Miehistön kuljetus

Kun @CV9030FIN näkee taas tämän, niin saatte kuulla kunnianne :D
 
Jep, näinhän se menee sotapeleissä kun tietsikalla pelailee.

Toinen, mikä itselleni tuli mieleen oli se että kai he ovat idässäkin Sun Tzuta lukeneet? Ja jos meillä olisi noita iippojen ihmevaunuja käytössä, he oletettavasti muokkaisivat taistelutapaansa ja taktiikkaansa sellaiseksi että pyrkisivät parhaan kykynsä mukaan välttämään em. turpajuhlan ja massateurastuksen?

Te ketkä tunnette Iippojen omaa kalustoa, niin kuinka hyvin se sietää, kestää ja soveltuu Arktisiin olosuhteisiin tai vaikka meikäläisiin talvipakkasiin ja ympäristöön? Eikö sen kaluston vahvuus ole nimenomaan se, että se on suunniteltu onnistuneesti heidän omaa kotikenttäänsä tarkasti silmälläpitäen? Miten kalusto toimisi täysin toisenlaisissa ja ilmastollisesti päinvastaisissa olosuhteissa?
 
Viimeksi muokattu:
Te ketkä tunnette Iippojen omaa kalustoa, niin kuinka hyvin se sietää, kestää ja soveltuu Arktisiin olosuhteisiin tai vaikka meikäläisiin talvipakkasiin ja ympäristöön? Eikö sen kaluston vahvuus ole nimenomaan se, että se on suunniteltu onnistuneesti heidän omaa kotikenttäänsä tarkasti silmälläpitäen? Miten kalusto toimisi täysin toisenlaisissa ja ilmastollisesti päinvastaisissa olosuhteissa?

Muistaakseni Suomen Sotilaassa ja joiltain muiltakin tahoilta on tullut arvostelua Merkavan jousitusratkaisua kohtaan. Vaikka kierrejousi kestää paremmin, ovat nuo väittäneet, että se toimii lumessa paljon huonommin, vie tilaa panssaroinnilta ja on alttiina vaurioille kun se on rungon ulkopuolella.
Tosin Israelissahan kyllä tulee lunta Golanilla ihan säännöllisesti... luulisi, että siellä on otettu myös toimivuus lumessa huomioon.

Tässä muuten aika lennokas kandityö, jossa on mietitty Leopard 2A4:n muuttamista raskaaksi rynnäkkövaunuksi:
http://docplayer.fi/38541636-Maanpu...elupanssarivaunusta-kandidaatintutkielma.html
 
Noh, otetaan nyt huomioon, että IDF:n peruskuljetuskalusto on upgreidattu M113. Namereita ja Achzaritiä on aika harvassa.

Namereita, Achzaritiä 300+ ja lisää tulossa, M113 on eri malleja 6000+.

Paseja, ällitällejä ja tekoja ei enään käytettynä juuri varmaan saada lisää, jos saadaan niin pitää ostaa.

AMV, CV90 Armadillo ja BV 206S tilaukset ovat järkevin tapa varustaa lisää joukkoja ja korvata poistuvaa kalustoa.
Suomella on varaa laittaa 2-3 miljardia vuodessa lisää materiaalin hankintoihin.

Minulle kelpaa kyllä M113 modattuna jos jotain pitää nopeasti saada, Norjassa tuntuu toimivan, lisäisi toki kalustokirjoakin joten uusien hankinta varmasti taloudellisempaa.

Ilmeisesti poliitikot eivät usko sodan mahdollisuuteen vieläkään kun mitään ei ole ostettu lisää.
En puhu mistään massiivisesta sodan ajan joukkojen kavattamisesta vaan niiden varustamisesta mahdollisimman hyvin.

Jos nyt edes saisi Karjalan CV90 ja Porin AMV pohjaiseksi kautta linjan niin se vapauttaisi paljon kalustoa muille joukoille.
 
