Liekö tuo yhtälö realistinen, että suojaustasoa kasvatetaan reippaasti ja samalla säilytetään liikkuvuus? Pasin MLU:n yhteydessä tutkittiin mahdollisuus ajoneuvon panssaroinnin kasvattamiseen. Lopulliseen päivityspakettiin tuota lisäpanssarointia ei sitten kuitenkaan tullut. Liekö siinä olisi menetetty uimakyky?
Jos ei toimi, kuva linkin takana:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/oricopa-pidentaa-panssariautojen-elinikaa/icQZ5xnb
"MRAP taso" on muutenkin aika ylimalkainen termi. Mitä tarkoitat sillä? STANAG 4569 Level IV, mille ilmeisesti useimmat MRAP:t on panssaroitu? No joo, ehkä se onnistuisi - internetin mukaan hollantilaisten XA-188:t panssaroitiin kestämään 14,5 mm konekiväärin tuli (mistä suunnista?).
Itse olisin kohtuullisen tyytyväinen, jos vaunu kestäisi PKM:n panssarinläpäisypatruunan 360 asteen sektorissa, eli Level III varmaankin riittäisi. Katolle ehkä tarvitsisi vielä hieman lisäsuojaa tytärammuksia vastaan, mutta paljoa muuta en osaa kaivata. (No en minä pane pahakseni parempaakaan suojaa, mutta vaatimattomana miehenä en enempää pyydä.)
Puolassa valmistamisen esittämistä en ota vakavasti. De facto puolustusmäärärahat ovat osin myös teollisuustukea. Ulkomailla tuottaminen ei ole realismia tässä tapauksessa. Tai vähintäänkin pitäisi olla vankkaa komponenttituotantoa kotimaassa, mikä taas nostaa hintaa, jolloin olisi melkein sama tehdä loputkin Suomessa. Esimerkiksi moottorit ja ehkäpä myös vaihteistot lienevät ulkomaista tuontia joka tapauksessa.
Loppuun vielä sellainen kysymys ammattilaiselle, että
mikä selittää eri Pasien ja AMV:n välistä hintaeroa? Modulaarisuus ja "digiteknologia", jonka jatkumossa XA-180 edustaa NMT-puhelinta, XA-200 perus GSM-puhelinta matopelin kera ja AMV puolestaan Androidilla varustettua älypuhelinta? Miksi asiakkaat maksavat tällaisesta, jos halvankin ajoneuvon voi panssaroida hyvin?