Miehistön kuljetus

Tuossa muutama hyvä kuva siitä miten sirpaleet vaikuttaa panssaroitujen pyöräajoneuvojen renkaisiin.

image055.jpg


images


0BVxNjD.jpg


Kodiak_Canada_news_02.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Onko sulla kuvaa heittää mitä tapahtuu kun ällin lähistöllä pamahtaa kranaatti. Miten hyvin se muutama milli pidättelee sirpaleita?

Et näytä sitten ymmärrä tuota faktaa renkaista.

Eikä sitä näytä ymmärtävän kukaan muukaan joka luulee, että pyörillä kulkeva IFV on ratkaisu taistelukenttien ongelmiin.

Kannattaa tuo itkeminen säästää puolustusvoimien suuntaan. He tekevät ratkaisut panssaroitujen ajoneuvojen osalta. Ei tule lisää AMV:tä eikä varsinkaan niitä torneja niihin teidän keksimiin pyörä-ajoneuvojen kohtaamistaisteluihin.

AMV on ratkaisu sellaisiin ongelmiin mitä Suomessa ei ole. Ehkä Puola tarvitsee AMV kuten myös Etelä-Afrikka. Suomessa ei ole tasankoja ja savanniakaan ei pahemmin löydy.
 
Viimeksi muokattu:
Keskustelua on tietyssä mielessä viihdyttävää seurata, kun se on niin äärilaidasta äärilaitaan.

Mutta, ehkä vähän rauhallisemmin ottamalla informaatioarvoa saataisiin enemmän.

Teloissa on varmasti etunsa suhteessa rengaspeleihin. Esim. maastoliikkuvuus ja ajoneuvokin on matalampi jne.

Kaksi kysymystä kuitenkin:
  1. Puola on hankkinut "tuhatmäärin" AMV:tä konetykillä mitä ilmeisimmin taistelua varten. Ja se taistelu on Venäjää vastaan. Mitä ajatuksia tästä nousee?
  2. AMV:ssä on run-flat renkaat, eli ajoneuvo liikkuu renkaat puhkottuinakin. Osaako joku sanoa, mikä suorituskyky silloin on?
Sama rengas-ongelma pätee kaikkiin ajoneuvoihin. Jäävätkö esim. Pasit niin taakse, ettei niiden voida olettaa kärsivän sirpaleista?
 
Jostain syystä esimerkiksi Israel ei ole lähtenyt ollenkaan tuohon pyörä-IFV hullutteluun mukaan.

:unsure:

Defense Ministry approves new armored vehicles for IDF

Upgrade for ground forces includes hundreds of new Eitan AFVs to phase out M113, and new cannon in development


IDF's Eitan armored fighting vehicle in test runs (screen capture: YouTube)

The Defense Ministry announced approval for a major upgrade to the army’s ground forces on Sunday, including a new fleet of hundreds of armored personnel carriers and the development of a new cannon. The Ministerial Committee on Security Affairs approved the plan to purchase hundreds of Eitan armored fighting vehicles, developed by IAI, IMI and Rafael, and a new cannon, the ministry said in a statement.

The upgrade is part of the the five-year Gideon Plan, designed to make the army operationally more efficient and more cost effective, the statement said.

Starting in 2020, the eight-wheeled, lightweight Eitan vehicle will begin replacing the IDF’s current M113 fully tracked APCs. It combines technology from the Merkava tank and the Namer APC, but at a cheaper price.

https://www.timesofisrael.com/defense-ministry-approves-new-armored-vehicles-for-idf/
 
Jos ajoneuvo joutuu tykistökeskitykseen niin jotakin on jo pielessä ja taistelupanssarivaunukin mahdollisesti menettää osan tai kaiken toimintakyvystään. Silloin olennaista on, miten miehistö vaunussa selviää. Näissä toki AMV on peremmassa asemassa kuin bemarin porukka mutta ihan heitteillä ei ole Misun, Sisun tai Pasi2:nkaan sisältö. Toisin kuin bemari niin nämä jälkeenmainitut painelevat tietä pitkin kuitenkin kohtuu kovaa mikä on toisaalta näiden vaunujen perustarkoitus ja myös oletetun sodankäynnin luonteeseen perusedellytys.
 
