ultimateidiot
Kapteeni
Itselle annettu selitys oli a-metit - yleensä rynnäkkövaunu ampuu n. 100-500m etäisyyksille, jotka taas PST-ohjukselle ei ole ihan optimaalisia, ja joissain tapauksissa ametti voi alittaa ohjuksen minimiampumetäisyydet. Toinen on, että rynnäkkövaunu ampuu paksua lähes poikkeuksetta etusektorista, mitkä on naapurilla yleensä suunniteltu kestämään PST-ohjuksen osuma, ja varustettu reaktiiveilla ja/tai aktiivisuojajärjestelmillä, joten hyöty jää aika minimaaliseksi (ellei käytetä jotain kattopanssariin iskevää). Kolmas on lähes varma rynnäkkövaunun menetys, johtuen siitä miten paljon PST-ohjuksella varustettu rynnäkkövaunu kerää (summittaistakin) tulta puoleensa heti sen jälkeen kun vihollinen on sen paikantanut, siinä missä PST-ohjusryhmä voi liikkua huomaamattomammin, ja hakeutua otollisempiin ampuma-asemiin. Neljäs johtuu ihan tehtäväprofiilista - rynnäkköpanssarivaunun tehtävä on kuljettaa ja tukea panssarijääkäreitä, ja ohjukset takatilassa vie tilaa ja pienentää kuljetuskapasiteettia. Lisäksi lähes kaikki PST-ohjusjärjestelmät joutuu lataamaan ulkokautta, ja esim. CV:hen suunniteltu BILL-proto vei vielä ohjusten lisäksi yhden jimmyn paikan takatilasta ohjusampujalle vaikkei sen integrointi ampujan hommaksi mahdotonta olisi. Tietysti BILL-proto ei muutenkaan sopisi, koska CV9030FIN:ssä ei ole ilmatähystysluukkuja josta se olisi ladattu.Mikä noissa vaunuihin asennetuissa pst-ohjuksissa on huonoa? Onko kyse tulenavauksen nopeudesta, ja mikä siinä mättää? Pitääkö hakupää jäähdyttää ensin? Entä jos käytettäisiin jäähdyttämätöntä hakupäätä? Ohjuksessa virta päällä jatkuvasti, joten tarvittaessa lähtisi napinpainalluksella välittömästi.
Vai pelätäänkö, että vaunumiehistö uskoo olevansa tst-panssarivaunu ja toiminta menee sitten sen mukaiseksi? Ts. ohjus ei olekaan enää itsepuolustuksena ja hätävarana raskaita vaunuja vastaan?
Tulenavaus on todennäköisesti hidasta, koska kaikki ryntövaunujen PST-ohjusjärjestelmät mitkä tiedän (Bradley, CV BILL) vaatii erikseen ampumakuntoon laiton, eli laukaisulaitteen sähköisen nostamisen. Eli esim. kohtaamistilanteessa täysin hyödytön. Ja varmasti myös on mietitty tuota "MBT-syndroomaa", josta Israelilaiset on huolissaan eivätkä sen takia varusta kuljetus-psv:tä konetykeillä. Ainakin simulaattoritaisteluissa aika moni vaununjohtaja koittaa ottaa sen Leon "päänahan" jos paikka avautuu...