Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Riku Rantalaa lainatakseni, erittäin pärrrräyttävä huomio jenkkien organisaatiokaavioista. Jalkaväkijoukkueilla on 0 orgaanista ajoneuvoa ja jalkaväkipataljoonan huoltokomppaniasta löytyy mobility section, johon kuuluu 10 KA, 8 peräkärryä ja 20 ukkoa niitä ajamaan. Kiväärikomppania sivu 40 ja huoltokomppania sivu 65. Samalla tarjolla teille äidin pikku babylonin lampaille myös muiden prikaatien organisaatio, joten kynät voi heittää nurkkaan sillä resepti löytyy alla olevasta tiedostosta.
 

Liitteet

images
images


Toinen suomalaisen pienyrityksen tuote, toinen ranskalaisten kolmen suuren auto ja sotilasteollisuuden yrityksen. Painossa ero 10 tonnia, mutta muuten ulkoisesti huomattava yhtenäisyys. Alempi kelpaa ranskalaisille VABn korvaajaksi, mutta ylemmän kohtalosta ei ple tietoa. Alemman hinnasta ei tietoa, mutta Misun puolen miljoonan paikkeilla. Jenkkien hummerin korvaavaa JLTV maksaa n. 400000$ ja ilmeisesti viisi istumapaikkaa. Penkkien hinnoiksi tulee JLTVllä 80000$, Misulla 42000€ ja Griffonista ei tiedä. https://fr.m.wikipedia.org/wiki/Véhicule_blindé_multi-rôles, ranskan kielisestä wikistä sitä osaavat voivat sen meille kertoa.
 

Kevyttä mettäautotieajoa. Urissa Sisu A2045, MB Unimog ja MASI. Tuleeko kellään mitään mietteitä tai omakohtaisia kokemuksia?

Pakko sanoa tuohon että unimog aivan hirveä peli talvella maastossa. 6×6 eemeli ketjuilla menee vaikka puuhun jos osaa käskeä. Masi nyt on mitä on...

edit: omana aikana vekaralla (2009)masit yms oli sen verran "hyvää kalustoa" kapiaisille, että vauhilla ku tempas pistoon niin tuli sanomista peileistä yms. Kraz oli meillä pää kalustona pahkalla kun muut kurvaili cv:llä. Ei ketää kiinnostanu kuinka solmuu krazsin ajo. Vasaralla oiko vaa.....
 
Viimeksi muokattu:
Pakko sanoa tuohon että unimog aivan hirveä peli talvella maastossa. 6×6 eemeli ketjuilla menee vaikka puuhun jos osaa käskeä. Masi nyt on mitä on...

Kerrotko vähän enemmän. Oletko itse ajanut? Minkälaisissa tilanteissa Unimog on erityisesti "hirveä"?

Itselläni on maastoajokokemusta lähinnä takaveto-ja nelivetotraktoreilla ja jotenkin kyllä olisin hiukan eri mieltä noin yleisesti noiden ajoneuvojen maastoajokyvyistä. Toki tietysti maastotyyppi ja käyttötarkoitus vaikuttavat paljon.
 
Kerrotko vähän enemmän. Oletko itse ajanut? Minkälaisissa tilanteissa Unimog on erityisesti "hirveä"?

Itselläni on maastoajokokemusta lähinnä takaveto-ja nelivetotraktoreilla ja jotenkin kyllä olisin hiukan eri mieltä noin yleisesti noiden ajoneuvojen maastoajokyvyistä. Toki tietysti maastotyyppi ja käyttötarkoitus vaikuttavat paljon.

Muutama sata kilometriä unimogilla ajanu sapuskaa ja paukkuja. Unimogin vaihdelaatikko mikä on joku mersun oma tipronic/automaatti yhdistelmä on todella hidas ja jos et osu kytkimellä just oikeaan aikaan niin menee vapaalle. Muistan että yleinen mielipide oli aika pahasti unimogia vastaan kuskien keskuudessa. Tosin hyviä puolia takalaitanostin yms. vaikka masiin verraten.
 
Meneekö jo ot mut: Nyky muotoinen kuljettaja koulutus vekaralla antaa tyyppihyväksynnän koko pv:n Ka-kantaan. Eli melkein joka vehkeen pääsee ajamaan rajoille ja jumiin maastoajo leirillä. On muuten parhaimpia mettä keissejä ikinä olla 40 kuskia ja pari luutnanttia viikko pahkajärvellä.
 
Muutama sata kilometriä unimogilla ajanu sapuskaa ja paukkuja. Unimogin vaihdelaatikko mikä on joku mersun oma tipronic/automaatti yhdistelmä on todella hidas ja jos et osu kytkimellä just oikeaan aikaan niin menee vapaalle. Muistan että yleinen mielipide oli aika pahasti unimogia vastaan kuskien keskuudessa. Tosin hyviä puolia takalaitanostin yms. vaikka masiin verraten.

Eikös A2045 ollu joku samantyyppinen ominaisuus?

Miten toi ilmenee ja onko se kriittinen ajon kannalta vai lähinnä ärsyttävä?
 
Eikös A2045 ollu joku samantyyppinen ominaisuus?

Miten toi ilmenee ja onko se kriittinen ajon kannalta vai lähinnä ärsyttävä?

