Korsumajuri
Kapteeni
Pitäköön tankkinsa!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Olisi kyllä kiva tietää AMV:n osalta, missä mennään. Joskus on annettu ymmärtää, että PV:lla olisi teknisiä ongelmia vaunujen kanssa, eikä sitä ole viety koskaan esim. Afganistaniin. Mutta sitten taas, AMV on kelvannut aika monelle vientiasiakkaalle, myös Ruotsin kaltaisille kehittyneille valtioille. Tosin puolalaiset taas kokivat tarpeelliseksi viritellä oma Rosomak lukuisine muutoksineen...
Jenkeillä kun on noita MRAPpeja niin paljon, että antavat niitä ilmaseks pois niin oisko meillä tarvetta semmosille? Ilmavaivoille lentokenttien siivoukseen, pioneereille raketeilla ammuttujen miinojen poistamiseen omassa syvyydessä ja lähempänäkin, kaupunkijääkäripataljoonille yleisajoneuvoksi ja muille pääkaupunkiseudulla toimiville joukoille, Turun paikallispataljoonan komentajan pillurallia varten?
Ruotuväen uusin numero on netissä luettavissa, sivulla 3 on juuri käsitelty käytetyn kaluston ostamista. Mainitaan mm. että Ukrainan sota on vähentänyt Euroopassa myynnissä olevan kaluston määrää.
Erityisen rajoittavaksi tekijäksi mainitaan varastointitila, koska ajoneuvot joissa on elektroniikkaa (MRAPeissa on aika paljon) vaativat hyvät säilytysolosuhteet. Afganistanissa tarjolla olevan jenkkikaluston soveltumattomuutta meille ei muuten eritellä, mutta tämä lienee yksi syy. Kun varastointi on kuitenkin kallista, niin ei ole järkeä käyttää varastotilaa huonon kaluston säilöntään.
Tämä toki herättää kysymyksiä myös nykyisen kiinteistöhallinnan mahdollisista ongelmista.
Jahkailun MRAPin sopivuudesta voi lopettaa. Uusimmassa Ruotuväessä kerrotaan juuri jenkkien Afgoista irtoavasta materiaalista ja todetaan sen olevan Suomelle sopimatonta. Case closed.
Oishan se hienoa, jos AMV35 voittaisi LAND400 Phase 2, mutta miten Suomi siitä hyötyisi? BAE ehdottaa koko tuotannon suorittamista Ausseissa, joten jotain raheita tulisi Suomeen teknologiansiirron myötä. AMVn tuotantohinta ei mystisesti laskisi, että tänne haluttaisiin ostaa lisää mallia "ostin, kun halvalla sain". Osakkeen hinta varmaan nousee ja siitä hyötyy osakkeenomistajat. Sekin on hämäävää, koska se osake pitää myydä, jotta kaupasta on hyötyä. Tätä tuskin tapahtuu. Patrian ja AMVn maine kyllä nousee.
Tiedätkö sä nyt, miten markkinatalous toimii ja kuka omistaa Patrian?! Kun yrityksellä menee hyvin, se yleensä maksaa osinkoa osakkeenomistajille. Patrian suurin omistaja taas on Suomen valtio.
Todennäköisesti Patria - jos AMV kilpailun voittaa - saa muhkean potin pelkästään satojen vaunujen lisenssimaksuista ja @ctg :n mainitsemasta konsultoinnista. Se näkyy Patrian tuloksessa, osingoissa ja sitä kautta valtion tuloissa. Tietysti vaunujen rakentaminen Suomessa olisi työllistänyt suuren määrän ihmisiä ja lisännyt sitä kautta positiivisia taloudellisia vaikutuksia Suomessa, mutta hyvä sekin on, jos saa kaupattua edes innovaatioita.
http://www.defmin.fi/ajankohtaista/...ivaunujen_asejarjestelmaa_patrialle.3743.news
Tuli tämmönen vastaan. Toi RWS myyminen on vanha juttu, mutta tietääkö/muistaako joku mihin tarkoitukseen noita vaunuja on vuokrattu? 20 on aika iso määrä.
Nyt käsi yläs kuka haluu vääntää Pasien määristä! Olis käsittääkseni ennen täällä julkaisematonta dataa luvassa.
Kuulin varmaa huhua, että Suomella on 2000 pasia. Kv-vahvuusilmoitusten velvoitteita kierretään pitämällä pasit pressuilla peitettynä Ruotsin Haparandassa Maxi ICA-marketin pihalla. Osaan paseista on heitetty keittokauha ja hernepussi, koska "mobiileja kenttäkeittiöitä" ei tarvitse ilmoittaa minnekään. Ja Leopardit! Voi jospa tietäisitteNyt käsi yläs kuka haluu vääntää Pasien määristä! Olis käsittääkseni ennen täällä julkaisematonta dataa luvassa.
Maavoimista jos haluaa etsiä ison luokan koomausta niin priima-esimerkki lienee miehistönkuljetusvaunu VK Juko. Projektin tarkoitus oli selvittää saako halvalla hyvää. Tulos oli että halvalla saatiin kallista ja huonoa.
Voi, mikä antikliimaksi. Taisin vedättää omat odotukseni liian korkealle. Linkki on silti mielenkiintoinen, kiitos siitä.Tärkeimpänä poimintana XA-180 kokonaismäärä vuoteen 1994 mennessä 377 kpl.
The Patria AMV 35 CRV should be considered a cheap, but less capable option compared to the Boxer. The Boxer CRV is the "we put everything possible in the vehicle" solution, while the AMV 35 CRV seems to be based on a more reasonable cost-to-benefit ratio.
Eli XA-180-versiota on ollut se 377kpl. Sittemmin on 90kpl myyty Viroon ja muutamia menetetty maailmalla. MLU-ohjelmassa taas tavoitellaan max 280kpl modausta. Hyvinhän nuo luvut täsmäävät. 185-versiota on sitten xxx tuohon päälle. Mitäs lukuja tuolle riville on löydetty?