Commander
Kenraali
Mitäs Alakurttiin onkaan sijoitettu? Aivan...
Tiedän kyllä, ja uskon heidänkin tietävän, ettei sillä arktisella yhtymällä kovin pitkälle pääse ilman muuta tukea.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mitäs Alakurttiin onkaan sijoitettu? Aivan...
Heti kun kalliit ylläpitokulut on mainittu, herää foorumilaisten mielenkiinto.Ui jumankauta! Noita tänne ja sassiin.
Heti kun kalliit ylläpitokulut on mainittu, herää foorumilaisten mielenkiinto.
No lähinnä tarkoitin, että jos halpaa/ilmaista on oletettavasti tarjolla, niin käyttökulut ovat sivuseikka, meille pitää kaikki romu kerätä kenttäarmeijan varustamiseksi.No tämähän pitää paikkansa niin panssareissa kuin ilmailussa. Mainitset F-35:n tai NH90:n käyttökulut, niin saat lokasangollisen niskaan fanaatikoilta.
No lähinnä tarkoitin, että jos halpaa/ilmaista on oletettavasti tarjolla, niin käyttökulut ovat sivuseikka, meille pitää kaikki romu kerätä kenttäarmeijan varustamiseksi.
Lisäksi Sveitsin raportin F-35 -valinnan "halvimmat käyttökulut" -kommentti sataa vahvasti fanatikkojen laariin
(No, en tiedä, mitä niiden Hawkien käyttökulut oikeasti ovat - onko luokassaan kallis vaiko edullinen. Sinänsä simppeleitä mekaanisia laitoksia ja hyväkuntoisiakin vielä, mutta osien saanti voi olla vähän niin ja näin, kun konetyyppiä ei liene tuotettu liki 30 vuoteen, eli ei ehkä ihan halvin käyttää.)
Onhan tuo vähän eri variantti kuin Mk51 tai Mk66, mutta suurimmat erot ovat avioniikoissa jotka meillä ovat kotikutoista mallia kuitenkin. Eli valmistajan tukea on lupa odottaa saavan niin pitkään kuin noissa nykyisissä rungoissa siivet pysyy kiinni.https://en.wikipedia.org/wiki/BAE_Systems_Hawk#Hawk_165 kirjoitti:Hawk 165[edit]
The Mk. 165 is an export variant of the AJT currently flown by the Royal Saudi Air Force. 22 aircraft were originally built in the UK by BAE[120] with delivery completed in 2017,[121] whilst another 22 aircraft are currently being built locally in Saudi Arabia[122] with the first "locally built" aircraft delivered to the RSAF in June 2019 and a further 7 by October 2019.[123]
Patria johtaa puolustusteollisuuden konsortiota, joka on valittu osaksi Euroopan puolustusteollisuuden kehitysohjelmaa (European Defence Industrial Development Programme). Osana EDIDP-kehitysohjelmaa keskitytään maataistelukykyihin (Ground Combat Capabilities) tulevaisuuden panssaroitujen alustojen kehittämiseksi ja nykyisten päivittämiseksi. Patria toimii EDIDP-GCC-2020-ohjelman teollisena koordinaattorina ja on perustanut FAMOUS-nimisen konsortion (European Future Highly Mobile Augmented Armored Systems) ohjelman toteuttamiseksi. Konsortioon kuuluu 20 johtavaa puolustusyhtiötä EU:n eri maista.
EDIDP on puolustusteollisuuden kehitysohjelma, jonka tarkoituksena on tukea Euroopan unionin puolustusteollisuuden kilpailukykyä ja innovaatiokapasiteettia. EDIDP on ensimmäinen EU:n rahoittama ohjelma, joka on suunnattu puolustusvalmiuksien kehittämiseen. Koko ohjelman kattavat rahoituspuitteet ovat noin 500 miljoonaa euroa. Valinta EDIDP-ohjelmaan tehtiin kesäkuussa 2021, ja hankkeen varsinainen aloitus tapahtuu syksyllä 2021. Patrian johtama maataistelukykyihin keskittyvä hanke kestää kaksi vuotta.
