Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Libanonissa kuitenkin ajettu Paseilla vuosikymmeniä, Misu n.30cm kapeampi ja siinä nelipyöräohjaus.
Libanonissa onkin melkoisia rajoitteita käytettävissä reiteissä sille, mistä Pasilla mennään, tai on suositeltavaa mentävän.
 
Kolmen Patria 6x6:n edustaja tilattu.
1.3 miljoonaa euroa /kpl :unsure:

No, tuohon varmaan sisältyy muutakin arvokasta kuin ajoneuvot. Ehkä seuraavat on edullisempia. Jos ei niin aika suolanen hinta.
 
Mikä oli Latvian kaupan arvo?

”Yli 200 ajoneuvoa, noin 200 miljoonaa euroa”

Tuosta kun ei nyt sitten tiedä millaisia variantteja tilattu ja millaisella varustuksella.

Kuva Latvian ensimmäisistä

D627CE71-FF6E-413C-A512-712D74F6D262.jpeg

Pv:llä taisi olla kuvituskuva testiajoneuvosta tämän päivän julkaisussa. Siinä ei ollut edes kaapelileikkuria.
 
”Yli 200 ajoneuvoa, noin 200 miljoonaa euroa”

Tuosta kun ei nyt sitten tiedä millaisia variantteja tilattu ja millaisella varustuksella.

Kuva Latvian ensimmäisistä

Katso liite: 55996

Pv:llä taisi olla kuvituskuva testiajoneuvosta tämän päivän julkaisussa. Siinä ei ollut edes kaapelileikkuria.
Eli n 700 000€ per vaunu.

Todella nopeasti Latvialaiset saivat oman standardi mallin valmiiksi ja tuotantoon.
 
Suomalaisessa jv-ryhmässä lähtökohtaisesti 2xPKM, onkohan noille mitään pikakiinnityssysteemiä kehitetty/harkittu katolle?

Latvialaisilla näyttäisi olevan rskk kehälavetilla + perällä kevyt kk. Sen kakkoaseenhan voi ottaa tarvittaessa kuljettavasta ryhmästä jos vaan on paikka mihin laittaa kiinni.
 
Nyt PV alkaa miettimään jossain prikaatissa miten varustellaan. Latvialaisilla näyttää olevan Swingmount kiinni. Ase pitää irrottaa hyvissä ajoin ennen jalkautumista, muuten voi tulla kiire.
 
1.3 miljoonaa euroa /kpl :unsure:

No, tuohon varmaan sisältyy muutakin arvokasta kuin ajoneuvot. Ehkä seuraavat on edullisempia. Jos ei niin aika suolanen hinta.

Protojen hinnat 3kpl sarjassa on 3-5 kertaa pitkän sarjan hinnat. Eräässä vanhassa duunissa 5kpl sai melkein samalla hinnalla kuin 3. Ehkä PV ei halua suurta määrää protoja varastoihin?
 
Toivottavasti kaikkiin Patria 6x6-ajoneuvoihin tulee savuheitteet eteen ja osaan Saab Trackfire kranaattikonekiväärillä ja PKM:llä. Lisäksi olisi hyvä saada kamerajärjestelmä matkustajille josta näkee 360 astetta ajoneuvon ympäri sekä Trackfiren tähtäimen näkymän. Peruutuskamera tulee varmaan joka tapauksessa niin 3 kameraa ja kaksi näyttöä lisää ei paljoa maksa. Matkustajille olisi hyvä saada myös mahdollisuus laukaista savuheitteet mikäli ohjaamo ottaa osumaa.
 
Toivottavasti kaikkiin Patria 6x6-ajoneuvoihin tulee savuheitteet eteen ja osaan Saab Trackfire kranaattikonekiväärillä ja PKM:llä. Lisäksi olisi hyvä saada kamerajärjestelmä matkustajille josta näkee 360 astetta ajoneuvon ympäri sekä Trackfiren tähtäimen näkymän. Peruutuskamera tulee varmaan joka tapauksessa niin 3 kameraa ja kaksi näyttöä lisää ei paljoa maksa. Matkustajille olisi hyvä saada myös mahdollisuus laukaista savuheitteet mikäli ohjaamo ottaa osumaa.
Saavat olla onnellisia jos niissä on edes lämmitys :D Sit voidaankin katsella kun muilla mailla on kaikkia herkkuja kiinni.
 
1.3 miljoonaa euroa /kpl :unsure:

No, tuohon varmaan sisältyy muutakin arvokasta kuin ajoneuvot. Ehkä seuraavat on edullisempia. Jos ei niin aika suolanen hinta.

Kuulemma 48 kpl XA-203 maksoi 200 miljoonaa markkaa 20 vuotta sitten (lähde, jonka foorumille kopioinnista @Iso-Mursu lle iso käsi). Ja eikös AMV:t olleet 1,2 miljoonaa euroa kappaleelta tai sitä luokkaa (hankinta-ajankohdan rahanarvolla)?
 
Eli n 700 000€ per vaunu.

Todella nopeasti Latvialaiset saivat oman standardi mallin valmiiksi ja tuotantoon.

Onhan tuota useampi vuosi piirretty ja protoiltu, ja esittelykin tapahtui jo 2018. Lisäksi Latvian ensimmäiset vaunut valmistetaan Suomessa.

”Tänä vuonna teemme ensimmäiset toimitukset, ensi vuonna tuotanto on tarkoitus siirtää Latviaan, ja vuodesta 2023 alkaen ajoneuvoja toimitetaan sieltä. Hämeenlinnasta toimitetaan sitten Suomen ajoneuvoja 2023 alkaen”, Patrian Land-liiketoiminnan johtaja Jussi Järvinen kertoo.

 
Tuosta kun ei nyt sitten tiedä millaisia variantteja tilattu ja millaisella varustuksella.

No ainakin Savoxin systeemeillä:


Ilmeisesti ensivaiheessa tulee komentopaikka- ja miehistönkuljetusversiot, tulevaisuudessa kiinnostaa myös mm. Nemo-versio ja muutkin variatit rahoituksesta riippuen:

 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Vaatii nyt vähän näyttöjä, että melkein kolme vuosikymmentä Hornet-kauppojen jälkeen näiden kauppojen myötä suomalainen insinööritoimisto suunnittelisi MRAPin amerikkalaisten tilauksesta, ja vielä pyrkii markkinoimaan sitä Suomeen eikä Amerikkaan.
Satuin olemaan eräässä tilaisuudessa missä Protolabin edustaja esitteli Misu projektia. Ajoneuvon suunnittelu aloitettiin, että saataisiin enemmän myyntiä Exote panssarimateriaalille. Ajoneuvon ja Exoten kehittelyssä lienee hyödynnetty normaaleja Suomessa käytössä olevia T&K rahoituksen instrumentteja.
 
Back
Top