Miehistön kuljetus

baikal kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
No en minä mikään ps.kenraali Patton ole, mutta eihän se nyt ihan niinkään mene että samalla aukealla otetaan yhteen kerrallaan koko vihollisen panssariarmadan kanssa, eiköhän todennäköisempi mittakaava aukeammassa maastossa ole komp. (n.10 tst-vaunua) vs. n. vastaava määrä vihollisen vaunuja ja jonkun uran varrella joukkue vs. joukkue. Ei ole relistista olettaa että koko arsenaali pääsee ampumaan/painamaan päälle samaan tilaan yhtäaikaa toisin kuin jossain Irakin aavikoilla.

Baikalin huolen ymmärrän, maalien määrä on aika runsas. Varsinkin kun voisi luulla että tilapäisvälinein ei ainakaan tuota torjuntaa voida suorittaa. Pelkästään tuhottavia vaunuja on se 600 kpl tuolla ajatusmallilla. Puhumattakaan muusta stopattavasta kalustosta.

Olletikin, että tuo mainitsemasi ajatusmalli ei ole minun mielikuvitukseni tuotetta, vaan nähtyä realitya viimeksi Georgiasta. Kaveri on aika häjy pumppaamaan taistelutilan täyteen ajokkeja ja aseita.

En tarkoittanut ajatusmalli sanalla mitään pahaa.

Mutta kyllä minua pikkaisen huolettaa ajatus siitä että esim 40 km leveällä väylällä olisi 600kpl vaunuja. Ihan sama onko ne taistelupanssarivaunuja vai vaan rynnäkkövaunuja. Äkkiä laskettuna se tarkoittaisi noin 70m välein olevaa maalia.

Siinä ei oikeastaan paljoa tee yhdella valmiusprikaatilla. Amatöörinä palaisin rakkaaseen ajatukseeni että 1 panssariprikaati (mieluiten kaksi), 3 mekanisoitua prikaatia, 6 jääkäriprikaatia (lujalla pst-voimalla) ja noita iso läjä noita uusia alueellisia taisteluosastoja. Siis että tuon verran olisi sodan ajan joukkoja käytössä.

Ite laittaisin 2 kpl jääkäriprikaateja, päämajan pst-ohjuskomppanioita, mrls pattereita ja jonkun alueellisen taisteluyksikön sivustoille kokeilemaan tulppana oloa. Sitten jos menisi perseelleen niin tunkisin lisätulpaksi valmaria
 
Sillä, miten monta vaunua on 40km matkalla, ei ole mitään merkitystä. Sillä on, miten monta on kerrallaan meidän panssareita tuhoavien asejärjestelmien maalialueella kulloinkin. Näin karrikoidusti todettakoot, että jos vihollinen vetää vaununsta yhteen possujunaan, niin mikäs meillä on käydessä vaikka 20-1 voimasuhteilla jokaisen vaunun kimppuun yksitellen ja tuhota kaikki ne sadat vihulaisvaunut. Tai jos vihollinen iskee ne vaunut kasoihin, kurnuttaa niitä MLRS:llä kappaleiksi.

Kuten sanoin, sillä, miten monta vaunua pystyy vihollinen meitä vastaan laittamaan, ei ole mitään merkitystä. Sillä on, missä kukin vihollisen vaunu ja omat aseemme kulloinkin ovat.
 
hessukessu kirjoitti:
Sillä, miten monta vaunua on 40km matkalla, ei ole mitään merkitystä. Sillä on, miten monta on kerrallaan meidän panssareita tuhoavien asejärjestelmien maalialueella kulloinkin. Näin karrikoidusti todettakoot, että jos vihollinen vetää vaununsta yhteen possujunaan, niin mikäs meillä on käydessä vaikka 20-1 voimasuhteilla jokaisen vaunun kimppuun yksitellen ja tuhota kaikki ne sadat vihulaisvaunut. Tai jos vihollinen iskee ne vaunut kasoihin, kurnuttaa niitä MLRS:llä kappaleiksi.

Kuten sanoin, sillä, miten monta vaunua pystyy vihollinen meitä vastaan laittamaan, ei ole mitään merkitystä. Sillä on, missä kukin vihollisen vaunu ja omat aseemme kulloinkin ovat.

Vaikka en mikään matemaatikko olekkaan niin suhtaudun silti tuollaiseen panssarientorjunta tehtävään vähän matemaattisena ongelmana.

