Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Olisi kyllä kiva tietää AMV:n osalta, missä mennään. Joskus on annettu ymmärtää, että PV:lla olisi teknisiä ongelmia vaunujen kanssa, eikä sitä ole viety koskaan esim. Afganistaniin. Mutta sitten taas, AMV on kelvannut aika monelle vientiasiakkaalle, myös Ruotsin kaltaisille kehittyneille valtioille. Tosin puolalaiset taas kokivat tarpeelliseksi viritellä oma Rosomak lukuisine muutoksineen...

Sillähän Patria Puolan kaupan sai, että antoi mahdollisuuden ostajan tehdä ne itse. Tuotantohan on jo nyt ulkoistettu ja Patria Land keskittyy tasaisen varman katteen tuoviin Pasi -modernisointeihin.
 
Jenkeillä kun on noita MRAPpeja niin paljon, että antavat niitä ilmaseks pois niin oisko meillä tarvetta semmosille? Ilmavaivoille lentokenttien siivoukseen, pioneereille raketeilla ammuttujen miinojen poistamiseen omassa syvyydessä ja lähempänäkin, kaupunkijääkäripataljoonille yleisajoneuvoksi ja muille pääkaupunkiseudulla toimiville joukoille, Turun paikallispataljoonan komentajan pillurallia varten?
 
Jenkeillä kun on noita MRAPpeja niin paljon, että antavat niitä ilmaseks pois niin oisko meillä tarvetta semmosille? Ilmavaivoille lentokenttien siivoukseen, pioneereille raketeilla ammuttujen miinojen poistamiseen omassa syvyydessä ja lähempänäkin, kaupunkijääkäripataljoonille yleisajoneuvoksi ja muille pääkaupunkiseudulla toimiville joukoille, Turun paikallispataljoonan komentajan pillurallia varten?

Olisivatko ajoneuvot ilmaisia Suomelle? Emme ole Natossa, toisin kuin monet muut ko. ajoneuvoja vastaanottaneet maat. Ukrainallekin luulisi kelvanneen, jos ne eivät mitään maksa.

Toinen juttu on sitten kuljetuskustannukset. Jos ajoneuvot luovutetaan Afganistanissa tms. kriisipesäkkeessä "as is", niiden lennättäminen Suomeen tulee kalliiksi. Ja jos jenkit ovat ne omalla kustannuksella lennättäneet takaisin Yhdysvaltoihin, josta laivaaminen olisi edullista, niin tuskin niitä silloin ilmaiseksi jaetaan - ainakaan meille.

Kolmanneksi: kun puolustusvoimat alkavat ostaa panssariajoneuvoja henkilökuntansa pillurallia varten, palautan sotilaspassini aluetoimistoon.

No ok, periaatteessa jokin pioneeriversio lentotukikohtien siivoukseen sirotteista voisi olla järkevä, mutta jos tämä puoli on jo nykyisellään kunnossa riittävässä määrin, niin miksi tuhlata rahaa suotta? En muista myöskään nähneeni puskulevyllistä versiota, vaikka robottivarrellisia EOD-versioita ja jyrä-tyyppisiä raivaimia onkin näkynyt.

Kaupunkijääkäreiden tarpeesta panssaroidulle ajoneuvokalustolle en ole täysin vakuuttunut. Groznyi opettaa, ja jos jalkautetaan jo kaukana ja ehkä vähän tuetaan konekiväärillä, niin onko se MRAP sitten hyödyksi, etenkään kustannustehokkaasti? Käsittääkseni Paseja ei ole varattu ihan hirveitä määriä Helsingin turvaksi, mikä kertonee jotakin. Ja jos nämä vähät Pasit korvattaisiin MRAP-kalustolla, niin siinä tulisi sitten yksi ajoneuvo lisää huollon rasitteeksi.

Lisäksi pitää muistaa kotimaisen teollisuuden tarpeet. MRAP-hankinta ei olisi hyväksi Misulle tai sen vientipyrkimyksille.

Vanhoista keskusteluista pengottuja syitä olla ostamatta:

Ruotuväen uusin numero on netissä luettavissa, sivulla 3 on juuri käsitelty käytetyn kaluston ostamista. Mainitaan mm. että Ukrainan sota on vähentänyt Euroopassa myynnissä olevan kaluston määrää.
Erityisen rajoittavaksi tekijäksi mainitaan varastointitila, koska ajoneuvot joissa on elektroniikkaa (MRAPeissa on aika paljon) vaativat hyvät säilytysolosuhteet. Afganistanissa tarjolla olevan jenkkikaluston soveltumattomuutta meille ei muuten eritellä, mutta tämä lienee yksi syy. Kun varastointi on kuitenkin kallista, niin ei ole järkeä käyttää varastotilaa huonon kaluston säilöntään.

