jpg


Developed by the Defence Science and Technology Agency (DSTA) and local defence industry of Singapore, this next generation AFV is equipped with systems not found in its predecessor, such as a laser rangefinder and automated firing control systems.

The project of the new AFV was initiated in 2006 to replace the Ultra M113 AFV, which has been in service since the early 70s, the next-generation AFV could be commissioned by 2019.

Three types of light combat vehicles will be used by the Singapore Armed Forces including the Terrex, 8x8 armoured vehicle personnel carrier, the Bionix tracked armoured infantry fighting vehicle and the new AFV (Armoured Fighting Vehicle).

The AFV is a result of a close cooperation between the SAF, DSTA (Defense Science and Technology Agency), and ST Kinetics of Singapore as the manufacturer of the NG-AFV.

The next generation of AFV is bigger than the current Bionix 2 which is in services with the Singapore Armed Forces (SAF) to offer more comfort the crew and for additional electronics in the future.

The AFV provides a protection Level 4 STANAG 4569 which offers a ballistic protection against firing of small arms 14.5mm caliber. The floor of the vehicle is also protected from mine blast.

The AFV is motorized with an 700 hp engine. The vehicle can run at a maximum road speed of 70 km/h with a maximum cruising range of 500 km.

The AFV is fitted with a Remote Controlled Weapon System armed with a 300 Bushmaster automatic cannon. A 7.62mm machine gun is mounted to the left of the main armament. The gunner is equipped with stabilized weapon sight, laser rangefinder, day and thermal camera. The commander has its own panoramic sight which can turn independently from the turret.
http://www.armyrecognition.com/weap...ation_armoured_fighting_vehicle_10407161.html
 

Nyt odotellaan millä tapaa miehistönkuljetusvaunujen päivitys näyttäytyy. Laitetaanko ällit ihan uuteen kuosiin ja kestää vuoteen 2050 vai mitähän niille aateltiin tehdä. Köngsbergin miehittämätön 30mm torni ja Spikeohjukset katolle? Sergeit teknikalityyliin vai ehkä mitä helvettiä ne aattelit niille asbestitaistelusammakoille tehdä?
 
Nyt odotellaan millä tapaa miehistönkuljetusvaunujen päivitys näyttäytyy. Laitetaanko ällit ihan uuteen kuosiin ja kestää vuoteen 2050 vai mitähän niille aateltiin tehdä. Köngsbergin miehittämätön 30mm torni ja Spikeohjukset katolle? Sergeit teknikalityyliin vai ehkä mitä helvettiä ne aattelit niille asbestitaistelusammakoille tehdä?

Vahaus ja uudet karvanopat voisi olla hyvä arvaus eli samassa hengessä kuin Pasit rempataan. Käydään vaunu läpi ja korjataan löydettävät viat. Eli varmistetaan että vaunut ovat jatkossakin käyttökuntoisia. Tai jotain?
 
Vahaus ja uudet karvanopat voisi olla hyvä arvaus eli samassa hengessä kuin Pasit rempataan. Käydään vaunu läpi ja korjataan löydettävät viat. Eli varmistetaan että vaunut ovat jatkossakin käyttökuntoisia. Tai jotain?
Arvasin. Wunderbaum olisikin ollut jo liioittelua.

Oma veikkaukseni: Viestijärjestelmä ja pimeätoimintakyvyn tuominen tähän päivään. Todella kohtuuhintainen ja toteutukseltaan varsin päälle pultattu ratkaisu, joka tuo peruskuljettimelle ja 2a4:lle kyvyn toteuttaa ne vaatimukset jotka operatiivinen toiminta asettaa vaunuille.

Helpoimmillaan esimerkiksi ällin päivitys olisi miehistölle vv/nakkipipo kombo ja uuden radion hankinta.
 
Viimeksi muokattu:
Oishan se aika hieno ja nostaisi senkin teloilla kulkevan keuhkosyövän tulivoimaa eksponentiaalisesti. Nyt vaan, jos ois mahdollista saada hommattua lisää panssaritekoja niin Keski-Suomen (Kainuun) alueelle saataisiin liikkuvia, tulivoimaisia ja suojattuja yhtymiä.

Nykyaikaiset materiaalit kyllä antavat mahdollisuuden parantaa tekojen suojausta suhteellisen edullisesti, suojaahan niille tulee paljon myös maastokelpoisuudesta.