Joskus aikoinaan kun 90 prikaatien materiaalivahvuudet oli julkisempia niin niiden vahvuuteen ilmoitettiin kuuluvan 1500 apilasta ja 1600 kessiä. Jos jopa joka viides apilas osuisi niin se riittäisi "vain" 300 vaunun tuhoamiseen.

Kyllä sillä maalienkin määrällä on merkitystä. Jos niitä panssarintorjuntavälineiden laukauksia ei ole tarpeeksi niin ei se pelkkä asenne ja oikea paikka riitä puolustajalle.
 
Voihan sen suomalaiskansallisesti kääntää omaksi vahvuudeksi tuollaisen "possujunan", jota sitten käydään pilkkomaan Raatteen tien, Ilomantsin, Joutselän jne. malliin.

Pitää yrittää muistaa tuon joutavan possujunan vauhtikin, ei se suinkaan jää kutvelehtimaan järven rannoille ja suon laitoihin, eteenpäin sen on mieli päästä. Jos ko. possujuna onnistuu kolme päivää tehtävissään, se alkaa olla nitsevoo.

Ja tuollaiseen taistelutilaan foorumin ps-miehet sitten tyrkkivät joukkuetason kokoonpanojaan, milloin ps-vaunu edellä ja milloin rynnäkkövaunu kärjessä, välillä pohditaan Pasin käyttökelpoisuutta ja suoja-arvoja.....jepjep.

Kuten olen sanonut, nämä foorumilla esiintyvät käyttötavat eivät uppoa. Johonkin kolmen hyökkäysdivisioonan taistelutilaan on kyllä ihan se ja sama isketäänkö siihen siellä täällä ps-joukkueella vaiko peräti komppanialla, menee näpertelyksi, jolla ei saavuteta mitään muuta kuin sulatetaan ne vähät ps-voimat siihen pistelyleikkiin.
 
baikal kirjoitti:
Kuten olen sanonut, nämä foorumilla esiintyvät käyttötavat eivät uppoa. Johonkin kolmen hyökkäysdivisioonan taistelutilaan on kyllä ihan se ja sama isketäänkö siihen siellä täällä ps-joukkueella vaiko peräti komppanialla, menee näpertelyksi, jolla ei saavuteta mitään muuta kuin sulatetaan ne vähät ps-voimat siihen pistelyleikkiin.

Eiköhän se ps-voima pitäisi säästää siihen viimeiseen epätoivoiseen vastahyökkäykseen jolla karsitaan linjoja kasaan.

Kyllä kai se vastujan kärki pitäisi saaha pysäytettyä muulla kuin 40 urhoollisen leopardin voimalla. Eli lisää NLAW ja Spike-kalustoa sekä muutama MRLS heittiä a-tarvikkeilla tällä kertaa
 
Foorumin taisteluteoreetikot nyt unohtavat suomalaisten tärkeimmän pst-aseen eli panssariMIINAT (koivuhalkojen lisäksi). Trotyyli muodossa jos toisessa ei lopu ja sitä jopa suomalaiset pystyvät käyttämään massamaisesti. Tuollainen possujuna mallia Georgia sopii Suomen erityisolosuhteisiin mainiosti. Meillä on kyky murrostaa etenemisuria, joiden avulla vihulaisen liikettä voidaan tuntuvasti hidastaa. Kun saadaan tulppa aikaiseksi, niin sitten epäsuraa niskaan että roikaa... Suomella on käytettävissään riittävästi syvyyttä että voidaan toteuttaa omaa poltetun maan taktiikkaa. Ja ajatelkaapa tuollaisen 600 vaunua+ muut ajoneuvot huoltoa! Eikö siinä olisi herkullinen kohde iskeä. En ole vielä nähnyt panssarivaunua, joka ei tarvitsisi bensaa. Miten toimii vihulaisen johto/viestiyhteydet jos omat elsopoikamme pistävät säkkijärvenpolkkaa eetteriin? Onko tuollainen megapumppu oikeasti johdettavissa tehokkaasti tuollasella pienellä maantieteellisellä alueella?
 