Mitä nyt mieleen ekana tulee niin ei voi "heijata" autoa jos ollaan jumissa. Muutenkin vaihtaminen erittäin hidasta joka näkyy maastossa vapaina välikaasuina ja kiroiluna. Tosin mitä itse ymmärsin niin unimogin rooli on mennä enemmän tietä kuin uria pitkin.... ja -20 niin voi olla että ei tarvitse liikkua lämmityskäytölläkään mihikää koska sähkötoiminen laatikko aivan jumissa. Eli ei mee vaihteet päälle yms. Menee ehkä jo kriittisen huonoksi mielestäni.
 
Eikös A2045 ollu joku samantyyppinen ominaisuus?

Miten toi ilmenee ja onko se kriittinen ajon kannalta vai lähinnä ärsyttävä?
Mie en ole oikein tykästyny tuohon A2045:een. Toki ohan se mahtava ajaa ja mukavaa kun on ilmastointia ym mut maastossa silti kaipaan keppilootaa. Meneehän tollaki, mut hankalampi loikata vaihteita yli ja jos ei ole tarkkana niin rupee vaihtamaan väärässä kohtaa vaihteita.
 
Tuollasia sähköhimmeleitä ei pv:n kannattaisi hankkia. Maksavat hunajaa ja ovat kalliitta huoltaa. Vanha keppivaihteinenkin varmasti ajaa saman asian kuin uudet teknolelutkin. Elektroniikkaa on jo pakostakin tj, yms järjestelmissä, joten satsaukset sinne ja perinteisempää tekniikkaa käyttöön sinne jossa sitä on mahdollista käyttää. Itsellä ei noista edellämainituista ajoneuvoista ole kokemusta, mutta traktoreista senkin edesta. Sähköhimmelit ei vaan tahdo niissäkään kestää muutamaa vuotta pidempään. Mahdottomia korjata edes tilapäisesti maasto-olosuhteissa. Lisäksi iso osa ominaisuuksista on sellaisia joita ei koskaan käytetä.
 
Mitä IFV ja APC kalustoa huolisitte vaihdossa jenkeistä jos luovuttaisimme hyvässä kunnossa olevan BMP ja MT-LB kalustomme?
 
Raketinheittimissähän on Bradley alustana, mutta se taas on paljon myös haukuttu, erityisesti vanhemmat versiot.

Olisko tuollainen TOW Bradley, tuunattuna meillä kotimaassa, kuitenkin reippaasti parempi kuin BMP, puhumattakaan huollosta?
 
Mitä IFV ja APC kalustoa huolisitte vaihdossa jenkeistä jos luovuttaisimme hyvässä kunnossa olevan BMP ja MT-LB kalustomme?

En ottais mitään. Bradleyt sais laittaa pataan ja suunnitella nykyaikaisen rynnäkkövaunun. Ei kukaan tosissaan otettava länsimaa enää käytä M1A1 ja se on suunniteltu samalla vuosikymmenellä kuin Bradley. Vaihdosta olisi vaan haittaa, koska samaan aikaan ne menee pataan kuitenkin. M113=MTLB, Stryker ei korvaa neuvostolaisia telajumalia.
 
Riku Rantalaa lainatakseni, erittäin pärrrräyttävä huomio jenkkien organisaatiokaavioista. Jalkaväkijoukkueilla on 0 orgaanista ajoneuvoa ja jalkaväkipataljoonan huoltokomppaniasta löytyy mobility section, johon kuuluu 10 KA, 8 peräkärryä ja 20 ukkoa niitä ajamaan. Kiväärikomppania sivu 40 ja huoltokomppania sivu 65. Samalla tarjolla teille äidin pikku babylonin lampaille myös muiden prikaatien organisaatio, joten kynät voi heittää nurkkaan sillä resepti löytyy alla olevasta tiedostosta.
Kiitos. Yksi mielenkiintoisimmista lukupaketeista, ja samalla nojatuolistrategille löytyy reseptiä jota voi omissa taulukoissaan muuttaa paremmin Suomen erityisolosuhteisiin(TM). Jenkkien ABCT on kyllä melkoisen vahva paketti, vahvat tiedusteluosat tekee vaikutuksen. Samalla löytyy yllätyksiä esim. evakkivaunuja ja lämärivaunuja ei ole PS-jalkaväki ja tankkikomppanoissa orgaanisena.
 
Kiitos. Yksi mielenkiintoisimmista lukupaketeista, ja samalla nojatuolistrategille löytyy reseptiä jota voi omissa taulukoissaan muuttaa paremmin Suomen erityisolosuhteisiin(TM). Jenkkien ABCT on kyllä melkoisen vahva paketti, vahvat tiedusteluosat tekee vaikutuksen. Samalla löytyy yllätyksiä esim. evakkivaunuja ja lämärivaunuja ei ole PS-jalkaväki ja tankkikomppanoissa orgaanisena.

Ehkä niiden puuttuminen helpottaa siihen tappamistyöhän keskittymistä, kun ei ole omia huoltojoukkoja johdettavana, tappajat tappaa ja huoltajat huoltaa. Hyökätessä ei myöskään ole niin epätodennäköistä etteikö taaempana tuleva huolto-organisaatio pääsisi taistelevien joukkojen luo kuin meidän kaltaisessa hajautetussa puolustustaistelussa.
 
Back
Top