Miehistön kuljetus

Tuohon voi tunkea harjan varren.
kyllähän Lynxiin aseitakin saa, kuten 35mm + 2x Spike LR :)


The LYNX KF41 is a complete family of vehicles utilising a common drive module plus a flexible mission kit to allow any base vehicle to be configured as an IFV, an APC, a command and recovery vehicle, as well as an ambulance.

- The vehicle's subsystems are highly modular and adaptable, featuring a 'digital backbone' with a generic open architecture that allows easy integration of new mission systems.

- High level mobility is provided by an 850kW (1,140HP) Liebherr engine, a mission-proven transmission from RENK AG, and a flexible suspension system supplied by the Australian company Supashock.

- Modular survivability systems (ballistic and mine protection systems, passive and reactive systems) offer unprecedented flexibility to meet the variety of current and future threats.

- The LANCE 2.0 turret, as the next generation of the in-service LANCE family, provides an organic capability, with the next enhancement including the introduction of the new WOTAN 35
electrically-driven cannon for firing Rheinmetall's 35x228mm ammunition family.

1206-euro_LYNX_Rheinmetall (1).jpg
The LYNX KF41 IFV equipped with the LANCE 2.0 turret and two launching canisters for SPIKE-LR2 anti-tank guided missiles. (Photo: Stefan Nitschke)
 
No, jos käytetään suosimaasi "osamaksukaavaa", niin eihän se ole kuin 50 miljoonaa vuodessa 20 vuoden ajan (vrt. alkuperäinen ehdotuksesi 30 per vuosi 10 vuoden ajan). :D Ja jos taas suhteutetaan kokonaissummaa, 300-1000 miljoonaa euroa, niin meidän uudet käytetyt Leopardit maksoivat sen 200 miljoonaa euroa... eli kuljetusajoneuvomäärien kasvattaminen ylipäätään on helpommin sanottu kuin tehty.

Mutta ajatelkaapa poistuvia vaunumääriä aikamääreellä 2030 tai vähän sen jälkeen:

100 kpl BMP-2
100 kpl Leo 2A6 (olisiko tekohengitettävissä vielä kerran? ehkä, tuskin järkevää)
Useita kymmeniä BMP-1:iä (eikös näitä ole yhä TJ-käytössä ym.?)
Useita satoja Paseja (kuinka paljon lie XA-180/XA-185:ttä ja rauhanturvakäytössä loppuun ryttyyteltyjä XA-203:ia?)
Useita kymmeniä RG-32:ia (luulisin, koska käyttö operaatioissa)
Useita satoja MT-LB:eitä (ainakin aikanaan Neuvostoliitosta hankitut yksilöt)
Useita satoja telakuorma-autoja (ko kö? käytettyjä n. 4000 km ajettuja osteltiin sadoittain Ruotsista ja Norjasta, ja uusimmat Nasut lienevät jostakin vuosituhannen vaihteesta, mutta 30-luvulle tultaessa lienee hupenevaa materiaalia)
20 kpl Crotale-Pasi
Useita kymmeniä tutka-Paseja

CV90:t pärjännevät 40-luvun puolelle, kunhan tehdään MLU. Niiden toimituksethan tapahtuivat vasta 2000-luvulla, ja BMP-2:t palvelevat sen about 40 vuotta MLU:n kanssa.

Eikö 1000 kpl Pasi 2 ala näyttää kohtuulliselta korvaajalta? :)
Ei huolta. Nyt kun Korean niemimaalle on laskeutumassa ikuinen rauha niin sieltä on ammennettavissa loputon määrä ylijäämää huokeaan hintaan. Jos Etelä-Korean vehkeet on tuntuu vieläkin kalliilta niin sitten käännytään Kimin puoleen.
 
Kovin on osa foorumilaisista pihalla tosiasioista.