Caveman kirjoitti:
Foorumin taisteluteoreetikot nyt unohtavat suomalaisten tärkeimmän pst-aseen eli panssariMIINAT (koivuhalkojen lisäksi). Trotyyli muodossa jos toisessa ei lopu ja sitä jopa suomalaiset pystyvät käyttämään massamaisesti. Tuollainen possujuna mallia Georgia sopii Suomen erityisolosuhteisiin mainiosti. Meillä on kyky murrostaa etenemisuria, joiden avulla vihulaisen liikettä voidaan tuntuvasti hidastaa. Kun saadaan tulppa aikaiseksi, niin sitten epäsuraa niskaan että roikaa... Suomella on käytettävissään riittävästi syvyyttä että voidaan toteuttaa omaa poltetun maan taktiikkaa. Ja ajatelkaapa tuollaisen 600 vaunua+ muut ajoneuvot huoltoa! Eikö siinä olisi herkullinen kohde iskeä. En ole vielä nähnyt panssarivaunua, joka ei tarvitsisi bensaa. Miten toimii vihulaisen johto/viestiyhteydet jos omat elsopoikamme pistävät säkkijärvenpolkkaa eetteriin? Onko tuollainen megapumppu oikeasti johdettavissa tehokkaasti tuollasella pienellä maantieteellisellä alueella?

Itse olen nähnyt dieselillä toimivia vaunuja :a-grin:
 
kunnas kirjoitti:
Caveman kirjoitti:
Foorumin taisteluteoreetikot nyt unohtavat suomalaisten tärkeimmän pst-aseen eli panssariMIINAT (koivuhalkojen lisäksi). Trotyyli muodossa jos toisessa ei lopu ja sitä jopa suomalaiset pystyvät käyttämään massamaisesti. Tuollainen possujuna mallia Georgia sopii Suomen erityisolosuhteisiin mainiosti. Meillä on kyky murrostaa etenemisuria, joiden avulla vihulaisen liikettä voidaan tuntuvasti hidastaa. Kun saadaan tulppa aikaiseksi, niin sitten epäsuraa niskaan että roikaa... Suomella on käytettävissään riittävästi syvyyttä että voidaan toteuttaa omaa poltetun maan taktiikkaa. Ja ajatelkaapa tuollaisen 600 vaunua+ muut ajoneuvot huoltoa! Eikö siinä olisi herkullinen kohde iskeä. En ole vielä nähnyt panssarivaunua, joka ei tarvitsisi bensaa. Miten toimii vihulaisen johto/viestiyhteydet jos omat elsopoikamme pistävät säkkijärvenpolkkaa eetteriin? Onko tuollainen megapumppu oikeasti johdettavissa tehokkaasti tuollasella pienellä maantieteellisellä alueella?

Itse olen nähnyt dieselillä toimivia vaunuja :a-grin:

Vaikken panssariasiantuntija olekaan niin olen myös siinä käsityksessä että bensamoottorit alkaa tankeissa olla harvinaisuuksia.
 
noska kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Caveman kirjoitti:
Foorumin taisteluteoreetikot nyt unohtavat suomalaisten tärkeimmän pst-aseen eli panssariMIINAT (koivuhalkojen lisäksi). Trotyyli muodossa jos toisessa ei lopu ja sitä jopa suomalaiset pystyvät käyttämään massamaisesti. Tuollainen possujuna mallia Georgia sopii Suomen erityisolosuhteisiin mainiosti. Meillä on kyky murrostaa etenemisuria, joiden avulla vihulaisen liikettä voidaan tuntuvasti hidastaa. Kun saadaan tulppa aikaiseksi, niin sitten epäsuraa niskaan että roikaa... Suomella on käytettävissään riittävästi syvyyttä että voidaan toteuttaa omaa poltetun maan taktiikkaa. Ja ajatelkaapa tuollaisen 600 vaunua+ muut ajoneuvot huoltoa! Eikö siinä olisi herkullinen kohde iskeä. En ole vielä nähnyt panssarivaunua, joka ei tarvitsisi bensaa. Miten toimii vihulaisen johto/viestiyhteydet jos omat elsopoikamme pistävät säkkijärvenpolkkaa eetteriin? Onko tuollainen megapumppu oikeasti johdettavissa tehokkaasti tuollasella pienellä maantieteellisellä alueella?

Itse olen nähnyt dieselillä toimivia vaunuja :a-grin:

Vaikken panssariasiantuntija olekaan niin olen myös siinä käsityksessä että bensamoottorit alkaa tankeissa olla harvinaisuuksia.

