baikal kirjoitti:Iso-Mursu kirjoitti:No en minä mikään ps.kenraali Patton ole, mutta eihän se nyt ihan niinkään mene että samalla aukealla otetaan yhteen kerrallaan koko vihollisen panssariarmadan kanssa, eiköhän todennäköisempi mittakaava aukeammassa maastossa ole komp. (n.10 tst-vaunua) vs. n. vastaava määrä vihollisen vaunuja ja jonkun uran varrella joukkue vs. joukkue. Ei ole relistista olettaa että koko arsenaali pääsee ampumaan/painamaan päälle samaan tilaan yhtäaikaa toisin kuin jossain Irakin aavikoilla.
Baikalin huolen ymmärrän, maalien määrä on aika runsas. Varsinkin kun voisi luulla että tilapäisvälinein ei ainakaan tuota torjuntaa voida suorittaa. Pelkästään tuhottavia vaunuja on se 600 kpl tuolla ajatusmallilla. Puhumattakaan muusta stopattavasta kalustosta.
Olletikin, että tuo mainitsemasi ajatusmalli ei ole minun mielikuvitukseni tuotetta, vaan nähtyä realitya viimeksi Georgiasta. Kaveri on aika häjy pumppaamaan taistelutilan täyteen ajokkeja ja aseita.
En tarkoittanut ajatusmalli sanalla mitään pahaa.
Mutta kyllä minua pikkaisen huolettaa ajatus siitä että esim 40 km leveällä väylällä olisi 600kpl vaunuja. Ihan sama onko ne taistelupanssarivaunuja vai vaan rynnäkkövaunuja. Äkkiä laskettuna se tarkoittaisi noin 70m välein olevaa maalia.
Siinä ei oikeastaan paljoa tee yhdella valmiusprikaatilla. Amatöörinä palaisin rakkaaseen ajatukseeni että 1 panssariprikaati (mieluiten kaksi), 3 mekanisoitua prikaatia, 6 jääkäriprikaatia (lujalla pst-voimalla) ja noita iso läjä noita uusia alueellisia taisteluosastoja. Siis että tuon verran olisi sodan ajan joukkoja käytössä.
Ite laittaisin 2 kpl jääkäriprikaateja, päämajan pst-ohjuskomppanioita, mrls pattereita ja jonkun alueellisen taisteluyksikön sivustoille kokeilemaan tulppana oloa. Sitten jos menisi perseelleen niin tunkisin lisätulpaksi valmaria