Nehän on aika simppeli varmaan vuorata ihan mittatilauksena tällaisilla materiaaleilla mitä näissäkin käytetään.
http://www.scanfiber.dk/application...pplications/scantex-enhanced-spall-liner.aspx

Ei tietenkään mihinkään kohtaamistaisteluun panssaroidun vihollisen kanssa mutta pitäisi silti toteuttaa mielestäni.

MT-LB on kyllä aika täydellinen myös pohjoisiin maastoihin, niitä itse ottaisin lisää ennemmin kuin panssaritekoja.
 
Nykyaikaiset materiaalit kyllä antavat mahdollisuuden parantaa tekojen suojausta suhteellisen edullisesti, suojaahan niille tulee paljon myös maastokelpoisuudesta.

Nehän on aika simppeli varmaan vuorata ihan mittatilauksena tällaisilla materiaaleilla mitä näissäkin käytetään.
http://www.scanfiber.dk/application...pplications/scantex-enhanced-spall-liner.aspx

Ei tietenkään mihinkään kohtaamistaisteluun panssaroidun vihollisen kanssa mutta pitäisi silti toteuttaa mielestäni.

Ajoneuvon rakenteisiin räätälöity spall liner ilman muuta panssarointia vaikuttaa hieman tuhlailevalta, koska paljon ajoneuvotekniikkaa on kuitenkin suojattomana ja ajoneuvo vaarassa tuhoutua, jos tulee kranaattia niskaan. Muutenkin on kyse käytetystä kalustosta, johon tehdyt panostukset ovat poissa uuden kaluston hankinnoista.

Jos lisäsuojaa koetaan tarvittavan, niin mieluummin hankkisin lisää kotimaisia "ballistisia laattoja". Jokin kiinnitysjärjestelmä niille pitää ideoida, mutta sen ei pitäisi olla kovin kallista. Kun liike lakkaa, niin levyt saa TEKA:n kyljestä helposti vaikkapa tuliaseman suojaksi. Samaten ne saa nopeasti ja helposti irti ja muuhun käyttöön, jos ajoneuvo tuhoutuu. Runkoon integroitua spall lineria saa varmaan äheltää jonkun tunnin, jos sen haluaa jokseenkin ehjänä sieltä irti.

MT-LB on kyllä aika täydellinen myös pohjoisiin maastoihin, niitä itse ottaisin lisää ennemmin kuin panssaritekoja.

Minä ottaisin mieluummin panssaroidun telakuorma-auton. Kyllä länsivehkeet voittavat vanhan itäraudan mukavuudessa, mikä on tässä suhteessa tärkeintä :). MT-LB, niin legendaarinen kuin se onkin, jää joistakin panssaroiduista telakuorma-autoista mm. teho-paino-suhteessa sekä telapaineessa. Molemmat ovat erinomaisen tärkeitä maastoliikkuvuuden kannalta. Vaikka vannomaan en uskalla mennä, niin eikös kevyempi ole myös yleensä halvempi huoltaa ja länsikalusto itämaista kalustoa helpompaa huoltaa?


P.S. Tämä keskustelunaihe sopisi ehkä paremmin aiheeseen "Miehistön kuljetus". @Samses varmaan siirtää allekirjoittaneen ja Talvelan viestit, jos sen aiheelliseksi katsoo.
 
Ajoneuvon rakenteisiin räätälöity spall liner ilman muuta panssarointia vaikuttaa hieman tuhlailevalta, koska paljon ajoneuvotekniikkaa on kuitenkin suojattomana ja ajoneuvo vaarassa tuhoutua, jos tulee kranaattia niskaan. Muutenkin on kyse käytetystä kalustosta, johon tehdyt panostukset ovat poissa uuden kaluston hankinnoista.

Jos lisäsuojaa koetaan tarvittavan, niin mieluummin hankkisin lisää kotimaisia "ballistisia laattoja". Jokin kiinnitysjärjestelmä niille pitää ideoida, mutta sen ei pitäisi olla kovin kallista. Kun liike lakkaa, niin levyt saa TEKA:n kyljestä helposti vaikkapa tuliaseman suojaksi. Samaten ne saa nopeasti ja helposti irti ja muuhun käyttöön, jos ajoneuvo tuhoutuu. Runkoon integroitua spall lineria saa varmaan äheltää jonkun tunnin, jos sen haluaa jokseenkin ehjänä sieltä irti.