Ensinnäkin AMV ei ole mikään rynnäkköpanssarivaunu vaan vain vähän paksunahkaisempi miehistönkuljetusajoneuvo. Osa porukasta on vain kehitellyt jonkun ihmeellisen kohtaamistaistelu skenaarion noiden ylihintaisten kauppapoliittisten hankintojen perusteluksi. Toivottovasti AMV kalusto voidaan myydä ulkomaille, nyt kun niitä ei enää Suomessa tarvita myyntiponnistelujen tukemiseksi. Samalla voidaan myydä myös Amokset. RG kriha supa ajoneuvoille ei myöskään ole mitään järkevää käyttöä kotimaan puolustuksessa, joten niillekkään ei tarvitse seuraajaa hankkia.

Toisekseen Suomen armeijalla pitäisi olla oikeastaan käytössään tuhansia panssaroituja miehistönkuljetusajoneuvoja. Panssaroituja miehistönkuljetusajoneuvoja ei ole koskaan ollut kuin murto osa tarpeesta, joten tuhannen Pasi 2:n tilauskin olisi alakanttiin."Traktorinlava kelpaa mulle" huutelu on lapsellista uhoamista. Todellisuudessa Venäjän tykistön iskuvoima on aivan jotain muuta kuin se mitä nähtiin Kannaksella 1944. Ukrainassa saatiin jo esimakua siitä mitä tapahtuu kun nykyaikainen tykistö iskee vaikka siirtyvään pataljoonaan. Ylihintaisiin AMV vaunuihin ei ole varaa. Vielä vähemmän on tarvetta johonkin helvetin turhiin torneihin.

Sotilaallisen tilanteen kiristymisen vuoksi hyväkuntoisella ylijäämäkalustolla on nykyisin paljon kysyntää ja esimerkiksi ranskalaisten VAB:t on niin huonossa kunnossa, ettei hankintaa kannata edes harkita.
 
No, jos veikata pitäisi, niin vuosi on 1990 ja paikka Pohjois-Karjalan prikaati. Ihan mahdollinen yhtälö, ettei siellä törmää EU-myönteisiin, toisenvärisiin tai ruotsia puhuviin. Tai vaikka siellä olisi joku kirkkoherran poika mukana, niin ei hänkään ehkä ruotsia yksinään puhu. :D

Ihan mahollista :)

Maailma vain muuttui paljon Kainuun prikaatin I/99 mennessä.

Pidin rasteja enkuksi maahanmuuttajille ja suomalaisillekkin. Pojat suomalaisia mutta asuneet perheidensä mukana ikänsä ulkomailla.

Nohevimmat nuoret olivat olleet jo vaihdossa EU:n rahoilla. Joka oli sen verran halvempaa, että esteenä ei ollut perheen varallisuus.

Ja hurriuden hoiti pioneeripataljoonan värväysalue Kemi-Tornio alueelta. Osa porukkaa kun asui käytännössä Ruotsin puolella.

Ps. Lopetan tän aiheen ohi menon nyt tähän[/QUOTE]
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on järkevä ylijäämä ostos!

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/metalli/2011-03-24/Puolustusvoimat-hankkii-Ruotsista-käytettyjä-neuvostopanssarivaunuja-3300882.html

147 ällitällillä on tulevassa sodassa 10 kertaa enemmän käyttöä kuin turhilla AMV tilatakseilla.

AMV:n menestys kaupallisilla markkinoilla perustui vain ja ainoastaan Stryker-ilmiöön. Savimajasodissa tarvittiin Pasi + tason kalustoa joka oli lentokoneella siirrettävissä. Jostain syystä esimerkiksi Israel ei ole lähtenyt ollenkaan tuohon pyörä-IFV hullutteluun mukaan.

Kylmä totuus on se, että kun ensimmäinen tykistökeskitys osuu AMV pataljoonaan niin 70% vaunuista on liikuntakyvyttömiä renkaiden silpoutumisen takia ja puolet kriha kongsberg asetorneista on paskana. Traktorin lava porukasta taas 20% kaatuu, 50 % prosenttia haavoittuu ja lavalla halkosäkkien välissä suojassa ollut maanpuolustusnetin sotateoreetikko miettii pitäisikö paskantaa, kuolla vai sokeutua. MT-LB pataljoona taas jatkaa tehtäväänsä ja taakse jää muutama vahingoittunut ajoneuvo sekä yksi täysiosumasta tuhoutunut ajoneuvo.
 