Tyypit saivartelee: bensa ja/tai diesel. Jokainen tajuaa kyllä mistä on kyse...
 
baikal kirjoitti:
Voihan sen suomalaiskansallisesti kääntää omaksi vahvuudeksi tuollaisen "possujunan", jota sitten käydään pilkkomaan Raatteen tien, Ilomantsin, Joutselän jne. malliin.

Nuo on niitä etenkin paikallisjoukkojen käyttöympäristöjä, ikävä kyllä tieverkko ei vaan vastaa enää -39 tai -44 tilannetta.

baikal kirjoitti:
Pitää yrittää muistaa tuon joutavan possujunan vauhtikin, ei se suinkaan jää kutvelehtimaan järven rannoille ja suon laitoihin, eteenpäin sen on mieli päästä. Jos ko. possujuna onnistuu kolme päivää tehtävissään, se alkaa olla nitsevoo.

Toivon mukaan paras terä niistä possujunista on niistetty siellä metsän varrella jo pois... ps-miinoitteiden ja sinkokaluston ideaalista käyttöympäristöä.

baikal kirjoitti:
Ja tuollaiseen taistelutilaan foorumin ps-miehet sitten tyrkkivät joukkuetason kokoonpanojaan, milloin ps-vaunu edellä ja milloin rynnäkkövaunu kärjessä, välillä pohditaan Pasin käyttökelpoisuutta ja suoja-arvoja.....jepjep.

Kuten olen sanonut, nämä foorumilla esiintyvät käyttötavat eivät uppoa. Johonkin kolmen hyökkäysdivisioonan taistelutilaan on kyllä ihan se ja sama isketäänkö siihen siellä täällä ps-joukkueella vaiko peräti komppanialla, menee näpertelyksi, jolla ei saavuteta mitään muuta kuin sulatetaan ne vähät ps-voimat siihen pistelyleikkiin.

Ymmärrät nyt näköjään kaikki selvennys yritykset tahallasi väärin...
Eihän kukaan ole ehdottanut että vähät ps. voimat pilkotaan joukkueiksi pitkin poikin Etelä-Suomea. Pointtihan oli se että aukeat joita Suomessa esiintyy eivät pääsääntöisesti ole pinta-alaltaan niin suuria että sinne kannattaisi änkeä samanaikaisesti useita kymmeniä tai satoja vaunuja hönkimään päälle ns. kylkikyljessä. Yleisesti tuollaisen massan paikalle keskittäminen pieneen tilaan vie aikaa ja siinä naapuri teki monesti virheen kesällä -44 ja Suomalaiset pääsivät tilaamaan täyden lastin niskaan ennenkuin varsinainen hyökkäys edes pääsi käyntiin. Lihavia maaleja epäsuoralle isolla L:llä!

Kymmenen tst-vaunuakin on jo sellainen määrä että sillä hallitsee aika isoa aukeaa kun jokainen ottaa oman sektorinsa joukkueittain tähystykseen. Metsän reunustamalla uralla kaksi vaunua on aika maksimi määrä jotka pystyvät samaan aikaan käyttämään tulta eteenpäin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö ne joukkueen muuta vaunut seuraisi heti perässä tai etteikö kokonainen toinen joukkue tulisi perässä (ja levittäytyy kärkeen heti kun saavutaan seuraavalle aukealle jossa riittää järkevästi tila siihen). Sama aukeilla, jos yksi komp. menee kärjessä niin toinen seuraa perässä tai mahdollisesti etenee samaan suuntaan naapuri aukealla, ei kymmenien km päässä täysin erillään muista.

Perässä tulevia kokoonpanoja tarvitaan erityisesti silloin kun etummainen alkaa hyytymään joko menetysten tai A-tarvikkeiden loppuessa. Näinhän se Venäläinenkin toimii, heillä niitä osastoja seuraa perässä vaan enemmän kuin meillä ja niitä pitäisi muiden joukkojen kyetä harventamaan ettei kotimaisille vähille ps.joukoille jää ylivoimasta tehtävää.

Näin siis karkeana rautalankamallina, eiköhän ne kotimaiset ps.joukot vähän muitakin temppuja ole kehiteleet kuin täysillä kärki vs. kärki iskeminen...
 