Et näytä sitten ymmärrä tuota faktaa renkaista.

Ymmärrän ja tiedostin faktan renkaista. Tarkoitin vaan että ällitälli puhkoontuu silti tykistökeskityksessä, ja esittämäsi täysin päästä vedetyt "tappiolukemat" ovat sitä itseään, eli paskapuhetta.

Eikä sitä näytä ymmärtävän kukaan muukaan joka luulee, että pyörillä kulkeva IFV on ratkaisu taistelukenttien ongelmiin.

Kannattaa tuo itkeminen säästää puolustusvoimien suuntaan. He tekevät ratkaisut panssaroitujen ajoneuvojen osalta. Ei tule lisää AMV:tä eikä varsinkaan niitä torneja niihin teidän keksimiin pyörä-ajoneuvojen kohtaamistaisteluihin.

No tornien kannalla en ole minäkään (siis ainakaan Pasia ja sitä kevyempien kulkuneuvojen torneille: ei"). AMV-vaunuista osan voisi puolestani varustaa torneilla, mutta tähänkin suhtautuisin nihkeästi.

AMV on ratkaisu sellaisiin ongelmiin mitä Suomessa ei ole. Ehkä Puola tarvitsee AMV kuten myös Etelä-Afrikka. Suomessa ei ole tasankoja ja savanniakaan ei pahemmin löydy.

Pyöräajoneuvot sopivat meille hyvin, kuten varmaan hyvin tiedät niin pyöräajoneuvoja on meiltä löytynyt runsaasti ja tulee vastaisuudessakin löytymään.
AMV:n kustannustehokkuuteen en ota kantaa, mutta ei se todellakaan mikään turha rassi ole.
 
Jos täällä vapaasti saa väittää niin AMV IFV on ihan yhtä keskityksen kestävä kuin vaikka BMP-2MD.

AMV on kallis mutta turhake se on vain siksi kun siinä ei ole jotain järeämpää asennettuna.

Järeämpi aseistus "taistelukentän taksissa" ei ole mikään autuaaksi tekevä juttu todellakaan.
 
Haista vittu!



Lue se viesti huolella. Kumpi on kovempaa teräs vai kumi?

Kiitos, pyrin usein tekemään näin. Pitää mielen virkeänä.

Ei se AMV:n, tai PASI:n rengas ole mikään tavallinen gummi, vaan sillä voi ajaa pois vaikka olisikin sirpaleen puhkoma.
Lisäksi auttavaa liikettä saadaanaikaiseksi vaikka koko kumi puuttuisikin.

Ällin telat eivät nekään ole immuuneja, vaikka itse telat ovatkin kumia kestävämpiä tässä asiassa. Kunnossa oleva tela ei kuitenkaan lämmitä, jos kone on sökönä.
 
Kuvissa näyttää vaikutetun aika tavalla muuallekin kuin renkaisiin.

Moni asia vaikuttaa. Lähtökohdaksi on vain hyväksyttävä, että ollaan todella kaukana siitä että voitaisiin kuvitella jopa Merkava IV:sta väännettävän APC:ta (Namer) kuten Israelissa. Tai edes kevyempää Eitania Trophylla.
 
Et näytä sitten ymmärrä tuota faktaa renkaista.

Eikä sitä näytä ymmärtävän kukaan muukaan joka luulee, että pyörillä kulkeva IFV on ratkaisu taistelukenttien ongelmiin.

Kannattaa tuo itkeminen säästää puolustusvoimien suuntaan. He tekevät ratkaisut panssaroitujen ajoneuvojen osalta. Ei tule lisää AMV:tä eikä varsinkaan niitä torneja niihin teidän keksimiin pyörä-ajoneuvojen kohtaamistaisteluihin.

AMV on ratkaisu sellaisiin ongelmiin mitä Suomessa ei ole. Ehkä Puola tarvitsee AMV kuten myös Etelä-Afrikka. Suomessa ei ole tasankoja ja savanniakaan ei pahemmin löydy.