BMP-1 kaluston soveltuvuus APC käyttöön oletettavasti tutkittiin ennen romutusta?
Kyllä, kuten @CV9030FIN täällä onkin maininnut, niin ne olivat varsin rapeassa kunnossa ja mm. kytkennät oli tehty joka vaunussa vähän miten sattuu, noudattamatta vaunun piirustuksia. Varastointi oli myös ilmeisesti tehty DDR:ssä ja sen romahduksen jälkeen aika hälläväliä-asenteella.

Yksi prototyyppihän oli "BMP-25", jossa oli BMP-1:n rungossa kanadalaisen Delcon (nyk. General Dynamics) torni, jossa oli aseistuksena 25 mm Bushmaster. Alustojen huonon kunnon vuoksi ideasta kuitenkin luovuttiin ja projekti johti lopulta CV90:n hankintaan.

Parhaat BMP-1 -yksilöt säästettiin tulenjohtovaunuiksi, loput vietiin Stenalle.
 
Kyllä, kuten @CV9030FIN täällä onkin maininnut, niin ne olivat varsin rapeassa kunnossa ja mm. kytkennät oli tehty joka vaunussa vähän miten sattuu, noudattamatta vaunun piirustuksia. Varastointi oli myös ilmeisesti tehty DDR:ssä ja sen romahduksen jälkeen aika hälläväliä-asenteella.

Yksi prototyyppihän oli "BMP-25", jossa oli BMP-1:n rungossa kanadalaisen Delcon (nyk. General Dynamics) torni, jossa oli aseistuksena 25 mm Bushmaster. Alustojen huonon kunnon vuoksi ideasta kuitenkin luovuttiin ja projekti johti lopulta CV90:n hankintaan.

Parhaat BMP-1 -yksilöt säästettiin tulenjohtovaunuiksi, loput vietiin Stenalle.

Näin muistelinkin.
Mikähän oli T-55 kaluston kunto?
Oletan että parempi kuin niillä mitä Israel normaalisti käyttää aihioina.
Niistä olisi saanut yhden asutuskeskuksiin erikoistuneen taisteluosaston esimerkiksi, vaikka A4 komppanialla boostattuna.
 
Näin muistelinkin.
Mikähän oli T-55 kaluston kunto?
Oletan että parempi kuin niillä mitä Israel normaalisti käyttää aihioina.
Niistä olisi saanut yhden asutuskeskuksiin erikoistuneen taisteluosaston esimerkiksi, vaikka A4 komppanialla boostattuna.

T-55 modaaminen on ajatuksena täysin irti realismista, vaunut olivat vanhoja, teknisesti kuluneita, niiden liikkuvuus säälittävä, ne soveltuvat huonosti modifioitaviksi ja niiden suoja on heikko.
 
T-55 modaaminen on ajatuksena täysin irti realismista, vaunut olivat vanhoja, teknisesti kuluneita, niiden liikkuvuus säälittävä, ne soveltuvat huonosti modifioitaviksi ja niiden suoja on heikko.

Achzarit – Heavy Armored Personnel Carrier (HAPC)
The low-silhouette 44 metric ton Heavy Armored Personnel Carrier “Achzarit” was built on the basis of the T-55 tank hull. The T55 hull was modified, upgraded and re-engineered in order to contain a powerful Nimda power pack 710HP DDC 8V92TA with Allison automatic transmission XTG 411-5A, and includes all other systems for operating and controlling the powerpack unit.

The “Achzarit” HAPC is also equipped with the following weapon and auxiliary systems:

  • Auxiliary mobility system
  • Smoke screen via exhaust
  • Add-on armor
  • Remote weapon station
  • Drivers night periscope
  • Suspension system


During the developing process the Achzarit was tested and approved by the Israel Defense Forces (IDF).

