Katso liite: 22115
Kumpi mahtoi olla ketjun aihe
Tuohon voi tunkea harjan varren.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Katso liite: 22115
Kumpi mahtoi olla ketjun aihe
kyllähän Lynxiin aseitakin saa, kuten 35mm + 2x Spike LRTuohon voi tunkea harjan varren.
Ei huolta. Nyt kun Korean niemimaalle on laskeutumassa ikuinen rauha niin sieltä on ammennettavissa loputon määrä ylijäämää huokeaan hintaan. Jos Etelä-Korean vehkeet on tuntuu vieläkin kalliilta niin sitten käännytään Kimin puoleen.No, jos käytetään suosimaasi "osamaksukaavaa", niin eihän se ole kuin 50 miljoonaa vuodessa 20 vuoden ajan (vrt. alkuperäinen ehdotuksesi 30 per vuosi 10 vuoden ajan). Ja jos taas suhteutetaan kokonaissummaa, 300-1000 miljoonaa euroa, niin meidän uudet käytetyt Leopardit maksoivat sen 200 miljoonaa euroa... eli kuljetusajoneuvomäärien kasvattaminen ylipäätään on helpommin sanottu kuin tehty.
Mutta ajatelkaapa poistuvia vaunumääriä aikamääreellä 2030 tai vähän sen jälkeen:
100 kpl BMP-2
100 kpl Leo 2A6 (olisiko tekohengitettävissä vielä kerran? ehkä, tuskin järkevää)
Useita kymmeniä BMP-1:iä (eikös näitä ole yhä TJ-käytössä ym.?)
Useita satoja Paseja (kuinka paljon lie XA-180/XA-185:ttä ja rauhanturvakäytössä loppuun ryttyyteltyjä XA-203:ia?)
Useita kymmeniä RG-32:ia (luulisin, koska käyttö operaatioissa)
Useita satoja MT-LB:eitä (ainakin aikanaan Neuvostoliitosta hankitut yksilöt)
Useita satoja telakuorma-autoja (ko kö? käytettyjä n. 4000 km ajettuja osteltiin sadoittain Ruotsista ja Norjasta, ja uusimmat Nasut lienevät jostakin vuosituhannen vaihteesta, mutta 30-luvulle tultaessa lienee hupenevaa materiaalia)
20 kpl Crotale-Pasi
Useita kymmeniä tutka-Paseja
CV90:t pärjännevät 40-luvun puolelle, kunhan tehdään MLU. Niiden toimituksethan tapahtuivat vasta 2000-luvulla, ja BMP-2:t palvelevat sen about 40 vuotta MLU:n kanssa.
Eikö 1000 kpl Pasi 2 ala näyttää kohtuulliselta korvaajalta?
Kovin on osa foorumilaisista pihalla tosiasioista.
No, jos veikata pitäisi, niin vuosi on 1990 ja paikka Pohjois-Karjalan prikaati. Ihan mahdollinen yhtälö, ettei siellä törmää EU-myönteisiin, toisenvärisiin tai ruotsia puhuviin. Tai vaikka siellä olisi joku kirkkoherran poika mukana, niin ei hänkään ehkä ruotsia yksinään puhu.
147 ällitällillä on tulevassa sodassa 10 kertaa enemmän käyttöä kuin turhilla AMV tilatakseilla
No tuolla rahalla olisi saanut hikiseen ehkä kaksi AMV:tä. Kyllähän 147 tälliä toisenlaisen työkalupakin antaa. Olihan tuo ihan lahjoitus Ruotsilta, suunnilleen siirtokustannuksin saatiin.
Olisipa saatu kaikki 600 tai 800 mitkä Ruotsi alkujaan hommasi. Ja parisataa ps-haupitsin alustaa vielä päälle.
Tässä on järkevä ylijäämä ostos!
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/metalli/2011-03-24/Puolustusvoimat-hankkii-Ruotsista-käytettyjä-neuvostopanssarivaunuja-3300882.html
147 ällitällillä on tulevassa sodassa 10 kertaa enemmän käyttöä kuin turhilla AMV tilatakseilla.
AMV:n menestys kaupallisilla markkinoilla perustui vain ja ainoastaan Stryker-ilmiöön. Savimajasodissa tarvittiin Pasi + tason kalustoa joka oli lentokoneella siirrettävissä. Jostain syystä esimerkiksi Israel ei ole lähtenyt ollenkaan tuohon pyörä-IFV hullutteluun mukaan.
Kylmä totuus on se, että kun ensimmäinen tykistökeskitys osuu AMV pataljoonaan niin 70% vaunuista on liikuntakyvyttömiä renkaiden silpoutumisen takia ja puolet kriha kongsberg asetorneista on paskana. Traktorin lava porukasta taas 20% kaatuu, 50 % prosenttia haavoittuu ja lavalla halkosäkkien välissä suojassa ollut maanpuolustusnetin sotateoreetikko miettii pitäisikö paskantaa, kuolla vai sokeutua. MT-LB pataljoona taas jatkaa tehtäväänsä ja taakse jää muutama vahingoittunut ajoneuvo sekä yksi täysiosumasta tuhoutunut ajoneuvo.
Usko itä-kaluston ylivoimaisuuteen on kyllä kova.
Ällit on erittäin kevyesti panssaroituja vaunuja. Jos tykistön sirpaleet rikovat AMV:n, ne rikkovat sen Ällinkin.
...
Kylmä totuus on se, että kun ensimmäinen tykistökeskitys osuu AMV pataljoonaan niin 70% vaunuista on liikuntakyvyttömiä renkaiden silpoutumisen takia ja puolet kriha kongsberg asetorneista on paskana. Traktorin lava porukasta taas 20% kaatuu, 50 % prosenttia haavoittuu ja lavalla halkosäkkien välissä suojassa ollut maanpuolustusnetin sotateoreetikko miettii pitäisikö paskantaa, kuolla vai sokeutua. MT-LB pataljoona taas jatkaa tehtäväänsä ja taakse jää muutama vahingoittunut ajoneuvo sekä yksi täysiosumasta tuhoutunut ajoneuvo.
Ihme teiniangstailua täällä. Älä ota niin vakavasti, tämä on vain keskustelupalsta jossa viihdytään ja vaihdetaan mielipiteitä, ei tässä ole kysymys elämästä ja kuolemasta.Haista vittu!
En ymmärrä miten kyseisen tyypin kanssa tulisi keskustella kun omia mielipiteitä huudetaan faktana (idioottimaisia mielipiteitä ilman perusteluja) ja muille haistatellaan vittua.Ihme teiniangstailua täällä. Älä ota niin vakavasti, tämä on keskustelupalsta.
Haista vittu!
Lue se viesti huolella. Kumpi on kovempaa teräs vai kumi?
Tuota Suomen ostamat vaunut taisi olla ne jotka oli jäljellä tuosta 20 vuotta aikaisemmin ostetusta erästä. Joitain aseistariisuttuja vaunuja taidettiin myydä myös siviilikäyttöön.
Suomi sai ostaa halvalla tuosta DDR:n jäämistöstä myös melkoisen määrän aseita ja ammuksia. Jos en väärin muista, niin jos kaikki derkkulan kama olisi lastattu yhteen junaan niin se olisi ollut 40 kilometriä pitkä. DDR:n kaupat ja Kiinan rynkky hankinta mahdollisti sen, että Suomen asevoimat olisi pystynyt aseistamaan sodan ajan joukot rk-aseistuksella ja tykistönäkin olisi ollut jotain muuta kuin 30-luvun 105 millisiä haupitseja.