Caveman kirjoitti:
Foorumin taisteluteoreetikot nyt unohtavat suomalaisten tärkeimmän pst-aseen eli panssariMIINAT (koivuhalkojen lisäksi). Trotyyli muodossa jos toisessa ei lopu ja sitä jopa suomalaiset pystyvät käyttämään massamaisesti. Tuollainen possujuna mallia Georgia sopii Suomen erityisolosuhteisiin mainiosti. Meillä on kyky murrostaa etenemisuria, joiden avulla vihulaisen liikettä voidaan tuntuvasti hidastaa. Kun saadaan tulppa aikaiseksi, niin sitten epäsuraa niskaan että roikaa... Suomella on käytettävissään riittävästi syvyyttä että voidaan toteuttaa omaa poltetun maan taktiikkaa. Ja ajatelkaapa tuollaisen 600 vaunua+ muut ajoneuvot huoltoa! Eikö siinä olisi herkullinen kohde iskeä. En ole vielä nähnyt panssarivaunua, joka ei tarvitsisi bensaa. Miten toimii vihulaisen johto/viestiyhteydet jos omat elsopoikamme pistävät säkkijärvenpolkkaa eetteriin? Onko tuollainen megapumppu oikeasti johdettavissa tehokkaasti tuollasella pienellä maantieteellisellä alueella?

Etelä-Suomesa riittää tietä ja uria joten vaihtoehtoja etenemisuriksi riittää. Tämä tarkoittaa, että ihan jokaista uraa ei voi miinoittaa valmiiksi. Kun miinoittaminen perinteisin menetelmin on hidasta verrattuna vihollisen kykyyn edetä, tulee pioneereille kiire. Kun vihollisella on lisäksi kykyä murrosteiden raivaamiseen, siinä tekemistä. Lisäksi jokaista miinoitetta pitää pystyä vahtimaan , jolloin syntyy helposti hyviä maaleja vihollisen tykistölle ja ilmakomponentille.

Huolto on toki herkullinen kohde, mutta miten sen kimppuun päästään? Sissit eivät oikein pysy moottoroidun vihulaisen perässä ja muutenkin tila sisseilyyn voi olla vähissä.

Johtaminen ja viestintä onkin avainasemassa, mutta onko meillä kykyä vaikuttaa vihollisen johtamis ja viestijärjestelmiin? Missä kunnossa omat järjestelmämme ovat? Foorumilla on kovasti kritisoitu johtamisjärjestelmiin sijoitettuja rahoja.
 
kimmo.j kirjoitti:
Caveman kirjoitti:
Foorumin taisteluteoreetikot nyt unohtavat suomalaisten tärkeimmän pst-aseen eli panssariMIINAT (koivuhalkojen lisäksi). Trotyyli muodossa jos toisessa ei lopu ja sitä jopa suomalaiset pystyvät käyttämään massamaisesti. Tuollainen possujuna mallia Georgia sopii Suomen erityisolosuhteisiin mainiosti. Meillä on kyky murrostaa etenemisuria, joiden avulla vihulaisen liikettä voidaan tuntuvasti hidastaa. Kun saadaan tulppa aikaiseksi, niin sitten epäsuraa niskaan että roikaa... Suomella on käytettävissään riittävästi syvyyttä että voidaan toteuttaa omaa poltetun maan taktiikkaa. Ja ajatelkaapa tuollaisen 600 vaunua+ muut ajoneuvot huoltoa! Eikö siinä olisi herkullinen kohde iskeä. En ole vielä nähnyt panssarivaunua, joka ei tarvitsisi bensaa. Miten toimii vihulaisen johto/viestiyhteydet jos omat elsopoikamme pistävät säkkijärvenpolkkaa eetteriin? Onko tuollainen megapumppu oikeasti johdettavissa tehokkaasti tuollasella pienellä maantieteellisellä alueella?

Etelä-Suomesa riittää tietä ja uria joten vaihtoehtoja etenemisuriksi riittää. Tämä tarkoittaa, että ihan jokaista uraa ei voi miinoittaa valmiiksi. Kun miinoittaminen perinteisin menetelmin on hidasta verrattuna vihollisen kykyyn edetä, tulee pioneereille kiire. Kun vihollisella on lisäksi kykyä murrosteiden raivaamiseen, siinä tekemistä. Lisäksi jokaista miinoitetta pitää pystyä vahtimaan , jolloin syntyy helposti hyviä maaleja vihollisen tykistölle ja ilmakomponentille.