Jos Porin prikaatin yksi SA-tehtävä on aukaista Helsingin saarto lännestä, niin kyllähän siellä on isoja tasasia peltoja, paljon louhikkoista metsää, satunnaisia asutuskeskuksia jne.
 
Näiden osastojen tulisi hyödyntää ylivertaista liikettään, silloin voi tulla eteen tilanteita jossa on hyvä olla myös suoraa tulitukea ja teloilla kulkevat eivät silloin ole mukana.

Laitan nyt toiseen ketjuun saman kuvan, anteeksi vain, mutta tässä ratkaisu joka sopisi ainakin maanpuolustus.netin väelle:

9f98f067.jpg


Pasia protoiltiin aikanaan myös Bushmaster II -tykillä.

Tosiaan AMV-vaunut tykillä, niin siinä voisi jo järkeä ollakin. Eikös AMV kestä kuitenkin edestä venäläisen 30mm ammuksen? Vai tarviiko se lisälevyjä?
 
Muistanko oikein, että suomalaiset AMV:t on perusmuodossa varustettu 14,5 mm panssariluodin kestäviksi ja lisälevyillä saadaan edestä suoja 30 mm ammuksille? Joka tapauksessa näillä on huomattavasti parempi suoja kuin esim. BMP-2:lla.

Minusta AMV:t pitäisi ehdottomasti varustaa 30 mm konetykeillä. Tornien hinnat pyörinevät jossain 1-1,5 M€ tietämissä, joten hankinta ei olisi mikään veret seisauttava. Löytyisiköhän maailmalta sopivia käytettyjä torneja?

Vähimmäistarve voisi olla, että PORPR:n TIEDK, pataljoonien tiedustelujoukkueet ja PST-joukkueet varustettaisiin tornillisilla ajoneuvoilla. Tämä vaatisi 36 tornia. AMV-määrä on niin pieni, että loput ajoneuvot voisi joko pitää nykyisinä tai vaihtoehtoisesti ne voisi organisoida esimerkiksi komppanian tulitukiosastoksi (2 ajoneuvoa per komppania, yhteensä 18 ajoneuvoa).
 
Minä en tiedä:

13583686084_660ded3115.jpg


Bonusta:

sisu5.jpg


8923228658_844c328cc6.jpg
Kuvissa on Delcon (sama?) torni sekä Pasin että BMP:n päällä. Delcon tornin osalta taisi olla jotain häslinkiä IPR-oikeuksien kanssa ja hankinnat jäivät 2000-luvun alussa (ja tietysti myös rahat alkoivat olla finaalissa).
EDIT vielä: löytyyhän netistä helpolla lisätietoakin tornista: http://www.army-guide.com/eng/product1386.html

TOW-torni on Kongsbergiltä. Mikä olisi (olisi ollut) tämä käyttökelpoisuus Suomessa? TOW ei ole mikään helposti liikuteltava lavetti ja tämä torni olisi tuonut etelän ohjuskomppanioille liikkuvuutta. Nyt TOW alkanee jo olla auringonlaskun järjestelmä, eikä varmaan olisi enää järkeä hankkia.
 
@Ingsoc kirjoittaa asiaa, vaikka tyyli ei ole erityisen myyvä.

Kyse ei ole siitä onko AMV ominaisuuksiltaan parempi kuin älli tai pasi 2.0. Kyse on ennen kaikkea siitä, että AMV on paljon kalliimpi.

Karrikoiden, kumpi selviytyy paremmin tykistökeskityksestä:
joukko jolla on 1 AMV ja 9 traktori-peräkärry-yhdistelmää, vai
joukko jolla on 10 älliä

36:n AMV:n aseistaminen tykkitorneilla maksaa yhtä paljon kuin n. 50 Pasi kakkosta. Kumpia laitetaan?
Lopputuloksena meillä on joko 36 tornillista AMV:tä + 50 ottotraktoria tai 36 tornitonta AMV:tä + 50 uudenkarheaa Pasi 6x6:sta.

Budjetti ei ole mikään turvasana vaan kaiken varustautumisen lähtökohta. Resurssit ovat aina rajalliset, ja kyse on siitä miten ne allokoidaan.
 
Back
Top