Viimeksi muokattu:
147 ällitällillä on tulevassa sodassa 10 kertaa enemmän käyttöä kuin turhilla AMV tilatakseilla

No tuolla rahalla olisi saanut hikiseen ehkä kaksi AMV:tä. Kyllähän 147 tälliä toisenlaisen työkalupakin antaa. Olihan tuo ihan lahjoitus Ruotsilta, suunnilleen siirtokustannuksin saatiin.
 
No tuolla rahalla olisi saanut hikiseen ehkä kaksi AMV:tä. Kyllähän 147 tälliä toisenlaisen työkalupakin antaa. Olihan tuo ihan lahjoitus Ruotsilta, suunnilleen siirtokustannuksin saatiin.

Olisipa saatu kaikki 600 tai 800 mitkä Ruotsi alkujaan hommasi. Ja parisataa ps-haupitsin alustaa vielä päälle.
 
Olisipa saatu kaikki 600 tai 800 mitkä Ruotsi alkujaan hommasi. Ja parisataa ps-haupitsin alustaa vielä päälle.

Tuota Suomen ostamat vaunut taisi olla ne jotka oli jäljellä tuosta 20 vuotta aikaisemmin ostetusta erästä. Joitain aseistariisuttuja vaunuja taidettiin myydä myös siviilikäyttöön.

Suomi sai ostaa halvalla tuosta DDR:n jäämistöstä myös melkoisen määrän aseita ja ammuksia. Jos en väärin muista, niin jos kaikki derkkulan kama olisi lastattu yhteen junaan niin se olisi ollut 40 kilometriä pitkä. DDR:n kaupat ja Kiinan rynkky hankinta mahdollisti sen, että Suomen asevoimat olisi pystynyt aseistamaan sodan ajan joukot rk-aseistuksella ja tykistönäkin olisi ollut jotain muuta kuin 30-luvun 105 millisiä haupitseja.
 
Tässä on järkevä ylijäämä ostos!

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/metalli/2011-03-24/Puolustusvoimat-hankkii-Ruotsista-käytettyjä-neuvostopanssarivaunuja-3300882.html

147 ällitällillä on tulevassa sodassa 10 kertaa enemmän käyttöä kuin turhilla AMV tilatakseilla.

AMV:n menestys kaupallisilla markkinoilla perustui vain ja ainoastaan Stryker-ilmiöön. Savimajasodissa tarvittiin Pasi + tason kalustoa joka oli lentokoneella siirrettävissä. Jostain syystä esimerkiksi Israel ei ole lähtenyt ollenkaan tuohon pyörä-IFV hullutteluun mukaan.

Kylmä totuus on se, että kun ensimmäinen tykistökeskitys osuu AMV pataljoonaan niin 70% vaunuista on liikuntakyvyttömiä renkaiden silpoutumisen takia ja puolet kriha kongsberg asetorneista on paskana. Traktorin lava porukasta taas 20% kaatuu, 50 % prosenttia haavoittuu ja lavalla halkosäkkien välissä suojassa ollut maanpuolustusnetin sotateoreetikko miettii pitäisikö paskantaa, kuolla vai sokeutua. MT-LB pataljoona taas jatkaa tehtäväänsä ja taakse jää muutama vahingoittunut ajoneuvo sekä yksi täysiosumasta tuhoutunut ajoneuvo.

Usko itä-kaluston ylivoimaisuuteen on kyllä kova.:solthum:
Ällit on erittäin kevyesti panssaroituja vaunuja. Jos tykistön sirpaleet rikovat AMV:n, ne rikkovat sen Ällinkin.
Toisaalta Ällin parhautta edustaa sen maastoliikkuvuus ja se että niitä saatiin halvalla. Joukot kuitenkin siirtyvät pääsääntöisesti teitä pitkin ja silloin moderni pyöräajoneuvo on nopeampi ja parempi.
 
