Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Löytyykö Pyörä vs telaketju tutkimuskirjallisuutta, ulkomailta tai suomesta. Onko vertailua tehty PVn toimesta laajoilla testeillä?
Tuolta löytyy jotain, mutta lyhyestä virsi kaunis: telat on parempia maastossa, mutta rasittavat huoltoa sekä tuhoavat teitä. Pyörät taas on parempia tiellä, ja nopeus luonnollisesti parempi, mutta ovat sitten myös enemmän sidoksissa tieverkkoon.

https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR1834.html
https://man.fas.org/dod-101/sys/land/docs/2wheels98.pdf
 
Tuolta löytyy jotain, mutta lyhyestä virsi kaunis: telat on parempia maastossa, mutta rasittavat huoltoa sekä tuhoavat teitä. Pyörät taas on parempia tiellä, ja nopeus luonnollisesti parempi, mutta ovat sitten myös enemmän sidoksissa tieverkkoon.

https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR1834.html
https://man.fas.org/dod-101/sys/land/docs/2wheels98.pdf
Nyt tätä pyörien "heikkoutta" on korjattu lumiketjuilla. Voisiko kokeilla metsäkone tyyliin (puolitela) malliin irrotettavilla teloilla kahdelle taka akselille?
Ymmärrän, että toisella akselilla renkaat kääntyy (voisiko lukita keskelle) tai jopa kokeilla ensimmäinen akseli kääntyisi (miten paljon menetetään ketteryyttä)? Nyt olisi vielä mahdollisuus testailla eri vaihtoehtoja.
Tässä olisi telaa tarjolla. https://metsatrans.com/artikkeli/217/
 
Nyt tätä pyörien "heikkoutta" on korjattu lumiketjuilla. Voisiko kokeilla metsäkone tyyliin (puolitela) malliin irrotettavilla teloilla kahdelle taka akselille?
Ymmärrän, että toisella akselilla renkaat kääntyy (voisiko lukita keskelle) tai jopa kokeilla ensimmäinen akseli kääntyisi (miten paljon menetetään ketteryyttä)? Nyt olisi vielä mahdollisuus testailla eri vaihtoehtoja.
Tässä olisi telaa tarjolla. https://metsatrans.com/artikkeli/217/
Runko-ohjattava kääntyy vaikka taka-akselilla on telat. Pyöräohjattavien ketteryys katoaa teloilla ja lopputuloksena on pusku.
Syvässä lumessa pitää myös huomioida lumen tiivistyminen rungon alle ja sen nostovoima.

Edit: lisätty linkki
 
Ruotsin XA-sarjalle elinkaaripäivitys.

170 teur / ajoneuvo ja aika kattava lista modernisoitavaa. Mites tämä suhtautuu Suomen XA MLU:hun, jonka hinta oli vissiin lähes tuplat?

Ruotsin puolustusvoimien materiaalilaitos (FMV) on tilannut Patrialta Patria XA 202/203 (Patgb 202/203) -panssaroitujen pyöräajoneuvojen elinkaaripäivityksen, jonka arvo on noin 28 miljoonaa euroa. Tilaus kattaa 168 ajoneuvon modernisoinnin Patrian Hämeenlinnan toimipaikassa.

Modernisointityö sisältää moottorit, rungon sekä elektroniikka – ja hydraulijärjestelmät pidentäen ajoneuvojen elinkaarta vuosikymmeniä.


 
Suomen XA MLU. Hinta 250 teur/ajoneuvo :unsure:

Modernisoinnilla varmistetaan PASI-miehistönkuljetusajoneuvojen suorituskyky, kunto ja tekninen elinjakso 2030-luvulle asti.

Uudistamisessa päivitetään ajoneuvojen sähköjärjestelmät, kunnostetaan voimansiirtokomponentit sekä uusitaan jousitus ja ulkopinnoite. Ajoneuvoihin asennetaan myös turvavöillä varustetut istuimet.
 
Teollisuustuki Patrialle.

Suomen XA MLU. Hinta 250 teur/ajoneuvo :unsure:

Mistä tuo on?