FAMOUS-ohjelman tavoitteena on kehittää tulevia teknologioita ja suorituskykyjä, jotka parantavat maataisteluvalmiuksia liikkuvuuden, hybridikäytön, voimantuottoratkaisujen ja energiavarastoinnin sekä lisäksi suojausjärjestelmien, tilannetietoisuuden, robotiikan, C4I-ratkaisujen, asejärjestelmien ja modernien elinkaaren tukiratkaisujen aloilla.
”Patrian ainutlaatuinen asiantuntemus puolustusalalla on suuri etu konsortion johtamisessa ja FAMOUS-ohjelman koordinoinnissa. Kaikki 19 yritystä, mukaan lukien maataistelujärjestelmien integroijat sekä korkean teknologian Midcap- sekä pk-yritykset, tuovat hankkeeseen toisiaan hyvin täydentävää asiantuntemusta, teknologioita ja osaamista. Kattava yhdistelmä erilaisia maajärjestelmien huippuominaisuuksia tulevat parantamaan merkittävästi panssaroitujen alustojen suorituskykyä ja tekniikkaa”, sanoo Patrian toimitusjohtaja Esa Rautalinko.
”Tämä kehitysohjelma on merkittävä panssaroitujen alustojen kehittämisen näkökulmasta, mutta myös ainutlaatuinen ja innovatiivinen keino kehittää seuraavan sukupolven teknologian osa-alueita, joita voidaan hyödyntää erilaisissa panssaroiduissa ajoneuvoissa ja -järjestelmissä. Nämä kehitettävät konseptit voidaan saada nopeasti markkinoille ja toteuttaa jo nykyisen monivuotisen rahoituskehityksen (Multiannual Financial Framework) aikana tulevissa järjestelmäarkkitehtuureissa sekä niitä voidaan hyödyntää tulevissa eurooppalaisissa panssariajoneuvojärjestelmissä. Kehitystyötä ei pelkästään rahoiteta, vaan tuotteet pääsevät lopulta myös varsinaiseen käyttöön. Tämä menettelytapa johtaa yhteneväisyyteen ja lisää siten johdonmukaisuutta, standardointia sekä eri alustojen yhteen sopivuutta EU:ssa”, toteaa Patrian Land-liiketoiminnasta vastaava johtaja Jussi Järvinen.
Eli sisätilan melu lienee liian tymäkkä. Vai tuleeko aseen melu sisälle? Vai aiheuttaako tärinä suoraan kuulovaurion (nojaa niskatukeen tms, melu kulkeutuu kalloa pitkin)?Tässä on kehittelystä varoittava esimerkki. Kohta entinen hanke.
Käsittääkseni ääni ei ole ongelma, vaan tärinä. Tarpeeksi tärinää aiheuttaa myös kuulovaurioita. Esim 338 ja 50cal tarkkuuskivääreille on laukausmäärärajat, ei melun takia vaan juurikin tärinän/täräyksen.Eli sisätilan melu lienee liian tymäkkä. Vai tuleeko aseen melu sisälle? Vai aiheuttaako tärinä suoraan kuulovaurion (nojaa niskatukeen tms, melu kulkeutuu kalloa pitkin)?
Vertailun vuoksi, millainen melutaso on esimerkiksi BMP-2 vaunuissa? Pitääkö käyttää kuulosuojausta muutenkin kuin ammuttaessa?
Onhan tuo vähän eri variantti kuin Mk51 tai Mk66, mutta suurimmat erot ovat avioniikoissa jotka meillä ovat kotikutoista mallia kuitenkin. Eli valmistajan tukea on lupa odottaa saavan niin pitkään kuin noissa nykyisissä rungoissa siivet pysyy kiinni.
The next generation Hawks (120, 127 and 128) feature a new wing, forward and centre fuselage, fin and tailplane.[28] The aircraft have only 10% commonality with the existing first generation aircraft.