Huolto on toki herkullinen kohde, mutta miten sen kimppuun päästään? Sissit eivät oikein pysy moottoroidun vihulaisen perässä ja muutenkin tila sisseilyyn voi olla vähissä.

Johtaminen ja viestintä onkin avainasemassa, mutta onko meillä kykyä vaikuttaa vihollisen johtamis ja viestijärjestelmiin? Missä kunnossa omat järjestelmämme ovat? Foorumilla on kovasti kritisoitu johtamisjärjestelmiin sijoitettuja rahoja.

Ja kuinka paljon meillä enää koulutetaan enää sissejä? Oikeastaan aika vähäsen eli lisää hankaluuksia vaikuttaa huoltoon
 
kimmo.j kirjoitti:
Caveman kirjoitti:
Foorumin taisteluteoreetikot nyt unohtavat suomalaisten tärkeimmän pst-aseen eli panssariMIINAT (koivuhalkojen lisäksi). Trotyyli muodossa jos toisessa ei lopu ja sitä jopa suomalaiset pystyvät käyttämään massamaisesti. Tuollainen possujuna mallia Georgia sopii Suomen erityisolosuhteisiin mainiosti. Meillä on kyky murrostaa etenemisuria, joiden avulla vihulaisen liikettä voidaan tuntuvasti hidastaa. Kun saadaan tulppa aikaiseksi, niin sitten epäsuraa niskaan että roikaa... Suomella on käytettävissään riittävästi syvyyttä että voidaan toteuttaa omaa poltetun maan taktiikkaa. Ja ajatelkaapa tuollaisen 600 vaunua+ muut ajoneuvot huoltoa! Eikö siinä olisi herkullinen kohde iskeä. En ole vielä nähnyt panssarivaunua, joka ei tarvitsisi bensaa. Miten toimii vihulaisen johto/viestiyhteydet jos omat elsopoikamme pistävät säkkijärvenpolkkaa eetteriin? Onko tuollainen megapumppu oikeasti johdettavissa tehokkaasti tuollasella pienellä maantieteellisellä alueella?

Etelä-Suomesa riittää tietä ja uria joten vaihtoehtoja etenemisuriksi riittää. Tämä tarkoittaa, että ihan jokaista uraa ei voi miinoittaa valmiiksi. Kun miinoittaminen perinteisin menetelmin on hidasta verrattuna vihollisen kykyyn edetä, tulee pioneereille kiire. Kun vihollisella on lisäksi kykyä murrosteiden raivaamiseen, siinä tekemistä. Lisäksi jokaista miinoitetta pitää pystyä vahtimaan , jolloin syntyy helposti hyviä maaleja vihollisen tykistölle ja ilmakomponentille.

Huolto on toki herkullinen kohde, mutta miten sen kimppuun päästään? Sissit eivät oikein pysy moottoroidun vihulaisen perässä ja muutenkin tila sisseilyyn voi olla vähissä.

Johtaminen ja viestintä onkin avainasemassa, mutta onko meillä kykyä vaikuttaa vihollisen johtamis ja viestijärjestelmiin? Missä kunnossa omat järjestelmämme ovat? Foorumilla on kovasti kritisoitu johtamisjärjestelmiin sijoitettuja rahoja.

Ja kuinka paljon meillä enää koulutetaan sissejä? Oikeastaan aika vähäsen eli lisää hankaluuksia vaikuttaa huoltoon tuota kautta.
 
kimmo.j kirjoitti:
Caveman kirjoitti:
Foorumin taisteluteoreetikot nyt unohtavat suomalaisten tärkeimmän pst-aseen eli panssariMIINAT (koivuhalkojen lisäksi). Trotyyli muodossa jos toisessa ei lopu ja sitä jopa suomalaiset pystyvät käyttämään massamaisesti. Tuollainen possujuna mallia Georgia sopii Suomen erityisolosuhteisiin mainiosti. Meillä on kyky murrostaa etenemisuria, joiden avulla vihulaisen liikettä voidaan tuntuvasti hidastaa. Kun saadaan tulppa aikaiseksi, niin sitten epäsuraa niskaan että roikaa... Suomella on käytettävissään riittävästi syvyyttä että voidaan toteuttaa omaa poltetun maan taktiikkaa. Ja ajatelkaapa tuollaisen 600 vaunua+ muut ajoneuvot huoltoa! Eikö siinä olisi herkullinen kohde iskeä. En ole vielä nähnyt panssarivaunua, joka ei tarvitsisi bensaa. Miten toimii vihulaisen johto/viestiyhteydet jos omat elsopoikamme pistävät säkkijärvenpolkkaa eetteriin? Onko tuollainen megapumppu oikeasti johdettavissa tehokkaasti tuollasella pienellä maantieteellisellä alueella?