Tämä toki herättää kysymyksiä myös nykyisen kiinteistöhallinnan mahdollisista ongelmista.

Kirsikkana kakun päälle teikäläisen oma lausunto:

Jahkailun MRAPin sopivuudesta voi lopettaa. Uusimmassa Ruotuväessä kerrotaan juuri jenkkien Afgoista irtoavasta materiaalista ja todetaan sen olevan Suomelle sopimatonta. Case closed.
 
Laivalla maksaa 13000€ per ajoneuvo. Niinpäs näyttää, muista enää mitä itse sanonut. Tuli vaan mieleen, kun interwebissä seikkaili.
 
Oishan se hienoa, jos AMV35 voittaisi LAND400 Phase 2, mutta miten Suomi siitä hyötyisi? BAE ehdottaa koko tuotannon suorittamista Ausseissa, joten jotain raheita tulisi Suomeen teknologiansiirron myötä. AMVn tuotantohinta ei mystisesti laskisi, että tänne haluttaisiin ostaa lisää mallia "ostin, kun halvalla sain". Osakkeen hinta varmaan nousee ja siitä hyötyy osakkeenomistajat. Sekin on hämäävää, koska se osake pitää myydä, jotta kaupasta on hyötyä. Tätä tuskin tapahtuu. Patrian ja AMVn maine kyllä nousee.

Tiedätkö sä nyt, miten markkinatalous toimii ja kuka omistaa Patrian?! Kun yrityksellä menee hyvin, se yleensä maksaa osinkoa osakkeenomistajille. Patrian suurin omistaja taas on Suomen valtio.

Todennäköisesti Patria - jos AMV kilpailun voittaa - saa muhkean potin pelkästään satojen vaunujen lisenssimaksuista ja @ctg :n mainitsemasta konsultoinnista. Se näkyy Patrian tuloksessa, osingoissa ja sitä kautta valtion tuloissa. Tietysti vaunujen rakentaminen Suomessa olisi työllistänyt suuren määrän ihmisiä ja lisännyt sitä kautta positiivisia taloudellisia vaikutuksia Suomessa, mutta hyvä sekin on, jos saa kaupattua edes innovaatioita.
 
Tiedätkö sä nyt, miten markkinatalous toimii ja kuka omistaa Patrian?! Kun yrityksellä menee hyvin, se yleensä maksaa osinkoa osakkeenomistajille. Patrian suurin omistaja taas on Suomen valtio.

Todennäköisesti Patria - jos AMV kilpailun voittaa - saa muhkean potin pelkästään satojen vaunujen lisenssimaksuista ja @ctg :n mainitsemasta konsultoinnista. Se näkyy Patrian tuloksessa, osingoissa ja sitä kautta valtion tuloissa. Tietysti vaunujen rakentaminen Suomessa olisi työllistänyt suuren määrän ihmisiä ja lisännyt sitä kautta positiivisia taloudellisia vaikutuksia Suomessa, mutta hyvä sekin on, jos saa kaupattua edes innovaatioita.

Unohdin osingot ihan kokonaan.
 
7vdrv5mzzqcx.jpg
 
http://www.defmin.fi/ajankohtaista/...ivaunujen_asejarjestelmaa_patrialle.3743.news

Tuli tämmönen vastaan. Toi RWS myyminen on vanha juttu, mutta tietääkö/muistaako joku mihin tarkoitukseen noita vaunuja on vuokrattu? 20 on aika iso määrä.

DID kertoo Slovenian AMV-hankinnan vaiheista, että ensimmäinen vaunu oli 5kk myöhässä ja sopimussakot painoivat päälle, joten olisiko jopa mahdollista, että vaunut kävivät talvehtimassa Sloveniassa? Toinen mieleen tuleva vaihtoehto on, että 20 RWS:n tehtaan kenttätestit vaatii mielellään sen 20 ajoneuvoa. Täysin yksiselitteisesti asiaa ei ole tuossa lainauksessa kerrottu.