Minä ottaisin mieluummin panssaroidun telakuorma-auton. Kyllä länsivehkeet voittavat vanhan itäraudan mukavuudessa, mikä on tässä suhteessa tärkeintä :). MT-LB, niin legendaarinen kuin se onkin, jää joistakin panssaroiduista telakuorma-autoista mm. teho-paino-suhteessa sekä telapaineessa. Molemmat ovat erinomaisen tärkeitä maastoliikkuvuuden kannalta. Vaikka vannomaan en uskalla mennä, niin eikös kevyempi ole myös yleensä halvempi huoltaa ja länsikalusto itämaista kalustoa helpompaa huoltaa?


P.S. Tämä keskustelunaihe sopisi ehkä paremmin aiheeseen "Miehistön kuljetus". @Samses varmaan siirtää allekirjoittaneen ja Talvelan viestit, jos sen aiheelliseksi katsoo.

En ollut ihan sisäistänyt noita kotimaisia laattoja, hyvin perustelit ja luin niiden kuvauksen valmistajalta, ehdottomasti niitä vain kylkiin roikkumaan.

Itse en ajatellut tosiaan ajoneuvon suojaamista vaan sitä miehistöä jota pidän aina arvokkaana tavoitteena.
Itsellä käsitys että telakuorma-autot vaativat yhtä paljon huoltoa tai enemmän kuin MT-LB, se joka tietää voi kommentoida.
 
Itse en ajatellut tosiaan ajoneuvon suojaamista vaan sitä miehistöä jota pidän aina arvokkaana tavoitteena.

Näin ajattelinkin. :) Pointti vain oli just siinä, että ajoneuvon panssarointi jää tässä vähän vaillinaiseksi siltä osin, että se edistää lähinnä vain miehistön selviytymistä eikä juurikaan ajoneuvon selviytymistä. Jos miehistön suojaa halutaan parantaa, niin ratkaisusta olisi syytä olla hyötyä ajoneuvon ulkopuolellakin. Sotiminenhan on 98 prosenttisesti kaikkea muuta kuin siirtymistä ajoneuvolla paikasta toiseen: nukkumista teltassa, syömistä, asemien valmistelua, odottelua asemissa tai taistelemista.

Itsellä käsitys että telakuorma-autot vaativat yhtä paljon huoltoa tai enemmän kuin MT-LB, se joka tietää voi kommentoida.

Noinkin asia voi toki olla. Wanhaan hywään aikaan taisteluvehkeet olivat yksinkertaisia ja kolhoja kuin rautakanki. Nyt on sen seitsemää hilavitkutinta, jotka vaativat ammattimekaanikon huoltamiseen. MT-LB edustaa rautakanki-sukupolvea, ja panssaroitu telakuorma-auto nykyaikaisempaa hilavitkutin-sukupolvea. Telakuorma-auton kaksiosaisuudella luulisi olevan myös jotakin negatiivista vaikutusta käyttökustannuksiin, vaikka pirustako sitä tietää.
 
Jaksanut ruveta paljon taaksepäin lukemaan mutta mietin tuossa, että eikö leo2a4:sta saisi tehtyä raskasta miehistönkuljetusajoneuvoa? Iipothan tällaisen jostain tst vaunusta ovat tehneet.vanha torni pois ja päälle miehittämätön konetykki, sitä en tiedä miten siihen saisi miehistölle tilaa väkerrettyä kun kone on takana. Voipi olla että ei edes onnistuisi.
 
Jaksanut ruveta paljon taaksepäin lukemaan mutta mietin tuossa, että eikö leo2a4:sta saisi tehtyä raskasta miehistönkuljetusajoneuvoa? Iipothan tällaisen jostain tst vaunusta ovat tehneet.vanha torni pois ja päälle miehittämätön konetykki, sitä en tiedä miten siihen saisi miehistölle tilaa väkerrettyä kun kone on takana. Voipi olla että ei edes onnistuisi.

Kadetti Sami Pullin kandidaatintyö keväältä 2014.:

"Raskaan jalkaväen taisteluajoneuvon valmistaminen Leopard 2A4-taistelupanssarivaunusta"
 
Back
Top