Etelä-Suomesa riittää tietä ja uria joten vaihtoehtoja etenemisuriksi riittää. Tämä tarkoittaa, että ihan jokaista uraa ei voi miinoittaa valmiiksi. Kun miinoittaminen perinteisin menetelmin on hidasta verrattuna vihollisen kykyyn edetä, tulee pioneereille kiire. Kun vihollisella on lisäksi kykyä murrosteiden raivaamiseen, siinä tekemistä. Lisäksi jokaista miinoitetta pitää pystyä vahtimaan , jolloin syntyy helposti hyviä maaleja vihollisen tykistölle ja ilmakomponentille.

Huolto on toki herkullinen kohde, mutta miten sen kimppuun päästään? Sissit eivät oikein pysy moottoroidun vihulaisen perässä ja muutenkin tila sisseilyyn voi olla vähissä.

Johtaminen ja viestintä onkin avainasemassa, mutta onko meillä kykyä vaikuttaa vihollisen johtamis ja viestijärjestelmiin? Missä kunnossa omat järjestelmämme ovat? Foorumilla on kovasti kritisoitu johtamisjärjestelmiin sijoitettuja rahoja.

Eiköhän ne vaikutusmahdollisuudet ole erillisjoukkojen kanssa epäsuoran tulen käytössä ja SIGINT-tiedustelussa + UAV:t jos niitä löytyy tarpeeksi.

Epäsuoran kuninkaana MLRS ja mahdolliset M30(DPICM) ja XM31(Unitary) raketit ja ATACMS - tykistö-ohjukset. Jos siis hankitaan.
Tietysti kantaman sisällä apua on 122mm Rakh aseista vaikka ne eivät kovin tarkkoja ole.

155mm Excalibur XM-982 kranaatti+UAV voisi olla aika tehokas yhdistelmä tuohon lyhyemmällä kantamalla (<40 km). Block II versiossa on jo itsenäisesti hakeutuvia tytärammuksia. Voipi olla vaan että kantama ei riitä huollon ahdisteluun edes 155 mm kalustolla, saati sitten että nuo tykit on "tärkeämmissä" tehtävissä torjumassa vihollisen päälle tunkevaa massaa.

Jos HN-kalustoa on säästössä maasodan käynnistyessä, niin JSOW-pommeista voisi olla myös apua.
 
No ei siinä johtamis- ja tilannekuvassa mitään valittamista, en osaa edes kuvitella kuinka sotaa muuten tänään johdettaisiin, jos ei olisi käytössä suht modernit systeemit ja menetelmät. Sitä vaan aina pohtii kuinka hitossa ja ihmeessä suhteellisen rajallinen budjetti riittää kaikkeen?
 
baikal kirjoitti:
No ei siinä johtamis- ja tilannekuvassa mitään valittamista, en osaa edes kuvitella kuinka sotaa muuten tänään johdettaisiin, jos ei olisi käytössä suht modernit systeemit ja menetelmät. Sitä vaan aina pohtii kuinka hitossa ja ihmeessä suhteellisen rajallinen budjetti riittää kaikkeen?

Tuntuu että Puolustusvoimien toimintaa ohjaavilla politikoilla on ollut pallo hukassa 2000-luvun ja 2010-luvun ajan. Mielipiteet ovat heiluneet kuin tuuliviirit.

Siinä ei ole paljoa silloim mahdollisuuksia kehittää mitään pitkäjänteistä. ADHD-politikot ova tätä päivää
 
Einomies1 kirjoitti:
Epäsuoran kuninkaana MLRS ja mahdolliset M30(DPICM) ja XM31(Unitary) raketit ja ATACMS - tykistö-ohjukset. Jos siis hankitaan.
Suomen MLRS-määrillä ei tee vielä paljon mitään. Eri asia olisi, jos niitä olisi vaikka 40-80kpl tai enemmänkin. Paljonkos ryssillä on rajan takana vastaavaa kamaa muuten?