“The Army Materiel Command is selling 20 units of XA-360-APC [DID: XA-360 is the AMV’s designation] Kongsberg Protector weapon systems. It is also renting 20 APCs to Patria for an approximate period of 7 months. The APC weapon systems will be used as part of Patria’s operation regarding Slovenia. Patria will deliver new similar weapon systems for the Finnish Defence Forces. The reason behind this provisional arrangement requested by Patria, has to do with the company’s aim to uphold the agreed time frame regarding deliveries.”

"The first vehicle is nearly 5 months late, and the Defence Ministry has said that it would penalize Patria for the late delivery in accordance with the contract."

http://www.defenseindustrydaily.com/slovenian-armys-new-apcs-patrias-amvs-updated-02358/
 
Nyt käsi yläs kuka haluu vääntää Pasien määristä! Olis käsittääkseni ennen täällä julkaisematonta dataa luvassa.
 
Nyt käsi yläs kuka haluu vääntää Pasien määristä! Olis käsittääkseni ennen täällä julkaisematonta dataa luvassa.
Kuulin varmaa huhua, että Suomella on 2000 pasia. Kv-vahvuusilmoitusten velvoitteita kierretään pitämällä pasit pressuilla peitettynä Ruotsin Haparandassa Maxi ICA-marketin pihalla. Osaan paseista on heitetty keittokauha ja hernepussi, koska "mobiileja kenttäkeittiöitä" ei tarvitse ilmoittaa minnekään. Ja Leopardit! Voi jospa tietäisitte :eek:
 
Täältä pesee :uzi:

Maavoimista jos haluaa etsiä ison luokan koomausta niin priima-esimerkki lienee miehistönkuljetusvaunu VK Juko. Projektin tarkoitus oli selvittää saako halvalla hyvää. Tulos oli että halvalla saatiin kallista ja huonoa.

Kaikki lähti liiikkeelle tuosta fulcrumin viestistä ja googlen kautta päätyi tähän alla olevaan osoitteeseen.
http://docplayer.fi/24631-Kaikki-mu...etty-kaikille-avoimen-panssariseminaarin.html

Ei ole tainnut olla aikaisemmin foorumilla.

Tärkeimpänä poimintana XA-180 kokonaismäärä vuoteen 1994 mennessä 377 kpl. Tuotanto siirtyi käsittääkseni vuonna 1994 (tai 1993) seuraavaan versioon eli XA-185.

Eli mitään lopullista helpotusta "tuskaan" ei vieläkään luvassa, joten ei muuta kun pähkäilemään tuon avulla XA-185 kokonaismäärää.
 
Liittyen tuohon Australian Land 400 -hankkeeseen, Patria on nyt tosiaan sitten loppusuoralla Rheinmetallin Boxerin kanssa.

Ohessa analyysiä jatkoon päässeistä, sekä siitä, mistä syistä muut tipahtivat.

http://below-the-turret-ring.blogspot.fi/2016/08/land-400-updates-and-thoughts.html

The Patria AMV 35 CRV should be considered a cheap, but less capable option compared to the Boxer. The Boxer CRV is the "we put everything possible in the vehicle" solution, while the AMV 35 CRV seems to be based on a more reasonable cost-to-benefit ratio.
 
Eli XA-180-versiota on ollut se 377kpl. Sittemmin on 90kpl myyty Viroon ja muutamia menetetty maailmalla. MLU-ohjelmassa taas tavoitellaan max 280kpl modausta. Hyvinhän nuo luvut täsmäävät. 185-versiota on sitten xxx tuohon päälle. Mitäs lukuja tuolle riville on löydetty?
 
Eli XA-180-versiota on ollut se 377kpl. Sittemmin on 90kpl myyty Viroon ja muutamia menetetty maailmalla. MLU-ohjelmassa taas tavoitellaan max 280kpl modausta. Hyvinhän nuo luvut täsmäävät. 185-versiota on sitten xxx tuohon päälle. Mitäs lukuja tuolle riville on löydetty?

80-320 kpl :D



60 kpl Viroon. Ruotsissa on ilmeisesti ollut n. 70 kpl XA-180/185 ajoneuvoja. Näistä 25 on palannut Suomeen (vuokratut ajoneuvot). Kaikki Ruotsin ajoneuvot eivät ilmeisesti ole tuossa 377 kpl mukana.

ja MLU näyttäisi todellakin koskevan tässä vaiheessa vain XA-180 version ajoneuvoja.
 
Back
Top