Together with the IDF, Nimda has developed the unique “Israeli Achzarit” model which has become an extremely survivable APC.
http://www.nimda.co.il/199098/Achzarit


System-Achzarit--layout900.jpg


Vaihteisto
Achzarit_Transmission_xtg411-5.jpg


Detroit diesel

New-Achzarit-Powerpack.jpg


achzarit_13.jpg
 
Taitaisi tulla aika helvetin kalliiksi tuollainen modaus vaunulle, mikäli kimmo.j:n kommentti "vaunut olivat vanhoja, teknisesti kuluneita" pitää paikkansa. Vanhoille ja kuluneille vaunuille remppa jonka hinnalla saataisiin varmaan aimo annos uusiakin vaunuja.
 
Taitaisi tulla aika helvetin kalliiksi tuollainen modaus vaunulle, mikäli kimmo.j:n kommentti "vaunut olivat vanhoja, teknisesti kuluneita" pitää paikkansa. Vanhoille ja kuluneille vaunuille remppa jonka hinnalla saataisiin varmaan aimo annos uusiakin vaunuja.
Juuri näin. Vanhan ja loppuun käytetyn modaaminen harvoin on kustannustehokasta. Tästä on hyvä esimerkki jääkäreillä loppuunajettujen BTR-50:n modaamisessa viestiasemiksi joka päättyi katastrofiin.
 
Juuri näin. Vanhan ja loppuun käytetyn modaaminen harvoin on kustannustehokasta. Tästä on hyvä esimerkki jääkäreillä loppuunajettujen BTR-50:n modaamisessa viestiasemiksi joka päättyi katastrofiin.

Mulla on kaveri, joka palveli erään itäeurooppalaisen valtion armeijassa ja ainakin osan aikaa teki panssarivaunujen huoltotöitä. Kertoi että hyvin aikaavievää oli esim. elvytellä akkuja(?), vaihtaa niitä ja muutoinkin huoltotoimenpiteet oli hankalia. Kuulemma usein työn ja tuskan takana että saatiin harjoituksiin muutama vaunu kulkemaan. Sitä en sitten tiedä hoitivatko suomalaiset huoltamisen ja varastoinnin paremmin kun siellä, mutta sen verran negatiivissävytteistä oli juttu että en ainakaan suoralta kädeltä tuomitse päätöksiä stenata itärautaa jonkun päivittämisen ja modaamisen sijaan :) Kaveri puhui muistaakseni T-55/54 ja T-62 sarjan vaunuista, ainakaan 72:sta tai uudemmista ei ollut kyse.
 
T-55 kaluston APC modauksen olisi voinut ostaa ilman omia tutkimuksia, BMP-1 kaluston soveltuvuus APC käyttöön oletettavasti tutkittiin ennen romutusta?
Ei oikein kannata jos ajattelee paljonko meillä on jo APC:ta ja paljonko vaunuja joissa on tykki. Vaikka olisivatkin vain tulituessa tai rajoittamassa maahanlaskua/maihinnousua.
 
Asiiat näkyy muutuvan, varmaankin Gazan takia.
Vai olisko kyse sitten enemmänkin siitä aiemmin mainitusta sukupolven muutoksesta? Annoin jo pari vinkkiä aikasemmin sinulle Israelissa "ennen kuulumattomista" projekteista. Tutustu.
 
Taitaisi tulla aika helvetin kalliiksi tuollainen modaus vaunulle, mikäli kimmo.j:n kommentti "vaunut olivat vanhoja, teknisesti kuluneita" pitää paikkansa. Vanhoille ja kuluneille vaunuille remppa jonka hinnalla saataisiin varmaan aimo annos uusiakin vaunuja.

Samanlaisia kuluneita ne Israelin aihiot ovat olleet, toki jos ei ole tarvetta raskaalle APC kalustolle niin tämä halvinkin sellainen on turha.
Rahaa siihen ei ole koska uhkaa ei arvioida suureksi.
 
Back
Top