155mm Excalibur XM-982 kranaatti+UAV voisi olla aika tehokas yhdistelmä tuohon lyhyemmällä kantamalla (<40 km). Block II versiossa on jo itsenäisesti hakeutuvia tytärammuksia. Voipi olla vaan että kantama ei riitä huollon ahdisteluun edes 155 mm kalustolla, saati sitten että nuo tykit on "tärkeämmissä" tehtävissä torjumassa vihollisen päälle tunkevaa massaa.
On toki tärkeää saada 155mm:lle älyammusta pst:hen, BONUS esimerkiksi. Tärkeää olisi saada sitä myös 120mm krh:lle, joita on paljon enemmän olemassa. Jos noita saisi yhdessä MLRS:n kanssa riittävästi, niin vihollisen panssariarmeijat voitaisiin kyllä epäreilullatulella torpata tehokkaasti.
 
hessukessu kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Epäsuoran kuninkaana MLRS ja mahdolliset M30(DPICM) ja XM31(Unitary) raketit ja ATACMS - tykistö-ohjukset. Jos siis hankitaan.
Suomen MLRS-määrillä ei tee vielä paljon mitään. Eri asia olisi, jos niitä olisi vaikka 40-80kpl tai enemmänkin. Paljonkos ryssillä on rajan takana vastaavaa kamaa muuten?

155mm Excalibur XM-982 kranaatti+UAV voisi olla aika tehokas yhdistelmä tuohon lyhyemmällä kantamalla (<40 km). Block II versiossa on jo itsenäisesti hakeutuvia tytärammuksia. Voipi olla vaan että kantama ei riitä huollon ahdisteluun edes 155 mm kalustolla, saati sitten että nuo tykit on "tärkeämmissä" tehtävissä torjumassa vihollisen päälle tunkevaa massaa.
On toki tärkeää saada 155mm:lle älyammusta pst:hen, BONUS esimerkiksi. Tärkeää olisi saada sitä myös 120mm krh:lle, joita on paljon enemmän olemassa. Jos noita saisi yhdessä MLRS:n kanssa riittävästi, niin vihollisen panssariarmeijat voitaisiin kyllä epäreilullatulella torpata tehokkaasti.

Tuo kehittyvä materiaali joka monipuolistaa 155mm käyttöä herättää tietenkin ajattelemaan että olisko järkeä esimerkiksi hankkia käytettyjä 155mm telatykkejä valmiusprikaateille. Kasvaisi mahdollisuus käyttää tällaistakin materiaalia.

Tosin asiaa osittain läheltä liippaava kysymys on se että kuin hyvin tuollaiset Excaliburit tunnistavat omat maalit? Eli kuinka lähellä voi toimia omilla ajoneuvoilla
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Tosin asiaa osittain läheltä liippaava kysymys on se että kuin hyvin tuollaiset Excaliburit tunnistavat omat maalit? Eli kuinka lähellä voi toimia omilla ajoneuvoilla

Eivät tunnista ja ei voida toimia vaara-alueella kuin sen verran kuin kestetään tappioita.

Excalibur oli muuten se GPS avustettu ammus. Bonus oli se PST sirote tykistölle ja niitä saattaa olla saatavilla ladattuna Excaliburiin, joskaan en oikein näe pointtia tälle. STRIX oli se 120 mm:n PST ammus KRH:lle.
 
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Tosin asiaa osittain läheltä liippaava kysymys on se että kuin hyvin tuollaiset Excaliburit tunnistavat omat maalit? Eli kuinka lähellä voi toimia omilla ajoneuvoilla

Eivät tunnista ja ei voida toimia vaara-alueella kuin sen verran kuin kestetään tappioita.

Excalibur oli muuten se GPS avustettu ammus. Bonus oli se PST sirote tykistölle ja niitä saattaa olla saatavilla ladattuna Excaliburiin, joskaan en oikein näe pointtia tälle. STRIX oli se 120 mm:n PST ammus KRH:lle.

Piti kirjoittaa Excaliburit pienellä..Ajatuksena oli yleistää juuri nämä uudet ilmasta käsin iskevät uudet pst-aseet.
 
Back
Top