Sellainen juttu tuli mieleen kuin varastoiminen. Käsittääkseni PV:llä on ongelmia saada varastoituja kulkuneuvoja sääsuojaan. Ovat pääasiassa parkissa ulkona. Tällaista ainakin muistelen. Olenko väärässä? Onko tietoni vanhentuneet?
Lähinnä ajattelin, että jos ostettaisiinkin nyt joitakin satoja uusia PASEja + muita kulkuneuvoja, niin seisoisikos nekin vain ulkosalla seuraavat 30-40 vuotta kunnes aika ajaa niistä ohitse?
Toisaalta millä tavalla pahimmillaan jatkuva ulkona oleminen voisi PASIn toimintaan ja luotettavuuteen vaikuttaa? Varmaan ainakin renkaiden kemiallinen koostumus muuttuu niin, että haurastuvat.
Entäs nesteet? Letkut ja putket? Sähköjärjestelmät jne. jne.
 
...
Kylmä totuus on se, että kun ensimmäinen tykistökeskitys osuu AMV pataljoonaan niin 70% vaunuista on liikuntakyvyttömiä renkaiden silpoutumisen takia ja puolet kriha kongsberg asetorneista on paskana. Traktorin lava porukasta taas 20% kaatuu, 50 % prosenttia haavoittuu ja lavalla halkosäkkien välissä suojassa ollut maanpuolustusnetin sotateoreetikko miettii pitäisikö paskantaa, kuolla vai sokeutua. MT-LB pataljoona taas jatkaa tehtäväänsä ja taakse jää muutama vahingoittunut ajoneuvo sekä yksi täysiosumasta tuhoutunut ajoneuvo.

Jos tämä on kerran kylmä totuus niin pistä dataa millä laskelmia teit tai lähteitä.
 
Ihme teiniangstailua täällä. Älä ota niin vakavasti, tämä on keskustelupalsta.
En ymmärrä miten kyseisen tyypin kanssa tulisi keskustella kun omia mielipiteitä huudetaan faktana (idioottimaisia mielipiteitä ilman perusteluja) ja muille haistatellaan vittua.
Ingsoc:lla pitäisi olla joku oma kanava missä voisi yksin huudella mitä haluaa, olis varmaan hänelle kiva kun muut ei urputtaisi vastaan ja pilaisi tunnelmaa.

Haista vittu!



Lue se viesti huolella. Kumpi on kovempaa teräs vai kumi?

No ällitällissä on helvetisti ohuempaa terästä korissa (kun taas AMV on paljon paremmin suojattu). Tykistön sirpaleet lävistäisi ällitällin hiton hyvin ja kaukaa!
 
Tuota Suomen ostamat vaunut taisi olla ne jotka oli jäljellä tuosta 20 vuotta aikaisemmin ostetusta erästä. Joitain aseistariisuttuja vaunuja taidettiin myydä myös siviilikäyttöön.

Suomi sai ostaa halvalla tuosta DDR:n jäämistöstä myös melkoisen määrän aseita ja ammuksia. Jos en väärin muista, niin jos kaikki derkkulan kama olisi lastattu yhteen junaan niin se olisi ollut 40 kilometriä pitkä. DDR:n kaupat ja Kiinan rynkky hankinta mahdollisti sen, että Suomen asevoimat olisi pystynyt aseistamaan sodan ajan joukot rk-aseistuksella ja tykistönäkin olisi ollut jotain muuta kuin 30-luvun 105 millisiä haupitseja.

Jep. Jostain syystä niitä oli vain 147kpl jäljellä. Tiedossani ei ole missä vaiheessa ja kunnossa muut hävitettiin. Ei niitä ainakaan paljoa oltu ehditty käyttää. Ja ps-haupitsien tykkien varaosiahan Ruotsista haettiin kai jo 90-luvulla kun purkivat ne varaosiksi ja tarvitsivat itse vain alustan osat.
 
mobiilitupla
 
Viimeksi muokattu:
Jaaha. Taas löytyi uusi yhden totuuden mies, joka on omasta ja äitinsä mielestä aina oikeassa. Kommenteista päätellen kyseinen henkilö ei ole AMV:ta nähnytkään.
 
Back
Top