Yle, 2013:

https://twitter.com/intent/tweet/?u...ja&utm_medium=social&utm_source=twitter-share

Puolustusvoimat aikoo päivittää XA-180 -miehistönkuljetusvaunuja eli niin kutsuttuja Paseja.
Paseihin hankitaan muun muassa liikenneturvallisemmat istuimet ja esimerkiksi moottorit ja akselit tarkastetaan ja tarvittaessa korjataan tai vaihdetaan.
Patria Land Servicen kanssa solmittava hankintasopimus koskee ensimmäisessä vaiheessa 70 miehistönkuljetusajoneuvon päivitystä. Ensimmäinen vaihe toteutetaan vuosina 2014 - 2017 ja hankkeen kustannusarvio on noin 16 miljoonaa euroa.
Sopimukseen sisältyy myös lisähankintavaraus 210 Pasin päivityksestä vuosina 2017 - 2021. Koko hankkeen kustannusarvio on noin 78 miljoonaa euroa.

Eli tuolla perusteella eka erä 16 milj. / 70 = 0,229 miljoonaa. Tai 78 milj. / (70+210) = 0,279 miljoonaa. Mielenkiintoista, että hinta nousee korjattavan ajoneuvomäärän kasvaessa...
 
Tuo tela-ajoneuvojen teitten tuhoamistaipumus on kyllä liioiteltu, jos miettii kuinka siististi kumilaputetetuilla teloilla kulkeva Leopardikin kulkee.
 
Maavoimien XA-180:t ovat 80-luvulta, joten varmaan koko voimansiirto käy läpi remontin. Ruotsin 20 vuotta tuoreemmissa Paseissa ehkä on vielä akselit ja vaihteisto kuosissa?

Syy, miksi koko satsin kunnostaminen maksaa enemmän per vaunu kuin ensimmäisen, voisi liittyä kokonaispakettiin, ehkä on ostettu muutakun kuin kunnostus, ja nämä kulut on sisällytetty kokonaishintaan muttei ensimmäiseen erään? Tai sitten ensimmäisessä kunnostuserässä jostain syystä on vähemmän kuluneita vaunuja?
 
Löytyykö Pyörä vs telaketju tutkimuskirjallisuutta, ulkomailta tai suomesta. Onko vertailua tehty PVn toimesta laajoilla testeillä?
Lyhyt vastaus tähän lienee, että ne ovat erilaisia ajoneuvoja erilaisiin tarkoituksiin. Asiaa mutkistaa se, että sekä APC:tä että IFV:tä on saatavilla kummallakin vetotavalla. Lähtisin vastaamaan tähän karkeasti niin, että telavehkeiden on tarkoitus toimia tst-panssareiden mukana ja pyörävahkeiden sitten omissa poppoissaan. Noin yleisesti ottaen pyörä- ja telakaluston sekoittaminen samassa organisaatiossa usein pakottaa jakamaan kummankin puutteet ilman, että päästään nauttimaan kummankaan eduista.
 
jos yli 99% ajetaan tiestöllä ja sitten tulisi se oikaisun tarve tieltä pois. Irroitettavilla kahden akselin ympäri teloilla matka jatkuu varmemmin tiestön ulkopuolella. 6X6 ajoneuvolla tiestön ulkopuolinen ajaminen on rajoitetumpaa ilman "half-track" mahdollisuutta.. Kunhan edes kokeilisivat... Voi olla liian hidas/ vaikea asentaa tai liian painava kuljettaa tai maksaa liikaa..
 

Tämä on proto mutta Cockerill on valmis laittamaan sen tuotantoon. Pääase on 25mm RCWS, 120 ammusta, 360 astetta. Stanag 2 suojaus. Moottoreita on montaa vaihtoehto, mutta proto on hybridi toimiva, 600 km toimintasäteellä, 40 - 50 km pelkällä sähköllä. AR yhteensovitettu.
 
FNbPrNCXwAsX0hm


FNbPrzbWQAYM-gx

Hylätty BTR-80 tai R-149MA3 komentovaunu. Pintapuolisesti siinä ei ole mitään ongelmaa muuta kuin että antennit on kadonneet. Miksi ne hylkäsi komentovaunun?
 
Miksi ne hylkäsi komentovaunun?
Koska ei ole mitään komennettavaa? Komppania lyöty hajalle eikä keneenkään saa yhteyttä. Siitä sitten hylätään vaunu ja hipsitään yön pimeydessä kohti omia linjoja ja näin vältetään vaikka ajamasta ukrainalaisten väijytykseen tai johonkin. Esimiehelle sitten sanotaan, että ajettiin juu miinaan ja vaunu oli pakko hylätä..
 
Back
Top