Rekan korvaajaa näköjään suunnitellaan Patrian vetämällä konsortiolla
Yhdeksän EU-maata aloittavat tulevaisuuden panssaroitujen ajoneuvojen kehittämisen
Puolustusministeriö.www.defmin.fi
Hienoa että Tekalle etsii muutkin korvaajaa, kuin maanpuolustus.netin asiantuntijat.
Toki rahat on pieniä, mutta silti saahaan edes jotain takasinkin.
Olipas mielenkiintoisia noi Sauron, Odin's Eye ja ESSOR, mitkä myös saivat rahoitusta.Rekan korvaajaa näköjään suunnitellaan Patrian vetämällä konsortiolla
Yhdeksän EU-maata aloittavat tulevaisuuden panssaroitujen ajoneuvojen kehittämisen
Puolustusministeriö.www.defmin.fi
Öööööööö.... Patrian projekti Joskus kannataa tutustua asiaan ennen kommentointiaKuulostaa hyvältäen muistaen kuinka paljon nh90 maksoi. Onko meillä vetovastuullisena ostopakko tähän ranskalaissaksalaiseen tulevaan kompromissiin?
Kuulostaa hyvältäen muistaen kuinka paljon nh90 maksoi. Onko meillä vetovastuullisena ostopakko tähän ranskalaissaksalaiseen tulevaan kompromissiin?
Rekan korvaajaa näköjään suunnitellaan Patrian vetämällä konsortiolla
Yhdeksän EU-maata aloittavat tulevaisuuden panssaroitujen ajoneuvojen kehittämisen
Puolustusministeriö.www.defmin.fi
Euroopan komissio on myöntänyt edellä mainitusta ohjelmasta konsortiolle 9 miljoonan euron EU-rahoituksen.
The next generation armoured vehicles are being developed in a European co-operation project led by Patria
01/07/2021 EDIDP, FAMOUS, Patria
1.7.2021 – Patria leads a defence industry consortium that has now been selected as part of the European Defence Industrial Development Programme (EDIDP), which is an industrial programme of the EU. As part of the EDIDP, the focus will be on Ground Combat Capabilities (GCC) to develop next generation armoured platforms and upgrade existing ones. Patria acts as the industrial coordinator of the EDIDP-GCC-2020 and has formed a consortium called FAMOUS (European Future Highly Mobile Augmented Armoured Systems) to execute the programme. The consortium includes 20 leading defence companies from different EU countries.
The EDIDP is a defence industry development programme designed to support the competitiveness and innovation capacity of the union’s defence industry. The EDIDP is the first EU-funded programme to develop defence capabilities, with a financial envelope of €500 million. The selection for the EDIDP programme was made at the end of June 2021 and the actual start of the project will take place in autumn 2021. The Ground Combat Capabilities project led by Patria will last two years.
The FAMOUS programme aims to develop future technologies and performances that enhance ground combat capabilities in the areas of mobility, hybrid operation, power generation and energy storage, such as well as security systems, situational awareness, robotics, C4I solutions, weapons systems and modern life cycle support solutions.
“Patria, as an international company with unique expertise in defence on land, sea and in air, is the consortium coordinator by leading and coordinating the FAMOUS programme. All 19 companies, including ground combat system integrators as well as high-tech midcap and small and medium-sized enterprise companies, will bring highly complementary expertise, technologies, and know-how to the project. A comprehensive combination of various top-of-the-art land system capabilities will substantially improve the performance and technology of armoured platforms”, says Esa Rautalinko, President and CEO of Patria.
“This development programme is valuable not only because of platform development, but also because it is a unique and innovative approach to develop areas of next generation technology that can be utilized in a variety of armored vehicles and systems. These concepts can be made rapidly available and implemented already during the current Multiannual Financial Framework (MFF) in future system architectures as well as utilized in future European armored vehicle systems. Development work is not only funded, but that the products eventually reach their actual use. This approach will lead to unity and thus increase coherence, standardization and compatibility between different platforms in the EU”, says Jussi Järvinen, President of Patria’s Land business unit.